Elikkäs Saab 9-3 2008 1.9 ttid ja kesken hitaan kääntyvän ajamisen aikana lakkasi ratti kunnolla kääntymästä. Kaksin käsin saa vääntää. Ei pidä mitään ääntä. Varovasti 6km matka kotipihaan ja siihen stoppiin. Uskaltaako ajaa ollenkaan?
Aikaisemman omistajan aikana puolisen vuotta sitten "tehostin renannut" ja korjaamolla öljyt vaihdettu ja käsittääkseni sillä pelittänyt tämän 6kk ajan.
Ratti muuttui todella jäykäksi kesken ajon, mikä vikana?
Re: Ratti muuttui todella jäykäksi kesken ajon, mikä vikana?
Lienee ohjaustehostin sökö tai ainakin tehostinöljyt vähissä. Nestevuoto voi olla korjattavissa mutta ajamisesta ilman öljyä se ei tykkää. Meidän ttidin tehostin alkoi vonkumaan ja vuotamaan ja tilasin siihen edullisen purkuosan neobrossilta...
Eski
Eski
Re: Ratti muuttui todella jäykäksi kesken ajon, mikä vikana?
On muuten erikoista, että tehostamattomana tämän automallin ohjaus on käsittämättömän raskas. Tuli huomattua, kun oma auto sammuili sillon tällöin tyhjäkäynnillä. Enää ei sammu.
Re: Ratti muuttui todella jäykäksi kesken ajon, mikä vikana?
Se tehostinhan toimii sähköllä, eli kannattaa ekana tarkistaa onko sillä puolen asiat kunnossa. Liittimet, kaapelit, sulakkeet jne. Vikakoodit kannattanee myös katsoa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ratti muuttui todella jäykäksi kesken ajon, mikä vikana?
Mikäli autossa on, kuten tässä ko. mallissa pitäisi olla, sähköhydraulinen tehostin, niin siitä pitäisi sähköisen vian tullessa tulla vikakoodi ja myös mittaristoon/SID:iin erillinen vikailmoitus. Jos Opel on osannut tämän asian hoitaa jo vuodesta -03 eteenpäin Vectrassa, niin kai myös Saab
Ohjaustehostimen moottoriyksikkö on kytketty P-väylään, jota kautta se ilmoittaa mahdollisista vioista. Mikäli se on rikki tai sähkötön, ei väylällä saada siihen yhteyttä ja vikatilanne on selvä ja asiaan kuuluat ilmoitukset ilmestyisivät. Mikäli se toimii sähköisesti, mutta ei kehitä esim. painetta kunnolla tai jokin muu vika hydrauliikassa, tilanne on eri.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)