käyntiongelmia

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
lahdesmakiantti
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2019 18:50

käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja lahdesmakiantti »

Terve

Meillä on 2003 mallin 9-3 2.0t. Mistähän voisi johtua ongelma: lämpimänä kun starttaa, niin käy vähän aikaa kuin kolmella ja tehot alakierroksilla täysin pois, vikkavalo tulee. Auto ostettu tänä keväänä ja siihen on vaihdettu jo tässä vaiheessa: Kaasuläpän kotelo, vesipumppu, akku,tulpat, ilmansuosatin ja ohjelmointi päivtetty Stage1 viime viikolla. Olemme käyttäneet 95:sta.

Antti
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vikakoodit lukuun, niin todennäköisesti syypää selviää. Puolavikaa veikkaisin, mutta koodit tietää vian yleensä minuakin paremmin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Puolat tai ecu.
Ecu on epäiltyjen listalla siksi, että jotkin ecuun liittyvät vikakoodit "ohjaavat" vaihtamaan läppäkoteloa, vaikka todellinen vika on ecussa.

Myös harakiripajojen viriohjelmat voivat korostaa vikoja, kun on puukotettu vääriä parametrejä..

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joku vikakoodi siellä aina käy, kun vikavalo syttyy ja periaatteessa sen pitäsi olla tallentunut muistiin, vaikka ei juuri luetulla hetkellä ole aktiivinen. Testerinä kannattaa käyttää varmasti toimivaa, joten Tech2 (merkkitesteri) tai OpCom (tietokone-palikka yhdistelmää). Toki jollain muullakin yleislukijalla voi kokeilla, kun ei siinä mitään menetä.

Joskus on ollut näitä "ylirikastamisongelmia", jolloin startatessa auto saa liikaa bensaa ja siitä johtuu tuo huono käynti alkuunsa. Silloin yleensä käynnistyksen jälkeen oikein bensa haisee ja jopa mustahkoa savua tulee putkesta. Nämä ovat kuitenkin pääasiassa olleet talvella lohkolämmityksen jälkeisiä ongelmia, mutta mene ja tiedä ....

Sitten vielä pari kysymystä
- näyttääkö kojelaudan päällä oleva näyttö ulkolämpötilan oikein
- nouseeko mittariston moottorin lämpömittari normaalilämpöisenä näyttämään vaakatasoon (noin kello 9, tarkasti ottaen viisarin verran vajaaksi tuosta)

ps. tuossa edellä tulikin mainittua jonkin "minkä lie firman" viriohjelma jolloin ongelmia voi olla vaikka mitä
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
lahdesmakiantti
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2019 18:50

Re: käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja lahdesmakiantti »

Kiitos kaikille vinkeistä ja neuvoista. Epäilin itsekin tuota ecua.
Kaasuläpän kotelo jo vaihdettiin vikakoodin takia. Luulisin, että vikakoodin luku on ok, kun ollaan käyty Kangasalla Suolingolla, jota suositeltiin. Muuten hyvä auto, joten vika olisi kiva löytää, kun paljon on jo tehty.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tämä kohdehan oli pullollaan vikakoodeja alussa ja niistä on suurin osa tähän mennessä saatu hävitettyä pikakäynneillä. Ulkomuistista:
Softa on jc:n ja samalla hoidettiin toisioilmapumpun vikakoodi.
Uskottavuuskoodi jännitteensyötöstä ei tainnut enää viime käynnillä löytyä, sitä ennenhän ainakin akku vaihtui.
Läppäkoteloon viittaava vikakoodi ei ollut sama kuin aiemmin tapauksessa jossa tosiaan syypää olikin ecu. Siksi läppis vaihtui, tosin käytettyyn neobrossilta.
Ecun vaihtotestiin ei enää jäänyt aikaa ennen lomia joten homma on vaiheessa tai joku muu saa kyllä asiaa edistää sillä välin tältä pohjalta. Vaatii haarukointia ja testausaikaa vielä pikkasen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
lahdesmakiantti
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2019 18:50

Re: käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja lahdesmakiantti »

Juuri näin: siinä tulikin tarkempia selvityksiä siitä, mitä vikoja on jo löytynyt - ja niitä on ollut reilusti. :) Selvittelen vielä ecun hankintaa ja palaan Vesan luo lomien jälkeen.
Kiitos vielä kaikille!
lahdesmakiantti
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2019 18:50

Re: käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja lahdesmakiantti »

Ja tänään ilmeni taas uutta: nyt tyhjentää akun ollessaan paikallaan pihassa yön yli tai muutaman tunnin. Mikään virtalaite ei ole päällä, mutta tuliterä akku ihan tyhjä. Voiko ecu aiheuttaa tällaistakin? Se on jo hankinnassa. Alkaa epätoivo vallata!
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja aero »

Kuulostaa siltä, ettei auto mene nukkumaan oikein. Jos auton järjestelmät jää päälle, kuluu akkusähköä aika haipakkaa.

Eihän sulla ole OBD-portissa kiinni mitään BT-murkulaa tms?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
lahdesmakiantti
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2019 18:50

Re: käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja lahdesmakiantti »

Mikä on OBD-portti ja BT-murkula? Suoraan akulta oli kiinni subbarin johto. Muuta ei.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja AZP »

OBD-portti on kuskin jalkatilasta kojelaudan alta löytyvä pistoke, jonka kautta pääsee esim. luetaan ne vikakoodit ym. auton tietoja. Siinä portissa voi olla kiinni Bluetooth-mokkula, joka lähettää siis tätä auton dataa bluetooth-yhteydellä esim. älypuhelimelle, jonka avulla sitten auton antamaa dataa pääsee tutkimaan.

Eihän se subbari ime sitä virtaa auton seistessä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lahdesmakiantti
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2019 18:50

Re: käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja lahdesmakiantti »

Joo, ei ole mitään siinä OBD-portissa eikä subbarin johdon pitäisi imeä virtaa, kun se ei ole subbarissa kiinni. Mutta kiitos, taas tuli opittua uutta autosta!
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuskin ratkoo tätä ongelmaa, mutta sivuhuomiona: jos se virtapiuha on irti toisesta päästä, irroita se myös akulta tai ota ainakin sulake pois. Irtonaisena pyörivä paksu, reilusti sähköä tarjoava johdonpää voi meinaan aiheuttaa ikäviä tuhoja, pahimmillaan polttaa koko auton.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
lahdesmakiantti
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2019 18:50

Re: käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja lahdesmakiantti »

Totta, kiitos huomiosta!
Vastaa Viestiin