Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
ResoNas
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Maalis 04, 2015 18:48

Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja ResoNas »

Huomasin tuossa ettei auton akku lataudu kunnolla ajossa. Tyhjäkäynnillä laturi antaa lukemaksi 13,55v ja suoraan akun navoista mitattuna latausjännite on 13,15v eli häviötä syntyy eikä laturikaan taida olla täydessä iskussa tuolla lukemalla? Kengän juuresta kaapelin kuori on osittain sulanut. Ensimmäisenä ajattelin tehdä uuden liitoksen kaapelin ja kengän välille. Katso kuva.
Olisko kellään ehdotuksia mitä muuta kannattaisi tehdä? Eikös laturin pitäisi antaa 14,5v akulle, kun se nyt näyttäisi antavan vain 13,55v?


Kuva
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Korjaa tuo liitos, niin eiköhän se sillä tokene. 14,5V on jo aika paljon tavalliselle laturilla, joku 14,0-14,2 on ihan normaali.

Pätkä johtoa pois ja uudet liitokset kenkään. Tyypillinen ongelma tuo liitoksen kuluminen jostain syystä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja cc »

#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juu ensin liitokset kuntoon, kannattaa tsekata miinusnapakin, vaikka plusnapa onkin se tyyppisempi vika.

Sen jälkeen mittailee jännitteitä uusiksi. Se voi kuumeneva liitoskin johtaa siihen jännitteen kyykkäämiseen, kun laturin teho menee sen liitoksen kuumentamiseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ResoNas
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Maalis 04, 2015 18:48

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja ResoNas »

Kiitos vastauksista!

Kumminka uusi liitos kannattaisi tehdä - puristamalla vai kolvaamalla?

Minulla on kuudetta vuotta menossa alla oleva akku -08 tidsissä. Epäilin pitkään, että akku on finaalissa ja olen useamman kerran lataillut sitä ylläpitolaturilla, mutta tästä huolimatta pitkän ajon jälkeen seuraavana päivänä eberi ei ole lähtenyt tulille ja siitä syystä olen mitannut akun jännitteitä. Matalallahan ne on ollut ja siitä syystä eberi ei ole näemmä ottanut tulille. Mutta tulipahan tämä viimein selville. Akun kapasitetti näyttää olevan täydessä latingissa 12,4v. Vissiin tuolla vielä pärjää tämän vuoden..

Olin tässä tietämättömänä katselemassa jo uutta akkua ennen konehuoneen tarkempaa tutkimista. Nykyinen akku on mallia AGM, mutta ajattelin seuraavassa akussa pihistellä ja motonetissä näyttäisi olevan Sznajder-mallinen akku kohtuu hinnalla: https://www.motonet.fi/fi/tuote/903017/ ... 175xK175--

Liekö kellään foorumilaisella kokemusta Sznajderin akuista? Saabin orkkisakku kesti sen viisi vuotta, että kannattaako enää laittaa akkuun 200€?

Kuva
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolla cc:n laittaman linkin takana on kuvat mun kaapelikenkienuusinnasta. Ne mun hankkimat kengät sisältää puristusliitokset kaapeleihin. Niillä on nyt pärjätty ongelmitta yli 4v. Miinuskaapelin uusin kokonaan runkoon saakka, ja siihen rungon päähän ostin liittimen, johon sekä puristin että kolvasin kaapelin. Hyvä puristusliitodkin riittänee, pelkästään kolvattuna voi autokäytössä helposti tulla ongelmia, kun juotokset murtuu.

Se 12,4 voltin lepojännite ei varsinaisesti kerro akun kapasiteetista, kapasiteetin voi mitata karkeasti kotikonstein vaikka kellottamalla kauanko virtaa riittää, kun kytkee irtonaiseen akkuun lampun. Esim 50w lamppu vie noin 4A virtaa, ja kun kertoo tunnit neljällä saa akun kapasiteetin ampeeritunteina. Akun kuluessa jännite ja siten myös virta laskee, eikä tarkoitus olekaan tyhjentää akkua kokonaan. Mittaus kannattaa siis lopettaa, kun kuormitettuna jännite laskee esim. jonnekin 11,5 voltin tienoille, jolloin akkua voi pitää käytännössä tyhjänä. Tulos ei ole tarkka, mutta varmaan 10 Ah:n tarkkuudella saa arvion onko kapasiteettia jäljellä.

Sznajderin akuista ei kokemuksia, mutta akku on dieseleissä sen verran kovalla käytöllä, että kymppien säästö voi kostautua sitten kun sitä virtaa vaaditaan. Ihan hyvä politiikka on uusia akku vaikka viimeistään 5v vanhana, niin ei jää sitten tien päälle kun akku on zipissä. Se ei meinaan välttämättä varoita etukäteen juurikaan ennen kuin jättää kokonaan starttaamatta. Lopulta akku on kuitenkin kuluva ja halpa osa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Sznajder jätän itse kauppaan, kaveripiirissä sillä huono maine ja käynyt jonkun kerran antaa virtaa niihin...
Emännän S60 hommaamassa akkua ja exide 74Ah 109€ tai 77Ah 129€ tulee kun itsellä on toises autossa 2,5v ollu ja siitä hyvä kokemus. Bensavehkeittä meillä tosin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Itellä oli tuossa ex-dieselissä Sznajder silver 100Ah.. se yksilö kesti kyllä vaikka minkälaista väärinkäyttöä. Ilmavikaista jakajapumpullista dieseliä kun starttailee pitkiä startteja 5-10kertaa putkeen pakkasessa niin kovilla siellä akkukin on. Hyvin todennäköisesti kun seuraavan akun joudun ostamaan, niin se on näiden kokemusten perusteella aika varmasti Sznajder silver.

90% akun viaksi laitettavista syistä ovat oikeasti käyttäjälähtöisiä tai muun laitteiston vikoja. Sitä vaan harva haluaa itselleen myöntää. :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja SS »

Ainakaan punainen Sznajder ei montaa vuotta kestänyt.

Itse korjasn akun kengän niin, että kuorin kutistesukan pois päältä ja kaasutoholla kuumentamalla sulatin tinaa kengän puristusliitoksen sisään. Ei ehkä kaikken paras tapa, mutta monta vuotta on jo toiminut. Laturin päähän laitoin uuden kengän puristamalla ja juottamalla liitoksen samaan tyyliin, sekin lämpeni alunperin.

Liitosten päälle laiton jämäkkää liimalla varustettua kutistesukkaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ResoNas
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Maalis 04, 2015 18:48

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja ResoNas »

Täälläpä tuli jälleen hyviä neuvoja. :)

Sen verran korjausta edelliseen viestiini, että nykyinen akku on siis Varta F21 80Ah/800A. Kuva näyttää olevan ihan muuta..

Mutta hyvin tuo Vartan akku on toiminut, ehkä se olisi toiminut vielä paremmin jos olisin tajunnut tarkastella sitä paremmassa valossa.. Akun pitkäikäisyys taitaa olla usein käyttäjästä kiinni.

Appiukon uudesta Nissanista lasahti OEM akku alta kahdessa vuodessa. Vaikka vanhalla autolla ajelen, niin olen huomannut että laatu ja tekniset ratkaisut on :saab: issa toista. :wink:
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ResoNas kirjoitti:
Pe Helmi 22, 2019 23:25

Appiukon uudesta Nissanista lasahti OEM akku alta kahdessa vuodessa. Vaikka vanhalla autolla ajelen, niin olen huomannut että laatu ja tekniset ratkaisut on :saab: issa toista. :wink:
Meinaatko, että Nissanissa olisi ko. autonvalmistajan valmistama akku?
Suuresti epäilen ettei ole.

Joten, akun hajoaminen ei suoraan ole autonvalmistajan vika, niin ei Nissanin laatua voi sen perusteella arvioida. On tietenkin totta, että huonon valmistajan akku, joka autoon asennetaan, on jollain tavalla autonvalmistajan vika
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Siksi varmaan mainittukin että akku oli OEM, eikä Nissanin valmistama.

Mutta kuten mainittua, kyllä autovalmistajilla jonkinnäköinen vastuu on OEM-ratkaisujensa laadusta. Se on tasapainoilua sen kanssa minkälaista harakiriosaa tehtaalla autoon asentavat ja mitä se maksaa. Muutamakin autonvalmistaja on saanut tuta liian säästöhakuisuutensa alihankintaosien laatuongelmina, jotka kaatuu lopulta autonvalmistajan maksettavaksi ja brändin maineenmenetykseksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Oma mielipiteeni on, että juuri akku on Saabissa se vihoviimeinen säästökohde! Palstalta löytyy melkoinen määrä erilaisia murheita, joissa osasyyksi epäillään hyytynyttä akkua. Itse vaihdoin alkuperäisakun jossain 7 vuoden / 80 000 kohdalla virtalukko-ongelmien vuoksi. No, turhaan sillä kertaa. Akku on säännöllisen epäsäännöllisesti ylläpitolaturin jatkeena, ja edelleen kovassa iskussa. Sen perusteella uskaltaisin suositella alkuperäistä, mutta yksilöitä nuokin ovat, joskin valmistajille osien toleranssit lienevät varaosamarkkinoita tiukemmat? Ihmettelin jo aikoinaan alkuperäis H7 ja parhaan tarvikkeen silmin havaittavaa eroa.
Tuttava ajelee sivutoimenaan hinausketjun autoa ja nimesi Nissan Qaskaan yleisimmäksi potilaaksi ja aina akku valmis. Autoja on toki paljon, mutta vikoja suhteellisestikin aivan liikaa. No, suomalainen saa, mitä tilaa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Saabin oem taitaa olla vähä niin ja näin...
Viime talvena ostin 70Ah akun jossa kylmäkäynnistys 700A EN, tänä talvena kysyin UUTTA niin ainakin taulukon mukaan sama 70Ah akku enää 565A EN.
Saabia enää pieni tarra päällä ku vanhemmissa koko kyljen kokoine teksti.
Edit. YV:llä tuli tieto et oikeesti 70Ah on edelleen 700A kun oli ostanut akun tänä talvena et liikkeen brosyyreis virhe.


Mut azp tyyliin omasta ja velipojan kolkista korjattu.
Oman pluskengän teurastin mutta ei siellä ollut ees hapettumaa, ilmeisesti löysä vaan tai jotain huonoo seosta.
Viimeksi muokannut tetammi, Ti Helmi 26, 2019 17:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja AZP »

tetammi kirjoitti:
Ti Helmi 26, 2019 09:04
Saabin oem taitaa olla vähä niin ja näin...
Viime talvena ostin 70Ah akun jossa kylmäkäynnistys 700A EN, tänä talvena kysyin niin ainakin taulukon mukaan sama 70Ah akku enää 565A EN.
Ei kai se vuoden vanhana enää täydessä iskussa olekaan :mrgreen:

Vuosi sitte Saabin marmoritiskillä myyjä mainitsi että Exiden akkuja ovat ja että dieselien pitkää akkua ei enää Saabin tarroilla saa, joten myyvät Exiden tarroilla, ja akku on käytännössä sama kuin esim. Motonetissä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin