9-3 SS käynnistymisongelma
9-3 SS käynnistymisongelma
Heissan kanssasaabistit!
Omaan vuoden -03 kolkkiin ilmeistyi melko kummallinen ongelma :
Vein auton renkaanvaihtoon liikkeeseen ja ennen tätä kaikki toimi moitteetta. Kun sain ilmoituksen rengastyön valmistumisesta, kävin avaimet hakemassa tiskiltä ja hyppäsin autoon. Noh, kuinka ollakaan auto ei starttaa. Virrat menee päälle ja hyväksyy avaimen, mutta käännettäessä avainta start-asentoon ei tapahdu mitään. Ei edes kuulu mitään ääntä. Marssin kyseisen rengastyön tekijän puheille ja hän kertoi auton tarvineen pitkän startin ennen kuin lähti käyntiin ja hän sai sen siirrettyä ulos liikkeestä. Työnnettiin sitten auto käyntiin ja se oli siis hyvin helppo homma, moottorin ei tarvinut pyörähtää juurikaan niin se oli jo käynnissä. Järkeilin siinä sitten huoltomiehen kanssa, että ehkä akusta oli varaus vähissä lyhyen ajon takia. Kotiin ajaessa mitään ongelmaa ei ilmennyt (n. 50km) ja testasin vielä käynnistämistä ennen kotipihaa yhdessä alamäessä (jotta saa tarvittaessa mäkistartilla käymään) ,mutta auto lähti startista käyntiin. Luulin ongelman olleen selvä, mutta illalla kun olin lähdössä auton kanssa liikkeelle, ongelma toistui. Ei sano mitään, vaikka yritin useaan otteeseen. Muutaman tunnin kuluttua auto lähti sitten taas starttaamalla käyntiin, vaikkei sille tehty mitään. Akussa siis virtaa riittää ja auto aina muulloin ollut erittäin terävä starttaamaan ja on sitä siis edelleen kun satunnaisesti startin saa pyörimään.
Toivottavasti joku fiksu osaa neuvoa mistä vikaa kannattaa etsiä!
Omaan vuoden -03 kolkkiin ilmeistyi melko kummallinen ongelma :
Vein auton renkaanvaihtoon liikkeeseen ja ennen tätä kaikki toimi moitteetta. Kun sain ilmoituksen rengastyön valmistumisesta, kävin avaimet hakemassa tiskiltä ja hyppäsin autoon. Noh, kuinka ollakaan auto ei starttaa. Virrat menee päälle ja hyväksyy avaimen, mutta käännettäessä avainta start-asentoon ei tapahdu mitään. Ei edes kuulu mitään ääntä. Marssin kyseisen rengastyön tekijän puheille ja hän kertoi auton tarvineen pitkän startin ennen kuin lähti käyntiin ja hän sai sen siirrettyä ulos liikkeestä. Työnnettiin sitten auto käyntiin ja se oli siis hyvin helppo homma, moottorin ei tarvinut pyörähtää juurikaan niin se oli jo käynnissä. Järkeilin siinä sitten huoltomiehen kanssa, että ehkä akusta oli varaus vähissä lyhyen ajon takia. Kotiin ajaessa mitään ongelmaa ei ilmennyt (n. 50km) ja testasin vielä käynnistämistä ennen kotipihaa yhdessä alamäessä (jotta saa tarvittaessa mäkistartilla käymään) ,mutta auto lähti startista käyntiin. Luulin ongelman olleen selvä, mutta illalla kun olin lähdössä auton kanssa liikkeelle, ongelma toistui. Ei sano mitään, vaikka yritin useaan otteeseen. Muutaman tunnin kuluttua auto lähti sitten taas starttaamalla käyntiin, vaikkei sille tehty mitään. Akussa siis virtaa riittää ja auto aina muulloin ollut erittäin terävä starttaamaan ja on sitä siis edelleen kun satunnaisesti startin saa pyörimään.
Toivottavasti joku fiksu osaa neuvoa mistä vikaa kannattaa etsiä!
Re: 9-3 SS käynnistymisongelma
Akku tekee loppua
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 SS käynnistymisongelma
Oletan että bensakone...tarkista startinherätevirtajohdon liittimen kunto. Se startille tuleva ohut johto jossa lattaliitin muistaakseni. Startti moottorin etupuolella.
Sitten akun kenkien ja kaapelien kunto ja kiinnityskohtien puhtaus. Oisko pitkä startti lämmittänyt huonon kontaktin vielä huonommaksi...
Sitten akun kenkien ja kaapelien kunto ja kiinnityskohtien puhtaus. Oisko pitkä startti lämmittänyt huonon kontaktin vielä huonommaksi...
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 9-3 SS käynnistymisongelma
Kyllä todellakin moottorina on 2.0t (129kW), joka edellisen omistajan toimesta ohjelmoitu n. 200 heppaseksi!
Re: 9-3 SS käynnistymisongelma
Kyllä nuo liitosviatkin ovat tietenkin ihan mahdollisia.
Akun suhteen nämä mallit vaan ovat yllättävän herkkiä. Huonolla akulla ei tapahtdu mitään, kun startin heräte ei tule suoralla ohjauksella virtalukosta vaan rattiakselin kannatinyksikön ohjaamana. Tämä sitten onkin se yksikkö joka heittäytyy mykäksi huonolla akulla.
Vanha lopuillaan oleva akku toimii välillä ja välillä ei, kunnes sitten jossain vaiheessa ei enää ollenkaan.
Akun suhteen nämä mallit vaan ovat yllättävän herkkiä. Huonolla akulla ei tapahtdu mitään, kun startin heräte ei tule suoralla ohjauksella virtalukosta vaan rattiakselin kannatinyksikön ohjaamana. Tämä sitten onkin se yksikkö joka heittäytyy mykäksi huonolla akulla.
Vanha lopuillaan oleva akku toimii välillä ja välillä ei, kunnes sitten jossain vaiheessa ei enää ollenkaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 SS käynnistymisongelma
Onko automaattivaihteilla? Vanhemmassa korimallissa tuollaisia ongelmia on aiheuttanut myös autimaattivaihteiston vaihdekepin asentoanturin vikaantuminen. Ei lähde pyörittämään kun auto luulee että on vaihde silmässä.
Akun kunnon vaikutuksen vikaan voisi selvittää mittamalla jännitettä samalla kun starttia kääntää. Jis jännitr kyykkää, vika todennäköisesti akussa. Jos ei kyykkäö niin vika jossain muualla.
Akun kunnon vaikutuksen vikaan voisi selvittää mittamalla jännitettä samalla kun starttia kääntää. Jis jännitr kyykkää, vika todennäköisesti akussa. Jos ei kyykkäö niin vika jossain muualla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3 SS käynnistymisongelma
^ Tuskinpa automaattivaihteinen olisi työntämällä käynnistynyt.
Re: 9-3 SS käynnistymisongelma
Ei sitä tiedä, jos on vaikka turbiinilukko jäänyt päälle
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3 SS käynnistymisongelma
Ollut samanlaisia ongelmia hyvin harvoin. Itse vaihtanut akun, putsannut akun maadoitus ja plus kaapelit. Oireet ihan samat että startatessa myk mutta ei miyään muuta. 9-5 huomasin että jos kasetti huono niin tuli vikakoodit herkemmin jos heti avainta käännettäessä starttaa. Mutta jos odottaa control checkin loppuun ongelmia ei tule. Samaa filosofia olen nyt käyttänyt NG9-3 ja ongelma ei ole ilmennyt sen jälkeen. Voisi tarkistaa sen herätejohdon ja vaikka putsata virtalukon kontaktipinnat jos sillä olisi merkitystä
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Re: 9-3 SS käynnistymisongelma
Mites startin solenoidi? Meneekö näissä niitä helposti?
Entisessä Fordissani oli tuossa ongelmaa. Avainta kääntämällä ei tapahtunut mitään, mutta heti kun koputteli solenoidin kylkeen, niin starttasi taas. Toki näissä on tuo startti koputtelun kannalta vähän hankalammassa paikkaa kuin takavetoisissa.
Entisessä Fordissani oli tuossa ongelmaa. Avainta kääntämällä ei tapahtunut mitään, mutta heti kun koputteli solenoidin kylkeen, niin starttasi taas. Toki näissä on tuo startti koputtelun kannalta vähän hankalammassa paikkaa kuin takavetoisissa.
#7525
Aero 9-3 2003
Aero 9-3 2003