Ratti muuttui todella jäykäksi kesken ajon, mikä vikana?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Juputti
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2019 10:11

Ratti muuttui todella jäykäksi kesken ajon, mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja Juputti »

Elikkäs Saab 9-3 2008 1.9 ttid ja kesken hitaan kääntyvän ajamisen aikana lakkasi ratti kunnolla kääntymästä. Kaksin käsin saa vääntää. Ei pidä mitään ääntä. Varovasti 6km matka kotipihaan ja siihen stoppiin. Uskaltaako ajaa ollenkaan?

Aikaisemman omistajan aikana puolisen vuotta sitten "tehostin renannut" ja korjaamolla öljyt vaihdettu ja käsittääkseni sillä pelittänyt tämän 6kk ajan.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ratti muuttui todella jäykäksi kesken ajon, mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Lienee ohjaustehostin sökö tai ainakin tehostinöljyt vähissä. Nestevuoto voi olla korjattavissa mutta ajamisesta ilman öljyä se ei tykkää. Meidän ttidin tehostin alkoi vonkumaan ja vuotamaan ja tilasin siihen edullisen purkuosan neobrossilta...

Eski
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Ratti muuttui todella jäykäksi kesken ajon, mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

On muuten erikoista, että tehostamattomana tämän automallin ohjaus on käsittämättömän raskas. Tuli huomattua, kun oma auto sammuili sillon tällöin tyhjäkäynnillä. Enää ei sammu.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ratti muuttui todella jäykäksi kesken ajon, mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se tehostinhan toimii sähköllä, eli kannattaa ekana tarkistaa onko sillä puolen asiat kunnossa. Liittimet, kaapelit, sulakkeet jne. Vikakoodit kannattanee myös katsoa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ratti muuttui todella jäykäksi kesken ajon, mikä vikana?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:
Pe Huhti 19, 2019 21:46
Se tehostinhan toimii sähköllä, eli kannattaa ekana tarkistaa onko sillä puolen asiat kunnossa. Liittimet, kaapelit, sulakkeet jne. Vikakoodit kannattanee myös katsoa.
Mikäli autossa on, kuten tässä ko. mallissa pitäisi olla, sähköhydraulinen tehostin, niin siitä pitäisi sähköisen vian tullessa tulla vikakoodi ja myös mittaristoon/SID:iin erillinen vikailmoitus. Jos Opel on osannut tämän asian hoitaa jo vuodesta -03 eteenpäin Vectrassa, niin kai myös Saab :?:

Ohjaustehostimen moottoriyksikkö on kytketty P-väylään, jota kautta se ilmoittaa mahdollisista vioista. Mikäli se on rikki tai sähkötön, ei väylällä saada siihen yhteyttä ja vikatilanne on selvä ja asiaan kuuluat ilmoitukset ilmestyisivät. Mikäli se toimii sähköisesti, mutta ei kehitä esim. painetta kunnolla tai jokin muu vika hydrauliikassa, tilanne on eri.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin