Klappi voimansiirrossa ja kytkin

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
VMSaab93
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 19:49

Klappi voimansiirrossa ja kytkin

Viesti Kirjoittaja VMSaab93 »

Vuosimalli 2006 9-3 SportCombi, ajettu 213 tkm, 5-vaihteinen manuaali 2,0t , joka on vuosi sitten päivitetty 195 hp Hirschillä. Kaasua löysätessä ja siirryttäessä moottorijarrutukseen kestää hetken ennen kuin tuntee moottorijarrutuksen. Olen auton ensimmäinen omistaja, joten tuollaiseen ominaisuuteenkin olisi ehtinyt sopeutua. Mutta selvän eron huomasin v. 2015 manuaali Golfiin, jossa moottorijarrutukseen siirtyminen on enemmän "yhtä puuta". Joka tapauksessa, kuuluuko tuollainen auton normaaliin ikääntymiseen noilla kilometreillä vai onko kenties vain ominaisuus? Toinen ihmetyksen aihe on kytkimen luisto. Talvilomamatkalla helmikuussa maantiellä täyskaasulla kiihdytettäessä huomasin kierrosten nousevan, kuin vastuksen kadotessa, ja yhtäkkiä kytkin otti kiinni ja vauhti kiihtyi. Vetoluiston aktivoitumista ei ollut kysymys. Ilmiön havaitsin kaksi kertaa kunnes aloin säästellä täyskaasukiihdytyksiä. Reissusta selvittiin mutta nyt kun olen yrittänyt ilmiötä toistaa ja motivoitua kytkinremonttiin niin eipä vaan toistu. Onko toisilla vastaavia kokemuksia/selityksiä?
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Klappi voimansiirrossa ja kytkin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jos se kytkin jo pari kertaa luisti, niin valmis se on. Uutta vaan tilalle.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
VMSaab93
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 19:49

Re: Klappi voimansiirrossa ja kytkin

Viesti Kirjoittaja VMSaab93 »

Kiitokset. Voiko tuo klappi olla ilmenevä myös vauhtipyörän "kulumisesta" varsinkin kun jos on kaksoismassavauhtipyörä. Pitäisikö nuo molemmat vaihtaa?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Klappi voimansiirrossa ja kytkin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Voi se kytkin luistaa myös moottorijarrulla tai sit työsylinteri takkuaa ja palauttaa hitaasti.
Kaksoismassa yleensä kolkottaa tai jos ottaa epätasaisesti kiinni niin voi ollakki vaihtokunnos.

Toisaalta vaihtokulut on aika kovat et ehkä kannattaa vaihtaa samal. Neobrossilt sai kohtuuhintaan joku aika sitten koko hoidon mut kannattaa tilata melko pian. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Klappi voimansiirrossa ja kytkin

Viesti Kirjoittaja anv »

VMSaab93 kirjoitti:
Su Maalis 31, 2019 19:37
Kaasua löysätessä ja siirryttäessä moottorijarrutukseen kestää hetken ennen kuin tuntee moottorijarrutuksen.
Siis kolahtaako/nykäiseekö joku? Minusta näissä on tuollainen ominaisuus ettei heti sulje kaasua kun äkisti löysää.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Klappi voimansiirrossa ja kytkin

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Aito alkuperäinen softa vs. stagesoftat juurikin enemmän tai vähemmän tämän tyyppisiä hiuksen hienoja eroja ajettavuudessa tunnistettu aikojen saatossa omissa kulkuneuvoissa. Jotkut toimii vaan paremmin kuin toiset juurikin esimerkiksi em. tapauksessa tai pintakaasulla jne. kokemukset perustuu lähinnä tunnetuimpiin kaupallisiin eri tasoisiin stagesoftiin T5 autoissa.

Itsellä samassa jamassa kytkin. 2.0t ja 1.8t tunnetusti kökkö kytkin kestämään viriä.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
VMSaab93
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 19:49

Re: Klappi voimansiirrossa ja kytkin

Viesti Kirjoittaja VMSaab93 »

Kiitokset kommenteista. Enempi se moottorijarrutuksen huomaa nykäyksenä kuin erityisenä kolahduksena. Johtopäätös tässä lienee se, että kytkin vaihtoon ja vauhtipyörä myös, jos se tulee siinä liki samoilla töillä, mutta materiaalikustannuksen lisällä.
Vastaa Viestiin