Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja Eski »

No niin, meidänkin TTiDin sidiin ilmestyi eilen steering lock malfunction! Make a safe stop. Ilmoitus tuli muutaman kilometrin ajon jälkeen ja samalla vaihdekepin juuressa olevat merkkivalot alkoivat vilkkua. Ajoin auton takaisin omaan pihaan ja valot lakkasivat vilkkumasta, kun työnsin kepin P-asentoon. Keppi ei enää sen jälkeen suostunut liikkumaan mihinkään, vaan lukittui P-asentoon. Sammutin auton ja irroitin avaimen virtalukosta, jolloin cim naksahti normaalisti. Avain takaisin lukkoon jolloin cim naksahti ja auto käynnistyi normaalisti. Tämän jälkeen autolla on ajettu taas useamman kerran ja viestiä ei ole toistaiseksi näkynyt...

Äskettäin virtalukko teki myös sellaisen tempun, että kun tökkäsin avaimen virtalukkoon, niin CIM naksahti, mutta avainta ei saanut käännettyä mihinkään. Uudella yrityksellä avain suostuikin taas kääntymään ja kaikki toimi hienosti. Tämä on tapahtunut muutaman kerran aikaisemminkin (vuosien varrella) ja olen jo ostanut uuden virtalukon varuiksi... Nyt tutkin tuota virtalukon vaihtoa ja ilmeisesti se lukon päällä oleva muovikupu on saatava jotenkin irti. Onkohan tuosta hommasta mitään ohjetta helposti saatavilla?

Onkohan kukaan hommannut tuota SS:n linkittämää CIM-korjaussarjaa? Lieneekö sitä saatavilla Oriolta? PCS olikin jäänyt jo joululomalle...

Eski
unnah
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 18:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja unnah »

Itsellä teki auto samoin kun sinulla. Irrotin virtalukon(ohjeet löytyy youtubesta).Purin virtalukon,ja puhdistin piirilevyn kontatkipinnat,jonka jälkeen laittoon liikkuviin muoviosiin siliconi vaseliinia jota ostin biltemasta tuubitavarana.Kasasin lukon ja laiton lukon paikalleen. Lukko alkoi toimimaan ,eikä tullut enään mitään vikakoodeja.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja SS »

Eski kirjoitti:
Ma Joulu 16, 2019 19:35
Äskettäin virtalukko teki myös sellaisen tempun, että kun tökkäsin avaimen virtalukkoon, niin CIM naksahti, mutta avainta ei saanut käännettyä mihinkään. Uudella yrityksellä avain suostuikin taas kääntymään ja kaikki toimi hienosti. Tämä on tapahtunut muutaman kerran aikaisemminkin (vuosien varrella) ja olen jo ostanut uuden virtalukon varuiksi... Nyt tutkin tuota virtalukon vaihtoa ja ilmeisesti se lukon päällä oleva muovikupu on saatava jotenkin irti. Onkohan tuosta hommasta mitään ohjetta helposti saatavilla?
Täällä:
https://saabwisonline.com/b5/9-3/2008/3 ... emove-476/

Mulla tekee virtalukko joskus samaa, avain ei käänny ennen kuin sen nostaa pois ja kokeilee uudestaan. Ehkä kerran kuussa käy noin, voi toki johtua kiinalaisesta avaimesta jonka lukituskoloja piti suurentaa paperiveitsellä että alkoi toimimaan :mrgreen: Tarttee ottaa käyttöön toinen avain ja kokeilla tekeekö samaa, muistelen kyllä toisenkin avaimen tuota joskus tehneen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja anv »

Akku! Jos se ei ihan tuliterä ole, kannattaa vaihtaa asap.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja Eski »

SS kirjoitti:
Pe Elo 23, 2019 08:49
Oriolta näemmä saa nykyään korjaussarjoja CIM-moduulille ja virtalukolle:
https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... reId=11901
Ja tuolta löytyvä dokumentti:
https://portal.orio.com/wcsstore/OrioCa ... Y03-12.pdf

Nopeasti laskettuna hinta marmorilla noin 335e.
Kävinpä tänään kysymässä tätä cim-korjaussarjaa PCS:ltä, mutta hinta veroineen on yli 700e :evil:
Kokonaan uutta cimmiä ei ole enää saatavilla, vain näitä korjaussarjoja.
Meidän ttid ei ole toistaiseksi uusinut tuota steering lock malfunction -viestiä...

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Steering lock malfunction vikakoodeja ja niiden tulkitseminen?

Viesti Kirjoittaja SS »

Outoa... tähän asti tuo Orion hinta + ALV on täsmännyt. Tosin tuostakin kertyisi nyt jo 471e, Skandixillakin korjaussarja 670e 8O
http://www.skandix.de/en/spare-parts/el ... t/1071930/

Eipä tuo CIM:ien saatavuusongelma näemmä ole helpottanut, onneksi on yksi hyllyssä kaiken varalta.

Tuo meikäläisen avaimen kääntymättömyys johtuu kiinakopio avaimesta, ei vaan mene aina ekalla kertaa tarpeeksi syvälle.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin