Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Ande92
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Kesä 20, 2019 19:21

Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Ande92 »

Hei Saabistit. Jotenkin en olisi itse uskonut, että jonkain päivänä itseeni iskee Saabikuume. Jotenkin kyseinen 9-3 facelift osuu omalle silmälle ja harkinnassa olisi kyseinen yksilö. Kuumeisesti olen tietoa etsinyt ja harmikseni huomannut, ettei kyseinen malli ole täysin viaton. Suurimpia murheita aiheuttaa ketjun löystyminen ja uuden mallin venttiilinhatut, jotka on ilmeisesti tyyppivika päivitetyssä versiossa. Kuinka yleisiä kyseiset viat ovat? Kiikarissa olisi 170-230tkm välille ajettuja yksilöitä, mutta miten huolissaan tulisi tyyppivioista olla? Mites kyseisen yksilön Turbon ja laatikon kesto noilla ajomäärillä?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ahdinongelmia ei ng-kolkeissa ole ollut vanhempien kolkkien tapaan. Toki eivät ne näissäkään ikuisia ole. Vakavista vaihteistovioista en ole juurikaan kuullut myöskään. Yleisesti ottaen NG-kolkki on melko ongelmaton auto vailla kalliita tai vakavia tyyppivikoja. Bensakoneiden ketjujen venyminenkin on samaa luokkaa monen muun merkin ketjujen kanssa, eli ei kuitenkaan niin paha kuin VAGin TSI-koneissa, joissa kettinkejä uusittu muutaman kymppitonnin kohdalla.

Mainitsemasi ongelmat voi muuten välttää ostamalla jumalkoneeksikin kutsutun dieselin, löytyy valikoimaakin faceliftatuista paremmin :wink:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa

Viesti Kirjoittaja anv »

Mulla on juurikin MY2007 1.8t, osittainen facelift, käyttöönotto 3/2007. Eli sisältä jo uudempaa mallia ja ulkokuori vanhempaa. Kilometrejä tällä hetkellä 280 tuhatta, jotka minun omistuksessani alkaen 117tkm. Koko voimansiirtopaketti aukaisematon kaikilta osiltaan, eikä tällä hetkellä ole mitään merkkejä jakopää/turbo/venttiili/laatikko tms. ongelmista.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Ande92
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Kesä 20, 2019 19:21

Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Ande92 »

Diisselin ostaisin kyllä ilomielin, mutta ajomäärät on niin vähäiset, ettei se oikeastaan kannata :roll: . Kyseessä on kuitenkin alle 15tkm/v ajoa.

Vuotavasta venttiilistöstä löytyy aika paljon keskusteluita ulkomaalaisilta foorumeilta, sen takia kyseinen asia hieman huolsestuttaa. Toko uuden kannen saa melko halpaan hintaam, eikä vaihtaminen vaikuttanut mahdottomalta operaatiolta.

Missäköhän kilometrimäärissä rupeaa tuo ketju antautumaan, toki sekin riippuu paljon ajotavasta ja missä kyseiset kilometrit on kerrytetty.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Facebookissa just yhdessä topiikissa toinen joutunut uusiin 150tkm kohdalla ja toisella 382tkm mittarissa alkuperäisellä ketjulla.

Jälkimmäisellä ajettu pääsääntöisesti matka-ajoo.

Ei toi jakopään laitto ihan mahdottoman hintanen ole hihnapeleihinkään verrattuna jos sen joutuu tekemään
http://et-autotech.fi/index.php?id=4
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ande92 kirjoitti:
Pe Kesä 21, 2019 07:53
Diisselin ostaisin kyllä ilomielin, mutta ajomäärät on niin vähäiset, ettei se oikeastaan kannata :roll: . Kyseessä on kuitenkin alle 15tkm/v ajoa.
Kannattaa ottaa laskin kouraan ja katsoa paljonko kustannusero lopulta onkaan. Nettiautossa bensakoneisten hinnat lähtee tonnin-pari korkeammalta kuin vastaavien dieseleiden. Vuosiveroissa bensakoneisen etu on alle 400 €/v mutta toisaalta kalliimpaa polttoainetta menee kuitenkin selvästi enemmän kuin dieselissä. Bensakoneisen biopoweroinnilla voi tietenkin säästää taas muutaman satasen. Paljon riippuu siitä mikä on maantie- ja kaupunkiajojen suhde ja tietenkin polttoaineiden päivän hintaero.

