9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jarno149
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2019 15:30

9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja jarno149 »

Morjens.

Melko tuore saabisti täällä kysyy neuvoja. Foorumin hakuakin kokeilin, mutta ei sattunut silmään samaa aihetta, josta olisi puhuttu hiljattain.

Eli, ongelmana on otsikon mukainen laitos vuosimallia -07 (Se vanhemmalla keulalla oleva). Autoa siirrettiin eilen ongelmitta omassa pihassa muutaman metrin matkan. Nyt tänä aamuna auto hörähti tulille niinkuin pitääkin, mutta sammui lähes samantien.
Nyt auton saa kyllä käyntiin kun sahaa pidemmän aikaa kaasupoljinta pumpaten, mutta käynnissä ollessaan alkaa järkyttävä tärinä. Vikakoodi P0300 tallentui tuon käynnistelyn jälkeen auton tietokoneeseen. Eli oma veikkaus on, että auto ei saa bensaa, mutta mitä muita "heikkoja" paikkoja näissä on ollut? Vai olisiko kenties yksinkertaisesti bensapumppu tullut tiensä päähän? Autolla on kuitenkin jo reilun 220tkm ajeltuna ja tuskin pumppua on ennemminkään vaihdettu.

Mutta voikos tuo pumppu oireilla noin, että kun tarpeeksi kauan autoa sahaa käyntiin, niin pumppu saa vielä sen verran bensaa koneeseen että sen saa käymään yskien? Jotenkin ajattelin että se hajoaisi heti kerrasta.

Bensansuodatin on vaihdettu pari kk sitten, eli tukkoisesta/jäätyneestä suodattimesta tuskin on kyse.
Pumppujen hintojakin luurasin ja siihen vähän vajaa 100€ jää boschin pumpun hinta, mutta vaihtotyö on ilmeisesti melko työläs?
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja Gnek »

P0300 liittyy sytytyskatkoksiin, eli sytytyspuolat ja tulpat tutkinnan alle.
jarno149
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2019 15:30

Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja jarno149 »

Tulpat pitää käydä irroittamassa ja katsomassa minkä näköiset ne ovat.
Se tuli vielä mieleen, että kun tuota konetta muutamaankin kertaan kokeilin starttailla, niin ei haissut bensa yhtään. Jos pumppu kuitenkin jaksaisi tuota ainetta koneeseen lykätä, niin eikö silloin pitäisi vähän haiskahtaa bensalle?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Gnek kirjoitti:
Ti Tammi 15, 2019 11:16
P0300 liittyy sytytyskatkoksiin, eli sytytyspuolat ja tulpat tutkinnan alle.
Joo liittyy sytystysjatkoksiin, mutta ... USEISIIN SYLINTEREIHIN :!:
Tässä koneessa on jokaiselle tulpalle oma puolansa, joten kuka oikeasti uskoo, että ne kaikki ovat menneet tai tulpatkaan. En minä ainakaan :wink: .
Sytytyskatkokset on myös määritelty P030x erikseen tietylle sylintereillekin.

Kun on aloittajan jo epäilemä polttoainesaantiongelma, aiheuttaa se ilman muuta sytytyskatkoksia jokaiseen sylinteriin. Täten olen itse samoilla linjoilla.
Vika voi tosiaan olla pumpussa tai sitten polttoaineen paineensäätimessä. Pumpun tuottaman paine kannattaisi mitata moottoritilasta olevasta putkesta ennen paineensäädintä. Mikäli tuo paine on kunnossa niin sitten kai pitäsi varmaan vaihtaa tuo kalvotoiminen paineensäädin. Näitä säätimiä on aina silloin tällöin mennyt ja voi mennä ihan yllättäin, kuten nyt tässäkin tapauksessa.

ps. polttoainesuuttimiakin on mennyt, mutta silloinkin ongelma eli sytytyskatkos ilmenee ko. sylinterissä, ei kaikissa, koska tuskin nyt taas kaikki suuttimetkaan yhtäaikaa menee :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jarno149
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2019 15:30

Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja jarno149 »

Tänks.

Kun en tiedä, niin onnistuukohan tuo paineen mittaaminen mitenkään kotikonstein? Minkäälaista mittaria ei tuohon tarkoitukseen vielä ole.
Biltema näyttäisi myyvän tuollaista 10 euron halpiaista: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000016980
Kaippa tuollainen sen verran suuntaa antaa, että näkee ylipäätään tapahtuuko siellä mitään.
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja petromies »

Hurahtaako se bensapumppu kun laittaa virran päälle? Käykö kuinka pitkään täristen ja rykien vsi hörähteleekö vain?
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
jarno149
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2019 15:30

Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja jarno149 »

Jos mä oikeaa ääntä kuuntelen niin juu. Hetkisen aikaa kuuluu hurinaa auton takaosasta kun virrat laittaa päälle.
Minuutin verran tuo auto meikäläisellä tuossa kävi ja tärisi jatkuvasti. Itse sen kuitenkin lopuksi sammutin, että kyllä sieltä tankista jotain ainakin vielä tulee moottorillekin asti.

edit: Tuota nokan asentoanturiakin on jossain keskusteluissa veikkailtu, mutta itsellä ei ole mitään käsitystä voisiko se edes vaikuttaa noihin sytytyskatkoksiin.
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja Gnek »

petrisa kirjoitti:
Ti Tammi 15, 2019 11:43
Gnek kirjoitti:
Ti Tammi 15, 2019 11:16
P0300 liittyy sytytyskatkoksiin, eli sytytyspuolat ja tulpat tutkinnan alle.
Joo liittyy sytystysjatkoksiin, mutta ... USEISIIN SYLINTEREIHIN :!:
Tässä koneessa on jokaiselle tulpalle oma puolansa, joten kuka oikeasti uskoo, että ne kaikki ovat menneet tai tulpatkaan. En minä ainakaan :wink: .
Sytytyskatkokset on myös määritelty P030x erikseen tietylle sylintereillekin.
Näin on. P0301, P0302... 3 ja 4 sylinterikohtaisesti. Mulla oli kuitenkin näiden lisäksi aikoinaan samalla P0300 kun kaikki puolat veteli viimeisiään. Tosin paineensäädin sattoi myös olla syyllinen tähän. Yleensä on ainakin mun mielestä hyvä aloittaa tarkistamalla ne tulpat (halpoja kun on) miltä ne näyttää jos on mitä tahansa käyntiin liittyvää ongelmaa, ja vaikka vaihtaa ne suoraan, varsinkin jos tilanne sattuu olemaan sellainen ettei vaikka tiedä milloin ne on vaihdettu. Mulla oli vaihdettu 800km ennen ongelmia ja jokainen oli erivärinen.

Toivotaan että homma selviää.
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja petromies »

Se tuo bensapumppu paljolti joko toimii tai ei toimi. Eli on kunnossa. Vaihda uudet tulpat vaikka ne vanhat näyttäs kuinka hyviltä. Näille koneille on jostain syystä myrkkyä tuollanen lyhyt ajopätkä.
Ja jos uskallusta riittää niin akun kengän vois käyttää irti parin minuutin ajan.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nokka-akselin asentoanturia ei tässä koneessa ole, joten sen asian voi heti unohtaa.
Kampiakselin anturissa sitä vastoin on ollut ongelmia, mutta sen vian takia auto ei lähde käyntiin ollenkaan, ei edes yritä.

Onhan se toki mahdollista, että jotain häikkää on ollut käynnistyksessä ja tulpat ovat kastuneet pahasti. Nyt sitten sen takia ei oikein kunnolla sytytä missään sylinterissä. Edelleenkään en todennäköisyyksien valossa usko, että kaikki puolat olisivat nyt yhden vuorokauden aikana menneet noin huonoon kuntoon, kun ennen tätä ei ole ollut ongelmia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Zuunah
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Heinä 29, 2017 07:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja Zuunah »

Mulla hajos kyllä aikanaan puolat vikakoodilla P0300. Ryki silloin tällöin ahtaessa, ja eräs aamu yks kaks lähti tosi täristäen käyntiin antaen pelkästään tuon koodin. Vaihdoin sitten puolat ja oireet katosivat.

Myös iso ahtovuoto koneen alla olevan ahtoputken osuttua kaniiniin antoi ensiksi tuota koodia P0300. Tän kyllä arvas jo suhinasta, ettei välttämättä ole sytytyshäiriö.

Sen bensapumpun voi myös hätähätää testata ruuvimeisselillä sitä bensalinjan venttiilin karaa painamalla. Pitäisi suhahtaa ihan kunnolla bensaa. Varoo vaan ettei helposti syttyvää bensaa roisku ihan ympäriinsä. Venttiili on käsittääkseni samanlainen kuin renkaissa oleva schrader, mutta runko huomattavasti paksumpi.
#7525
Aero 9-3 2003
jarno149
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2019 15:30

Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja jarno149 »

Jaahas. Kauhialla kiiruulla raivasin talliin tilaa että saa edes lämpösessä tutkia asiaa. Yritin sitten lykätä autoa talliin mutta voimat ei riittäneet. Ajattelin sitte että josko tämä tuon tärinän saattelemana sen verran liikahtaa, että talliin pystyy ajamaan. No ei, tämähän lähti ihan normaalisti tulille ja käy nyt nätisti. Aivan kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan.
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja petromies »

Noni, tutulta kuulostaa.... itsekorjaavaa mallia. Joskus korjautuu päivässä, joskus menee viikko.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja Risto »

Taisi olla liimaventtiili.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 sc 1.8t P0300 ei tahdo käynnistyä P0300

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä siinä on ollut bensapuolella joku vika: liian vähän tai liikaa.
Näitä ylirikastamisia tarpeettomasti joskus esiintyy ja yleensä lähtee käyntiin mutta heti sitten alkaa rykimään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin