Öljyvuoto alipainepumpun tiivisteestä?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
kalliais
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Tammi 25, 2019 16:53
Paikkakunta: Karkkila

Öljyvuoto alipainepumpun tiivisteestä?

Viesti Kirjoittaja kalliais »

9-3 XWD vuotaa moottoriöljyä jostain ylempää vaihteiston puolelta, kun jakovaihteisto on märkä. Olin paikantavinani vuodon pakonokan päässä olevaan mötikkään, joka on ilmeisesti alipainepumppu. Hieman lueskelin, että niiden rungot voivat mennä vanhetessaan kieroksi, eikä uusi tiiviste auta asiaan. Ajattelin kuitenkin kokeilla tiivisteen vaihdolla.

Vaihdelaatikko on ollut märkä kokoa omistukseni ajan ja vaihdoin vuotavan kuskin puolen vetarin stefan, mutta kyllä vaihteistoöljyn lisäksi neste oli selkeästi myös moottoriöljyä. Auto siis tekee reilun lammikon maahan kun se seisoo paikallaan muutaman tunnin.

Onko alipainepumpun lisäksi muita paikkoja samalla alueella, mistä öljy voisi tulla? Venttiilikoppa voisi ainakin olla yksi syyllinen. Siellä oli havaittavissa lievää hikoilua myös.

Ja onko Suomessa hyviä, kohtuuhintaisia ja nopeita :saab: varaosatoimittajia?
9-3 SC 2.0T XWD Vector 2009
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Öljyvuoto alipainepumpun tiivisteestä?

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

http://www.pro-carservice.com/

Tuolta ainakin tulee oikiat osat. Yleensä päivässä on osat perillä jos tavaraa hyllyssä (lähettää tavarat matkahuollon kautta)
Ja saa alennusta jos on Saabklubin jäsen.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Öljyvuoto alipainepumpun tiivisteestä?

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Marmorilta maksoin pari vuotta sitten noin 10e.

Totesin, ettei vuoto korjaantunut sillä ja vaihdoin tämän pumpun tilalle:

https://www.autodoc.fi/pierburg/965569

Tuolloin pumppu maksoi reilun satasen ja sillä vuoto korjaantui.

Tässä ketjussa on aiheesta lisää:

viewtopic.php?f=15&t=129679
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Öljyvuoto alipainepumpun tiivisteestä?

Viesti Kirjoittaja markkula »

Auton seisoessa vuotaa se pumpun kopan tiiviste. Se on profiililtaan neliön muotoinen eikä juurikaan uraansa korkeampi, eli vuotaa hyvin herkästi. Itse olen muutamaan vaihtanut pyöreäprofiilisen, jonka olen ährännyt syvälle uraan. Toistaiseksi ovat vuodot loppuneet.
Olin itsekin siinä uskossa että "runko kiero". Vietyäni pumpun työpaikan koneistajalle oikaistavaksi, selvisi ettei jalka ollut pätkääkään kiero mihinkään suuntaan. Jouduin siis etsimään vuotoa muualta ja tuosta kopastahan se sitten löytyi.
9-5 2.0 Tid 2010
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Öljyvuoto alipainepumpun tiivisteestä?

Viesti Kirjoittaja Di17 »

markkula kirjoitti:
Su Touko 12, 2019 09:48
Auton seisoessa vuotaa se pumpun kopan tiiviste. Se on profiililtaan neliön muotoinen eikä juurikaan uraansa korkeampi, eli vuotaa hyvin herkästi. Itse olen muutamaan vaihtanut pyöreäprofiilisen, jonka olen ährännyt syvälle uraan. Toistaiseksi ovat vuodot loppuneet.
Olin itsekin siinä uskossa että "runko kiero". Vietyäni pumpun työpaikan koneistajalle oikaistavaksi, selvisi ettei jalka ollut pätkääkään kiero mihinkään suuntaan. Jouduin siis etsimään vuotoa muualta ja tuosta kopastahan se sitten löytyi.
Tarkoitatko siis jotain muuta tiivistettä kuin tuota "pumpun tiivistettä"? Kuvassa osa 21

http://ys3.se/catalogue/node/2008/3600/
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Öljyvuoto alipainepumpun tiivisteestä?

Viesti Kirjoittaja markkula »

Di17 kirjoitti:
Su Touko 12, 2019 21:05
markkula kirjoitti:
Su Touko 12, 2019 09:48
Auton seisoessa vuotaa se pumpun kopan tiiviste. Se on profiililtaan neliön muotoinen eikä juurikaan uraansa korkeampi, eli vuotaa hyvin herkästi. Itse olen muutamaan vaihtanut pyöreäprofiilisen, jonka olen ährännyt syvälle uraan. Toistaiseksi ovat vuodot loppuneet.
Olin itsekin siinä uskossa että "runko kiero". Vietyäni pumpun työpaikan koneistajalle oikaistavaksi, selvisi ettei jalka ollut pätkääkään kiero mihinkään suuntaan. Jouduin siis etsimään vuotoa muualta ja tuosta kopastahan se sitten löytyi.
Tarkoitatko siis jotain muuta tiivistettä kuin tuota "pumpun tiivistettä"? Kuvassa osa 21

http://ys3.se/catalogue/node/2008/3600/
Jep, pumppu pitää avata, eli se kuori pois niin löytyy tuo toinen.
9-5 2.0 Tid 2010
kalliais
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Tammi 25, 2019 16:53
Paikkakunta: Karkkila

Re: Öljyvuoto alipainepumpun tiivisteestä?

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Kiitokset avusta. Loistopalvelua Pro-car servicellä! Tutkin pumpun avausta ja tiivisteen vaihyoa jahka saan tuon toisen tiivisteen käsiini. Pumpun sisällä oleva tiiviste lienee normi kuminen o-rengas?
9-3 SC 2.0T XWD Vector 2009
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Öljyvuoto alipainepumpun tiivisteestä?

Viesti Kirjoittaja markkula »

kalliais kirjoitti:
Ma Touko 13, 2019 09:19
Pumpun sisällä oleva tiiviste lienee normi kuminen o-rengas?
Sellaisella sen olen korvannut. Kokoa en heti muista, mutta o-rengaskaupassa hyllyjen väliin mallin kanssa vertailemaan.
Parilla ruuvillahan tuo kansi on kiinni ja osat sisällä ovat pahuksen irtonaisia. Lisäksi öljyä kahvikupillinen lorahtaa avatessa syliin.
9-5 2.0 Tid 2010
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Öljyvuoto alipainepumpun tiivisteestä?

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Täytyypä itsekin tutkia, jos vaan löytyy poisvaihdettu pumppu jostain jemmasta.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
jormapaappa1235
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljyvuoto alipainepumpun tiivisteestä?

Viesti Kirjoittaja jormapaappa1235 »

Sattuuko kenelläkään olemaan tietoa tai muistikuvaa tuon o-renkaan koosta? Oleskelen tällä hetkellä pikkupaikkakunnalla, jossa on hyvin vajavainen o-rengasvalikoima, joten ei tekisi mieli lähteä hajottamaan vanhaa ennen kuin on varmuus uuden olemassaolosta. Jenkeistähän noita saisi, mutta toimituskulut ovat sitä luokkaa että sillä saisi jo puolikkaan pumpun.

Kyseinen pumppu siis tiputtelee täälläkin öljyä. "Racetrack"-tiiviste on jo hommattu, mutta tämä o-renkaan tietojen haaliminen tuntuu olevan hyvinkin haasteellista. Näinköhän IKH:sta löytyisi sopiva...

Edit: ainakin kuvien perustella seuraava voisi olla aika lähellä oikeaa:
https://www.ikh.fi/fi/o-rengas-nbr70sh- ... 62-or82226
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu
Vastaa Viestiin