Esimerkkilaskelma 15 tkm vuosiajolla ja viime aikojen hinnoilla:
Bensa 8,5 litran kulutuksella: 150 x 8,5 x 1,5 = n. 1900 €/v
Diesel 7,0 litran kulutuksella: 150 x 7,0 x 1,3 = n. 1350 €/v
Etanoli 11,0 litran kukutuksella: 150 x 11,0 x 1,05 = n. 1730 €/v

Tuolla laskelmalla dieselin vuosiverorasite tulee kuitattua bensaan verrattuna helposti ja etanoliinkin verrattuna käytännössä kokonaan. Vaikka hinnat ja kulutukset olisikin jotain muuta, niin ei siitä isoa eroa bensan hyväksi saa oikein millään. Rahan vuoksi ei siis kannata dieseliä hylätä, kun auton hankintahintakin on todennäköisesti alhaisempi. Eri asia tietenkin jos diesel ei vain miellytä muiden juttujen vuoksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ande92
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Kesä 20, 2019 19:21

Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Ande92 »

Mielenkiintoisia näkökulmia asioista. Tuo kannenvaihto pitäis videosta katsottuna onnistua aivan itseltäni, mutta tuo ketjunvaihto voi olla työläämpi. Eipä loppujen lopuksi ketjunkaan vaihto ole hinnalla pilattu.

Millainen tuo diisselin kesto on? Mites Tid koneen tehopuoli, 120hp versio varmaan kyseisessä korissa melko laiskan puoleinen.

Tosiaan käyn itse tässä mielessä kamppailua s40/60/60 ja 9-3 välillä. Eihän se Volvokaan viaton ole, mutta melko toimiva tekniikka pitäisi 2.4 + geartronic.

Ei ole helppoa päätöksen teko, täytyisiköhän vain jatkaa tuolla -98 nissanilla asvaltin nielemistä :D
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ande92 kirjoitti:
Pe Kesä 21, 2019 11:21
Millainen tuo diisselin kesto on?
Kuten mainittua, jumalmoottoriksi nimetty, ja ihan aiheesta. Kestää puoli miljoonaa kilsaa oikein huollettuna ja kun muistaa vaihtaa jakohihnan ja vesipumpun aitoihin :saab: - osiin 100 tkm välein.

Ahtimet noissa kestää, omasta meni jossain 310 tkm kohdalla ahdin, kun rääkkäsin autoa radalla. Länsiautosta uutta hakiessa varaosamyyjä kysyi että millä sain sen särki, kun ei heiltä noita ahtimia juurikaan varaosina mene. Ja Länkkärillä kuitenkin tuota konekantaa ulkona paljon, koska sama kone kyydittää dieselooppeleita.

Ainoat heikot puolet on ne samat kaikkia nykydieseleitä potentiaalisesti vaivaavat jutut, eli imusarjan karstoittuminen EGR:n takia ja hiukkassuodattimien tukkeutumiset, jotka tosin useimmiten johtuu esim. ahtoputken vuodosta. Jatkuva lyhyt kaupunkiajo ei kuitenkaan lähtökohtaisesti ole hyväksi EGR+DPF-diiselille, eli kerran tankissa olisi hyvä päästä ajamaan muutaman kymmenen kilsan maantielenkki.

120 hv TiD:t on melko harvinaisia, 150 hv TiDS on yleisin ja 180 hv TTiD:kin taitaa olla yleisempi kuin 120 hv versio. Uusimpia 2011-> on sitten myös 130 ja 160 hv versioita jotka ovat kaikki mekaanisesti samoja koneita kuin 180 hv TTiD. Erot tehoissa huomaa lähinnä maantiellä ohituskiihtyvyydessä, hitaammissa vauhdeissahan dieselin alavääntö saa koneen tuntumaan pirteämmältä kuin saman maksimitehon omaava bensakone. Tehonnälkä on tietenkin yksilöllistä; toisillehan ei mitenkään riitä alle 200 hv, jollekin ei edes 300 hv.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:
Pe Kesä 21, 2019 09:39
Ande92 kirjoitti:
Pe Kesä 21, 2019 07:53
Diisselin ostaisin kyllä ilomielin, mutta ajomäärät on niin vähäiset, ettei se oikeastaan kannata :roll: . Kyseessä on kuitenkin alle 15tkm/v ajoa.
Kannattaa ottaa laskin kouraan ja katsoa paljonko kustannusero lopulta onkaan. Nettiautossa bensakoneisten hinnat lähtee tonnin-pari korkeammalta kuin vastaavien dieseleiden. Vuosiveroissa bensakoneisen etu on alle 400 €/v mutta toisaalta kalliimpaa polttoainetta menee kuitenkin selvästi enemmän kuin dieselissä. Bensakoneisen biopoweroinnilla voi tietenkin säästää taas muutaman satasen. Paljon riippuu siitä mikä on maantie- ja kaupunkiajojen suhde ja tietenkin polttoaineiden päivän hintaero.

