Laturi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
saab9-303
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 15:59

Laturi

Viesti Kirjoittaja saab9-303 »

Saab 9-3 2003,onnistuuko laturi vaihtaa yläkautta?Löytyykö jostain ohjeet tai kuvia?
petromies
"Viggen"
Viestit: 581
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Laturi

Viesti Kirjoittaja petromies »

Jos bensa onnistuu. Ecu sievästi syrjään, ei muistaakseni välttämättä tarvi irrottaa johtoja. Ylävesiletku pois, lähtee paremmin irti siitä muovihässäkästä kuin sylkannesta. Remmin saa yläkautta pois, pitiköhän moottorikorvake irrottaa. Sieltä se sitte muljuttelemalla tulee, laturi.

Diesel alakautta.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Laturi

Viesti Kirjoittaja cc »

Bensakoneen tehdasohjeet täällä:
https://saabwisonline.com/b1/9-3/2004/3 ... emove-216/
ja diesel tässä:
https://saabwisonline.com/b1/9-3/2004/3 ... emove-218/
Piirroskuvat aukeaa vasemmalla olevista nuolista.

Bensakoneesta remmin saa tosiaan irti yläkautta kun irrottaa moottorikannakkeen. Ei tarvi purkaa pyöräkotelosta suojia pois. Merkkaa kannakkeen paikka koriin, että tulee takaisn samaan paikkaan, pultinreissä reilu säätövara.
Jäähdytysnesteet kannattaa laskea pois irrottamalla alavesiletku jäähdyttäjästä. Syylärissä on propppukin, mutta vaikka saisikin auki, voi olla vaikea saadata pitävästi kiinni.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
petromies
"Viggen"
Viestit: 581
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Laturi

Viesti Kirjoittaja petromies »

Ei tuo lontoo 100% taivu mutta onhan niitä eri alipaineputkia mitä pitää siinä bensakoneessakin purkaa. Nesteitä ei kannata välttämättä tyhjentää muistelen että pari kahvilupillista lorahtaa kun yläputken ottaa irti. Ecun jumituneita liittimiä ei kannata väkisin irrottaa.

En tiiä ymmärsinkö oikein että ohjeessa dieselinki laturi otettiin yläkautta. Irrotettavien putkien määrän perusteella väittäisin että alakautta nätimpi, pitää vaan alapallo irrottaa että saa vetarin poikki tukilaakerin kohasta ni mahtuu tulemaan.

Mutta ohjeita on moneen lähtöön, väitetäänhän sitä että 99 kytkinrempassa pitää jäähdytinnesteet laskea pois mutta ei tarvi...
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Laturi

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Juuri viime viikolla vaihdoin laturin, bensa malli.

Nesteitä ei kannata tyhjentää, kun ylävesiletkun ottaa pois niin ehkä vajaa litra tulee ulos. Mitään moottorin kannakkeitakaan ei kannata irroitella. Hihnan saa pois ja paikalleen kun hallitunkilla ja sopivalla putken pätkällä tunkkaa alakautta kiristäjän löysälle. Hihnaa voi myös asennella helposti jos vähän sisälokaria irroittaa ja raottaa. ECU tosiaan pitää irroittaa edestä pois. Lisäksi kampikammion huohotusletku on tiellä. Itse irroitin sen ilmanputsarin putkesta ja käänsin ylös niin ei ole tiellä. Toki myös ilmaputsari kotelokin on irroitettava.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin