Sähkövikaa, mittaristo ja ajovalot
Sähkövikaa, mittaristo ja ajovalot
9-3 2008 2.0T Biopower kyseessä.
Ajellessa pakkasella pudotti muutaman kerran vakionopeudensäätimen pois. Sen jälkeen meni koko mittaristo pimeäksi ja nollille. Hetken päästä palautui varoitusvalojen kanssa, jotka kuitenkin sammuivat muutaman sekunnin kuluttua. Teki tätä varmaan viitisen kertaa kolmensadan kilometrin siirtymällä.
Veto pysyi muuten ok, eikä kulussa moittimista.
Nyt kuitenkin auto oli tallissa pesun jälkeen, niin ilman että avain oli edes pesässä, alkoi vilkuttamaan xenoneita tiheästi, monta kertaa sekunnissa ja mittaristo välkkyi myös. Loppui kun vasta kun irrotin akunkengän.
Akkuvika on jo poissuljettu. Vänkärinpuolen lattiamatot olivat märät, onko siellä mitään asiaan mahdollisesti vaikuttavia bokseja?
Hyvät neuvot ovat nyt kalliita, mistähän kannattaa alkaa vikaa etsimään?
Ajellessa pakkasella pudotti muutaman kerran vakionopeudensäätimen pois. Sen jälkeen meni koko mittaristo pimeäksi ja nollille. Hetken päästä palautui varoitusvalojen kanssa, jotka kuitenkin sammuivat muutaman sekunnin kuluttua. Teki tätä varmaan viitisen kertaa kolmensadan kilometrin siirtymällä.
Veto pysyi muuten ok, eikä kulussa moittimista.
Nyt kuitenkin auto oli tallissa pesun jälkeen, niin ilman että avain oli edes pesässä, alkoi vilkuttamaan xenoneita tiheästi, monta kertaa sekunnissa ja mittaristo välkkyi myös. Loppui kun vasta kun irrotin akunkengän.
Akkuvika on jo poissuljettu. Vänkärinpuolen lattiamatot olivat märät, onko siellä mitään asiaan mahdollisesti vaikuttavia bokseja?
Hyvät neuvot ovat nyt kalliita, mistähän kannattaa alkaa vikaa etsimään?
Re: Sähkövikaa, mittaristo ja ajovalot
Onko autolle annettu apuvirtaa hiljattain?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Sähkövikaa, mittaristo ja ajovalot
Ei ole annettu apuvirtaa.
Re: Sähkövikaa, mittaristo ja ajovalot
Mites ne kuuluisat madoituspisteet. Onko maadoituskaapelit ja kiinnitykset käyty läpi?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Sähkövikaa, mittaristo ja ajovalot
Yleismittarilla mitattuna miinusnapa - moottori ja miinus - kori alle ohmin. Pitää vielä purkaa akkukotelo pois edestä, että pystyn tarkastamaan paremmin. Näkee sitten, ettei ole yhdellä karvalla enää kiinni, vaan että virta myös kulkee.
Onko muualla maadoituspisteitä?
Onko joku tietty ohjainlaite, joka ohjaa valoja ja sähkönsyöttöä?
Onko muualla maadoituspisteitä?
Onko joku tietty ohjainlaite, joka ohjaa valoja ja sähkönsyöttöä?
Re: Sähkövikaa, mittaristo ja ajovalot
Itse mittaisin yleismittarin jännitepuolta käyttäen, auto käynnissä ja kulutuslaitteita päällä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Sähkövikaa, mittaristo ja ajovalot
Puhdistin maadoituskontaktit akkukotelon alta, eli vaihdelaatikkoon liitetty, koriin sekä muutaman johtosarjasta tuleva maadoituspiuha.
Virrat päällä puhallin, radio yms. virta oli noin 45 ampeeria ja ylimenovastusta (jännite-eroa) miinusnavasta ei ollut moottoriin eikä koriin.
Koeajolla useamman kerran tuli samat mittaristo-ongelmat. Samalla hälyttimen ledi kojelaudalla vilkkui hetken.
Kerran eteenpäin ajaessa tuli ilmoitus Park Assistance active tms.
Vikakoodit luettu. Radion kaiuttimista muutama, takaluukun kytkimestä, yleinen väylävika sekä viittaus CIM:iin.
Ideoita??
Virrat päällä puhallin, radio yms. virta oli noin 45 ampeeria ja ylimenovastusta (jännite-eroa) miinusnavasta ei ollut moottoriin eikä koriin.
Koeajolla useamman kerran tuli samat mittaristo-ongelmat. Samalla hälyttimen ledi kojelaudalla vilkkui hetken.
Kerran eteenpäin ajaessa tuli ilmoitus Park Assistance active tms.
Vikakoodit luettu. Radion kaiuttimista muutama, takaluukun kytkimestä, yleinen väylävika sekä viittaus CIM:iin.
Ideoita??
Re: Sähkövikaa, mittaristo ja ajovalot
Arvailua on, mutta CIM voisi olla yksi potentiaalinen ehdokas, se kun liittyy aika moneen noista oireilevista toiminnoista sekä kytkeytyy moneen väylään. Mikä se CIM vikakoodi oli?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Sähkövikaa, mittaristo ja ajovalot
En muista tarkennetta CIMin vikaan.
Auto oli maalarilla takakaarien fiksauksessa kolme päivää ennen tapahtunutta. Siellä on takapuskuri tiputettu pois ja sisälokasuojat irrotettu. Onko siellä mitään akuuttia?
Apuvirrasta oli tuossa aiemmin puhetta. Autoa hakiessa se oli siirretty pihalle. Maalari sanoi, että akku on huonossa kunnossa, mutta hänellä on tarvittaessa boosteri. En tiedä oliko joutunut antamaan virtaa aiemmin. Lähti kyllä pihalta käyntiin vajaan parinkymmenen pakkasesta.
Auto oli maalarilla takakaarien fiksauksessa kolme päivää ennen tapahtunutta. Siellä on takapuskuri tiputettu pois ja sisälokasuojat irrotettu. Onko siellä mitään akuuttia?
Apuvirrasta oli tuossa aiemmin puhetta. Autoa hakiessa se oli siirretty pihalle. Maalari sanoi, että akku on huonossa kunnossa, mutta hänellä on tarvittaessa boosteri. En tiedä oliko joutunut antamaan virtaa aiemmin. Lähti kyllä pihalta käyntiin vajaan parinkymmenen pakkasesta.
Re: Sähkövikaa, mittaristo ja ajovalot
Takaluukussa on sähkökeskus vasemmassa nurkassa. Onko autossa vetokoukku?
Re: Sähkövikaa, mittaristo ja ajovalot
On koukku.
Silmämääräisesti takakontin sähkökeskus on siistin ja kuivan näköinen.
Silmämääräisesti takakontin sähkökeskus on siistin ja kuivan näköinen.
Re: Sähkövikaa, mittaristo ja ajovalot
Tarkista vetokoukun johtosarja.
Re: Sähkövikaa, mittaristo ja ajovalot
Sanoisin että kannattaa ottaa vikakoodit ylös, nollata koodit. Ajaa kunnes viat taas ilmenee, ja lukea taas koodit
CIMistä on mun autossa aina joku vanha koodi muistissa, niitä syntyy ilmeisesti ainakin kun starttaa ja jännite käy alhaalla. Tuolla metodilla sulkee pois ne koodit jotka on jotain vanhoja jäänteitä ja näkee mitkä koodit in ajankohtaisia.
CIMistä on mun autossa aina joku vanha koodi muistissa, niitä syntyy ilmeisesti ainakin kun starttaa ja jännite käy alhaalla. Tuolla metodilla sulkee pois ne koodit jotka on jotain vanhoja jäänteitä ja näkee mitkä koodit in ajankohtaisia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähkövikaa, mittaristo ja ajovalot
Vian aiheuttaja selvisi suurella todennäköisyydellä.
Pari ammattilaista (ja foorumilaista) antoi vankan vihjeen väylävikojen yleisimmille syille. Maadoitus. Ja sehän voi oireilla vähän missäpäin autoa tahansa miten tahansa.
Takakontin verhoilun takana vänkärinpuolella oli maadoitusjohto liki irti, mutteri oli auennut ja oli viimeisillä kierteillään kiinni.
Ja täkäläisen klubilaisen vikakoodinlukijasta sekä tiedoista/kuvista oli isosti lisäapua, nimittäin kuskinpuolella oli vastaavanlainen maadoitus, josta oli mutteri kokonaan häipynyt ja karva oli irrallaan. Nyt pysyy lukkomutterin avulla kiinni.
Ainakin reilun 30 kilometrin koeajon perusteella ei vikoja ilmennyt. Nyt vain Saabilla varovasti kohti auringonlaskua..
Edit: Ja lisäksi tänään ennen korjausta tuli näyttöön ensimmäiset vikailmoitukset, eli Brake malfunction sekä Traction control failure..
Pari ammattilaista (ja foorumilaista) antoi vankan vihjeen väylävikojen yleisimmille syille. Maadoitus. Ja sehän voi oireilla vähän missäpäin autoa tahansa miten tahansa.
Takakontin verhoilun takana vänkärinpuolella oli maadoitusjohto liki irti, mutteri oli auennut ja oli viimeisillä kierteillään kiinni.
Ja täkäläisen klubilaisen vikakoodinlukijasta sekä tiedoista/kuvista oli isosti lisäapua, nimittäin kuskinpuolella oli vastaavanlainen maadoitus, josta oli mutteri kokonaan häipynyt ja karva oli irrallaan. Nyt pysyy lukkomutterin avulla kiinni.
Ainakin reilun 30 kilometrin koeajon perusteella ei vikoja ilmennyt. Nyt vain Saabilla varovasti kohti auringonlaskua..
Edit: Ja lisäksi tänään ennen korjausta tuli näyttöön ensimmäiset vikailmoitukset, eli Brake malfunction sekä Traction control failure..
Re: Sähkövikaa, mittaristo ja ajovalot
Hyvä että syy löytyi. Eikös muuten olekin uskomaton tunne, kun todella mystiseen ongelmaan lopulta löytää selvän syyn ja saa paikat pikkuvaivalla kuntoon?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K