E85 ohjelmointia

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Yheksänkolome
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Touko 28, 2018 14:57
Paikkakunta: MIKKELI

E85 ohjelmointia

Viesti Kirjoittaja Yheksänkolome »

Moi, kukahan tekee E85-ohjelmointia ooppelin koneella (1.8t) varustettuun ys3f saabbiin Etelä-Savo/Keski-Suomi? Ja saakos ohjelmointia tehtyä muutenkin siinä samassa? (nyt optimoitu niin ikävä jos tippuu 95 tehot samalla :lol: ) Maksan sen mitä nähdään kummallekin sopivaksi.
Saab 9-3 SS Vector '05
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: E85 ohjelmointia

Viesti Kirjoittaja Pakari »

1,8t 110kW ei ole Opel-moottori. (Vain 1,8i-92kW on Opel-moottori, eikä 1,8i:ssä ja 1,8t:ssä ole mitään yhteistä.)

Iisalmessa vaikuttaa foorumillakin kirjoittava Tobbana nimimerkki. Laittele hänelle vaikka yksityisviestiä, niin hän osaa varmasti kertoa tarvittavat asiat liittyen biopowerointiin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Yheksänkolome
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Touko 28, 2018 14:57
Paikkakunta: MIKKELI

Re: E85 ohjelmointia

Viesti Kirjoittaja Yheksänkolome »

Pakari kirjoitti:
Ma Helmi 04, 2019 19:01
1,8t 110kW ei ole Opel-moottori. (Vain 1,8i-92kW on Opel-moottori, eikä 1,8i:ssä ja 1,8t:ssä ole mitään yhteistä.)

Iisalmessa vaikuttaa foorumillakin kirjoittava Tobbana nimimerkki. Laittele hänelle vaikka yksityisviestiä, niin hän osaa varmasti kertoa tarvittavat asiat liittyen biopowerointiin.
Mahtavaa! ratkasit kaks ongelmaa kerralla. kiitos! :D
Saab 9-3 SS Vector '05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 ohjelmointia

Viesti Kirjoittaja AZP »

Selvyyden vuoksi todettakoon, ettei mainittu moottori toki ole myöskään puhtaasti Saabin moottori. Lähimpänä totuutta lienee sanoa, että kyseessä on GM:n perusmoottorista Saabin edelleenkehittämä turboversio Saabin moottorinohjauksella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: E85 ohjelmointia

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Lainaus: Tekniikan Maailma 19/2002:

Moottori ja voimansiirto:

Saabin uusi kaksilitrainen moottori on todellakin uusi siinä mielessä, että samanlaista ei ole ollut aikaisemmin käytössä sen paremmin Saabin kuin GM:n muissakaan autoissa. Ja silti puhutaan syvällä rintaäänellä, että moottori on siitä ja siitä GM-yhtiön autosta peräisin. Mistä on kysymys?

Ensinnäkin jäljitystä sotkee se, että jo vuonna 1986 Opel Omegaan tuli saman kokoinen moottori, jossa on täsmälleen samat sylinterinmitat kuin Saabissakin eli 86x86 mm. Se sai neliventtiilitekniikan vuonna 1993 ja siitä on käytössä myös ahdettu versio. Tämä kokonaan valurautainen moottori on käytössä esimerkiksi Astra Cabrioletissa ja Zafira-tila-autossa. Tämä ei kuitenkaan ole Saabin moottorin lähtökohta.

Saabin moottorin pohjana on 2,2-litrainen alumiinivaippainen moottori. Se esiintyy vapaastihengittävänä monessa eri yhtiön autoissa kuten Opel Speedsterissä, Astrassa ja jenkkipuolella Chevrolet Alerossa. Lista olisi huomattavasti pidempi, mutta nämä esimerkiksi.

Ruotsalaiset ovat hyödyntäneet tästä verrattaen uudesta konstruktiosta lähinnä sylinteriryhmän, tasapainoakselit ja oheistarvikkeita, mutta esimerkiksi sylinterinkansi, kampiakseli, kiertokanget, männät, moottorin ohjaus ja ahtojärjestelmä perustuvat Saabin suunnitteluun ja osittain tuotantoon.

