9-3 ttid manuaali -11 lämpö ongelma
9-3 ttid manuaali -11 lämpö ongelma
Elikkä auto oli merkkikorjaamolla eberin kunnostuksessa. Kävin auton hakemassa ja piti olla toimiva. Pari kilometriä ajettua, auton ollessa normaali lämpöinen alkoi lämmöt tippua pari karvaa alas päin vaihdetta vaihtaessa. Veto takaisin päälle, niin nousivat takaisin normaaliin. Obd mittarilla katsottuna 85 lämmöt tippuu 70 asteseen vaihteen vaihdon aikana.. Seuraavan kerran auto lämpesi 10 min eberillä ennen käynnistystä ja ajoin jonkun 500 metriä ja lämmitin tippui pelistä pois, eikä lähtenyt päälle muuten kuin auton sammutettua ja uudestaan manuaalisesti lämmitin päälle. Sama lämpöjen tippuminen jatkui. Auton haettua pajalta alkoi kytkin ala asennossa pitämään siritystä. Aivan kuin painelaakeri. Voiko olla sattumaa että painelaakeri olisi alkanut antaa ääntä muuten vain vai olisiko kaikella tällä joku yhteys.. Auto seisoo pajan pihalla ja menossa uudestaan sepättäväksi. Ajettu 130tkm.
Re: 9-3 ttid manuaali -11 lämpö ongelma
Oisko jäänyt ilmaa järjestelmään, siellä termostaatin päällä (vaihdelaatikon puolella akun vieressä) on ilmausnippa. Semmoinen venttiilihatun näköinen, tosin kyllä tuon nyt itsestäänkin pitäisi ilmaantua.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 ttid manuaali -11 lämpö ongelma
Paljonko ulkolämpötila? Onko termaria vaihdettu? Kaksoismassavauhtipyörän ääntämisellä ei ole yhteyttä lämpöongelmaan.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: 9-3 ttid manuaali -11 lämpö ongelma
Millainen manuaalissa on kytkinkoppa? Voiko vauhtipyörään päästä jäähdytysnestettä?
Lämpöjen putoaminen 15 astetta hetkessä ei kuulosta kovinkaan normaalilta vaikka olisi termarissakin vikaa. Tosin OBD-lukija saattaa päivittää lukemaa joskus harvakseltaan, olen nähnyt ainakin 10 asteen hyppäyksen eSID2 näyttämänä. Termarivika näkyi ainakin mulla niin että hiljaisemmassa ajossa lämmöt alkoi tasaiseen tippua ja eberi käynnistyi kun lämmöt tippui alle 75 asteen.
Lämpöjen putoaminen 15 astetta hetkessä ei kuulosta kovinkaan normaalilta vaikka olisi termarissakin vikaa. Tosin OBD-lukija saattaa päivittää lukemaa joskus harvakseltaan, olen nähnyt ainakin 10 asteen hyppäyksen eSID2 näyttämänä. Termarivika näkyi ainakin mulla niin että hiljaisemmassa ajossa lämmöt alkoi tasaiseen tippua ja eberi käynnistyi kun lämmöt tippui alle 75 asteen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 ttid manuaali -11 lämpö ongelma
Siinä -4 astetta ulkolämpötila. Termariin ei vielä koskettu, kun auto toimi ennen eberin kunnostusta. Mielessä käyny, että ovatko asentaessa jotakin mokanneet, koska auto toimi kuitenkin ennen eberi remppaa muuten kaikilta osia, eikä ääniä kuulunut.
Re: 9-3 ttid manuaali -11 lämpö ongelma
Aika erikoinen tapaus. En oikein ymmärrä miten tuo voisi johtua termarista, jos lämmöt noin äkkiä heittelee.
Muutenkin näissä TTIDeissä on aika pitkäikäinen (ja arvokas) termari, meidänkin rapiat 260K ajetussa on orkkistermari paikallaan.
Eberin aiheuttamat vikakoodit saa luettua Techillä, joten ne kannattaa ainakin tsekata...
Eski
Muutenkin näissä TTIDeissä on aika pitkäikäinen (ja arvokas) termari, meidänkin rapiat 260K ajetussa on orkkistermari paikallaan.
Eberin aiheuttamat vikakoodit saa luettua Techillä, joten ne kannattaa ainakin tsekata...
Eski
Re: 9-3 ttid manuaali -11 lämpö ongelma
Voisko siinä auton jännite vaihdella? Akun virta- ja maakaapelointi tarkistukseen ja laturin jännitteet...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 9-3 ttid manuaali -11 lämpö ongelma
Jotenkin oma arvauksenikin olisi että vika on sähkössä ja/tai elektroniikassa. Melko epätodennäköistä, että sekunneissa moottorissa mikään lämpötila vaihtuisi 10-15 astetta. Ennemmin tulee mieleen että lämpötila-anturissa tai jossain muualla elektroniikkassa olisi vika, ja lukemat alkaa heitellä sen vuoksi. Eberiä voi sitten sekoittaa tuo moottorilämpöjen heiluminen, kun se ottaa signaalin lämmöistä sille kuuluuko käydä vaiko eikö.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3 ttid manuaali -11 lämpö ongelma
Nyt auton pitäisi olla kunnossa. Ilmaa oli jäänyt jäähdytinjärjestelmään.. Ja painelaakeri se siellä ääntä pitää. Ootellaan autoa nyt kytkinremontista seuraavaksi.