Eberi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Sitä virallista liitosta siellä eberin alakulmassa ei kannata yrittää avata, vaan ainoastaan nyppäistä letkun irti eberin kyljestä ylhäältä. Letkulähtö on metallia.

Siihen viralliseen liittimeen siellä alapäässä on olemassa holkkimainen työkalu jolla saa painettua liittimen auki, muttei maksa vaivaa, etenkin kun ylhäällä liitos on paljon paremmin käsillä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Miikhail
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2015 22:58
Paikkakunta: Sjoki

Eberi

Viesti Kirjoittaja Miikhail »

Thänks !!
Alkusilmäilyssä ja purkukuvaa tutkiessa se
alempi liitos tuli mulle ensimmäisenä vastaan.

Eikö siellä ylhäällä ole mitään (mini)letkuklemmaria ?
Pelkästäänkö vain työntämällä metallisessä letkulähdössä ?
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Miikhail kirjoitti:
Eikö siellä ylhäällä ole mitään (mini)letkuklemmaria ?
Pelkästäänkö vain työntämällä metallisessä letkulähdössä ?
Siinä Eberin päässä letkun tyvessä on sellainen puristettava liitin mutta ainakin laitteen ollessa pöydällä letku lähti irti vetämällä. Hyvällä sivuleikkurilla tuon liittimen varmaan saa hajotettua jos tila riittää. Ylöspäin Eberiä ei ole paljon varaa liikutella, jos haluaa pitää sen muoviliittimen ehjänä. Käsittämättömän helpon tuntuisesti hajosi..
Miikhail
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2015 22:58
Paikkakunta: Sjoki

Eberi

Viesti Kirjoittaja Miikhail »

Ihan vaan haasteena päätin irroittaa sen alimmaisen liittimen...-:)
Koska liitin on paremmin sormien ulottuvilla (alakautta).
Ja ehjänä irtosi ... mutta aikaahan siihen kului...
Pienikokoisilla papukaijapihdellä + nippusiteet pihtien kärkiin siten, että lukko-osasta tule uloke pihtien kärkeen,
Toki lyhyellä ruuvarilla piti avittaa toiselta puolelta, koska itse tehty työkalu ei olut riittävän hyvä.

Työläämpi homma oli nostaa irroitettu Eberi pois moottoritilasta, koska joka suunnasta ahdisti.
Kokonaisena se sieltä kuitenkin tuli, Imuilmaletku iroitettuna.

Kannattaisikohan asentaa laite takaisin (kun saan sen joskus korjattua) siten, että kiinnittäisi vesipumpun ja sähköliittimen
kiinnikeraudan vasta siellä moottoritilassa .... ja vasta sitten ... napsauttaa sen kiinni etupellin kiinnikkeeseen ??
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Kyllä koko mötikkä sinne ehjänä sujahtaa suhteellisen helposti, väittäisin että on työläämpää paikoillaan kasata palikoita eberin kylkeen. Kannattaa vaan suosiolla purkaa moottorin takakulmaata irti se kannake jossa johtosarjaa on kiinni, on kiinni kopmella pultilla ja tuo pari senttiä lisätilaa sinne. Näin siis ainakin TTiD koneen kanssa.

Auton alla mun piti käydä ainoastaan sen verran että sain pakoputken kannaketta löysättyä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

SS kirjoitti:
Pe Joulu 28, 2018 20:39
Kyllä koko mötikkä sinne ehjänä sujahtaa suhteellisen helposti, väittäisin että on työläämpää paikoillaan kasata palikoita eberin kylkeen. Kannattaa vaan suosiolla purkaa moottorin takakulmaata irti se kannake jossa johtosarjaa on kiinni, on kiinni kopmella pultilla ja tuo pari senttiä lisätilaa sinne. Näin siis ainakin TTiD koneen kanssa.

Auton alla mun piti käydä ainoastaan sen verran että sain pakoputken kannaketta löysättyä.
Allekirjoitan nuo vinkit :)

Sain itsekin vihdoin oman mötikän paikalleen korjatulla ohjaimella (vanhassa ohjaimessa oli kuulemma vikaa puhaltimen ohjauksessa ja muuallakin alkavaa...). Uusin myös palaneen näköisen sihdin, tiivisteitä ja uudemman puhallinmoottorin (vanhassa ei todennäköisesti ollut vikaa). Vaihdoin v-mäiset (ainakin sopivan työkalun puuttuessa) letkujen pikaklemmarit ruuvattaviin, toivottavasti pitävät. Itselläkin ahdisti pakoputki niin, että oli pakko käydä TI-hallin nosturilla löysäämässä alakiinnike ennen kuin napsahti paikoilleen. Laite tuntuisi pelaavan käskettäessä nyt hyvin, eikä sammu kesken. Ainoa vaan, että kerran ei lämpimällä koneella ilmestynyt keltainen valmiusvalo mittaristoon eli liekö sitten ohjain tuli täysin kuntoon :? Manuaalisesti laitettuna syttyi kyllä ja starttaa aina mikä tietenkin tärkeintä.
Miikhail
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2015 22:58
Paikkakunta: Sjoki

Eberi

Viesti Kirjoittaja Miikhail »

Mulla oli myös se moottorin "johtosarjan kiinnike" irroitettuna (2 pulttia - toki johdot kiinni).
Siitä sai vähän liikkumavaraa, mutta ei paljoa. Ahdasta oli silti laitteen ulos vetäminen Tid - moottorissa.
Toki ehkäpä myös rohkeuden tai voiman käytön puutetta -:)

Vesipumppu ja sähkötöpselin kiinnikke ovat kiinni yhdellä (ja samalla) pultilla + tietenkin yksi letkuklemmari.
Joten ei siinä paljoa tarvitsisi asennella moottoritilassakaan.
(Toki helpompaahan kaikki ruuvaus on aina työpöydän ääressä).

Täytyy aluksi yrittää kokonaisena ujuttaa takaisin...

Puhallinyksikkö menee nyt ainakin vaihtoon, koska se ei pyöri pehmeästi.
+ Tiivisteet + ehkäpä myös palopesä, kun siellä pohjalla näyttäisi olevan selvä halkio.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Pitikin mennä tuulettamaan, että toimii :x Eipä masiina enää tänään käynnistykään. Hurisee vaan jonkun aikaa, vesipumpussa lähtevässä letkussa tuntuu värinää. Paisuntasäiliön nesteen pinta oli noussut yön aikana. Voisiko olla ilmaa tms. Eilen tosiaan pelasi ok, ajelin n. 50 km autolla. Pitänee lukea vikakoodit, että mistä herjaa.


Edit: Eber toimi kun kone käynnissä eli nesteenkiertoon liittynee tämä ongelma. Käytin lämpimäksi, avasin paisarin ja koitin ilmata systeemiä ilmausruuvia auki pitäen.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Kyllä sen ajossa luulisi ilmaantuvan, tosin nestepinnan luulisi koneen jäähtyessä laskevan. Käynnistyykö poltin lainkaan auto sammuksissa? Jos neste ei kierrä, luulisi käyvän hetken kunnes lämpenee liikaa. Tikittääkö polttoainepumppu lainkaan missään vaiheessa?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Eber kävi hetken aamulla kunnes sammui, pumppu tikitti. Tarkemmin kun muistelen niin pumpun letku värisi muttei kuulunut loisketta. Nyt lämpimänä taas on pelannut normaalisti myös ilman moottoria mutta miten lie aamulla.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

No kyllä tuo sitten nesteen kierto-ongelmalta vaikuttaa. Onko vesipumpun johdot kunnolla kiinni?

Voi siellä toki ilmaakin jossain olla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Oireet näyttäisi vähän siltä, että parkissa nestepinta nousee hieman ja ajaessa laskee. Miten tuo ilmaus pitäis tuon nipan kautta oikeaoppisesti tehdä? En kuullut koneen käydessä tyhjäkäynnillä ainakaan mitään suhinaa tuosta ruuvista.. Auto ja Eber ovat toimineet päivän ajot normaalisti mutta tuo nestepinnan vaihtelu väärin päin ihmetyttää :?
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Nyt aamulla nestepinta oli sama kuin illalla mutta vastustaa edelleen. Eber käynnistyy noin minuutiksi ja sammuu. 2. yrittämällä ei syty lainkaan (ylikuumenemisen takia?). Vesipumpussa ja siihen menevässä letkussa tuntuu värinää mutta ei loisketta, letku itsessään tuntuu täydeltä. Liekö sitten vesipumppu nyt hajonnut korjausoperaation aikana.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja SS »

Itsekin koitin ilmausruuvia joskus aukoa, eikä sieltä kyllä mielestäni juuri ilmaa tullut vaan ainoastaan nestettä. Tuota siis kokeilin nimenomaan eberin irrotuksen ja asennuksen jälkeen. Vaikea nyt kuvitella, että pumppu tuolleen hajoaisi, mutta jos eberi auton käydessä toimii niin pakko kai se on pumpussa tai sen virransaannissa olla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Ja taas tuo masiina pelaa normaalisti koneen ollessa käynnissä sekä yksikseen lämpimänä. Nestepinta paisarissa oli mielestäni laskenut noin 0,5 cm koneen lämmittyä. Ilmasin vielä uudelleen ruuvin kautta, nestettä sieltä valui. Voisiko tuo sitten yön aikana ottaa ilmaa vesipumpun liitosten kautta, vuotoja ei kyllä näy :?
Vastaa Viestiin