93ss lasit huurtuvat
93ss lasit huurtuvat
Tervehdys,
Sigin kulkineeseen on ilmaantunut ongelma. Lasit huurtuvat, mikä lisää haasteita pimeään aikaan kaupungissa ajoon. Tuulilasi huurtuu näkökentästä ja reunoilta, sivulasit peilien edestä ja takasivu- ja takalasi kauttaaltaan. Lämpöä tulee myös, että ajo on kuin saunassa, jäähdytyskin tuntuisi tomivan. Huurtuu myös pakkasella mutta ei sentään jäädy. Täydellä puhalluksella huurut hieman selkenee.
Kondenssivesiputki on tarkastettu, eikä ollut tukossa, ja vaihdettiin raitisilmasuodatin, mutta ei ollut vaikutusta.
Samalla todettiin, että sisäilmakierto ei toimi lainkaan, eli "venttiili" on jumittunut auki asentoon. Mitään outoja hajuja kabiiniin ei tule.
Mistäs tutkimuksia kannattaisi jatkaa?
edit*** niin ja sisämatot ainakin kuivat.
Sigin kulkineeseen on ilmaantunut ongelma. Lasit huurtuvat, mikä lisää haasteita pimeään aikaan kaupungissa ajoon. Tuulilasi huurtuu näkökentästä ja reunoilta, sivulasit peilien edestä ja takasivu- ja takalasi kauttaaltaan. Lämpöä tulee myös, että ajo on kuin saunassa, jäähdytyskin tuntuisi tomivan. Huurtuu myös pakkasella mutta ei sentään jäädy. Täydellä puhalluksella huurut hieman selkenee.
Kondenssivesiputki on tarkastettu, eikä ollut tukossa, ja vaihdettiin raitisilmasuodatin, mutta ei ollut vaikutusta.
Samalla todettiin, että sisäilmakierto ei toimi lainkaan, eli "venttiili" on jumittunut auki asentoon. Mitään outoja hajuja kabiiniin ei tule.
Mistäs tutkimuksia kannattaisi jatkaa?
edit*** niin ja sisämatot ainakin kuivat.
9-3SS 1.8t A Linear -05 >suht kuosissa<
Re: 93ss lasit huurtuvat
Kumpaa tuo nyt sitten tarkoittaa: onko sisäilmankierto vai raitisilmantulo päällä? Ilmeisesti tuo jälkimmäinen ja parempi niin.Sammakki kirjoitti:Tervehdys,
Samalla todettiin, että sisäilmakierto ei toimi lainkaan, eli "venttiili" on jumittunut auki asentoon.
edit*** niin ja sisämatot ainakin kuivat.
Haiseeko auton ilma mitenkään "tekniselle", kun se on lämmin ja lämmitys toiminnassa? Etenkin kun tulee ulkoa autoon sisälle.
Tuolla ajattelin, ettei lämppärin kenno vain hiukan tihku höyryä. Vuoto voi olla niin pieni, ettei sitä nesteen häviämisessä huomaa kovin äkkiä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 93ss lasit huurtuvat
Korjaamolla kerrottiin, että sisäilmakiertoa ei saa päälle lainkaan, eli olisiko sitten raitisilmatulo aina päällä.
Mitään aiemmasta poikkeavaa hajua emme aisti, toki pieniin hajuihin saattaa tottua nopeasti. Ei tuoksu ainakaan glykolille, jos sellaista tarkoitit.
Mitään aiemmasta poikkeavaa hajua emme aisti, toki pieniin hajuihin saattaa tottua nopeasti. Ei tuoksu ainakaan glykolille, jos sellaista tarkoitit.
9-3SS 1.8t A Linear -05 >suht kuosissa<
Re: 93ss lasit huurtuvat
Onko saatu testattua toimiiko ilmastointi?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 93ss lasit huurtuvat
Koetappa tuulettaa lasi auki puhallin päällä ajon jälkeen. Sisäkiertokosteus lähtee aika nopeasti pois, mutta se jäähdytysnesteen kosteus lasissa on sellaista "sitkeämpää". Lasien puhdistus/kuivaus. Jäähdytysjärjestelmän painetesti.
