Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
ResoNas
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Maalis 04, 2015 18:48

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja ResoNas »

Saabista tuli nyt eri poni. Käynnistyy terävästi ja ajotuntuma terävöity selkeästi. Niin kuin olisi tullut myllyyn lisää hevosvoimia. Kone reagoi kaasuun herkemmin. Akun navat antaa nyt 13,80v latausjännitteeksi ja laturi syöttää 14,22v jännitettä.

Uusi akun kenkä pysyy jääkylmänä, mutta huomasin tuossa että myös -kaapeli lämpiää, sanoisinko noin alta 50c. Ensin kosketuksella ei tunnu polttavalta mutta jos pitäisin sormia kengässä kiinni useamman minuutin niin silloin kyllä alkaisi polttaa. Elikä myös virtaa syöttävässä kaapelissa on hapettumaa. Pitäsköhän tuokin vielä korjata? 8O Kuva
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos se noin lämpenee, niin vaihtoon vaan. Löytyy ehkä vielä sitten parit kymmenesosavoltit lisää akulle saakka.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja anv »

Samaa mieltä. Lähes puoli volttia on mielestäni liikaa häviöitä. Voi vain arvata (viisammat laskee :D) paljonko starttihetkellä jää tehoa tuolle välille ja se kaikki muuttuu lämmöksi.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
ResoNas
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Maalis 04, 2015 18:48

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja ResoNas »

Juu, täytyy korjata toinenkin kaapeli ja kyllä siitäkin kenkä kuumenee polttavaksi kun olen alkanut seuraamaan sitä. Pitää korjata pois, kunhan tässä ennättää. Polttoaineen kulutus laski vajaalla litralla, kun sain ensimmäisen kengän korjattua. Selittää mystisen kulutuksen pomppauksen useampi vuosi sitten kun silloin kesän keskikulutus oli alimmillaan 5.2 litraa ja viime kesänä ei meinannut alle 5.8 - 5.9 litraan päästä millään.
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Akunkengän liitos kuumenee polttavaksi

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Täällä taas yksi huonosti kännistyvä Ttid. Startti pyörii tosi vaikeasti, niinkuin olisi akku lopussa.
Tänään sitten käynnistyksen jälkeen pienessä pakkasessa ihmettelin, miksi akunkengät höyryää ja poltinhan minä sormeni plus kenkään.
No Saab palstalta äkkiä apua, mikä vaivaa uutta perheenjäsentä johon edellinen omistaja oli asentanut ylläpitolaturin huonon käynnistyvyyden vuoksi ja vaihtanut akunkin.
Palstalta apu ja ohjeet löytyi kuvien kera, vastaavat osatkin löytyi motonetista.
Vaihtakaa hyvät ihmiset akunkengät kaikki joilla on käynnistysvaikeuksia pikku pakkasilla, tai startti pyörii laiskasti, tai akunkengät lämpenee yhtään. Akunkengät kuuluu pysyä kylmänä!
Pluskaapeli riitti hyvin uuteen kenkään, mutta toinen maa kaapeli piti vaihtaa ja avata vähän johto sarjaa, mistä sai sopivasti lisämittaa toiselle maajohdolle.
En mitannut latausjännitettä laturista, enkä ennen, mutta jälkeen asennuksen tuli akulle 14,05-14,07V
[img]https://www.dropbox.com/sh/w2cl4qjrz2gn ... a?dl=0[img]
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Vastaa Viestiin