1.9 TiDS - 05, Eberi mykkänä, löpöä vuotaa suutinten juuresta.
Re: 1.9 TiDS - 05, Eberi ja ilmastointi mykkänä
No juuri näin, suuri kiitos tähänastisista neuvoista!
Täytyy sanoa, että jännä peli ollut tähän saakka tämä kyseinen yksilö. Ilmastointi oli mykkänä myös irrallaan olevan liittimen takia, joka siis ilmeisesti jäänyt edellisen omistajan aikaisen laturijumpan jäljiltä. Hyvä muistutus myös itselle on se, että näin tietokoneiden hallistemana aikana kannattaa kuitenkin katsoa perusasiat kuntoon
Täytyy sanoa, että jännä peli ollut tähän saakka tämä kyseinen yksilö. Ilmastointi oli mykkänä myös irrallaan olevan liittimen takia, joka siis ilmeisesti jäänyt edellisen omistajan aikaisen laturijumpan jäljiltä. Hyvä muistutus myös itselle on se, että näin tietokoneiden hallistemana aikana kannattaa kuitenkin katsoa perusasiat kuntoon
#1642, J-P Salo, sielun ja ruumiin hoitoassistentti.
Re: 1.9 TiDS - 05, Eberi ja ilmastointi mykkänä
Ainakin oman Eeberin huollot oli tehokkaasti laiminlyöty ja oireili vastaavalla tavalla. Osaava korjaamo putsasi ja vaihtoi hehkusukan(?) jonka jälkeen alkoi pelittää.
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
Saab 9000 Aero RE85 -95
Re: 1.9 TiDS - 05, Eberi mykkänä, löpöä vuotaa suutinten juuresta.
Päivitystä tilanteeseen. Eberin toimimattomuuteen todennäköinen syypää on antautunut pumppu, jota tutkiskellaan lisää alkuviikosta.
Nyt huomasin uuden ominaisuuden kärryssä, eli kerryttää löpöä suutinten juurelle. Tarkalleen ottaen vuoto näyttää tulevan suuttimien kiinnityshaarukan välistä, noin suunnilleen kuvassa nuolen osoittamasta paikasta. Käydessä pulputtaa selkeästi ilma/löpökuplaa tuolta. Onkohan nyt kyseessä mahdollisesti pahamaineiset suuttimien tiivisterenkaat? Öljyn määrä ei näytä ainakaan huomattavasti lisääntyvät, vaan vuoto on tällä tietoa ainoastaan ulospäin. Tiivisterinkulat itsessään ovat hyvin edulliset, vaihtotyö ilmeisesti hieman aikaa ja näpertelyä vaativaa.
Nyt huomasin uuden ominaisuuden kärryssä, eli kerryttää löpöä suutinten juurelle. Tarkalleen ottaen vuoto näyttää tulevan suuttimien kiinnityshaarukan välistä, noin suunnilleen kuvassa nuolen osoittamasta paikasta. Käydessä pulputtaa selkeästi ilma/löpökuplaa tuolta. Onkohan nyt kyseessä mahdollisesti pahamaineiset suuttimien tiivisterenkaat? Öljyn määrä ei näytä ainakaan huomattavasti lisääntyvät, vaan vuoto on tällä tietoa ainoastaan ulospäin. Tiivisterinkulat itsessään ovat hyvin edulliset, vaihtotyö ilmeisesti hieman aikaa ja näpertelyä vaativaa.
#1642, J-P Salo, sielun ja ruumiin hoitoassistentti.
Re: 1.9 TiDS - 05, Eberi mykkänä, löpöä vuotaa suutinten juuresta.
^Jos polttoainetta tosiaan tulee tuolta suuttimen juuresta niin joko suuttimen runko on halki, ja/tai sitten suuttimen kärjen kiinnitysmutteri on halki.
Pelkkä pohjatiivisteen vuoto aiheuttaa palamiskaasujen vuotoa.
Pelkkä pohjatiivisteen vuoto aiheuttaa palamiskaasujen vuotoa.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: 1.9 TiDS - 05, Eberi mykkänä, löpöä vuotaa suutinten juuresta.
Kiitos, täytyy ottaa paikkoja auki, ja tutkia. Saakohan tuota kätjen kiinnitysmutteria uusittua, vai onko lähdettävä suutinkaupoille?
#1642, J-P Salo, sielun ja ruumiin hoitoassistentti.
Re: 1.9 TiDS - 05, Eberi mykkänä, löpöä vuotaa suutinten juuresta.
^Periaatteessa kyllä, koska jostain ne osat tehdaskorjattuihin suuttimiinkin löydetään. Eri asia, että mistä löydät nettikaupan, joka myy yksittäisiä suuttimen osia. Jos jostain syystä sattuu olemaan varastossa käytettyjä boschin vanhanmallisia cr-magneettiventtiilisuuttimia, niin sama osa.
Sinänsä helpoin nakata sinne se uusi suutin, koska vanha on kuitenkin jo xxxx-tkm ajettu ja lisäksi se runko voi olla haljennut myös sen mutteriosan alta, jolloin pelkkä mutteriosa ei hyödytä mitään
Sinänsä helpoin nakata sinne se uusi suutin, koska vanha on kuitenkin jo xxxx-tkm ajettu ja lisäksi se runko voi olla haljennut myös sen mutteriosan alta, jolloin pelkkä mutteriosa ei hyödytä mitään
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: 1.9 TiDS - 05, Eberi mykkänä, löpöä vuotaa suutinten juuresta.
Kiitos vastauksesta. Mä kerron miten homma etenee, kun pääsen purkamaan ja tutkailemaan. Neobrosilla 60 puntaa suutin, että aika kohtuullisissa hinnoissa pysyy.
https://www.neobrothers.co.uk/fuel-inje ... 8216-p.asp
https://www.neobrothers.co.uk/fuel-inje ... 8216-p.asp
#1642, J-P Salo, sielun ja ruumiin hoitoassistentti.
Re: 1.9 TiDS - 05, Eberi ja ilmastointi mykkänä
Offtopic: Kollega lensi Oulusta Lontooseen ja jatkoi sieltä muistaakseni junalla Liverpooliin selvittämään paikallista, kuukausia kestänytä, modemiongelmaa. Alihankkijan edustaja saatteli modemin lähelle, kaveri laittoi puhelintökkelin seinään, kokeili kännykällä ja lähti paluumatkalle.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 1.9 TiDS - 05, Eberi mykkänä, löpöä vuotaa suutinten juuresta.
#1642, J-P Salo, sielun ja ruumiin hoitoassistentti.
Re: 1.9 TiDS - 05, Eberi mykkänä, löpöä vuotaa suutinten juuresta.
^Kuplimisen perusteella voisi olla ihan vain pohjatiivisteen vuotoja. Koita vaikka bräkleenillä ja paineilmalla saada nuo kolot ja suuttimet täysin kuivaksi ja katso sitten, tuleeko se polttoaine esim. paluulinjan liitoksista suuttimiin. Heiluttelemalla niitä liitoksia ym. Voi olla, että se polttoaine päätyy tuonne suuttimien juuriin muualta ja pohjatiivisteen vuoto tekee tuota kuplimista. Jos sieltä suuttimen rungosta tai kärjeltä tulisi löpöä, niin se ei kuplisi, ainoastaan polttoaineen määrä kasvaisi.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: 1.9 TiDS - 05, Eberi mykkänä, löpöä vuotaa suutinten juuresta.
Sain nyt puhdistettua ja puhallettua suuttimien juuret ja paluuletkujen liittimet puhtaaksi ja kuivaksi. Ja tosiaan näyttää tuo paluupuoli olevan ehjänä, eikä minkään paluuletkun liitoksesta tai letkusta näytä tulevan tavaraa pihalle. Testilenkki heitettyä ilmaantui tuttua kuplintaa suuttimen juuresta ja pieni määrä nestettä kuopan pohjalla.
Loppui tältä päivää aika kesken, kun turas suuttimien kiinnityshaarukan pulttien kanssa, eikä toivoakaan saada kahden mutterin taktiikalla pulttia liikkeelle. Onko tähän jollakulla tiedossa hyväksi havaittua taktiikkaa?
Loppui tältä päivää aika kesken, kun turas suuttimien kiinnityshaarukan pulttien kanssa, eikä toivoakaan saada kahden mutterin taktiikalla pulttia liikkeelle. Onko tähän jollakulla tiedossa hyväksi havaittua taktiikkaa?
#1642, J-P Salo, sielun ja ruumiin hoitoassistentti.
Re: 1.9 TiDS - 05, Eberi mykkänä, löpöä vuotaa suutinten juuresta.
Homma etenee, pienissä pätkissä mutta kuitenkin. Kuvassa pohjatiivisteen mallia vanha ja uusi. Toinen pohja olikin sitten jumissa ja lujaa, mutta pitkän taistelun, ohuen väkivallan ja erinäisten liemien avulla nousi se ulos sittenkin. Pohjat ja suuttimet yllättävän puhtaat.
Pinnapultit on vielä kiinni odottamassa liottimen ihmettä, muuten on osaset purettu.
Huomenna sitten olisi tarkoitus putsata paikat, uudet tiivisteet ja vielä tsekata paluulinjat. Nippuun ja ladulle testaamaan, että tuliko syy selvitettyä vai aiheutettua lisävahinkoa
Pinnapultit on vielä kiinni odottamassa liottimen ihmettä, muuten on osaset purettu.
Huomenna sitten olisi tarkoitus putsata paikat, uudet tiivisteet ja vielä tsekata paluulinjat. Nippuun ja ladulle testaamaan, että tuliko syy selvitettyä vai aiheutettua lisävahinkoa
#1642, J-P Salo, sielun ja ruumiin hoitoassistentti.
Re: 1.9 TiDS - 05, Eberi mykkänä, löpöä vuotaa suutinten juuresta.
Kasasin suuttimet kertaalleen paikalleen tässä päivänä eräänö, mutta hyvää siitä ei tullut. Tänään sitten tuli haettua Motonetistä kalvainsarja, ja vedettyä suutinkolon pohjaa huolella tasaiseksi. Yhdet tiivisterenkaat tuossa tuli siis tappiota, tänään pistin luonnollisesti uudet rinkula pesään. Nuo muutaman päivän kiinni olleet renkaat näyttivät hyvin, että vaikka pohja oli noesta ja liasta puhdas, niin metallin pinta muistutti lähinnä perunamaata.
Ja nyt sitten positiivisella mielellä kohti tulevaa, koska vuotelu näyttää lakanneen.
Ja nyt sitten positiivisella mielellä kohti tulevaa, koska vuotelu näyttää lakanneen.
#1642, J-P Salo, sielun ja ruumiin hoitoassistentti.
Re: 1.9 TiDS - 05, Eberi mykkänä, löpöä vuotaa suutinten juuresta.
Jep, eli edelleen vuotaa. Nyt siis paluu alkutilanteeseen, eli kaikkien neljän suuttimen juuressa tasainen lätäkkö. Myös paluuletkut tuli varmuudeksi vaihdettua, mutta ei siis toivottua lopputulemaa.
Hankalaa tässä nyt on se, että vaikka ja kuin tutkii autoa paikallaan ollessa, ei vuotoa ilmene mistään. Tuntuu myös, että lientä pursuaa aina sama määrä, ja vuoto loppuu.
Mitä seuraavaksi? Suuttimet, ehkä metalliset löpöputket tukilta suuttimiin?
Hankalaa tässä nyt on se, että vaikka ja kuin tutkii autoa paikallaan ollessa, ei vuotoa ilmene mistään. Tuntuu myös, että lientä pursuaa aina sama määrä, ja vuoto loppuu.
Mitä seuraavaksi? Suuttimet, ehkä metalliset löpöputket tukilta suuttimiin?
#1642, J-P Salo, sielun ja ruumiin hoitoassistentti.
Re: 1.9 TiDS - 05, Eberi mykkänä, löpöä vuotaa suutinten juuresta.
No niin, lisätään tähän nyt tarinan lopputulema. Eli Neobrosilla kaksi "uutta" suutinta, joiden myötä loppui niin kuplat kuin löpövuotokin. Meno on sen mukaista, että vaikuttaa olevan kaikin puoleimin kunnossa.
Eberissä löytyi itse laitteesta johtuvia useampia syitä, miksi ei skulaa. Tähän paneudutaan sitten myöhemmin
Kiitos kaikille tietäjille avusta!
Eberissä löytyi itse laitteesta johtuvia useampia syitä, miksi ei skulaa. Tähän paneudutaan sitten myöhemmin
Kiitos kaikille tietäjille avusta!
#1642, J-P Salo, sielun ja ruumiin hoitoassistentti.