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1774
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: 93ss lasit huurtuvat
JA old school-hommia tilanteen resetoimiseksi vesiperäisen kosteuden osalta;
-Silicapohjaista kissanhiekkaa tennissukkiin ja sukat jalkatiloihin ja tuulilasille yön yli, (miksei pidemmänkin aikaa voi pitää) keräävät kosteutta
-Silicapohjaista kissanhiekkaa tennissukkiin ja sukat jalkatiloihin ja tuulilasille yön yli, (miksei pidemmänkin aikaa voi pitää) keräävät kosteutta
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: 93ss lasit huurtuvat
Sisäkiertokosteuttahan ei nyt ole kun kerran läppä on jumittunut asentoon "sisäilmakierto ei-päällä". Tulee koko ajan ulkoa ilmaa. Jäähdytysnesteen aiheuttama kosteus on juuri tuollaista laseja sotkevaa sitkeämpää huurua.Numba kirjoitti:Koetappa tuulettaa lasi auki puhallin päällä ajon jälkeen. Sisäkiertokosteus lähtee aika nopeasti pois, mutta se jäähdytysnesteen kosteus lasissa on sellaista "sitkeämpää". Lasien puhdistus/kuivaus. Jäähdytysjärjestelmän painetesti.
Missä kunnossa on tuo koko kaukalo missä raitisilmasuodatin kotelo sijaitsee? Siellä voi olla vedenpoistoaukot melkein tukossa ja maatunutta märkää mönjää jolloin sisälle tulee väkisinkin kosteaa ilmaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 93ss lasit huurtuvat
Kostealla ilmalla toimiva ilmastointi pitää ikkunat kirkkaina. Jos autostasi on ilmastoinnin aineet päässeet vuotamaan vaikkapa kennoon tulleesta kiveniskusta tms. Minulla oli näin. Toimiko sinun ilmastointi kesähelteillä kunnolla?
Re: 93ss lasit huurtuvat
Ihan noinkin, mutta....KN/Lieto kirjoitti:Kostealla ilmalla toimiva ilmastointi pitää ikkunat kirkkaina. Jos autostasi on ilmastoinnin aineet päässeet vuotamaan vaikkapa kennoon tulleesta kiveniskusta tms. Minulla oli näin. Toimiko sinun ilmastointi kesähelteillä kunnolla?
Pakkasilla ei ilmastoidussakaan autossa ilmastointi mene päälle "jäätymisvaaran" vuoksi. Muutamat plussa-aste kelit on sitten eri juttu. Sitten toisekseen ei läheskään kaikissa yli 10v vanhoissa autoissa ole ilmastointia ja kuitenkin lasit pysyy pääsääntöisesti huurteettomina.
Mikäli autossa lasit jatkuvasti muutaman hengen kuormallakin menee huurteeseen, on jokin vika joko tulo- tai poistoilmassa. Tuloilmaan tulee poikkeuksellisesti kosteutta jostakin auton rakenteesta, mikä pääsee tuloilmakanavaan. Poistoilma voi olla tukossa, jolloin ilma autossa ei vaihdu kunnolla ja kosteus tiivistyy sisälaseihin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 93ss lasit huurtuvat
Kun kerran todettu, että sisäilmankierron läppä on jumissa, niin oma epäilykseni olisi että se sittenkin on jumissa niin että sisäilmankierto on koko ajan päällä. Oireet kun viittaa ihan siihen, ja kerrankos jonkun läpän asento on tulkittu juuri väärinpäin.
Varsinkin pakkaskeleillä ulkoilmassa on niin vähän kosteutta, että jos lasit huurtuu vaikka lämppäri puhaltaa saunatason ilmaa sisälle, niin kosteutta pitää jostain ilmestyä ilmaan paljon. Eli jos se ilma oikeasti otetaan ulkoa, niin vuotava kenno olisi melko todennäköinen syypää. Sitten tietenkin jos autoon tunkee neljä karjua suoraan punttikselta tai puusavotasta, niin ikkunoita ei pidä kunnolla auki varmaan mikään kunnossa olevakaan ACC.
Ja poistoilman tarkastaminenkin on hyvä huomio. Ilman vaihtumiseen kun tarvitaan myös toimiva pakokanava.
Varsinkin pakkaskeleillä ulkoilmassa on niin vähän kosteutta, että jos lasit huurtuu vaikka lämppäri puhaltaa saunatason ilmaa sisälle, niin kosteutta pitää jostain ilmestyä ilmaan paljon. Eli jos se ilma oikeasti otetaan ulkoa, niin vuotava kenno olisi melko todennäköinen syypää. Sitten tietenkin jos autoon tunkee neljä karjua suoraan punttikselta tai puusavotasta, niin ikkunoita ei pidä kunnolla auki varmaan mikään kunnossa olevakaan ACC.
Ja poistoilman tarkastaminenkin on hyvä huomio. Ilman vaihtumiseen kun tarvitaan myös toimiva pakokanava.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 93ss lasit huurtuvat
Tuota asiaa minäkin kuitenkin epäilenAZP kirjoitti:Kun kerran todettu, että sisäilmankierron läppä on jumissa, niin oma epäilykseni olisi että se sittenkin on jumissa niin että sisäilmankierto on koko ajan päällä. Oireet kun viittaa ihan siihen, ja kerrankos jonkun läpän asento on tulkittu juuri väärinpäin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 93ss lasit huurtuvat
Tarkistin korjaamolta vielä. Ottamatta kantaa itse venttiilin asentoon, niin on jumissa tilaan, jossa ottaa ilmaa ulkoa, eli sisäilmakierto ei mene päälle lainkaan, kuten ensimmäisessä viestissäni mainitsin.
Mistä tuo ilma poistuu ulos?
Ja lasit huurtuvat yksin kyydissä ollessakin.
Ja ilmastointi toiminut moitteetta, tarkastus ja täyttö tehtiin alkukesästä.
Mistä tuo ilma poistuu ulos?
Ja lasit huurtuvat yksin kyydissä ollessakin.
Ja ilmastointi toiminut moitteetta, tarkastus ja täyttö tehtiin alkukesästä.
9-3SS 1.8t A Linear -05 >suht kuosissa<
Re: 93ss lasit huurtuvat
Olisiko kyse siitä, että on ajettu alkutalven säässä, jossa ulkolämpötila on ajokerran aikana käväissyt sen verran korkealla, että kylmäkone on hetkeksi kytkeytynyt päälle niin, että kennon pintaan on kertynyt huurretta? Ajon jatkuessa lämpötila tai kylmäaineen paine laskenut niin, että kylmäkoneen käynti on katkaistu. Tämän jälkeen huurre kennon pinnassa hiljalleen sulaa ja tulee matkustamoon kulkevan ilman mukana ja tiivistyy ikkunoiden sisäpintaan. Tämä kosteus kyllä vähitellen poistuu jos ajoa edelleen jatketaan.
Välttämättä autossa ei ole muuta vikaa kuin se jumittava sisäkierto, eikä sekään nyt havaittua ongelmaa aiheuta.
Ajettiinko pitkä vai lyhyt matka? Miten kauan oli kulunut edellisestä ajokerrasta? Lähdettiinkö liikkeelle tallista tai parkkihallista? Mikä oli lämpötila auton ulkopuolella ajon aikana ja pysäköinnin aikana?
Välttämättä autossa ei ole muuta vikaa kuin se jumittava sisäkierto, eikä sekään nyt havaittua ongelmaa aiheuta.
Ajettiinko pitkä vai lyhyt matka? Miten kauan oli kulunut edellisestä ajokerrasta? Lähdettiinkö liikkeelle tallista tai parkkihallista? Mikä oli lämpötila auton ulkopuolella ajon aikana ja pysäköinnin aikana?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 93ss lasit huurtuvat
Arkena yhtämittaista työmatka-ajoa tulee 30-45min.
Kokeilin nyt keskiviikkona tuon 45min ajon jälkeen käyttää autoa parkissa vartin verran puhallus ja lämmöt täysillä ikkuna puolittain auki. Ja lasit olivat sitkeästi huurussa.
Kokeilin nyt keskiviikkona tuon 45min ajon jälkeen käyttää autoa parkissa vartin verran puhallus ja lämmöt täysillä ikkuna puolittain auki. Ja lasit olivat sitkeästi huurussa.
9-3SS 1.8t A Linear -05 >suht kuosissa<