Jakopäänketjun vaihtoväli
Jakopäänketjun vaihtoväli
Käynnistettäessä auton jakopäänketju vähän rallattaa (muutama sekunnin ajan)?
Re: Jakopäänketjun vaihtoväli
Ei kai tuolla virallista vaihtoväliä ole. Pikkaisen huonoa suunnittelua Saabilta päässyt markkinoille, ja jossain 200 tkm jälkee alkaa rallattaa. Yksi syy varsinkin tasapainoketjun muovisen laahaimen hajoaminen.
#7525
Aero 9-3 2003
Aero 9-3 2003
Re: Jakopäänketjun vaihtoväli
Näinhän se on. Se vaihdetaan/korjataan tarvittaessa, eikä mitään huoltoväliä ole toisin kuin hihnojen kanssa. Tämä ääni on juuri se merkki tuosta tarpeesta.
Itselläni on kohta ajettu 300tkm eikä vielä ole tarvinnut tehdä mitään. Oman käsitykseni mukaan tämä ääni on niin selvä, ettei siitä voi erehtyä luulemaan normaaliksi. Tietenkin auton ollessa omistajalleen uusi tuttavuus voi sitä ääntä olla vaikea hahmottaa, että mikä on normaalia ja mikä ei. Minulla ei tuota ongelmaa ole, kun auto on ollut minulla jo n. 180tkm ajan verran eikä mikään ole tältä osin muuttunut. Joten varmasti siis huomaisin äänessä poikeavuutta.
Tuo ketjuhan ei etenkään kylmäkäynnistyksessä, kun ei muutenkaan ole äänetön, niin ehkä aloittajan kannattaisi verrata sitä vastaavaan autoon, jossa ketju on varmasti kunnossa, mikäli se on mahdollista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Jakopäänketjun vaihtoväli
Rallattaako kylmänä ja kuumana. Tp ketju rallattaa yleensä vain kylmänä. Semmonen tiksahteleva ääni.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Jakopäänketjun vaihtoväli
Yritin kehittää keskustelua tuohon "Ohjaustehostinko rallattaa" -ketjuun mutta siellä ei tullut ideoita - niinpä tartun nyt tuohon viimeiseen kohtaan, että tp ketju rallattaa kylmänä. Tarkoitatko että heti kylmäkäynnistyksestä alkaen ja x aikaa?
Omassa autossa startatessa ei kuulu mitään, mutta jonkin aikaa käytyään alkaa nakuttava ääni jakopään puolelta konetta, jonka epäilen olevan venttiilinnostin. Ääni häviää/vähenee rattia käännettäessä (vaikka kierrokset eivät nousisi) ja katoaa kokonaan kun moottori on lämmennyt vähän enemmän. Mutta voisiko tuon äänen lähde olla myös tp ketju? Kone käy kylmänä ja lämpimänä nätisti (lämpimänä hakee ihan hintsusti tyhjäkäyntiä mutta luulen että johtuu siitä että se on todella matala).
Sen totesin nyt että ohjaustehostimen neste muistuttaa hyvin pitkälti öljyä, eli se stefa varmaan sökö. Täytyy se vaihtaa ja katsoa onko vaikutusta ääneen. Onko kokemuksia voiko väärä neste tehostimessa aiheuttaa kalkatusta nokissa/venttiilinnostimissa tai sillä suunnalla?
Omassa autossa startatessa ei kuulu mitään, mutta jonkin aikaa käytyään alkaa nakuttava ääni jakopään puolelta konetta, jonka epäilen olevan venttiilinnostin. Ääni häviää/vähenee rattia käännettäessä (vaikka kierrokset eivät nousisi) ja katoaa kokonaan kun moottori on lämmennyt vähän enemmän. Mutta voisiko tuon äänen lähde olla myös tp ketju? Kone käy kylmänä ja lämpimänä nätisti (lämpimänä hakee ihan hintsusti tyhjäkäyntiä mutta luulen että johtuu siitä että se on todella matala).
Sen totesin nyt että ohjaustehostimen neste muistuttaa hyvin pitkälti öljyä, eli se stefa varmaan sökö. Täytyy se vaihtaa ja katsoa onko vaikutusta ääneen. Onko kokemuksia voiko väärä neste tehostimessa aiheuttaa kalkatusta nokissa/venttiilinnostimissa tai sillä suunnalla?
Re: Jakopäänketjun vaihtoväli
Ainaki oma kokemus on että kylmänä heti käynnistyksen jälkeen tp rallattaa/ tiksahtelee. Youtubessa löytyy ääninäytteitä. Siksipä 93 ostaessa kannattaa sopia kylmäkäynnistyskin nii tulee tuo tarkistettua.
Se imunokkahan se käyttää ohjtehostinta ni voisko tulla jakoketjusta tai nokkapyörien välisestä laahaimesta tuo ääni.
Se imunokkahan se käyttää ohjtehostinta ni voisko tulla jakoketjusta tai nokkapyörien välisestä laahaimesta tuo ääni.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Jakopäänketjun vaihtoväli
Joo, se käsitys minullakin on että kylmänä rallattaa. Omassa ääni on nakutus/kalkatus, joka ilmaantuu pienen ajon jälkeen ja taas häviää kun vähän lämpenee.
Tarkoitatko tällä: "voisko tulla jakoketjusta tai nokkapyörien välisestä laahaimesta tuo ääni." sitä osaa joka löytyy varaosanumerolla 90537337? Tässä videossa kaveri vaihtaa sen osan: https://www.youtube.com/watch?v=LnjTQqqGHd4
Tarkoitatko tällä: "voisko tulla jakoketjusta tai nokkapyörien välisestä laahaimesta tuo ääni." sitä osaa joka löytyy varaosanumerolla 90537337? Tässä videossa kaveri vaihtaa sen osan: https://www.youtube.com/watch?v=LnjTQqqGHd4
Re: Jakopäänketjun vaihtoväli
Tuopa se tuli mieleen. Jos venttiilikopan ottaa pois näkee muitakin laahaimia ja pääsee kokeileen onko pitkä etulaahain kunnolla kiinni.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Jakopäänketjun vaihtoväli
Nyt kun on asiantuntija linjoilla: onko sen venttiilikopan irroitus miten vaikea homma? Olen jotain videoita katsonut ja eihän se näytä olevan muuta kuin pulttien irroitusta... Pitääkö tiiviste uusia? Ja pystyykö samalla helposti silmämääräisesti diagnosoimaan onko joku venttiilinnostin jumissa/herkempi jumimiselle? Ja jos tällainen löytyy, irroitus on ilmeisesti jo kinkkisempi homma? Voiko siihen ruiskuttaa jotain irroitusainetta paikallaan ollessa vai palaako se sitten kiinni käynnissä olessa?
Takaisin laittaessa kiristys johonkin momenttiin?
Takaisin laittaessa kiristys johonkin momenttiin?
Re: Jakopäänketjun vaihtoväli
Tuosa videolla se irrotus näkkyy..puolat irti ja sitte koppa. Niitä ohjureita arvoimassa vois olla joku joka on ennenki katellu.
Venttiilin nostimiin en osaa sanoa mitään. Niiden purku on jo sitte paljo isompi ja vaativampi homma.
Venttiilin nostimiin en osaa sanoa mitään. Niiden purku on jo sitte paljo isompi ja vaativampi homma.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
-
- "Hirsch"
- Viestit: 737
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Jakopäänketjun vaihtoväli
Myös kulunut kaksoismassa vauhtipyörä ääntelee tyhjäkäynnillä mutta se pitäisi kuullostaa sellaiselta kolahtelulta tai kalkatukselta.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Jakopäänketjun vaihtoväli
Onko näitä myös bensakoneissa, ei kaiHitain Pohjois-Suomessa kirjoitti: ↑Ke Tammi 23, 2019 10:10Myös kulunut kaksoismassa vauhtipyörä ääntelee tyhjäkäynnillä mutta se pitäisi kuullostaa sellaiselta kolahtelulta tai kalkatukselta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 737
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Jakopäänketjun vaihtoväli
Ainakin 2008 mallisessa on jos eivät huollossa pahasti jekuttaneet.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Jakopäänketjun vaihtoväli
No hittolainen, niinpä onkin ,
Olin ajatellut että vain dieseleissä.
Automaateissa (perinteisissä) niitä nyt sentään ei ole, onneksi
Tämä kaksoismassan olemassa olo on jäänyt vähän toissijaiseksi minulla kun en noihin manuaaleihin sekaannu
Olin ajatellut että vain dieseleissä.
Automaateissa (perinteisissä) niitä nyt sentään ei ole, onneksi
Tämä kaksoismassan olemassa olo on jäänyt vähän toissijaiseksi minulla kun en noihin manuaaleihin sekaannu
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Jakopäänketjun vaihtoväli
Ihan näin yleisesti tästä kaksoismassasta: Manuaaleissahan sitä käytetään, ja etenkin dieseleissä.
Mutta, kuinka yleinen se on bensakoneissa?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)