Mistä vikaa etsimään
Mistä vikaa etsimään
Viikolla ilmeni oik ovi ei mene kakella lukkoon eikä avaudu. Aukeaa kyllä. Vilkut toimi kun nappia painaa. Tänään sitten pyyhkijä toimi vaikka ei olleet päällä. Johtuuko samasta viasta ja mistä vikaa etsiä. 93 TTID aut -09 kyseessä
Hese
Re: Mistä vikaa etsimään
Täytyy todeta jälleen kerran...387 kirjoitti:Viikolla ilmeni oik ovi ei mene kakella lukkoon eikä avaudu. Aukeaa kyllä. Vilkut toimi kun nappia painaa. Tänään sitten pyyhkijä toimi vaikka ei olleet päällä. Johtuuko samasta viasta ja mistä vikaa etsiä. 93 TTID aut -09 kyseessä
Vähän lisätietoja kaivataan.
Onko oikean puoleinen etu- vai takaovi?
Ovi ilmeisesti siis aukeaa kahvoista vetämällä, vaan meneekö kuitenkin lukkoon ja auki sisäpuolelta nupista?
Vielä yksi tarkentava kysymys, onko auto varustettu nk. turvalukituksella (takalukolla)?
Yleisesti vikoja on ollut nimenomaan oikean puolen takaovessa. Se on tullut kai jostain "maanantai" tehtaasta tai tuotantolinjasta. Niin paljon noita lukkovikoja ilmenee juuri tuossa.
Ennenkuin joku ehtii ehdottamaan johtosarjan tarkastusta korin ja oven välistä, niin sen voi testata kokeilemalla sähköikkunan toimintaa .
Nimittäin, oveen menee vain kaksi piuhaa: sähkönsyöttö (+ ja -) ja väylä (can high ja can low), poislukien etuoven kaiutinpiuhat. Mikäli sähköikkuna toimii, toimii silloin myös keskuslukitus oven sisään asti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Mistä vikaa etsimään
Etuovesta on kysymys
Aukeaa kahvasta ja menee lukkoon kun nupin laittaa alas
Sanoisin että on varustettu turvalukolla
Aukeaa kahvasta ja menee lukkoon kun nupin laittaa alas
Sanoisin että on varustettu turvalukolla
Hese
Re: Mistä vikaa etsimään
No.....entä se sähköikkuna
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Mistä vikaa etsimään
Auto on tällä hetkellä vaimolla Jyväskylässä. Huomenna ehtii kuulemma kokeilla
Hese
Re: Mistä vikaa etsimään
Eiköhän se ole perinteinen lukkomoduulin juotosten uusintakolvaustarve. Joko avaa vanhan moduulin ja käy kolvilla juotoksetvläpi, tai ostaa uuden tai käytetyn toimivan moduulin. TSL-turvalukitukselliseen autoon ei sitten sovi ei-TSL-moduuli ja toisinpäin.
Itsellä takana lopulta onnistunut, mutta pitkä ja kivinen korjaustarina hanttimiehen oven korjauksesta: viewtopic.php?f=29&t=157206&start=174
Itsellä takana lopulta onnistunut, mutta pitkä ja kivinen korjaustarina hanttimiehen oven korjauksesta: viewtopic.php?f=29&t=157206&start=174
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mistä vikaa etsimään
Täytyy sanoa että tuo AZP:n tarina tuosta lukkozydeemin korjauksesta oli aivan kymppi. Itselleni tapahtunut aivan vastaavaa vuosien mittaan useita kertoja. Miksi vi***ussa mää nyt tein just näin . Kyllähän se nyt tietty naurattaa, muttei yhtään sillä hetkellä kun esimerkiksi itellä oli 99:n vetoakseli napoineen irti autosta ja pitäisi saada akseli irti ja sääskiä ympärillä aivan v***sti, kuten lapissa ruukaa kesäaikana olla.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Mistä vikaa etsimään
^ Sitten etsimään vikaa muualta kuin siitä lukkomoduulista. Esim oven johtosarjasta.
^^Tässä parinkymmenen vuoden autoharrastamisen taipaleelta löytyisi kyllä tukku vastaavia tarinoita. Esimerkiksi se, kun aloin Kuplan kykinlevyä vaihtamaan ja pienen tunkkioperaation jälkeen pitikin sitten purkaa puoli moottoria. Tai kun moottoripyörän kampiakselin päästä pulttia isolla hylsyllä irti väänsin, jonka perästä lohko kävi jopa Teknillisen korkeakoulunn aboratorion kautta ihmeteltävänä, että saako sitä enää kasaan.
Aina välillä uskon että ikä ja kokemus on tehnyt viisaammaksi, kunnes todistan tässäkin asiassa erehtyneeni
^^Tässä parinkymmenen vuoden autoharrastamisen taipaleelta löytyisi kyllä tukku vastaavia tarinoita. Esimerkiksi se, kun aloin Kuplan kykinlevyä vaihtamaan ja pienen tunkkioperaation jälkeen pitikin sitten purkaa puoli moottoria. Tai kun moottoripyörän kampiakselin päästä pulttia isolla hylsyllä irti väänsin, jonka perästä lohko kävi jopa Teknillisen korkeakoulunn aboratorion kautta ihmeteltävänä, että saako sitä enää kasaan.
Aina välillä uskon että ikä ja kokemus on tehnyt viisaammaksi, kunnes todistan tässäkin asiassa erehtyneeni
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mistä vikaa etsimään
No niin, nyt tilanne on tosiaan muuttunut siltä osin, ettei se koske vain lukkoa.387 kirjoitti:Ei toimi sähköikkuna ovessa
Todennäköisesti oven ja korin välisessä johtosarjassa joku noista neljästä piuhasta poikki tai liittimessä kosketusvika. On tietenkin mahdollista, että oven sisässä oleva ohjainlaite on mennyt rikki. Vika tuskin on muualla esim. koriohjainmodulissa (BDM), koska muut ovet toimivat.
Tuo johtosarja korista oven sisään nyt ehdottomasti ensin tarkistukseen, kun se on kaikista todennäköisin vikapaikka. Ei se tietenkään haitaksi olisi jos "kunnon" testerillä Tech2 tai OpCom (toimii hyvin NG9-3:ssa) katsoisi onko mitään vikakoodia tähän liittyen. Sekään ei tietenkään voi kaikkea kertoa, kun vaikka ohjainmodulin totaalinen sisäinen mykistyminen tai vtoisen virtajohdon katkeaminen "näyttää" samalta vialta.
Ps. Yksi testiasia unohtui.
Se ei käynyt ilmi, että eikö tuo matkustajan oven sähköikkuna toimi kuskinovesta eikä myöskään itse matkustajan ovesta?
Tilanne on hiukan eri, jos ikkuna toimii samasta ovesta. Silloin ohjainlaite ja sähkönsyöttö ovessa toimii, mutta väyläohjauspiuha poikki. Mikäli ikkuna ei toimi itse matkustajan ovestakaan niin sähköt poikki tai ohjainlaite rikki.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Mistä vikaa etsimään
Ei toimi myöskään ovesta. Pitää tutkia se oven ja korin välinen liitos. Saako noita ohjainlaitetta mistä jos siinä vika lopulta on.
Hese
Re: Mistä vikaa etsimään
Oven johtasarjan liittimessä pinnit 1 ja 5 ovat maadoituksia ja pinnit 2 ja 6 +12V. Tiedoksi vain.387 kirjoitti:Ei toimi myöskään ovesta. Pitää tutkia se oven ja korin välinen liitos. Saako noita ohjainlaitetta mistä jos siinä vika lopulta on.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Mistä vikaa etsimään
Jos on puristumis suojauksella varustettu ikkuna. Mulla olis moduli ylimääräisenä !
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Mistä vikaa etsimään
Päivitystä tulee virta ylempiin pinneihin. Ei auttanut CRC että edelleen on mykkä.
Hese