Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja pekmatval » Pe Elo 23, 2019 10:13

Tämä samainen saabbi (kone Z19TDH)vm 2006 aiheutti viime syksynä ongelmia tukkiutuneen hiukkassuodattimen vuoksi. Silloin vaihdoin hiukkassuodattimen ja 3 asiaan liittyvää sensoria. Alkoi pelittää. Nyt sitten katsastuksessa savutusarvo K=3,6 .. kuulemman saa olla max 1,5. Laitoin tankkiin jotain motonetin SP-litkua puhdistamaan konetta ja ajoin motarilla lujaa 50km puhdistaakseni konetta. Uusi testaus kertoi K=2,7. Siis yhä yli rajan. Ilmanpuhdistin, öljy, öljyn suodin vaihdettu 8000km sitten. Viimeisen testin tehnyt korjaamo sanoi,että käy hiukan karhealla äänellä. Auto kuluttaa mielestäni sopivan vähän diiseliä, tehoa löytyy ja öljyn määrä on pysynyt samalla tasolla. Mistähän kannattaisi hakea vikaa?

JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1408
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja JKen » Pe Elo 23, 2019 11:37

Korjattiinko viime syksynä sitä vikaa, mikä aiheutti tukkeutuneen hiukkassuodattimen? Toki jos autolla on ajettu reilusti (+350 tkm), saattaa DPF olla jo ihan oikeesti täynnä.

Tuo K-arvo viittaa siihen, että siellä ei ole DPF:ää ollenkaan, sama lukema tuli alle olevalle Saabille viime keväänä :D

"Helpoin" syy tukkeutuneeseen DPF:ään lienee imuvuoto esim. Turbo-Välijäähy röörissä
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia

pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja pekmatval » Pe Elo 23, 2019 12:23

DPF on kai hiukkasuodatinpönttö? ... Se juuri uusittiin noin 7000km sitten. Autolla ajettu noin 230tkm. Suodatinpöntön vaihdon yhteydessä vaihdettiin niitä sensoreita 3 kpl. Mitään syytä suodattimeen tukkeentumiseen ei edes etsitty. Auto alkoi toimia hyvin, eikä enää koskaan siirtynyt siihen 'ryömimis-moodiin' .. tehot pysyi. Oletin, että kaikki ok. Nyt tsekkasin, että se sensori siinä koneen päällä imusarjassa (en muista nimeä sensorille) on pysynyt puhtaana. Alussa vanhalla hiukkasuodattimella se senori oli täynnä nokea.

pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja pekmatval » Ti Elo 27, 2019 16:01

Voisiko jotenkin selvittää tuon hiukkasuodattimen puhtauden?
Samoin, miten voin tarkistaa nuo mahdolliset muvuodot?
Voisiko jokin dieselsuutin vioittuessaan aiheuttaa nuo ongelmat?
Voisiko dieselpumpun säädot olla pielessä? .. onko edes säätöjä?

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9215
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Elo 27, 2019 19:42

Yleisin syy savutukseen ja siitä seuraavaan DPF:n (=hiukkassuodatin) tukkeutumiseen lienee vuoto ahtoputkessa tai sen liitoksissa. Se on siis se paksu kumiputki, joka kulkee koneen ja akun välissä, etupää on kiinni välijäähdyttimessä ja takapää menee imusarjaan. Tarkistaisin sen letkun ekana ihan visuaalisesti.

Tietenkin ilmavuoto voi olla esim. puhjenneessa välijäähdyttimessä. Noihin mahdollisiin pumppu- ja suutinvikoihin voi fiksummat osata vastata.

Se tosiaan ihmetyttää, jos DPF ei ole tuolla savutusarvolla taas uudelleen tukossa. Ehjä vakiokone DPF poistettunakin pitäisi pysyä kyllä hyvin alle 3,5:n tuloksissa, ja kun suodatin on paikoillaan ja ehjä, ei sen läpi pitäisi mielestäni päästä tuollaista määrää nokea.
Viimeksi muokannut AZP, Ke Elo 28, 2019 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2913
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja SS » Ke Elo 28, 2019 19:34

Paine-eroa suodattimen yli voisi ainakin vilkaista jos löytyy sopiva testeri, siitä voi ainakin jotain päätellä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja pekmatval » Pe Elo 30, 2019 17:57

Kiitos kaikille vinkeistä.

Ensiviikon alussa pääsen tutkimaan saabbia. Tarkistan ensin tuon imuputken ja sen liitokset. Koitan myös päästä testaamaan testerillä asiaa... paineita? Jos suuttimet on helppo irroittaa, niin koitan katsoa niidenkin kuntoa. Joku sanoi,että suuttimen ollessa söko dieselsyöttökiskon paine laskee.

Just ajelin autolla 200km mökille ja tuntui tehoja olevan hyvin tallella . Kulutus reippaasti ajaen ja noin 50 autoa ohittaen oli 6,1litraa.

Yksi yksityiskohta tuli mieleen. Kun vaihdoin sen hiukkassuodattimen, niin sen takapään paineanturin putken liitoksesta oli jengat huonossa kunnossa. Voisikohan sieltä vuotaa ja siksi homma ei toimi?

Pekka

pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja pekmatval » Ke Syys 04, 2019 17:35

väliaikatietoa. Tutkittu 'tietokoneella' ECU'n dataa. Löydettiin, että hiukkassuodattimen paine-ero on -0.4. Arvon pitäisi olla luokkaa 10? Voisiko tässä olla vinkki ongelmien syystä? Katselin paineletkuja ja pöntön takana oleva kartioliitos voi olla löysä? Samoin toinen kumiputkista, jotka liittyvät suodatinpöntön etupuolella oleviin metallisiin putkiin, oli hiukan löysä (putki klemmari ei ihan loppuun ruuvattunakaan onnistunut puristamaan riittävästi) .. tässä ongelma?

Tutkin itse myös turbon painepuolta. Irroitin putken, josta ilma menee suodattimelta turbolle ja myös putken, josta ilma tulee välijäähdyttimeltä imusarjalle. Tukin tuon imusarjalle menevän putken (sopivaksi sorvatulla puukapulalla) ja sitten tein sopivan puukapulan syöttöputkelle. Puskin ilmaa syöttöpuolen kapulaan tehdyn reijän kautta turbolle. Ilma pysyi kohtuudella sisällä noin 5 sek ja mitään suhinoita ei kuulunut ... siis putkisto ei vuoda? (tässä yllätti se, että paine oli puskenut öljyä ylös pitkin öljytikun putkea ... siis paine meni öljyitlaan?).

pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja pekmatval » Ke Syys 04, 2019 20:43

Koitin mitata tuota paine-anturia , joka on kytketty hiukkassuodattimen etu ja takapään väliin (DPF-anturi?).

siinä on kolme johtoa

Kelt/musta , HArmaa ja Sininen

Ke/mu lienee maa : Virta päälle se on 0V kun kone ei käy, mutta kun kone käy niin 0,24V (mitattu vasten koneen runkoa)
Harmaa lienee plussa: se on noin 5 V aina
Sininen liene paine-signaali : sinisen ja maan (ke/mu) välillä jännite on 0,5V kun virta on päällä, tyhjäkäynnissä sama noin 0,5V ... kaasuttaessa (auto paikalla) nousee arvoon 0,55V ... eimuutu paljonkaan.

Nuo arvot eivät liene normaaleja?
Voisiko putket olla ristissä?
Voisiko pieni vuoto putkissa sotkea arvot?

JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1408
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja JKen » Ke Syys 04, 2019 21:32

Jos DPF on kunnossa tai sitten kokonaan tukossa, niin ei sen läpi tule ensimmäisessä viestissä mainittuja K-arvoja.

Mittalaitteella mitataan optisesti kuinka paljon savu estää valon läpäisyä. Noilla antureiden arvoilla ei ole siihen merkitystä, toki pielessä olevat arvot saattavat aiheuttaa autoon vikakoodin.

MIssä tuo DPF vaihdettiin? Oliko DPF mallia Kiina vai joku muu?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2913
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja SS » To Syys 05, 2019 19:08

Löydettiin, että hiukkassuodattimen paine-ero on -0.4. Arvon pitäisi olla luokkaa 10?
Ainakaan tämä ei kuulosta millään tavalla normaalilta, paine-ero ainakin mulla normaaliajossa on 1...10kPa riippuen suodatimen täyttöasteesta. Täysin tukossa olevalla suodattimella 20...30kPa, jolloin jo rajoitetaan tehoja (omasta kokemuksesta). Jos anturointi toimii, niin tuo kuulostaa siltä ettei siellä ole hiukkassuodatinta lainkaan tai suodattimessa reikä. Kuten edellä todettiin, myös savuarvo viittaa tähän.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja pekmatval » Pe Syys 06, 2019 08:13

Suodatin on tyyppiä https://www.skruvat.se/show.aspx?k=736206 . Vaihdoin sen itse marraskuussa 2018 ja sillä on nyt ajettu noin 8000km. Tuon suodattimen takapäästä lähtevän metalliputken liitos voi olla huono, koska putkea kiinnitettäessä oli jotain ongelmaa jengan kanssa?

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9215
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Syys 06, 2019 09:22

Ottaisin sen suodattimen sen verran irti että pääsisi putkesta kurkkaamaan miltä siellä näyttää sisällä. Ehkä kokonaan suodin käteen ja taskulampulla katsoo, paistaako päivä putken läpi vai onko siellä vielä suodatinmateriaalit paikoillaan.

Se takapään liitos ei kyllä oikein voi savuarvoa nostaa 3,6:een, kun sen noen pitäisi tulla sieltä koneesta ja jotenkin päästä suodattimen ohi. Kuten SS edellä totesi, jos mittari näyttää suodattimen paine-eroksi noin nolla, niin sekin viittaisi siihen että ei siellä suodattimessa ole mitään sisällä, joka paine-eroa aiheuttaisi, eikä anturiputken huono liitos takapäässä pitäisi tähän paljoa vaikuttaa. Siellä takapäässä kun paine on melkein sama kuin ulkoilman paine, ja se ero syntyy ennemminkin siitä että etupäässä on suodattimen ja koneesta tulevan pakokaasun vuoksi enemmän painetta.

pekmatval
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Syys 26, 2018 21:31
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja pekmatval » Su Syys 08, 2019 15:06

Voiko todella olla niin , että Skruvat myy tyhjää pönttöä??

Voisiko ne paineputket olla ristissä ja siksi kone sekoaa ja savuuttaa? Miten voisin tarkistaa, että putket ovat oikeinpäin paineanturissa?

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9215
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 1.9TD savutusarvo korkea K=3,6

Viesti Kirjoittaja AZP » Su Syys 08, 2019 16:08

Ei se kyllä oikeon mahdollista ole että pönttö olisi ostaessa ollut tyhjä. Siihen letkujen sekaannukseen en osaa sanoa, kun omassani suodattimeen menee vain yksi letku, eli ECU haistelee vain painetta ennen suodatinta ja vertaa sitä sitten ihan ulkoilman paineeseen. Voisin kuitenkin kuvitella että takaletku on sen verran paljon pidempi ja etuletku lyhyempi, että etuletkua ei takaliittimeen saa välttämättä venytettyä.

Tuntien tuon pöntön rakenteen, olisi vaikea kuvitella että suodatin olisi sieltä palasina maantiellekään ropissut. Ei se kai ihan mahdotonta olisi sekään.

Joka tapauksessa ensimmäinen tarkistuskohde itselläni olisi tuossa tilanteessa se pöntön irrottaminen ja sisään katsominen.

Vastaa Viestiin