Esimerkkilaskelma 15 tkm vuosiajolla ja viime aikojen hinnoilla:
Bensa 8,5 litran kulutuksella: 150 x 8,5 x 1,5 = n. 1900 €/v
Diesel 7,0 litran kulutuksella: 150 x 7,0 x 1,3 = n. 1350 €/v
Etanoli 11,0 litran kukutuksella: 150 x 11,0 x 1,05 = n. 1730 €/v

Tuolla laskelmalla dieselin vuosiverorasite tulee kuitattua bensaan verrattuna helposti ja etanoliinkin verrattuna käytännössä kokonaan. Vaikka hinnat ja kulutukset olisikin jotain muuta, niin ei siitä isoa eroa bensan hyväksi saa oikein millään. Rahan vuoksi ei siis kannata dieseliä hylätä, kun auton hankintahintakin on todennäköisesti alhaisempi. Eri asia tietenkin jos diesel ei vain miellytä muiden juttujen vuoksi.
Niin...
Bensa-auton vero on tosiaan n. 400 ja dieselin n. 700. Joten eroa tulee melko lailla 300 vuodessa. Noilla esimerkeillä dieselin ja etanoli kulut ovat melko lailla samat. Pitää kuitenkin muistaa, että mikäli etanolikonversiota ei ole tehty, niin sen muutostoimenpiteet tekee muutaman satasen ja niitähän ei tuon esimerkin valossa dieseliin verrattuna kiinni saa. Sikäli diesel on verrattain varteenotettava vaihtoehto joka tapauksessa. Mikäli bensan saa jo valmiiksi etanoli muutos tehtynä on se hyvä vaihtoehto.

Tuossa mitä oli ostohinnoista mainintaa, että dieselin saa halvemmalla, mutta taitaa pääasiassa olla myös enemmän ajettuja. Tämäkin seikka on syytä huomioida.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Dieseleillä ajettu keskimäärin enemmän kyllä, mutta kun samoilla spekseillä hakee bensa/biopower ja dieselautoja, niin yleensä dieselit on halvempia. Esim 2008-> kolkkeja Nettiautosta listaten alle 205 tkm mittarilukemalla, lähtee bensakoneisten hinnat 8 t€:n tienoilta ja dieselien noin tonnia alempaa. Tämä on isommissa käytetyissä henkilöautoissa ihan yleinen markkinahinnoittelu tänäpäivänä, kun 2008 eteenpäin suurin osa isoista autoista myytiin dieselinä ja tänään taas isompi osa ostajista haluaisikin bensa-auton.

Tämänikäisten hinnoissa luonnollisesti kunto vaikuttaa paljon hintaan, joten jokaisen auton hinta on melko yksilöllinen juttu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
387
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa

Viesti Kirjoittaja 387 »

Meillä on nyt kaksi ttid aut. Autoa toinen paksuksi rekisteröity . 5l pintaan kulutus ja molemmat ohjelmoitu ja tulpattu.
Hese
Ande92
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Kesä 20, 2019 19:21

Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Ande92 »

Alkohan tuo ttid + automaatti käymään mielessä. Toki kuoletettavaa taitaa olla noin 400€. Mitä itse tutkiskelin, niin 1.8t bensan verot on noin 300€ ja ttid 700€.

Jos Ttid konetta meinaa hankkia, nii mitä kannattaisi huomioida noin 250tkm ajetussa? Mitä tuollanen diisseli tykkää pätkäajosta, kun suurin osa ajosta on ~7km työmatkan sahaamista. Dieselin etuna toki olisi polttoainelämmitin, kun tolppapaikkaa ei ole.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolta mun allekirjoituksen linkistä voi lukea yksiturboisen käyttämisestä pääasiassa lyhyessä ajossa. Tosin EGR ja hiukkassuodatin poistettuina. Historiaa yli 300 tkm ajetulla autolla nyt 4,5 vuotta ja yli 40 tkm eikä moottori aiheuttanut murheita muuten kuin se ahtimen vaihto.

Ruosteet katsoisin autosta ja huoltokirjan, muuten ihan vain normaali koeajo yms. Imusarjan tukkoisuus olisi hyvä tarkistaa, se on tosin autokaupassa hieman ehkä hankala toimenpide.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos ttidillä tai millä tahansa dpf-dieselillä ajetaan vain 7km pätkää, niin ongelmia voi tulla puhdistuspolttojen kanssa. Tietenkin dpf on eliminoitavissa, jos se aiheuttaa toistuvia haasteita ja ei ehdi tuhota konetta kokonaan... EGR kannattaa poistaa joktap.

Muuten en pitäisi ttidiä huonona vaihtoehtona, koska pa-kulut tuolla on ainakin nykyhinnoilla selvästi halvimmat. Omasta mielestä ttid a6 on paras vaihtoehto minkä saappi aikanaan sai tuosta vehkeestä aikaiseksi :twisted:

Eski
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa

Viesti Kirjoittaja petromies »

Noilla ajoilla laita Volvo. Saab Tid 8-tappinen (yksinkertainen perusmoottori ilman turhia härpäkkeitä) on hyvän kulkunen ja vääntävä bensaan verrattuna mutta diesel on tuhoon tuomittu ajomatkan lyhyyden vuoksi.
Bensat taas nykii ja pätkii jos vähäkään polkasee. Ja bensa kelpaa noin lyhyellä matkalla.
Vastaa Viestiin