Käynnistys ja tyhjäkäyntivika

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Aspekti88
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Syys 29, 2019 10:32

Käynnistys ja tyhjäkäyntivika

Viesti Kirjoittaja Aspekti88 »

Moikka hyvät saabistit, mulla on niin mystinen ongelma rakkaassa autossani että nyt on pakko yrittää hakea apua tietävämmältä väeltä, koska oma tietämys ja ymmärys autoista ei ole kovin laaja ja muutamat tutut "perus-autonkorjaajat" eivät ole vielä vikaa kyennyt selvittämään.. Olen ikuisesti kiitollinen jos joku kykenee näillä tiedolla ratkaisemaan ongelman tai edes antamaan suuntaa.

Auto on 93 1.8 Vector -08 automaattivaihteilla johon on tehty Biopower koodaus elokuussa 2017 Saabcom:in toimesta. Tämän jälkeen olen käyttänyt pääosin E85:sta ja aina välillä 95:sta kun ei ole ollut mahdollista tankata etanolia, eli tankissa on ollut myös sekaisin molempia. Autolla on ajettu nyt hieman yli 200 000km.

Noin vuosi sitten eli loka-marraskuussa 2018 ongelmat alkoivat sillä että käynnistyksen kanssa alkoi ilmaantua ongelmia. Auto starttasi kyllä, mutta todella "pitkillä piuhoilla", eli välillä se hörähti käyntiin vasta kun oli kääntänyt avainta 4-5 sekuntia putkeen. Mitä useammin päivän aikana auton sammutti ja käynnisti, sitä vaivalloisemmin se aina uudelleen käynnistyi, mutta kun se seisoi päivän pari se usein käynnistyi ensimmäisellä kerralla suht hyvin kunnes taas ongelmat alkoivat ilmaantua kun moottori lämpesi. Auto seisoi joulukuun alusta helmikuun alkuun pihalla vankan lumipeitteen alla kun olin reissussa, ja kun sen kaivoin lumen alta ja starttasin, olisi kun ongelmia ei ikinä olisi ollutkaan. Käyttöönoton myötä taas käynnistysongelmatkin palasivat. Ongelmat olivat siis puhtaasti käynnistyksessä ja kun auton sai käyntiin se kulki kyllä ilman suurempia ongelmia, vaikka polttoaineen kulutus olikin mielestäni tavallista suurempaa.

No maaliskuussa 2019 ajoin motarilla ja kun painoin reilummin kaasua ohittaakseni niin katosi tehot yllättäen ja moottorin käynti tuntui todella vaivalloiselta. Moottorivalo syttyi myös tuolloin ensimmäistä kertaa. Onneksi olin melkein perillä ja pääsin vaivoin pintakaasulla perille tapahatumaan mihin olin menossa, mutta kaupunkialueella, varsinkin valoissa tuntui ettei se pysy kunnolla edes käynnissä. Auto seisoi tapahtuman ajan pakkasessa 6-7 tuntia, ja kun taas lähdin tapahtumasta niin auto starttasi kyllä jälleen erittäin pitkillä piuhoilla, mutta startattuaan kulki moitteettomasti ja vei perille kotiin noin 30km matkan. Kevään aikana ongelmat jatkuivat käynnistyksen ja tyhjäkäynnin osalta, eli käynnistyksen "piuhat vaan pitenivät" ja sitten kun vihdoin hörähti niin joutui antaa heti kaasua kunnolla jotta kännistyi ja pysyi käynnissä, koska ilman kaasua se härähti kyllä lopulta käyntiin mutta sammui aina välittömästi ja se tuntui että se ei jotenkin jaksa pitää sitä käynnissä ellei anna kaasua. Tyhjäkäynti on ollut erittäin heikkoa ja epätasaista nyt pidemmän aikaa, mutta ainakaan pintakaasulla ajaessa ei ongelmia suuren kulutuksen lisäksi ollut. Auto seisoi touko-kesäkuun ystäväni tallissa ja tämän foorumin lukemisen seurauksena vaihdatin sitten kesäkuussa puolat, tulpat sekä kampiakselin asentotunnistimen ystäväni toimesta, eli ne toimenpiteen mihin oli sillä hetkellä varaa, ja hetken aikaa se starttasi hieman paremmin mutta ongelmat eivät loppuneet vaan lopulta jatkoi pahenemistaan ja moottorivalokin syttyi ja sammui aina välillä. Nyt elokuussa Fixuksella todettiin että ongelmia on tietokoneen mukaan sytytyksessä ja että polttoaineen syöttö sekä päästöt on aivan tapissa, eli että se pumpaa pirusti liikaa poltoainetta, mikä selittää valtavan kulutuksen. Siellä oppilastyönä vaihdettiin polttoainesuodatin ja lambda anturi,ja päästöt normalisoituivat mutta startti ja tyhjäkäynti vika ei korjaantunut. He suosittelivat polttoainepumpun vaihtoa mutta kertoi että he ei itse sitä oppilastyönä tee.

Nyt syyskuussa siihen vaihdettiin polttoainepumppu ja tämän seurauksena polttoaineen keskikulutus laski merkittäväsi, eli kun se oli n.12-14l/100km, on se nyt noin 7l/100, eli edellinen pumppu on ollut kyllä viallinen, mutta edelleen startti ja tyhjäkäntiongelmat jatkuu. Eilen kun ajoin ystäväni pajalle lukemaan koodit, ei motarilla pintakaasulla ajettaessa ollut mitään ongelmia mutta heti kun tullaan taajamille ja vauhdit sekä kierrokset laskee niin auton käynti käy todella epätasaiseksi, ja kun auton sammutti perille päästyäni niin se ei taas lähtenyt enää käyntiin.

Seuraavat koodit kone ilmoitti:

P0172 - Polttoaineensyötön syötön säätö multiplikatiivinen, vähimmäisarvo,ilma/polttoaine liian rikas
P0140 - 2 labda-anturia - ei havaittua toimintaa
P0300 - Sytyshäiriö useammassa sylinterissä

Kaveri puhalsi eilen puolisen tuntia paineella viileää ilmaa siihen kohtaan missä tietokone sijaitsee ja sen seurauksena saatiin taas auto käyntiin. Voisiko tämä vinkata että vika on moottoriohjausyksikössä tai voisiko kyse olla mahdollisesti siitä Saabcom:in tekemästä koodauksesta? Itsellä ei ymmärrys eikä tietotaito tahdo riittää tai tämänhetkiset varat anna periksi viedä sitä korjaamolta toiselle ja maksaa satoja euroja siitä että saan hyviä arvauksia mutten autoani kuntoon joten löytyisikö täältä joltain syvempää ymmärrystä tai kokemusta vastaavasta? Iso kiitos etukäteen kaikille jotka osaavat auttaa!
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Käynnistys ja tyhjäkäyntivika

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Nopean lukemisen jälkeen kysymykset:
- onko bensaregua vaihdettu ? Jos ei niin vaihtoon ja mikäli kylmäkäynnistysongelmat jatkuu niin puristusmittaukset KYLMÄÄN koneeseen ole hyvä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Aspekti88
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Syys 29, 2019 10:32

Re: Käynnistys ja tyhjäkäyntivika

Viesti Kirjoittaja Aspekti88 »

Kiitos vastauksesta Vesa, mutta ongelma ei ole kylmäkäynnistyksessä niinkään koska kuten kirjoitin, mitä kylmempää on niin sitä paremmin se käynnistyy, ja kun auto on levännyt päivän pari niin se yleensä käynnistyy. Ongelmat tulevat nimenomaan silloin kun olen saanut auton käyntiin, ajanut sillä ja sitten kun pysähdyn ja käynnistän uudelleen niin se ei käynnisty vaan pitää odottaa seuraavaan päivään kunnes käynnistyy taas. Tyhjäkäynti on myös heikkoa ja epätasaista. En tiedä mitä tarkoitat puristusmittauksilla..
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Käynnistys ja tyhjäkäyntivika

Viesti Kirjoittaja anv »

Aspekti88 kirjoitti:
To Loka 03, 2019 09:29
Kiitos vastauksesta Vesa, mutta ongelma ei ole kylmäkäynnistyksessä niinkään koska kuten kirjoitin, mitä kylmempää on niin sitä paremmin se käynnistyy, ja kun auto on levännyt päivän pari niin se yleensä käynnistyy. Ongelmat tulevat nimenomaan silloin kun olen saanut auton käyntiin, ajanut sillä ja sitten kun pysähdyn ja käynnistän uudelleen niin se ei käynnisty vaan pitää odottaa seuraavaan päivään kunnes käynnistyy taas. Tyhjäkäynti on myös heikkoa ja epätasaista. En tiedä mitä tarkoitat puristusmittauksilla..
Sananmukaisesti puristuspainemittauksessa mitataan yksitellen sylinterin maksimipaine tulpanreiästä kun konetta pyöritetään startilla. Tämä on nopein tie, mutta ei varmin, selvittää onko koneessa mekaanista vikaa. Varmin tietysti purkaa konetta. Vaatii puristuspainemittarin ja vähän asiantuntemusta.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Aspekti88
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Syys 29, 2019 10:32

Re: Käynnistys ja tyhjäkäyntivika

Viesti Kirjoittaja Aspekti88 »

Kiitos selvennyksestä anv. Onko tietoa missä hintaluokassa tuommoinen mittaus on jos vie merkkihuoltoon, ja voiko esim tech2 mitata puristuspaineita vai onko siihen joku aivan oma aparaatti?
Zuunah
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Heinä 29, 2017 07:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Käynnistys ja tyhjäkäyntivika

Viesti Kirjoittaja Zuunah »

Aspekti88 kirjoitti:
To Loka 03, 2019 19:21
Kiitos selvennyksestä anv. Onko tietoa missä hintaluokassa tuommoinen mittaus on jos vie merkkihuoltoon, ja voiko esim tech2 mitata puristuspaineita vai onko siihen joku aivan oma aparaatti?
Puristuspainemittari on siis mekaaninen aparaatti, joka kytketään tulpan paikalle. Startilla konetta pyörittäessä nähdään, että millaiseen paineeseen moottori puristaa siellä olevan ilman. Selviää siis, jos tuo moottorin palotila ei ole tiivis esimerkiksi mäntä-, männänrengas- tai venttiilivaurion takia. Kyseisten vaurioiden ilmaantuessa moottori ei siis voi toimia oikein. Tech 2:lla ei tälläisessä perustason mekaanisessa testissä tee mitään.

Tuossa esimerkiksi eräs Bilteman (15-1314) versio puristuspainemittarista.
https://www.biltema.fi/en-fi/car---mc/w ... 2000016979

Ja en siis sano, että tuo on käypä puristuspainemittari juuri tähän moottorimalliin. Lähinnä vaan esimerkin vuoksi referenssikuva.
#7525
Aero 9-3 2003
jupe1
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 06:52
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Käynnistys ja tyhjäkäyntivika

Viesti Kirjoittaja jupe1 »

Itsellä oli kanssa ongelmana todella pitkät starttaukset ja huojuva tyhjäkäynti. Bensapaineensäätimen vaihdon jälkeen lähtee nyt käyntiin kuin palmun alta ja tyhjäkäynti normalisoitui. Tosi helppo vaihtaa eikä maksa montaa kymppiä
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käynnistys ja tyhjäkäyntivika

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mikä polttoainepumppu sinne laitettiin? Entä onko kampiakselin asentotunnistin vaihdettu?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Käynnistys ja tyhjäkäyntivika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:
La Loka 05, 2019 18:58
Mikä polttoainepumppu sinne laitettiin? Entä onko kampiakselin asentotunnistin vaihdettu?
En usko polttoainepumpun vikaan, koska yksi vikakoodeista viittasi liian rikkaaseen seokseen, mikäli se on oikein luettu koodi. Täten siis painetta tuntuisi pumppu kyllä tuottavan. Sen sijaan juuri paineen säädin voisi olla rikki ja rikastaa ihan liikaa. Oireetkin viittaavat liian rikkaseen seokseen, kun kerran kylmänä käynnistyy hyvin, muttei kuumana. Lisäksi käynnistyksen jälkeinen käynti huonoa.

