steering lock malfunction

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
ss9-3
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Loka 28, 2018 18:45

steering lock malfunction

Viesti Kirjoittaja ss9-3 »

Otsikon mukainen vikavalo syttyy palamaan kun avaimen laittaa virtalukkoon, mutta auto ei lähde käyntiin tai edes virrat eivät tule päälle koska avain ei liiku yhtään mihinkään suuntaan. Rattilukko ei ole "päällä" vaan rattia pystyy pyörittelemään normaalisti. Akun vaihto/lataus varmaankin aluksi? Mutta se ei taida pelkästään riittää koska taitaa vaatia vikakoodin nollauksen Tech2 avulla? Autona on 9-3 2.0T aero 2003. Kiitos vastauksista etukäteen!
Metu
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 21:40
Paikkakunta: Sipoo

Re: steering lock malfunction

Viesti Kirjoittaja Metu »

Ilmoitus voi käsittääkseni viitata myös virtalukkoon ja CIM:iin. Meneekö rattilukko lukkoon? Itselläni reistaili rattilukko. Kannattaa ottaa lukko varuiksi irti piuhoihin roikkumaan, lukon hajottaminen ei ollut mukavaa puuhaa...
9-3 SC 1.8t -07
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)
ss9-3
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Loka 28, 2018 18:45

Re: steering lock malfunction

Viesti Kirjoittaja ss9-3 »

Joo virtalukon otin irti ja puhdistin sen. Rattilukko ei mene päälle vaan pysyy auki koko ajan. Mietin että nollaantuuko vika mahdollisesti pois pelkällä korjaamisella vai tarviaako joka tapauksessa nollata tech2 avulla.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: steering lock malfunction

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Nyt voisi olla tekki tarpeen, sillä vika voi hyvinkin olla CIMmissä. Virtalukon pakkovapautuksen yhteydessä näkee syyt, jotka estivät virtalukon kääntämisen. Ota kuitenkin kaiken varalta rattilukko irti rattiakselista ja vaikka nippusiteellä kiinni. Kaverilla oli ongelma, että tuli sama steering lock malfunction ja homma ratkaistiin sillä, että rattilukko roikkuu nyt nippusiteellä irti rattiakselista ja toimii. Ei vikailmoituksia. Jostain syystä pieni vastus rattilukkoon aiheutti sen toimimattomuuden, mutta kun vastus poistui alkoi rattilukkokin taas toimia. Voihan se joutua silti uusimaan. Huolehti myös akun kunto! Jos autolla ei ole ajettu esim akunkengän irrotuksen jälkeen, ei rattilukko edes mene päälle. Auton pitää ylittää muistaakseni nopeus 7km/t, jonka jälkeen rattilukkoa taas käytetään.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: steering lock malfunction

Viesti Kirjoittaja markkula »

Itsellä joskus rattilukkoherjaa eikä suostunut menemään lukkoon lainkaan; ei kuitenkaan syönyt edes akkua. Otin rattilukon pois kokonaan, tutkiakseni mikä siinä jumittelee. Kun vikaa en heti löytänyt, jätin sen hyllyyn. Ajelin pariviikkoa ilman ja kun oli ylimääräistä aikaa laitoin takaisin aikomuksena alkaa tutkia ongelmaa. Ongelma vain oli poistunut, eikä ole sen jälkeen uusiutunut.
9-5 2.0 Tid 2010
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: steering lock malfunction

Viesti Kirjoittaja SS »

TECH2:lla selvittelemään osaavan käyttäjän kanssa, omassa tapauksessa meni CIM vaihtoon vastaavassa tilanteessa. Kuittaamalla voi lähteä toimimaan jos on tuuri, sekoaminen voi johtua vaikkapa alijännitteestä. Oma CIM kyrvähti kun akun johto oli hetken aikaa irti.

Tarinaa löytyy täältä:
viewtopic.php?f=15&t=146866&hilit=steer ... k&start=45

Ja TECH2 omistajia täältä:
viewtopic.php?f=23&t=137045
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: steering lock malfunction

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Mitäköhän pahaa maailma on tehnyt tuon virtalukkohärpäkkeen keksijälle, kun hän meitä näin julmasti rankaisi? Ymmärrän hyvin Opelin perintömurheet, kuten katkeilevat jouset tai Techiä kaipaavat surkusoftat, mutta tuo kapine menee yli ymmärrykseni. Olisikohan ruokouksiani kuunneltu ja oikeus lopulta tapahtunut koko tehtaan sulkemisena..?
ss9-3
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Loka 28, 2018 18:45

Re: steering lock malfunction

Viesti Kirjoittaja ss9-3 »

Joo cim oli mennyt rikki ja uutta ei taida oikein löytyä mistään. Minkähän mallinen cim tuohon kävisi? Yritin selailla ja etsiä mutta vaihtoehtoja on sen verran paljon ja en osaa sanoa mikä niistä kävisi kyseiseen autoon. Liikkeessä sanoivat että numerolla 12805196 oleva osa kävisi mutta en ole löytänyt sellaista mistään joten kävisikö jollain muulla numerollakin oleva osa? Autossa on esp ja malli on 2003 2.0T aero.
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: steering lock malfunction

Viesti Kirjoittaja markkula »

Kirjoitappa googleen "Saab 12805196" , löytyy uusiakin. Esim Speedpartsin Ruotsin sivuilta:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... t-109.html
9-5 2.0 Tid 2010
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: steering lock malfunction

Viesti Kirjoittaja SS »

Malleja on 2, ESP:llä ja ilman, osanumero on vaan vaihtunut vuosien saatossa ja saatavuus on aika-ajoin ollut heikko. Erona ESP-mallissa oleva ratin kulma-anturi, sitä en osaa sanoa kävisikö tämmöinen myös ilman ESP:tä olevaan versioon.

Em. linkin lisäksi löytyy ainakin:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/el ... m/1065462/

Lisäksi kannattaa ilman muuta kysyä PCS:ltä: http://www.pro-carservice.com

Lisäksi ebayssa on englantilaisia kauppiaita jotka myy osia, esimerkiksi pelkkää piirilevyä jonkinlaisella takuulla:
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... 96&_sop=15
CIM on melko helposti purettavissa osiksi.

Tarkennan/korjaan: Lisäksi on eri keskuslukitustaajuuksilla olevaa mallia, suomessa käytössä 433,92MHz versio. Skandix mainitsee myös yhteensopivuuksista muiden komponenttien kanssa, joten ehkei yhteensopivuus ole niin selvää. Kun multa CIM hajosi, asiantuntija kertoi että noita olisi ainoastaan kahdenlaista.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin