nykimistä -04 sport sedanissa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
sport sedani
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Huhti 05, 2019 00:18

nykimistä -04 sport sedanissa

Viesti Kirjoittaja sport sedani »

Elikkäs osattasko täällä neuvoa mistä lähteä vikaa etsimään, kun -04vm sport sedan aj.340tkm aloitti nykimisen. Normaalissa ajossa ei vikaa, mutta kun kaasun painaa pohjaan niin tuntuu nykimistä hetken aikaa ja sen jälkeen taas ampaisee kunnolla liikkeelle? Autossa on joku ohjelma, mutta en tiedä yhtään kenen laittama/tekemä.
Tulpat vaihdettiin, mutta ei auttanut asiaa vaan kun kokeili kiihdyttää niin noin 10sek ajan moottorin vikavalo vilkkui, ei siis palanut kokoaikaa vaan vilkutteli valoa ja sama nykiminen jatkui...
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: nykimistä -04 sport sedanissa

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ensimmäiseksi kannattaa varmaan tarkistuttaa tuo softa, jonkun foorumilaisen gurun kanssa, ohjelmiakin on huonoja ja sitten toimivia.

Tulpat , puolat, ja koska kilometrejä jo takana, niin kampiakselin asentoanturikin voi olla kohta vaihtokelpoinen, vaikka
ei itse tuota nykimistä suoraan aiheuttaisikaan. Lisäksi kaikenlaiset ahto ja alipainevuodot voivat aiheuttaa kyseisiä oireita.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: nykimistä -04 sport sedanissa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kampiakselin anturia en lähtisi näillä oireilla vaihtamaan, kun sen vika yleensä aiheuttaa huonoa käynnistyvyttä etenkin lämpimällä koneella.

Sitävastoin puola(t) vanhetessaan johtavat juurikin kuvattuihn oireisiin. Toimivat normiajossa ihan hyvin mutta kovemmilla ahdoilla alkaa pätkimään.
Toki syytähän ehkä olisi arvailujen sijaan katsoa testerillä vikamuisti ja mahdollisesti arvoja ajon aikana kiihdyttäessä. Mikäli tuo sytytyspuoli näyttäisi olevan kunnossa niin seuraavaksi vikaa voi olla riittämättömässä polttoaineessa. Lähinnä polttoaineen paine: pumppu, paineensäädin tai sitten polttoaine suutinvika.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
sport sedani
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Huhti 05, 2019 00:18

Re: nykimistä -04 sport sedanissa

Viesti Kirjoittaja sport sedani »

petrisa kirjoitti:
Pe Huhti 05, 2019 08:08
Kampiakselin anturia en lähtisi näillä oireilla vaihtamaan, kun sen vika yleensä aiheuttaa huonoa käynnistyvyttä etenkin lämpimällä koneella.

Sitävastoin puola(t) vanhetessaan johtavat juurikin kuvattuihn oireisiin. Toimivat normiajossa ihan hyvin mutta kovemmilla ahdoilla alkaa pätkimään.
Toki syytähän ehkä olisi arvailujen sijaan katsoa testerillä vikamuisti ja mahdollisesti arvoja ajon aikana kiihdyttäessä. Mikäli tuo sytytyspuoli näyttäisi olevan kunnossa niin seuraavaksi vikaa voi olla riittämättömässä polttoaineessa. Lähinnä polttoaineen paine: pumppu, paineensäädin tai sitten polttoaine suutinvika.
Vikakoodit luettu tänään ei mitään koodeja löytynyt, seuraavaksi tuli mieleen voisko bensansuodatin olla vaihtokkunnossa, kun vedot löytyy kumminkin hetken nykimisen jälkeen eli voisko kerätä bensanpainetta kun sen jälkeen kun nykiminen loppuu niin ampaisee kyllä liikkeelle?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: nykimistä -04 sport sedanissa

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos tuo 340tkm rullattu ja alkuperäinen pumppu niin pitkälle on sillä kyllä päästy .
Pumppu mun veikkaus ja suodatin kannattaa uusia aina jos ei tietoa onko sille mitään tehty.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
sport sedani
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Huhti 05, 2019 00:18

Re: nykimistä -04 sport sedanissa

Viesti Kirjoittaja sport sedani »

Tässä just vaihtamassa tuota bensansuodatinta, mutta ei tahdo toinen ”pikakiinnike” irrota, oisko jollain vinkkejä antaa miten koittaa irrottaa?
petromies
"Viggen"
Viestit: 580
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: nykimistä -04 sport sedanissa

Viesti Kirjoittaja petromies »

Houkuttelua ja kitkuttelua. Hiekka siellä liittimessä jarraa.
Tuliko oikeat tulpat. Nämä on sairaalloisen tarkkoja että on oikea ngk tyyppi. En muista mikä löytyy kyllä keskusteluista.
Näijen pensa konneijen kans on vähä niin että käjet saa ennen starttia ristiä että lähteekö käymään ja joka kiihytyksen jäläkeen kylymärinki alkaako pätkimään ja vikavalo tuikkimaan....
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
sport sedani
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Huhti 05, 2019 00:18

Re: nykimistä -04 sport sedanissa

Viesti Kirjoittaja sport sedani »

Huippua porukkaa täällä kun niin nopeasti saa apua! Bensansuodattimen vaihto ei auttanut, joten seuraavaksi puola(t) pitäisi varmaan katsella, mutta antaisiko vikakoodia tuollainen motomaatin vikakoodilaite jos niissä häikkää olisi? Jos ei puolissa vikaa niin sitten bensapumppua vaihtelemaan!
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: nykimistä -04 sport sedanissa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

sport sedani kirjoitti:
Pe Huhti 05, 2019 10:34
petrisa kirjoitti:
Pe Huhti 05, 2019 08:08
Kampiakselin anturia en lähtisi näillä oireilla vaihtamaan, kun sen vika yleensä aiheuttaa huonoa käynnistyvyttä etenkin lämpimällä koneella.

Sitävastoin puola(t) vanhetessaan johtavat juurikin kuvattuihn oireisiin. Toimivat normiajossa ihan hyvin mutta kovemmilla ahdoilla alkaa pätkimään.
Toki syytähän ehkä olisi arvailujen sijaan katsoa testerillä vikamuisti ja mahdollisesti arvoja ajon aikana kiihdyttäessä. Mikäli tuo sytytyspuoli näyttäisi olevan kunnossa niin seuraavaksi vikaa voi olla riittämättömässä polttoaineessa. Lähinnä polttoaineen paine: pumppu, paineensäädin tai sitten polttoaine suutinvika.
Vikakoodit luettu tänään ei mitään koodeja löytynyt, seuraavaksi tuli mieleen voisko bensansuodatin olla vaihtokkunnossa, kun vedot löytyy kumminkin hetken nykimisen jälkeen eli voisko kerätä bensanpainetta kun sen jälkeen kun nykiminen loppuu niin ampaisee kyllä liikkeelle?
Niin...että vedot löytyykin hetken kuluttua nykimisen jälkeen :roll: .

Ei oikein tunnu sopivan kuitenkaan polttoainepumpun tai suodattimen vikaan. Suodatinhan on jo nyt sitten vaihdettukin, ilman tulosta. Mikäli pumpussa olisi vikaa niin tuskin se sitten taas kovan kiihdytyksen aikana yllättäen alkaisi toimia, kun muistetaan, että se on sähköinen pumppu, joka toimii koko ajan "täysillä". Jos pumpussa olisi vika, niin mitä pidempään kiihdyttää sitä varmemmin tuotto loppuu ja nykiminen alkaa. Nythän näin ei käykään vaan veto palautuu.

Vika voisi olla paremminkin polttoainejakotukin paineen säätimessä, joka takertelee eikä ensialkuun ahtojen noustessa imusarjassa ehdi mukaan nostamaan polttoainepainetta samaan tahtiin. Tuo säätimen toiminta kannattaa testata tai sitten vaihtaa suosiolla, kun ei kallis osa ole.

Motonetin testerit tuskin mitään saa aikaan, vaan syytä olisi kääntyä Tech2 tai OpCommin puoleen :wink:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Zuunah
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Heinä 29, 2017 07:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: nykimistä -04 sport sedanissa

Viesti Kirjoittaja Zuunah »

Tuo moottorivikavalon vilkkuminen tarkoittaa käsittääkseni ongelmaa seossuhteessa. Tällöin pitäisi kaasu nostaa välittömästi niin, ettei valo vilku enää. Katalysaattori tai itse moottori voi tuosta nimittäin ottaa kipeää. Itsellä vilkkui, kun oli iso ahtovuoto turbon jälkeen ja kaikki mitattu ilma ei mennytkään moottoriin.

Muuten tuo nykiminen ahdoilla sopisi puolavikaan. Valokin varmaan vilkkuu, kun tarpeeksi tulee syttykatkoksia. Tuosta pitäisi jäädä kyllä koodi muistiin, mutta tiedä sitten, saako kaikilla lukijoilla tuon muistin esille.

Tarvikepuolat eivät muuten välttämättä tässä autossa pelaa. NeoBrosilta Englannista saa alkuperäiset vähän päälle 200 euron.
#7525
Aero 9-3 2003
sport sedani
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Huhti 05, 2019 00:18

Re: nykimistä -04 sport sedanissa

Viesti Kirjoittaja sport sedani »

Kyllä se vaan taitaa niin olla että auto vietävä Joensuun saab huoltamoon kun alkaa omat taidot loppua tähän paikkaan. Sellasta vielä tuosta viasta, että tasaisesti kaasua polkiessa pystyy kiihyttämään vaikka rajottimelle asti, mutta kun polkaiset suoraan kaasun pohjaan niin nykiminen ja vikavalon vilkkuminen alkaa.
Ja sit vielä, että vikahan ilmaantui sen jälkeen, kun tuli yksi päivä testattua nuita saabin tehoja ihan tosissaan kun testattiin paljon se menee 0-140km/h ja sen jälkeen vähän aikaa olin paikallaan ja kun ajamaan lähti ja lähti ohittamaan niin nykiminen tuli esiin.
Vastaa Viestiin