Vikakoodinlukia

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
unnah
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 18:18
Paikkakunta: Oulu

Vikakoodinlukia

Viesti Kirjoittaja unnah »

Itsellä Saab 9-3 2003(uudempi korimalli) Auto sammui muutaman metrin ajon jälkeen.Aikaisemmin jouduin vaihtamaan bensapumpun(ei pyörinyt).
Nyt koitettu etsiä vikaa kahdella eri vikakoodin lukia.Toisellavikakoodin lukialla ei jöydä mitään vikoja,ja toisella vikakoodinlukia ei tunnista koko autoa.
Mikähän vikakoodin lukia toimii varmasti kyseisessä autossa? 8O
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodinlukia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vastaan kysymykseen: Mikäli haluaa varmasti tässä autossa toimivan laitteen niin se on Tech2 tai OpCom. Tech2 merkkitesteri ja OpCom tietokoneohjelman ja usb palikan yhdistemä. Nämä toimivat auton kaikkien ohjainlaitteiden kanssa.
Muitakin testereitä varmaan on jotka toimii moottorin kanssa, mutta kirjo on kovin vaihteleva.

Muuta ei kysyttykään, mutta on silti syytä muistaa, ettei mitkään testerit ole "kristallipalloja" :!: .
Esimerkiksi bensapumpun toimimattomuus (auto ei saa bensaa), kampiakselin asentoanturi ei anna signaalia (kone ei muka pyöri vaikka startti pyörittää), eivät anna vikakoodia ja silti auto ei käynnisty.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodinlukia

Viesti Kirjoittaja anv »

Muutaman metrin ajo + vasta vaihdettu pensapumppu kuulostaisi vian olevan tankissa. Murtunut/irronnut letku esimerkiksi.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
unnah
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 18:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodinlukia

Viesti Kirjoittaja unnah »

Saa polttoainetta,tulpat märät.Vaihtoin myös kampiakselin asentotunnistimen,ei auttanut asiaan.Vika kipinäpuolella.
Jos olisi Oulussa jollain kunnon vikakoodinlukia ,niin sillä voisi testa että missä vika.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Vikakoodinlukia

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Oliko kokeilut perus ELM327-palikoilla?
Minulla olisi piraatti OP-Com Haukiputaan suunnalla, jolla ainakin saan luettua kaikkia ohjainlaiteyksiköitä 9-5 mallistani (2004). En ole koskaan kokeillut sitä muiden mallien kanssa, mutta valikoista löytyy NG9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodinlukia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

peukalokeskellä kirjoitti:
Ke Kesä 12, 2019 08:11
Oliko kokeilut perus ELM327-palikoilla?
Minulla olisi piraatti OP-Com Haukiputaan suunnalla, jolla ainakin saan luettua kaikkia ohjainlaiteyksiköitä 9-5 mallistani (2004). En ole koskaan kokeillut sitä muiden mallien kanssa, mutta valikoista löytyy NG9-3.
OpComista pitää moottoria tutkiakseen valita: Opel -> Vectra -> Engine -> Z20NET
Tämä on sama kone kuin Saabin B207.

Muita yksiköitä tutkiakseen mennään sitten CAN-väylä Saabiin ja 9-3:een.

Kipinän voi testata ottamalla yksi puola pois paikaltaan ja laittamalla sen koneen kylkeä vasten ja pyörittää startilla. Näkyy selvästi, jos iskee kipinää.
Ellei kipinää ole, saattaa alkaa kuulostaa ECU vialta :( .
Kun kerran kone pyörii ja bensaa tulee (suuttimet aukeavat), mutta kipinää ei, syy saattaaa olla ECU:ssa, joka ei ohjaa puolien sytytystä. Puolien pääteaste on ECU:ssa. Tosin puolien ensiöpiirin maattopuoli menee IDM(CDM) kautta, joka tunnistaa sytytys/palotapahtumaa. Siten myös sen totaalinen hajoaminen voi estää kipinän. Aika harvinainen vika. Jonkin verran on muistaakseni ECU:ja hajonnut mystisesti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
unnah
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 18:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodinlukia

Viesti Kirjoittaja unnah »

on ainoastaan kokeiltu parilla eri vikakoodinlukia,toisella mittarilla ei löydä vikaa.Toisella mittarilla ei löydä koko autoa.En ole kokeillut ELM 327 bluethooth mittarilla.Löytyispä joltain Oulusta toiviva vikakoodinlukia.Rikkinäisellä autolla hankala käydä haukiputaalla :roll:
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodinlukia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

unnah kirjoitti:
Ke Kesä 12, 2019 09:56
on ainoastaan kokeiltu parilla eri vikakoodinlukia,toisella mittarilla ei löydä vikaa.Toisella mittarilla ei löydä koko autoa.En ole kokeillut ELM 327 bluethooth mittarilla.Löytyispä joltain Oulusta toiviva vikakoodinlukia.Rikkinäisellä autolla hankala käydä haukiputaalla :roll:
Toinen lukijalaitehan jo toimi, mutta ei löytynyt vikaa. Ei sieltä välttämättä löydä mikään muukaan lukija ei edes Tech2, jos siellä ei ole mitään sellaista vikaa mikä tunnistetaan. Sikäli ei välttämättä auta asiaa yhtään mitkään lukijalaitteet.
Tutki nyt tuo kipinä juttu :wink: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Vikakoodinlukia

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Tuli mieleen, kun itselläni on Wi-Fi ELM327 OBD 2- palikka ja autona 2000 vuoden 9-5 3.0t V6.
Testasin palikkaa, niin iPhonen ja iPadin ilmaisohjelmilla en saa muuta dataa näkyviin kuin jännitteen.
Macin vastaavilla ohjelmilla en ole vielä testannut.
Onkohan niin, että näin vanha auto ei tue noita OBD2 ominaisuuksia ?

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, myynnissä)
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa, myynnissä) (SFC #52815)
http://saab.jthima.com
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Vikakoodinlukia

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

^juurikin niin. Vuoden 2000 femmat on vielä obd2:n ulkopuolella. Tech2 on pätevä sen tutkimiseen.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Vikakoodinlukia

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Muistan kyllä kerran nollanneeni vikakoodit 1996 900 cabbesta. Silloin tosin palikkana oli BT ELM327.

Mahtaneeko siis vikakoodien nollaus kuitenkin tuolla WiFi ELMillä onnistua, vaikkei muuta dataa saakaan ulos ?

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, myynnissä)
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa, myynnissä) (SFC #52815)
http://saab.jthima.com
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Vikakoodinlukia

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

saabistinet kirjoitti:
Ma Maalis 09, 2020 12:56
Muistan kyllä kerran nollanneeni vikakoodit 1996 900 cabbesta. Silloin tosin palikkana oli BT ELM327.
Trionic5-autot ovatkin obd2-yhteensopivia vuosimallista 1996 lähtien. Alkupään Trionic7:t ei.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin