9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tarkemmin kun tätä oiretta nyt vertaa näihin ylirikastamisongelmiin, mitä jonkin verran joskus esiintyy syystä tai toisesta, niin hyvin samanlaiselta tuntuu. Lähtee käyntiin, mutta siten alkaa rynkytys ja ryskytys. Tekee sitä pitkään tai saattaa jopa sammua.

Nämä oireet johtuvat aivan liian rikkaasta seoksesta ja sytytyskatkoja tulee sekä tulpatkin sitä myötä kastuvat. Näitä ongelmia on varsinkin moottorinlämmityksen käytön jäljiltä sekä biopowereissa etanolista bensaan siirtymisen jälkeen. Ja saattaapa olla muulloinkin kylmäkäynnistyksessä. Joku siellä ECUssa mättää, ettei se starttirikastuksen jälkeen vähennä rikastusta. Tuntuu olevan ihan pienistä seikoista kiinni koko ongelma.

Kannattaa nyt rauhassa seurata tilannetta uusiutuuko ja jos se nyt käy ihan kunnolla, niin ei siellä voi olla bensapumpussa tai paineensäätimessä mitään pysyvää vikaa. Joku "mielenhäiriö". Mikäli se auto nyt tuntuu tosiaan toimivan ihan oikein, niin sopivassa paikassa voisi kokeilla vähän ronskimpaa kiihdytystä. Siinä yleensä alkaa ongelmat mikäli tuolla sytytyspuolella (tulpat tai puolat) ovat vaihtokunnossa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jarno149
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2019 15:30

Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja jarno149 »

Nojoo. Tuolla on nyt tullut ajeltua jo monta päivää ilman ongelmia. Vaikka koviakin pakkasia on tässä ollut, niin kiltisti on lähtenyt siitä huomatta käyntiin. En tiedä sitten mikä mielenhäiriö tuolla oikein oli.

Sellainen kysymys vielä heräsi mieleen, että onko tuo oikeasti noin kylmä auto? Työmatkaa on reilun 10 kilometriä suuntaansa, eikä ole tietoakaan siitä että kabiiniin tulisi lämmintä. Termostaattia en ole vielä vaihtanut, mutta meinasin sitäkin kokeilla. Ainakin kun tuolla ajosta tulee niin vesiletkut tuntuu kylmiltä -> jolloin mun järjen mukaan termostaatti ei falskaisi ,koska lämmin vesi ei tuntuisi menevän syylärille asti.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja petrisa »

jarno149 kirjoitti:
Ti Tammi 22, 2019 16:43

Sellainen kysymys vielä heräsi mieleen, että onko tuo oikeasti noin kylmä auto? Työmatkaa on reilun 10 kilometriä suuntaansa, eikä ole tietoakaan siitä että kabiiniin tulisi lämmintä.
Lämmin auto se on, mutta hidas lämpenemään. Se on aivan ominaisuus, joten termostaatin vaihto ei auta siihen asiaan. Edellyttäen että on kunnossa ja siltä se ainakin vaikuttaa. Automaattivaihteinen lämpiää vieläkin hitusen hitaammin, kun laatikon öljyn lauhduttimen kautta lämpöhävikkiä menee sinne.

Automaattisella lämmitys-ilmastoinnilla AUTO-asennolla puhallin puhaltaa tosi verkkaisesti aluksi sisälle ilmaa. Puhallinnopeus kiihtyy vasta melko myöhään, kun kone on alkanut kunnolla lämmetä. Itse käytän aina puhallinta aluksi manuaalisesti isommalla, jotta edes vähän alkaisi lämmintä tulla sisälle. Se auttaa sisätilan lämpenemiseen.

Tästä lämpenemisestä on ihan omia keskusteluitakin, kun sitä aina välillä ihmetellään. Sitten koneen lämmettyä kyllä tarkenee.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

9-3X ja tuli sekä koodit P0300 että P2636. Jälkimmäinen viittasi lisätiedolla koholaitteiden välisen signaalin ristiriitaan, mutta liittyisivätkö nämä yhdessä polttoaineen syöttöön? Sitä en tiedä kumpi oli tullut ensin ja olivatko edes samaan aikaan tulleet.

P0300 on yleisesti tarjottu puolien syyksi. Tunnistaako alkuperäiset puolat jotenkin niiden ollessa kiinni koneessa, näkyykö esim. mitsubishi-teksti tuulilasin puoleisella puolan sivulla? Omista puolista erottuu kultaisella tekstit HF25 kahdessa ja GH04 kahdessa puolassa. Vika päällä auto toimi normaalisti ja kiihdytys ei ollut kovin raju kun valo syttyi.

Edit. Miten todennäköisesti akun kunto vaikuttaisi sytytykseen asti jos muita oireita ei ole? Bilteman akku näyttää olevan kiinni.
Vastaa Viestiin