Vaihteisto on Saabin Göteborgin tehtaan valmistama ja niitä menee paljon myös Opelin voimakkaampien - suurivääntöisten - mallien käyttöön.

Lainaus päättyy.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: E85 ohjelmointia

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Eli gm moottori kun gm osia ja rakentaja gm omistuksessa oleva saab.
Sitä olen aina ihmetellyt miten ng9-3 bensiini moottori on niin janoinen verrattuna 9000 vastaavan kokoiseen moottoriin. Myös 9-5 syö vähemmän 8O
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: E85 ohjelmointia

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Tuohon janoisuuteen sen verran että 9000 ei miulla kokemuksia mutta 2kpl 9-5 omistaneena kyllä tällä nykyisellä (9-3) ainakin pidempää matkaa ajaessa vähemmällä pääsee. Sidin mukaan on monta maantie painotteista reissua (useampi 100 kilsaa kerrallaan) päässyt ~ 6,5 l/100km. Riippuu tosipaljon miten kovaa ajaa. Nuo lukemat suurin piirtein 80 km/t. Pätkä ajossa huomattavasti enempi. Yli kymmentä helposti. Etanolilla 15 l/100 kaupunkiajossa. En oo vielä pidempää matkaa etanolilla päässy kokeilee.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: E85 ohjelmointia

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Niin ja tuo ESID2 on ollu nyt jotain 15000 km kiinni yhtäjaksoisesti niin se näyttää 9,7 l/100 km tällä hetkellä. Eli sisältää siis kaikki joutokäynnit ja kylmäkäynnistykse yms. En oo tosin varma miten paikkansa pitäviä nuo laitteet on mutta varmaan melko lähellä kuitenkin. Ei kyllä muistini mukaan 9-5 ainakaan vähemmällä päässy :D
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: E85 ohjelmointia

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:
Ke Helmi 06, 2019 11:04
Eli gm moottori kun gm osia ja rakentaja gm omistuksessa oleva saab.
Minulla on syvä usko -lähdettä en jaksa muistaa, mutta omasta mielikuvituksesta tämä ei ole peräisin- että ko Saab perusmoottorin juuret ovat GM:n mielenkiintoisella, joskin täällä melko tuntemattomalla suunnalla: Holdenilla Australiassa. Kansi ym kilkkeet ja ahtaminen puolestaan ruotsalaisten vankalla kokemuksella toteutettuja.
GM:n saksalaissiipi osasi hyödyntää Saabin osaamista, eipä Opel ennen Saabin valtausta talvivertailujen kärkeä hätyytellyt. Vastalahjaksi Saab sai katkeilevat etujouset ja muita rimpuloita paloja alustaansa :?

Kaiholla muistelen niitä "vanhoja hyviä aikoja", jolloin Saabin&Volvon suunalta tuli merkittävä keksintö harva se vuosi: "viikset, silmänpesimet, sähkötuoli", integroidut niskatuet, joustopuskurit, sisäilman suodatin ym jo pitkään lähes vakiovarustukseksi miellettyjä varusteita. Vauhdin Maailman esittelemästä turbiini-Saabista ei valitettavasti kuulunut sen enempää.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: E85 ohjelmointia

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:
Ke Helmi 06, 2019 11:04
Eli gm moottori kun gm osia ja rakentaja gm omistuksessa oleva saab.
Sitä olen aina ihmetellyt miten ng9-3 bensiini moottori on niin janoinen verrattuna 9000 vastaavan kokoiseen moottoriin. Myös 9-5 syö vähemmän 8O
Jos lohkovalu = moottori niin mikäs siinä sitten. Mielestäni moottori käsittää paljon muutakin lohkovalun.

Mitä taas tulee polttoaineen kulutukseen, niin pari pointtia:

- NG9-3 painaa enemmän.
- NG9-3:ssa on enemmän sähkölaitteita, laturikin on jotain muuta kuin 70-90A.
- NG9-3:ssa on myös melko varmasti leveämmät renkaat ja sitäkautta vierintävastukset ovat suuremmat.
- 9000:ssa on hetkellinen kulutusmittari. Sillä on psykologinen vaikutus alitajuntaan kun se rullailee ajotieturissa - usko pois :mrgreen:

Ei minun mielestä NG9-3 vie niiin hirveästi. Kutakuinkin samoihin lukemiin pääsee maantiellä, kolkin SIDissä näytti olevan 7,3l/100km ja tonnarissa edellisen kerran kun Parkanon suunnalla kävin niin 7,5 luokkaa oli.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: E85 ohjelmointia

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:
Ke Helmi 06, 2019 11:04
Sitä olen aina ihmetellyt miten ng9-3 bensiini moottori on niin janoinen verrattuna 9000 vastaavan kokoiseen moottoriin. Myös 9-5 syö vähemmän 8O
Edellinen ng-kolkki meni alimmillaan 5,9l lukemia. Saa jo tonnarillakin tehdä ihmeitä siihen...
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Yheksänkolome
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Touko 28, 2018 14:57
Paikkakunta: MIKKELI

Re: E85 ohjelmointia

Viesti Kirjoittaja Yheksänkolome »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:
Ke Helmi 06, 2019 11:04
Eli gm moottori kun gm osia ja rakentaja gm omistuksessa oleva saab.
Sitä olen aina ihmetellyt miten ng9-3 bensiini moottori on niin janoinen verrattuna 9000 vastaavan kokoiseen moottoriin. Myös 9-5 syö vähemmän 8O
Mulla vie ysiviitosella tuo 1.8t 6.5l/100 parhaimmillaan, uskosin että ainakaan merkittävästi vähempää tonnari vie :lol:
Saab 9-3 SS Vector '05
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: E85 ohjelmointia

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Tobbana kirjoitti:
To Helmi 07, 2019 21:52
Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:
Ke Helmi 06, 2019 11:04
Sitä olen aina ihmetellyt miten ng9-3 bensiini moottori on niin janoinen verrattuna 9000 vastaavan kokoiseen moottoriin. Myös 9-5 syö vähemmän 8O
Edellinen ng-kolkki meni alimmillaan 5,9l lukemia. Saa jo tonnarillakin tehdä ihmeitä siihen...
En ole siistilläkään ajolla päässyt kuin 7.5 kulutukseen bensiinillä. Onkohan tuo biopowerkone sitten tavalliseen bensakoneeseen nähden janoisempi. Suurta eroa niissä ei tietääkseni ole.
Joo pääsin minäkin kovilla koppuraisilla vaihtokuntoisilla lähes kaljuilla kesärenkailla 9-5 2.3T 5.9litran lukemaan matka-ajossa. Heti kun vaihtoi uusiin kumeihin niin kulutus pomppasi lähelle 7 litraa. Nyt kun sekin menee etanolilla niin kulutus on 9+. Tuossa oli mukana maptunin ohjelma e85 liuottimelle. Muuten olisin käyttänyt tätä siellä Iisalmessa. Nyt näyttää kyllä viimeaikoina etanolin hintaero kaventuneen bensiiniin nähden. Kun ero on noin 40 centtiä niin ei mielestäni kannata tankata e85 enää.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
valimaa
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Syys 18, 2018 15:33

Re: E85 ohjelmointia

Viesti Kirjoittaja valimaa »

9-5 saabiini (vm. 2005) tehtiin kesällä täydellinen moottoriremontti. Siinä on myös etanolipäivitys (270 hv, 370 nm). Kokeilin piruuttaan SIDin avulla, mikä on kulutus GPS:n mukaan ajetulla nopeudella: 80 km/t vauhdilla kulutus oli n. 6,2 l/100 km, 90 km/t vauhdilla n. 6,5 ja satasen vauhdilla noin 6,7-6,8 l/100 km. Oli kuuma päivä, tuuleton ja ajelin yksin kaikki ylimääräiset laitteet suljettuna. Ilmastointia olisin kaivannut... Tämän pienemmillä luvuilla on ole kyllä 9,5 saabilla ajanut.
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: E85 ohjelmointia

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Tohtiiko tuota e85sta laittaa esim 30% tankkiin, että sais päästömittauksen c02 päästöt alemmas, kun ei ole siihen sopivaa softaa. Päästöt oli karvan yli sallitun 200kennosella virikatilla. 🙄
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
Vastaa Viestiin