Autokuume
Autokuume
Tässä olisi mahdollinen autonvaihto edessä ja näitä 9-3:sia olen seuraillut. Alla onkin hyvä ketju tuosta n. 4-5k hintaluokan 9-3:sta, kannattaako katsoa ennemmin uudempaa vai vähemmän ajettua, tähänkin saa esittää hyviä mielipiteitä..
Mutta mitä itse nyt haluaisin varmistua, mistäs sen näkee kätevästi että onko autossa jakopää hihnalla vai ketjulla? Eikös näitäkin ole molempia? Tartutaan pikkujuttuihin ehkä, tätä se on kun toivelista kasvaa mutta budjetti ei
Mutta mitä itse nyt haluaisin varmistua, mistäs sen näkee kätevästi että onko autossa jakopää hihnalla vai ketjulla? Eikös näitäkin ole molempia? Tartutaan pikkujuttuihin ehkä, tätä se on kun toivelista kasvaa mutta budjetti ei
9-3 Sport sedan -07 1.8t
9-5 Wagon -03 2.3t aut
9000 cde -96 2.3t aut
----------------------------------
Muistoissa:
900i -88
900i -87
9-5 Wagon -03 2.3t aut
9000 cde -96 2.3t aut
----------------------------------
Muistoissa:
900i -88
900i -87
Re: Autokuume
Dieselit on jakohihnalla, bensaturbot ketjulla. Vapari 1.8 bensasta en nyt muista, mutta on aika harvinainen kone. Hyviä autoja ovat kaikilla koneilla. Ainakaan dieselillä en pelkäisi kilsoja jos vain paikat on kunnossa. 330 tkm pamahti tänään oman ruutuun, menty pian 4v aika pienillä murheilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Autokuume
1.8i on hihnalla.AZP kirjoitti:Dieselit on jakohihnalla, bensaturbot ketjulla. Vapari 1.8 bensasta en nyt muista, mutta on aika harvinainen kone.
Re: Autokuume
Näin mä vähän muistelinkin, mutten viittiny väittää kun en ollut varma. Aloin oikeen WISiä koneelle asentaa tämän tarkistaakseni, kun edellinen asennus hävisi kovalevyn vaihdon ansiosta.
Sitten on tuo vieläkin harvinaisempi bensakone A20NFT, joka oli tarjolla vain MY2012 ja Nevsin MY2014:ssä. Taitaa sekin olla ketjulla. Mutta en ole koskaan Suomessa tuollaista autoa nähnyt.
edit: korjattu typo
Sitten on tuo vieläkin harvinaisempi bensakone A20NFT, joka oli tarjolla vain MY2012 ja Nevsin MY2014:ssä. Taitaa sekin olla ketjulla. Mutta en ole koskaan Suomessa tuollaista autoa nähnyt.
edit: korjattu typo
Viimeksi muokannut AZP, Ke Marras 07, 2018 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Autokuume
Minulla on ollut aina vanhoja ja yleensä yli 200 tku ajettuja Saabeja. Ja oikeastaan kaikissa on ketjullinen jakopää pitänyt ainakin jotain ylimääräistä ääntä. Nyt hiljakkoin vaihdettiin 7 vuotta vanhaan Astraan jakohihna tarvikkeineen LänsiAutossa, olisikohan ollu noin 360 euroa. Hihna oli alkuperäinen ja yli 140 tkm ajettu - ja virheetön.
Re: Autokuume
Dieselkone taitaa olla pois laskuista (periaatteessa) kun vuodessa kilsoja tulee 10 tkm tai alle. No eihän sitä kyllä tiedä jos oikea auto osuu että innostaakin ajella enemmän..
Mutta siis kiitos vastauksista, eli yksi tietty kone on se josta hihna löytyy, tuo siis lie se 90kW?
Kilsoja sinänsä en pelkää, allekirjoituksen tonnari on jo kulkenut 430 tkm.
