9-3 Stage 1 moottori ongelmat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
J337
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Heinä 20, 2019 11:41

9-3 Stage 1 moottori ongelmat

Viesti Kirjoittaja J337 »

Morjesta!
Kävin laittamassa lastutuksen saabiini (9-3, 1.8t biopower 2008) stage 1. Heti lastun jälkeen moottori alkanut nykimään/yksimään. Tekee kylläkin tätä vain ohituksessa kun painaa kaasua kunnolla. Lastutuksen tekijä sanoi että on kiinni puolista/puolasta. Onko tähän mahdollisesti muita asioita mistä voisi olla kiinni. Kun puolien vaihto näytti kalliilta urakalta motonetistä ja yksi puola maksoi ~90€.

Samalla auton kulutus on melko suuri 13.3L/100km ajan kylläkin etanolilla, mutta bensallakin kuluttaa lähes 10L/100km.
miide31
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Marras 10, 2015 13:14

Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat

Viesti Kirjoittaja miide31 »

Puolista itse lähtisin liikkeelle
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tyypillinen oire. Etanoli vaatii kipinältä enemmän kuin bensiini, joten biopoweroinnin/etanolisoinnin yhteydessä on tyypillistä että alkavat puolaviat tulevat esiin. Eivät ne puolat vakiosoftalla tai bensasoftalla olisi kuitenkaan enää kauaa kestäneet. Näissäkin on sitten se taika, että vain alkuperäiset puolat toimivat parhaiten ja luotettavimmin - eteenkin viritettyjen/stagetettujen etanolivehkeiden kanssa.

Motonetista saa myös alkuperäistä Saab-sytytyspuolaa B207-moottoreihin:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/101323/ ... kuperainen

Eihän sinne ole vain vääriä sytytystulppia laitettu? NGK BKR7ESC-11 on ainoa oikea tulppa biopoweroituun.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat

Viesti Kirjoittaja Risto »

Tuolta saa alkuperäisiä puolia paljon halvemmalla: https://www.neobrothers.co.uk/direct-ig ... 4622-p.asp
BiFull
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 18:17
Paikkakunta: Rusko

Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat

Viesti Kirjoittaja BiFull »

J337 kirjoitti:
La Heinä 20, 2019 11:52
Samalla auton kulutus on melko suuri 13.3L/100km ajan kylläkin etanolilla, mutta bensallakin kuluttaa lähes 10L/100km.
Ihan normi kulutukselta vaikuttaa, ainakin oma 2007 1.8t automaatti stage 1 softalla vie etanolia sen 13-15L/100km ja bensaa 10-11L/100km.
9-3 SS 1.8t -07 BioPower by Nappe
Avatar
J337
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Heinä 20, 2019 11:41

Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat

Viesti Kirjoittaja J337 »

Ja päivitystä näin 3 vuoden ajon jälkeen. Puolan vaihtaminen siirsi ongelmaa vain eteenpäin…

30 t/km ja venttiilikansi levisi motarilla. Autossa nyt uusi moottori kuin myös tuttu ja turvallinen Maptunin ohjelma!
J
KA: Saab 9-3, 2008, 1.8t BioPower.
HA: MB w124, 1987, 2.3E.
MIG
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Heinä 18, 2020 14:36

Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat

Viesti Kirjoittaja MIG »

Risto kirjoitti:
Su Heinä 21, 2019 09:21
Tuolta saa alkuperäisiä puolia paljon halvemmalla: https://www.neobrothers.co.uk/direct-ig ... 4622-p.asp
Tälle suositus!
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat

Viesti Kirjoittaja SS »

J337 kirjoitti:
Ma Tammi 16, 2023 13:50
Ja päivitystä näin 3 vuoden ajon jälkeen. Puolan vaihtaminen siirsi ongelmaa vain eteenpäin…

30 t/km ja venttiilikansi levisi motarilla. Autossa nyt uusi moottori kuin myös tuttu ja turvallinen Maptunin ohjelma!
Mikä se alkuperäinen virisofta oli ja mikä kannesta hajosi?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
J337
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Heinä 20, 2019 11:41

Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat

Viesti Kirjoittaja J337 »

SS kirjoitti:
Ma Tammi 16, 2023 18:53
J337 kirjoitti:
Ma Tammi 16, 2023 13:50
Ja päivitystä näin 3 vuoden ajon jälkeen. Puolan vaihtaminen siirsi ongelmaa vain eteenpäin…

30 t/km ja venttiilikansi levisi motarilla. Autossa nyt uusi moottori kuin myös tuttu ja turvallinen Maptunin ohjelma!
Mikä se alkuperäinen virisofta oli ja mikä kannesta hajosi?
Saabcomin stage 1 softa siellä oli, en sitten kuunnellut foorumeita ja käyttänyt MapTunin softaa.. Venttiili irtisanoi itsensä 210tkm kohdalla.
J
KA: Saab 9-3, 2008, 1.8t BioPower.
HA: MB w124, 1987, 2.3E.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat

Viesti Kirjoittaja mikan »

Olipas ikävä juttu. Mulla tulee kohta myös mittariin 210 tkm. Saabissa on JC:n softa ja saman tekijän softia on ollut mulla myös aiemmassa saabissa. Ainoa ongelma on ollut puolaongelma, joka tuli kuntoon uusimalla alkuperäiset puolat. Tutkittiinko moottorin vikaa sen tarkemmin, eli paloiko joku venttiili ja irtosi paloja vai mitä tarkemmin tapahtui? Suuttimien tuotto etanolilla ei riittänyt ja meni laihalle vai oliko suuttimet vaihdettu myös?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
J337
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Heinä 20, 2019 11:41

Re: 9-3 Stage 1 moottori ongelmat

Viesti Kirjoittaja J337 »

mikan kirjoitti:
Ti Tammi 17, 2023 11:02
Olipas ikävä juttu. Mulla tulee kohta myös mittariin 210 tkm. Saabissa on JC:n softa ja saman tekijän softia on ollut mulla myös aiemmassa saabissa. Ainoa ongelma on ollut puolaongelma, joka tuli kuntoon uusimalla alkuperäiset puolat. Tutkittiinko moottorin vikaa sen tarkemmin, eli paloiko joku venttiili ja irtosi paloja vai mitä tarkemmin tapahtui? Suuttimien tuotto etanolilla ei riittänyt ja meni laihalle vai oliko suuttimet vaihdettu myös?
Nyt kysyit vaikeita :lol:

Etanolilla olen ajanut koko auton omistuksen ajan (2019->). Ongelmat poistui noilla puolan vaihdoilla kunnes tuo venttiili meni rikki. Suuttimiin en ole itse koskenut joten tämäkin voisi olla mahdollinen syy tuohon venttiilin leviämiseen.

Moottorin vaihdos tapahtui Ruotsissa ja oli pieniä kommunikaatio ongelmia asentajien kanssa syystä tai toisesta…

Kaiken mitä sain irti oli, ”Venttiili 3 kammiossa on rikki, joko voidaan vaihtaa venttiili ja tarkistaa vahingot tai vaihtaa koko moottori” Hintaeroa näillä oli 300€. Joten en vaivautunut kyselemään enempää…
J
KA: Saab 9-3, 2008, 1.8t BioPower.
HA: MB w124, 1987, 2.3E.
Vastaa Viestiin