Eberi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Paljonko ne eberin ns kuluvat osat maksavat? Puhallin, sihti, etc?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Tästä saa jotain osviittaa:
https://www.pfjones.co.uk/eberspacher-h ... parts.html
Tuolta tilasin viime talvena osat, oli halvin minkä löysin.

Eli siis puhallin noin 170e, sihti 25e ja tietty tiivistesarja vajaat 20e.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Marmoritiskin muutamia hintaesimerkkejä:
https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... heater-002
https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... heater-003
https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... heater-376

Koko paska tonnilla oli mielestäni ihan asiallinen tarjous, nyt on käsittääkseni palattu noin 2000e normihintaan :twisted:

Eski
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

SS kirjoitti:Tästä saa jotain osviittaa:
https://www.pfjones.co.uk/eberspacher-h ... parts.html
Tuolta tilasin viime talvena osat, oli halvin minkä löysin.

Eli siis puhallin noin 170e, sihti 25e ja tietty tiivistesarja vajaat 20e.
Postikuluja näytti minulle n. 45€ eli tuplat tilauksen hintaan. Olisiko muita vinkkejä, jos varulta tilaisi ainakin sihdin ja tiivisteet odottamaan huoltoa? Eilen ei taas käynnistynyt 1. kerralla. Toisella kerralla käynnistyi savujen kera ja ujelsi hetken, mihin tuo mahtaa viitata?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Oho, mulla oli 20e postikulut paloilmapuhaltimelle ja tiivistesarjalle. Jos pikkuhilua on ostamassa niin kannattaa hakea paikalliselta eberin jälleenmyyjältä.

Ujellus voisi viitata paloilmapuhaltimeen, vaikea antaa kovin varmaa diagnoosia.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Nyt on koodit luettu auttavaisen saabistin Techillä:

B0449 (blower fan)
B0484 (start time exceeded)

Nollauksen jälkeen Eber lähti taas tulille pikkusavujen kera. Eli vika joko paloilmapuhaltimessa tai ohjainyksikössä?

Vaihtoehtoja:
1) Laite irti + huolto (hehkusukan/tiivisteiden/puhaltimen (?)vaihto). Ohjainyksikön korjaushuolto Sercap tai vastaava?

2) Laite irti + huolto. Uusi yksikkö --> siis pirun kallis remontti

3) TT-thermon asennus (mahtuneeko Eberin rinnalle vai pitääkö se poistaa?)

Ajatuksia otetaan kiitollisin mielin vastaan.
Viimeksi muokannut Trooper_75, Su Joulu 30, 2018 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
387
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja 387 »

TT thermo mahtuu hyvin ja on kohtuu helppo asentaa.
Hese
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Varminta lienee vaihtaa paloilmapuhallin (jos paljon ajettu yksilö), hehkun sukka ja korjauttaa ohjausyksikkö. Oireet kyllä viittaisi enemmin ohjausyksikköön, jos purkutyö onnistuu Oulussa niin ohjausyksiköiden korjaajat ottavat hommasta noin satasen. Tai sitten kokeilee tuota maajohdon siirtojumppaa, ohjeet ainakin dieselpuolen eberitopikissa.

Jos TT-thermoon päätyy niin turha kai sitä risaa eberiä on siellä rinnalla pitää. Itse suosittelisin eberin korjausta, on ihan hyödyllinen varuste ajossakin pakkasilla.

Just muistin että mulla muuten olisi yksi vähän käytetty paloilmapuhallin nurkissa jos on tarvetta. Piti kasata itselle vaihtolaite, mutta ei oikein ole ollut aikaa tai motivaatiota.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Joo tekisi laite mieli pitää toiminnassa. Ei vaan 5-6 tonnin autoon huvita älyttömiä remontteja tehdä. Ajettu 219 tkm. Pystyykö tuon puhaltimen kunnon tsekkaamaan luotettavasti irroitettuna?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, minä myös olen pitänyt eberin toiminnassa, koska se on paras ja tärkein talvivaruste autossa, kun siihen on tottunut. Auton lämmittäminen mukavasti lähtövalmiiksi vaatii korkeintaan puoli tuntia. Lisäksi se on käytännössä välttämätön varuste näissä nykydiisseleissä, jotka eivät muuten pysty tuottamaan hukkalämpöä tarpeeksi...

Se että kannattaako tällainen vanha halpa autonromu pitää kunnossa on omasta mielestäni aivan absurdi homma. Miksi johonkin huomattavasti arvokkaampaan uudehkoon natsipakastimeen kannattaa työntää tuhansia eurojen mäntien vaihtoon ja dsg-lootaremontteihin? Eihän niihinkään sijoitettuja rahojaan saa ikinä takaisin :lol:

Eski
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Eski kirjoitti:
Se että kannattaako tällainen vanha halpa autonromu pitää kunnossa on omasta mielestäni aivan absurdi homma. Miksi johonkin huomattavasti arvokkaampaan uudehkoon natsipakastimeen kannattaa työntää tuhansia eurojen mäntien vaihtoon ja dsg-lootaremontteihin? Eihän niihinkään sijoitettuja rahojaan saa ikinä takaisin :lol:

Eski
Itse pystyn monen weba/eber- ja defa/calix-auton perusteella ajoittamaan menot niin että pärjään normilämppärillä mutta mieluiten toki eber, jos se vaan kestäisi.. Joku kohtuus pitää kuitenkin olla, joku 1000€ huolto joka toinen vuosi ei ole sitä. Pari VAG-natsipakastinta oikealla 1.9 koneella omistaneena: ei niissäkään vikaa ollut. Nykyiset saa jäädä kauppaan, jos ei tähtikeulaa ole vara laittaa :)
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Nyt olisi Eber revitty irti. Tuo polttoaineputken muovihärpäke rikkoontui kuitenkin hyvin helpon tuntuisesti. Kannattaako se korvata sopivalla letkulla? Millaista liitosta porukka on käyttänyt? Kova muoviletkun pätkä kumiletkun sisään ja klemmarit? Vaikuttaako liitoskohdasta kaventunut putki eberin toimintaan?
armageddon
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 17:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja armageddon »

Trooper_75 kirjoitti:Nyt olisi Eber revitty irti. Tuo polttoaineputken muovihärpäke rikkoontui kuitenkin hyvin helpon tuntuisesti. Kannattaako se korvata sopivalla letkulla? Millaista liitosta porukka on käyttänyt? Kova muoviletkun pätkä kumiletkun sisään ja klemmarit? Vaikuttaako liitoskohdasta kaventunut putki eberin toimintaan?
Itse laitoin sen kovamuovisen putken ympärille liimamassaa ja laitoin naftin polttoaineletkun siihen vielä klemmareilla. Ei ongelmaa.
900s CC -91, 900 CC -90
ex:9-5 2.3T -02, 9000 2.0T -96, 9-3 SC -08 1.9TTiD
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Mulle oli korjaamo laittanut pätkän kovaa muoviputkea ja lemmarit, osista lisälaskua 11e :evil:

Ei tuolla kovin paljoa painetta ole eikä virtausta niin paljoa että tuolla toimintaan olisi vaikutusta. Se putkihan vaihtuu siellä auton alla kovamuoviseen taas, tosin koska en rikkonut tuota itse mulla ei ole käsitystä millainen tuo liitos alunperin on. Hajoavan se tuntuu lähes aina...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Miikhail
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2015 22:58
Paikkakunta: Sjoki

Eberin polttoaineliitos (93 Tid 2009)

Viesti Kirjoittaja Miikhail »

Mitenkä se eberin polttoaineletkuliitos irroitetaan oikeaoppisesti ??
(se kovamuovisen 90 mutkan yläpuolella oleva paksu härpäke....
joka on molemmilta puolilta symmetrisesti vähän avonainen)

Tarkoitus olisi saada kaikki purettua ehjänä....
Vastaa Viestiin