Mutta siis kiitos vastauksista, eli yksi tietty kone on se josta hihna löytyy, tuo siis lie se 90kW?
Kilsoja sinänsä en pelkää, allekirjoituksen tonnari on jo kulkenut 430 tkm.
9-3 Sport sedan -07 1.8t
9-5 Wagon -03 2.3t aut
9000 cde -96 2.3t aut
----------------------------------
Muistoissa:
900i -88
900i -87
9-5 Wagon -03 2.3t aut
9000 cde -96 2.3t aut
----------------------------------
Muistoissa:
900i -88
900i -87
-
- "Hirsch"
- Viestit: 737
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Autokuume
200-300 tkm välissä yleensä joutuu jakopäälle huoltoa tekemään kun ketjun kiristin tulee ääriasentoonsa ainakin 9-5 oli näin. Ainakaan se ei yleensä petä salakavalasti kuten hihna tekee. Parissa vag konsernin autossa työkavereilla hihna meni jo ennen 100 tkm. Liekö tätä oulun seudun tautia.KN/Lieto kirjoitti:Minulla on ollut aina vanhoja ja yleensä yli 200 tku ajettuja Saabeja. Ja oikeastaan kaikissa on ketjullinen jakopää pitänyt ainakin jotain ylimääräistä ääntä. Nyt hiljakkoin vaihdettiin 7 vuotta vanhaan Astraan jakohihna tarvikkeineen LänsiAutossa, olisikohan ollu noin 360 euroa. Hihna oli alkuperäinen ja yli 140 tkm ajettu - ja virheetön.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Autokuume
Kyllä, se 1.8i eli ainoa tarjolla ollut turboton kone on sen 90 kW/120 hv. Ja tämä on ainoa bensakone hihnalla.Raisa kirjoitti:Dieselkone taitaa olla pois laskuista (periaatteessa) kun vuodessa kilsoja tulee 10 tkm tai alle. No eihän sitä kyllä tiedä jos oikea auto osuu että innostaakin ajella enemmän..
Mutta siis kiitos vastauksista, eli yksi tietty kone on se josta hihna löytyy, tuo siis lie se 90kW?
Kilsoja sinänsä en pelkää, allekirjoituksen tonnari on jo kulkenut 430 tkm.
Laskelmia kokonaiskuluista kannattaa tehdä tuon diesel-bensa -valinnan osalta. Itselleni tulee alle 10 tkm vuodessa, mutta kun se on pääosin kaupunkiajoa ja autossa on automaattivaihteet, niin kulutuslukemat nousee jo sen verran korkeiksi että vuosittaisten verojen merkitys pienenee. Lisäksi bensakoneisissa on nykyisin jo sen verran korkeat vuosiverot, että diesel ei lopulta ole älyttömästi kalliimpi. Merkitystä on myös sillä, että uusimmista vuosimalleista (2008->) dieseleitä tuntuu olevan paremmin tarjollla ja autojen hinnatkin ovat vähintään samoissa elleivät edullisempia kuin bensakoneisissa.
Huoltokuluissa ei välttämättä ole kovin suuria eroja dieselin ja bensan välillä, merkittävin ero lienee tuon jakopään kanssa, eli loppuun kulunut turbobensakoneen jakopää maksaa korjauttaa luokkaa 2000 euroa. Huolto-ohjelmaan kuuluva dieselin hihnajakopään uusiminen on noin 500 euron homma. HIhnan suositeltu vaihtoväli on 100 tkm (virallinen huolto-ohjelma sanoo että 150 tkm), joten 10 tkm/v ajomäärällä tuosta tulee keskimäärin 50 euroa vuodessa lisäkuluja. Mutta jos autoa ei pidä noin pitkään, niin mustapekka osuu tietenkin sille jonka omistusaikana jakopään tekeminen tulee ajankohtaiseksi. Ketjujakopäässä mustapekkaa saa ihmetellä vain jos jakopäässä ilmenee omistusaikana korjausta vaativia murheita.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K