9-3 1.8i öljynkulutus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
teviit
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Kesä 08, 2019 10:40

9-3 1.8i öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja teviit »

Auto -04 1.8i ajettu 212 tkm ja tuntuu pelaavan muuten ihan ok mutta meillä ajossa ollut n. 1500 km ja sinä aikana jouduttu lisäämään öljyä jo pariin otteeseen yhteensä jo melkein pari litraa. Auto ei vuoda ulospäin eikä ainakaan huomattavasti savuutakkaan. Puristukset mitattu ja ne aika tasaiset 16 bar

Autoon on, ennen meille tuloa, reilut parituhatta sitten tehty jakopääremppa ja kaikki suodattimet ja öljyt on vaihdettu ja muutenkin auto on sangen hyväkuntoisen oloinen. Tuo öljyn kulutus hieman vaivaa. Mitä sille kannattaisi tehdä?

Toinen "vika" on kuskin penkin korkeuden säätö, jos säädät sen vaikka yläasentoon niin se pikkuhiljaa vajoaa alaspäin omia aikojaan. Onko sille jotain tehtävissä?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 1.8i öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

teviit kirjoitti:
La Kesä 08, 2019 11:07

Toinen "vika" on kuskin penkin korkeuden säätö, jos säädät sen vaikka yläasentoon niin se pikkuhiljaa vajoaa alaspäin omia aikojaan. Onko sille jotain tehtävissä?
Luultavasti syy on korkeuden säätökammen "korossa", mikä on niin ylhällä, että penkkiin istuessa ja noustessa pois reidet painavat aavistuksen vipua joka kerta alaspäin. Näin ollen säätö valuu alas vähitellen. Itse korjasin ongelman irroittamalla vivun ja muuttamalla kammen asennon hiukan alaviistoon. Eipä enää tule tuota ko. ongemaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 9-3 1.8i öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja cc »

Jos öljyä ei tule koneen ulkopuolelle ja puristukset kodillaan, onhan ero alle barin, niin todennäköinen syy kulutukseen on venttiilinvarsien tiivisteet, kumit.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 1.8i öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos venttiilivarsien kautta vuotaisi sellainen määrä öljyä että 1500 kilsalla lisätty jo pari kertaa (eli litra-pari?) niin luulisi päästävän kylmäkäynnistyksessä jo aika ison savupilven?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: 9-3 1.8i öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja vfr »

Tytön 1.8i:ssä on sama öljyongelma, öljyä kuluu mut ei savuta eikä valuta. Johonkin se häviää.
Ja vuosimalli on muistaakseni 2005, kilsoja taitaa olla tällä hetkellä vähän alle 200tkm.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3 1.8i öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ooppeleissa on ainaki ollut onkelmana et öljy menee männänrengaiden ohi.
Löpöä männän päälle likoomaan voi auttaa ja itellä on ainaki huonot kokemukset GM:n 5w30 öljyst, Teboil gold S ainaki pysy paremmin zafiran 1.8 koneessa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 1.8i öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja anv »

AZP kirjoitti:
La Kesä 08, 2019 23:13
Jos venttiilivarsien kautta vuotaisi sellainen määrä öljyä että 1500 kilsalla lisätty jo pari kertaa (eli litra-pari?) niin luulisi päästävän kylmäkäynnistyksessä jo aika ison savupilven?
Mulla irtosi NG900:ssa venavarsien kumeja. Öljynkulutus oli satunnaista ja runsasta. Esimerkkinä mökkimatka n. 450km yhteen suuntaan. Menomatkalla ei tippaakaan, paluumatkalla noin litra (max -> min). Ilmeisesti irtonainen kumi käyttäytyi satunnaisesti pumppuna tms. Korjauksen jälkeen kulutus normaali kokoajan (=ei tippaakaan).

Enkä koskaan huomannut minkäänlaista savuttamista.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 1.8i öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ehkä tähän z18xe-koneeseen löytyisi paremmin tietoa ooppeli-osastolta, koska kovin yleinen tuo kone ei ollut aikanaan saabeissa...

Saabin webshopistakaan ei löydy tuohon koneeseen juuri mitään osia, kun esim. b207R koneeseen löytyy vaikkapa täydellinen venakansi hintaan 651e :twisted:

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 1.8i öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Miten paljon muuten nykyautojen katit laimentaa tollasta ajonaikaista savutusta? Mulla kun on vastaavista ongelmista kokemusta lähinnä katittomista autoista. Kylmästartissa jos on männän päällä lusikallinen öljyä venakumien petettyä niin pölläyttänee reimasti katista huolimatta, mutta jos anv:n tapauksen kaltaisesti valuttaa ajon aikana niin voi savutus olla niin mietoa ettei sitä huomaa. Muutenkin parkkiksella startatessa pöläytyksen huomaa helpommin kuin ajossa jos itse kuitenkin istuu siellä autossa eikä perässä tulevassa.

Vaihtoehdothan on kuitenkin vähissä jos autosta häviää öljyä eikä se kuitenkaan valuta sitä allensa. Melkein väkisin se öljy palaa silloin sylinterissä savuttaa kone eli ei.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 1.8i öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vaikea sanoa z18xe koneesta, mutta muistelen että ainakin b204-vapari aikanaan vähän pössäytti startissa, kun venavarrenkumit alkoivat valskata... Öljyä paloi kuitenkin varsin maltillisesti, mutta en muista tarkemmin. Siinäkin vehkeessä oli siis katti, jokua söi suurimman osan savusta. Niin ja nykyautoista saapisti ei tiedä mitään :lol:

Eski
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: 9-3 1.8i öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Kaveri ajamaan auton taakse ja haistelemaan. Kyllä nuilla määrillä jo melkonen käry luulis tulevan.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Vastaa Viestiin