Polttoainepumpun viat lähes aina johtuvat huonosta tuotosta ja siten liian laihasta seoksesta. Se taas aiheuttaa oireita ahdoilla. Tai sitten mikäli pumppu ei käynnisty ollenkaan ei autokaan käynnisty, ja välillä taas toimii.

Kampiakselin tunnistin kyllä yleensä aiheuttaa juuri niitä huonoja käynnistymisiä kuumana, joten se voi olla mahdollinen vikapaikka. Käynnistymisen jälkeiset oireet taas eivät viitaa tuohon anturiin, vaan edelleen polttoainepainesäätimeen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käynnistys ja tyhjäkäyntivika

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Liikkeellä on esim. Boschin pumppuja/pumppu-ämpäriyhdistelmiä jotka eivät toimi e85 käytössä kovin pitkään ja oireina on käynnistymättömyyttä ja pitkiä startteja. Lisäksi T8:ssa on ongelmia kuulemma liian suurituottoisten pumppujen kanssa. Siksi tiedustelin pumpun tyyppiä.

Kampiakselin asentotunnistmen katkonainen signaali voi aiheuttaa huonoa käyntiä käynnistymisen jälkeen. Yhden tälläisenkin nähnyt.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Käynnistys ja tyhjäkäyntivika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joo, niinpä.

Kannattaa käydä koeajolla testerin kanssa ja seurata olennaisia arvoja mm. lambdan kautta seosta, eri ajotilanteissa.
Lisäksi testata polttoaine painesäädin tai vaihtaa suosiolla kun on helppo vaihtaa ja ei paha hinta. Polttoaine pumppu huomattavasti työläämpi vaihtaa ja hintaki ihan eri luokkaa.

Joten ennen pumpun tuomiota ehdottomasti tuo säädin tutkia ensin :!:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Aspekti88
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Syys 29, 2019 10:32

Re: Käynnistys ja tyhjäkäyntivika

Viesti Kirjoittaja Aspekti88 »

Kiitos tuhannesti kaikille neuvoista, arvostan suuresti jokaisen kontribuutiota.

Bensapumppu on siis vaihdettu AEM merkkiseen jota täällä foorumilla suositeltiin, ja sen seurauksena polttoaineenkulutus laski merkittävästi joten jotain vikaa siellä vanhassa pumpussa on ilmeisesti ollut mutta ongelma ei kuitenkaan tällä ratkennut.

Kampiakselin anturi oli ensimmäinen asia jonka vaihdoin tulppien ohella mutta vika ei ollut siellä.

Taidanpa kokeilla tuota polttoaine painensäätimen vaihtoa seuraavaksi kun ei näytä hirveästi maksavan.. :)
Aspekti88
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Syys 29, 2019 10:32

Re: Käynnistys ja tyhjäkäyntivika

Viesti Kirjoittaja Aspekti88 »

Onko muuten täällä jollain tietoa onko tuo polttoaineen painesäädin jokapaikassa tilaustavaraa vai voisiko löytyä jonkun varaosaliikkeen hyllystä? Fixuksella ei ainakaan ollut..

Edit. Löytyikin hyllystä Konalan Auto-Muovista! :)
Aspekti88
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Syys 29, 2019 10:32

Re: Käynnistys ja tyhjäkäyntivika

Viesti Kirjoittaja Aspekti88 »

Kiitos tuhannesti kaikille avusta, ongelma ratkesi siis lopulta polttoaineen paineensäätimen vaihdolla ja auto on nyt kulkenut, startannut ja tyhjäkäynyt moitteettomasti jo pari viikkoa.. Kuusi eri osaa piti vaihtaa puolen vuoden aikana kunnes lopulta viiskymppiä maksava pienen hiiren kokoisen osan vaihto ratkaisi ongelman. Voikohan olla että etanoli on tuhonnut tuon vanhan säätimen koska se oli kuulemma aika raiskatun näköinen?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Käynnistys ja tyhjäkäyntivika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Aspekti88 kirjoitti:
Su Marras 24, 2019 00:15
Voikohan olla että etanoli on tuhonnut tuon vanhan säätimen koska se oli kuulemma aika raiskatun näköinen?
Ei voi.
Auto on etanolikelpoinen koko polttoainejärjestelmän osalta. Ajan hammas syönyt ihan siinä missä muitakin osia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin