Eberi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Parin tunnin seisonnan jälkeen eber sammuu taas pian startin jälkeen. Huomasin nyt, että käynnistymisen yhteydessä nestetaso nousi paisarissa jopa sentin. Kone käynnissä nestepinta laski taas normaaliin eli nestekierrossa on häikkää. Nyt lämpimänä Eber toimii ilman konetta jälleen.

Onhan nuo letkut nyt oikein eli vesipumpussa on kiinni kennolle menevä letku ja Eberin alaosaan tuleva letku menee moottoriin?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Hyvin todennäköisesti letkut on noin, ainakin kuvista katsottuna. Kurkkaan huomenna pellin alle ja varmistan asian, jos ei joku muu ehdi ensin.

Samalla lainaa hieman topikkia... tää on näemmä tarttuvaa :(
Nimittäin muutaman päivän seisonnan jälkeen mullakaan ei eberi käynnistynyt. Koitin manuaalistartilla ja hetken aikaa valikossa näkyi "on", kunnes tekstiksi vaihtui "off". Ei yrittänytkään tehdä mitään. Starttasin auton ja eberi kävi normaalisti kunnes kone oli lämmin, tosin auto valitti jäähdytysnesteen määrästä joka onkin pari senttiä alle minimirajan. Voisiko tuo olla syy käynnistymättömyyteen? Koitan testata tuota vielä huomenna ja lukaisen samalla vikakoodit.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Itsellä tänään ihme kyllä käynnistyi. Ehkä eilen vielä uudelleen tehty ilmaus auttoi. Melko hankala tapaus kyllä ollut.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Oudolta kuulostaa joo, ja kyllä ne letkut noin ovat. Ilmeisen hankala niitä on siististi väärinpäin saadakaan asennettua.

Mullakin eberi taas käynnistyi nyt moitteetta kun lisäsin nestettä, liekö sitten johtunut tuosta eilinen ongelma.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Joo outo tapaus. Nyt ei nimittäin taas jäänyt käyntiin. Erona aamuun se, että lämpösäätimet oli aamulla maksimissa ja nyt normi 21 asteessa.
Miikhail
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2015 22:58
Paikkakunta: Sjoki

Eberi

Viesti Kirjoittaja Miikhail »

Onko Saab Eberin vesipumppu mallia : magneetti - pyörittää "vesitilan siipiä" muoviseinämän läpi ??
Eli vesipumpun sähkömoottori voi toimia ... mutta kotelossa olevat epäpuhtaudet estävät varsinaisten vesisiipien pyörimisen.

Onko vesipumpussa mitään tiivistettä ?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Trooper_75 kirjoitti:
Ke Tammi 02, 2019 18:50
Joo outo tapaus. Nyt ei nimittäin taas jäänyt käyntiin. Erona aamuun se, että lämpösäätimet oli aamulla maksimissa ja nyt normi 21 asteessa.
Oireileeko tuo aina samanlailla, eli käy hetken kunnes sammuu? Ja auto käynnissä toimii normaalisti? Vaikea tuolle on muuta selitystä keksiä kuin joku ongelma vesipumpussa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Joo samat oireet aina eli kuumuu kun vesi ei kierrä ja sammuu. Moottoria ei tarvii käyttää kuin muutaman sekunnin päällä ja sitten lorisee ja eber käy normaalisti omillaan.

Ilmaongelma sen siis luulisi olevan. Kun ongelma päällä (kone kylmänä), letkuista ei kuulu lorinaa (pumppu värisee kyllä). Mutta mistä helvatasta se johtuu ettei ilmaus onnistu. Kun tänään kaverin kans ilmailtiin masiinaa paisari auki (lämmöt kaakossa) ja samalla avattiin ilmausruuvi, ei sieltä tullut mitään. Vasta kun paisari laitettiin kiinni ja konetta kierrätettiin kovasti, rupesi ilmausreiästä ruiskuamaan.

Ennen koko korjausoperaatiota laite ei siis koskaan tehnyt tätä. Joko ei käynnistynyt tai sammui vasta noin 3-4 minuutin päästä.
Viimeksi muokannut Trooper_75, Ke Tammi 02, 2019 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja JKen »

Miikhail kirjoitti:
Ke Tammi 02, 2019 19:51
Onko Saab Eberin vesipumppu mallia : magneetti - pyörittää "vesitilan siipiä" muoviseinämän läpi ??
Eli vesipumpun sähkömoottori voi toimia ... mutta kotelossa olevat epäpuhtaudet estävät varsinaisten vesisiipien pyörimisen.
On. 2 kpl olen vaihtanut allekirjoituksen autoon. Luulisin olevan samanlainen myös väyläohjatussa eberissä. Värisee kyllä kivasti, mutta neste ei vaan kierrä. Eli vesipumppu vaihtoon.
Esim. https://www.nettiosa.com/kiertovesipump ... alli_bosch
Tarkista letkujen koko.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Taitaa kuitenkin vesipumpun alempi liitos vuotaa, vaikka klemmarin kiristin piukkaan. Pitää koittaa saada pikaklemmari tilalle.
Vastaa Viestiin