Oven aukaisukahvojen toiminta: vika, ominaisuus, akku?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Oven aukaisukahvojen toiminta: vika, ominaisuus, akku?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Vaimo huomasi eilen signeerauksen Kolkissa mielenkiintoisen härön, jonka sitten itsekin todensin.

Jos auton ovet on lukossa autossa sisällä ollessa ja sisäpuolen aukaisukahvaa käyttää, niin ovi ei luonnollisestikaan aukea. Ongelma on, että ainakaan kuskin ovi ei tässä tapauksessa aukea enää sen jälkeen, kun lukot on avattu. Ainoa tapa päästä ulos autosta on könytä vänkärin puolelle ja sieltä ulos. Tämän jälkeen ovet on käytettävä vielä kerran lukossa, koska ulkokahvakaan ei toimi tämän härön sattuessa. Vasta kun ovet on uudelleen lukittu ja aukaistu, ulkokahva sekä myöskin sisäkahva toimivat normaalisti.

Sisäkahva toimii niin kauan ok, kun sitä ei yritetä käyttää ovien ollessa lukossa. On tuo kieltämättä vähän turvallisuusriski.

Ensimmäinen ajatus oli, että olisi ollut mekaaninen vika, enkä sitä ole täysin poissulkenut, kun vaatii tuon ulkokahvan käytön korjautuakseen. Pitää testata käyttäytyykö vänkärin kahva samoin. Toinen vaihtoehto olisi jonkinasteinen logiikkavika, joka toisaalta voi taas viitata akkuun.

Onko muilla vastaavia kokemuksia facelift NG-Kolkin lukoista?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Oven aukaisukahvojen toiminta: vika, ominaisuus, akku?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei mun auto ainakaan tuollaista tee. Kävin juuri autolla testaamassa, ja autossa sisällä istuessa oven kahvojen kääntely ei vaikuta mitenkään kahvojen toimintaan kun lukko avataan. Eli pääsin kuskin ovesta ulos kunhan vain avasin lukituksen joko kaukosäätimellä tai oven nupista.

Samalla kyllä heräsi omasta autosta vastaava mystinen kysymys :D . Nimittäin onko normaalia, että kun avaa kuskin oven, istuu penkille, laittaa virrat päälle ja koittaa laskea kuskin oven ikkunaa, niin mitään ei tapahdu? Kaikki muut ikkunat toimi normaalisti, kuskin akkuna ei edes naksunut. Pamautin oven kiinni, painelin ovet lukkoon ja auki kuskin ovessa olevasta kytkimestä, ja tämän jälkeen alkoi kuskin ikkunakin pelittää.

Tuskinpa tuo normaalia on, ehkä joku bitti jossain väärin päin ohjausyksikössä.

Lukkomysteerissä on kuitenkin tuskin kyse biteistä, kun yhteys lukituksen ja avauskahvojen välillä on täysin mekaaninen. Onko sulla muuten TSL-lukitus autossa? Niissähän on lukitusmekanismi ihan fyysisesti erilainen kuin ei-TSL-lukollisessa autossa. Omani kuuluu jälkimmäiseen porukkaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Oven aukaisukahvojen toiminta: vika, ominaisuus, akku?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mistähän sen tietää, onko TSL? Varustetaso ainakin on linear.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Oven aukaisukahvojen toiminta: vika, ominaisuus, akku?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tsaarela kirjoitti:Mistähän sen tietää, onko TSL? Varustetaso ainakin on linear.
Istu autossa. Ota avaimet käteen ja laita kakella ovet lukkoon. Koita avata ovia sisäpuolelta sisäkahvasta vetämällä.
Aukeaako? Ellei, on TSL ja mikäli aukeaa niin ei-TSL:ää.
Laittamalla avaimet virtalukkoon ovet saa taas auki tai tietenkin avaamalla ne kakesta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Oven aukaisukahvojen toiminta: vika, ominaisuus, akku?

Viesti Kirjoittaja AZP »

^ei se kyllä sisäkahvasta vetämällä aukea ei-TSL-autossakaan, jos ovet on lukittuina. Ensin pitää nostaa nuppi ylös.

TSL estää lukituksen avaamisen nostamalla nuppia tai painamalla ovessa olevaa keskuslukon nappulaa. Tämän tavoite ymmärtääkseni on estää se, että auton ovet saisi auki ikkunan rikkomalla. TSL-lukitussa autossa lukitus voidaan avata vain kaukosäätimen nappuloista tai asettamalla avain virtalukkoon, jonka jälkeen lukituksen voi avata myös auton sisältä nuppia nostamalla. Edellytyksenä TSL-lukitukselle on, että kun ovet lukitaan kaukosäätimestä, kaikki auton ovet ja SC:ssä myös takaluukku ovat kiinni. Jos siis näin tehdän saat sisällä autossa istuessa ovet auki nostamalla nupin ylös ja vetämällä kahvasta, autossa ei ole TSL:ää. Jos ei onnistu, niin on TSL.

Tietenkin myös VIN-koodihaulla voi hakea tiedon varusteista osoitteesta www.thesaabsite.com. Löytyy varustelistan kohdasta "Central Locking, Theft Security Locking"
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Oven aukaisukahvojen toiminta: vika, ominaisuus, akku?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Olisikohan sitten niin, että omassani on TSL. Eli avaimet virtalukkoon pistämällä pitäisi siis aueta?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Oven aukaisukahvojen toiminta: vika, ominaisuus, akku?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ohjekirja sanoo: "Jos istutaan autossa ja se on TSL-lukittu, TSL-lukitus kumoutuu, jos kauko-ohjain asetetaan virtalukkoon, auto on kuitenkin edelleen lukittu."

Eli avain virtalukkoon muuttaa käytännössä TSL-lukituksen tavalliseksi lukitukseksi. Tämän jälkeen ovet saa avattua sisäkahvasta, kunhan nostaa nupin ensin ylös. Tämä ei siis onnistu niin kauan kuin TSL-lukitus on aktiivinen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: Oven aukaisukahvojen toiminta: vika, ominaisuus, akku?

Viesti Kirjoittaja automies »

Hälärin sisätutka saattaa tulla testatuksi, jos päräytät ovet kakesta lukkoon ja istut sisällä heilumassa. 8O
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Oven aukaisukahvojen toiminta: vika, ominaisuus, akku?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Unohtui tietenkin tuo oven nupin ylös nostaminen, mutta sehän jo korjattiinkin.
Sekin on juuri noin, että tsl lukitus menee päälle vain kakesta. Eikä se poistu kuin kakella tai avaimet virtalukossa.

Joku murtosuojaus kai se on. Estää ettei lasi rikkomalla ja nuppi ylös nostamalla saisi ovea auki.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Oven aukaisukahvojen toiminta: vika, ominaisuus, akku?

Viesti Kirjoittaja 966 »

Jenkkien hömpötyksiä, kyllä ne narkkaritkin osaa ryömiä rikotusta ikkunasta sisään.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Oven aukaisukahvojen toiminta: vika, ominaisuus, akku?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, mut sitä takapenkillä tai takaluukussa olevaa pakastinta ne ei ikkunasta vie :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Oven aukaisukahvojen toiminta: vika, ominaisuus, akku?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

I tuossa liene mitään TSL:ää, kakella tai virtalukkoon syöttämisellä ei ole mitään vaikutusta. Sitä vänkärin ovea en vielä hoksannut kokeilla.

Löytyykö tuosta avausmekanismista minkäänlaista räjäytyskuvaa, jotta saisi vähän hajua sen sielunelämästä?

No, ainakin ikkunan laskemalla ja ulkokahvasta aukaisemalla oven saa auki, jos sisäkahva menee perätilaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Oven aukaisukahvojen toiminta: vika, ominaisuus, akku?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Siinä omatekoinen räjäytyskuva apparin puolen ei-tsl-lukkomoduulin lukitusmekanismista:

viewtopic.php?f=29&t=157206&start=199

Jos oire on kuvatunkaltainen, niin uskoisin jotain menneen vikaan juurikin sisällä tuolla lukkomoduulin mekaniikassa. Jotenkin vaikea kuvitella että vika voisi olla moduulin ja kahvan välissä, siinä kun on vain suora mekaaninen vaijeriyhteys.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Oven aukaisukahvojen toiminta: vika, ominaisuus, akku?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kiitos! Mustelinkin, että sinä olit tuon lukkomekanismin kanssa tapellut. Mihin osaan tuota mekanismia tuo sisäpuolen kahva on yhteydessä?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Oven aukaisukahvojen toiminta: vika, ominaisuus, akku?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tässä vielä kuva, jossa näkyy moduuli avattuna. Ei kannata katsoa mekanismia tästä kuvasta, koska metalliosat on väärin sijoiteltu, ne on oikein tuolla laittamani linkin kuvassa.

Kuva

Tässä nyt vielä selvyyden vuoksi se sama kuva joka linkin takana. Tässä siis osat oikeassa järjestyksessä:

Kuva

Piti vähän luntata näitä vanhoja kuvia ja koittaa kaivella muistia. Katsotaan tuota alempaa kuvaa, jossa mekanismi on oikein:

Sähkömoottori (oikealla) käyttää ruuvivälitystä, joka kääntää isoa valkoista muovilevyä jotain 30 astetta sen mukaan halutaanko lukitus auki vai kiinni. Ruuvivälityksessä oleva siirrin on tehty siten että muovilevyä voi kääntää myös ilman ruuvivälityksen siirtimen siirtymistä, eli silloin kun oven nuppia nostetaan tai lasketaan käsin. Oven nupin siirto välitetään suoraan tuohon isoon muovilevyyn kuvan alareunassa näkyvään haarukkaan. Se nupin liikkeet välittämä mekanismi on ylemmässä kuvassa näkyvässä "kannessa" piirilevyn vasemman yläkulman lähellä olevassa kolossa, eikä näy kovin hyvin.

Jos siis lukitus on auki, ja painat tapin käsin sisään, kääntyy tuo valkoinen iso levy lukituksen puolelle, mutta ruuvivälityksen siirrin on edelleen auki-puolella. Sen vuoksi, jos tämän jälkeen painat keskuslukituksesta lukot auki, kuuluu lukoista kaksi napsahdusta, eli sähkömoottori vetää ruuvivaihteen ensin lukitusasentoon, josta se nappaan muovilevyn mukaansa ja siirtyy auki-asentoon avaten lukituksen.

Edelleen alemmasta kuvasta:
Tuon valkoisen muovilevyn kääntely siirtää vasemmassa reunassa näkuvässä pitkulaisessa hahlossa olevaa tappia (joka on siinä varren päässä, joka lepää kuvassa pitkulaisen hahlon päällä). Tappi määrittää sen, että jos sitä hahlollista metalliosaa käännetään vastapäivään (ulko- tai sisäkahvasta vedetään), reagoiko salvan avaajalevy, joka on sen pitkulaisen hahlon omaavan metallilevyn alla (eli asetelman alin metallilevy). Tässä kuvassa lukko on siis lukittuna, koska varren tappi on pitkulaisen hahlon levennetyssä päässä. Jos hahlolevyä kääntää lukituksen ollessa tuossa asennossa, alempi avaajalevy ei käänny -> oven salpa ei vapaudu.

Oven ulkokahvan tanko kiinnittyy tuohon keltaiseen muoviosaan, jonka välityksellä hahlolevy kääntyy. Mekanismi on kuitenkin tehty siten, että hahlolevyä voi kääntää ilman että liike välittyy ulkokahvaan (eli kun sisäkahvasta vedetään). Sisäkahvan vaijeri tulee kiinni tuohon ylemmässä kuvassa olevaan "kanteen". Ylemmässä kuvassa kannen vasemmassa yläkulmassa varjossa oleva koukku, jonka vieressä on jousi, nappaa kiinni hahlolevyyn ja liikuttaa sitä kun ovi halutaan avata. Jälleen kerran hahlolevyn liike ei välity sisäkahvan koukkuun, kun ulkokahvasta vedetään.

Sitä, miten tuo avaajalevy välittää komennon salpaan en sitten enää muista tai edes tiedä, koska sitä en joutunut itse aikanaan tutkimaan.

Uskoisin että jossain tuolla vasemman reunan asetelmassa on jotain häikkää, jos oven kahvan käyttäminen estää keskuslukitusta avaamasta lukitusta (eli siirtämästä tapillista levyä) kerralla, ennen kuin keskuslukon käyttää kertaalleen lukkoon ja taas auki. Kannattaa muuten koittaa, aiheuttaako pelkän ulkokahvan vetäminen auton ollessa lukossa saman efektin, koska sen pitäisi suorittaa suunnilleen samat liikkeet tuolla mekanismissa kuin sisäkahvankin vetäminen.

Nyt tuli kuitenkin sen verran asiaa ulkomuistista, että jotain saattoi mennä myös pieleen. Sen verran tuota mekanismia tuli aikanaan ihmeteltyä, että jokin muistijälki siitä kuitenkin mieleen jäi. Aikaa on kulunut kuitenkin pari vuotta. Ja jos tuosta selostuksesta kuvineen ei saanut mitään selvää, niin ymmärrän kyllä oikein hyvin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin