Facelift H7-lisäpitkät
Facelift H7-lisäpitkät
Ihmettely tuli sitten siitä, kun aloin kurkkimaan bi-xenonien halogeenipitkien H7 polttimoon. WIS:n mukaan polttimon kantaa vain käännetetään hiukan vastapäivään. Kokeilinkin, mutta en uskaltanut enää lisätä voimaa, kun tuntuu olevan jämäkästi kiinni. Kurkistelin umpioon ja näyttää kuin polttimon kanta olisi kiristetty parilla pienellä torx-kantaisella ruuvilla eikä se voi kääntyä ellei niitä ensin löysää.
Olenko väärässä vai eikö vain usko riittänyt kääntää
Ajatus olisi ollut kokeilla vaihtaa hiukan valkoisempaa valoa tuottava poltin tuonne apupitkään bi-xenonien kaveriksi. Philipsin White Vision olisi ehkä paras vaihtoehto, mutta ex. Saabista niin huonot kokemukset kestävyydestä, että tyydyin Narvan +50 polttimoihin. Niistä on selvästi paremmat kestävyyskokemukset ja peruspoltinta valkoisempi valokin.
Olenko väärässä vai eikö vain usko riittänyt kääntää
Ajatus olisi ollut kokeilla vaihtaa hiukan valkoisempaa valoa tuottava poltin tuonne apupitkään bi-xenonien kaveriksi. Philipsin White Vision olisi ehkä paras vaihtoehto, mutta ex. Saabista niin huonot kokemukset kestävyydestä, että tyydyin Narvan +50 polttimoihin. Niistä on selvästi paremmat kestävyyskokemukset ja peruspoltinta valkoisempi valokin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Facelift H7-lisäpitkät
Ei sieltä mitään ruuveja tartte aukoa, joko suunta oli väärä tai voimaa liian vähän. Itse laitoin viime talvena jotkut Osramin sikahintaiset valkoisemmat polttimot. On ne nyt huomattavasti valkoisemmat, mutta jonkin verran on edelleen sävyeroa Xenoneihin. Eikä nuo Xenonit kovin valkoiset ole, alkuperäisellä 4300K värilämpötilalla.
Edit: Taisi olla Cool Blue Intense, noille ilmoitetaan 4200K värilämpötila.
Edit: Taisi olla Cool Blue Intense, noille ilmoitetaan 4200K värilämpötila.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Facelift H7-lisäpitkät
No suunta ei ollut väärä. Vastapäivä oli selvillä. Kaipa vaan ei usko riittänyt vääntää.
Mikä on niiden ruuvien tehtävä? Nimittäin polttimon kannan kieleke menee selvästi tuon ruuvin alle. Näin olin näkevinäni. Voihan se olla että siellä ruuvin alla on rako johon kanta kiinnittyy.
Mikä on niiden ruuvien tehtävä? Nimittäin polttimon kannan kieleke menee selvästi tuon ruuvin alle. Näin olin näkevinäni. Voihan se olla että siellä ruuvin alla on rako johon kanta kiinnittyy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Facelift H7-lisäpitkät
Se ruuvi toimii siinä haittana, jonka alle se polttimon kannan kieleke menee. Mutta niitä ei kuulu eikä kannata aukaista.
Vastapäivään pyöräyttämällä lähtee. Kannattaa samalla painaa sitä polttimon kantaa sinne sisäänpäin. Itselläni lähti aika kevyesti, kun just äsken kävin varta vasten testaamassa.
Huomasin, että polttimon johdot yrittää herkästi mennä sinne kannan ja umpion väliin. Ehkä sinne on edellisellä kerralla sinun autossa niin käynyt?
E: ei ole kyllä facelift minulla, mutta rakenne vaikuttaisi silti olevan sama
Vastapäivään pyöräyttämällä lähtee. Kannattaa samalla painaa sitä polttimon kantaa sinne sisäänpäin. Itselläni lähti aika kevyesti, kun just äsken kävin varta vasten testaamassa.
Huomasin, että polttimon johdot yrittää herkästi mennä sinne kannan ja umpion väliin. Ehkä sinne on edellisellä kerralla sinun autossa niin käynyt?
E: ei ole kyllä facelift minulla, mutta rakenne vaikuttaisi silti olevan sama
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Facelift H7-lisäpitkät
Noin se varmaan on kuin edellä todettu.
En noita Narvan polttimoita vielä ole vaihtanut enkä tiedä välttämättä vaihdanko ollenkaan. Saattaa olla ettei ne ole sen kummemmat kuin nyt paikallaan olevat. En edes tiedä mitkä siellä on. Voihan nuo Narvat jättää varapolttimoiksi; omaan autoon lisäpitkiä varten tai tyttären autoon, jossa sekä lyhyet että pitkät H7.
Hyväthän nuo bi-xenon valot on ei siinä mitään. Värilämpötila vain rajusti eri noissa H7 ja Xenonien välillä. Ehkä ei siitä muutu kuin jollain "xenon-look" polttimoilla, joissa sitten taas valomäärä eli lumenit kovin heikot. Saattaa siis mennä ojasta allikkoon.
En noita Narvan polttimoita vielä ole vaihtanut enkä tiedä välttämättä vaihdanko ollenkaan. Saattaa olla ettei ne ole sen kummemmat kuin nyt paikallaan olevat. En edes tiedä mitkä siellä on. Voihan nuo Narvat jättää varapolttimoiksi; omaan autoon lisäpitkiä varten tai tyttären autoon, jossa sekä lyhyet että pitkät H7.
Hyväthän nuo bi-xenon valot on ei siinä mitään. Värilämpötila vain rajusti eri noissa H7 ja Xenonien välillä. Ehkä ei siitä muutu kuin jollain "xenon-look" polttimoilla, joissa sitten taas valomäärä eli lumenit kovin heikot. Saattaa siis mennä ojasta allikkoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Facelift H7-lisäpitkät
Liittyykö kyseiseen lampunkantaan mitenkään, mutta minulla on tavalliset puolenvalon H7:t aina jumissa 30-40 tkm käytön jälkeen. Kaikki näyttää selkeeltä, mutta ei vaan jaksa sormin avata, ellei herkistele ensin pikku ruuvimeisselillä kiinnikkeitä. Uusi polttimo kyllä aukee kivuttomasti, kun samantien kokeilee, mutta vuoden päästä on taas jumissa. Nyt viimeksi kokeilin siirtoleukapihdeillä varovasti kääntää auki, kun ei sormin saanut, niin ei mitään ongelmaa. Pienestä se on kiinni. Sama jumitus jatkuu polttimon irroituksessa liittimestä, tiukassa ovat.
Re: Facelift H7-lisäpitkät
Mulla ei ole ollut ongelmaa saada polttimoa johtoineen ulos umpiosta. Sen sijaan polttimo irti liittimestä aiheutti alussa päänvaivaa. Tuohon auttaa tavallinen pöytäveitsi. Seuraavaksi kannattaakin tosiaan noita johtoja pitää silmällä kasatessa. Sitten sen kumitötterön asentaminenkin oli pikku probleema, mutta siinä auttaa sen samaisen pöytäveitsen toinen pää. Painaa sillä alapuolelta sen lörtsyn kohilleen, yläpää lupsahtaa sitten jotakuinkin itsekseen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Facelift H7-lisäpitkät
Tämä on osoittautunut auton ominaisuudeksi. Viikonloppuna vaihdoin vasemman puolikkaan rikkoontuessa molemmat uusiin, ja kyllä taas ärräpäitä kävi mielessä noiden lirpakkeiden kanssa taistellessa. Teräviä särmiä, kaikki tiukassa ja tuntuma kaikin puolin japanilaisen heiveröinen. Varmaan Opelista kotoisin koko härpäkkeen sähköinen suunnittelu ?Numba kirjoitti: ↑Ma Loka 14, 2019 09:14Liittyykö kyseiseen lampunkantaan mitenkään, mutta minulla on tavalliset puolenvalon H7:t aina jumissa 30-40 tkm käytön jälkeen. Kaikki näyttää selkeeltä, mutta ei vaan jaksa sormin avata, ellei herkistele ensin pikku ruuvimeisselillä kiinnikkeitä. Uusi polttimo kyllä aukee kivuttomasti, kun samantien kokeilee, mutta vuoden päästä on taas jumissa. Nyt viimeksi kokeilin siirtoleukapihdeillä varovasti kääntää auki, kun ei sormin saanut, niin ei mitään ongelmaa. Pienestä se on kiinni. Sama jumitus jatkuu polttimon irroituksessa liittimestä, tiukassa ovat.
Re: Facelift H7-lisäpitkät
Ei ole ainakaan Vectra C2:sta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Facelift H7-lisäpitkät
Kyllä se ero huomattavasti pienenee valkoisilla polttimoilla, ei tuo ainakaan noilla Osrameilla huonompaan suuntaan mennyt.petrisa kirjoitti: ↑Ma Loka 14, 2019 09:09Hyväthän nuo bi-xenon valot on ei siinä mitään. Värilämpötila vain rajusti eri noissa H7 ja Xenonien välillä. Ehkä ei siitä muutu kuin jollain "xenon-look" polttimoilla, joissa sitten taas valomäärä eli lumenit kovin heikot. Saattaa siis mennä ojasta allikkoon.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Facelift H7-lisäpitkät
Näyttää Narvan polttimoiden värilämpötila olevan 3900K, kun noilla Osramien Cool Blue Intense polttimoilla 4200K. Osrameilla luvattu käyttöikä on kovin alhainen. Narvalle kyseistä tietoa ei löydy, mutta kokemuksen mukaan ei ole huonoimmasta päästä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Facelift H7-lisäpitkät
Mulla on tällaiset 4500K H7 Narvat apupitkissä faceliftissä ja voin kertoa, että valon väri on hyvin lähellä xenonien valoa. Tien pinnassa ei ainakaan erota minkäänlaista värisävyeroa.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Facelift H7-lisäpitkät
Kävin tuossa päivällä syysloman kunniaksi kokeilemassa jälleen tuota lisäpitkän polttimon auki kääntämistä.
Ei se lähde .
Painoin kantaa sisäänpäinkin, kuten täällä neuvottiin, mutta ei siitä muovisesta kannasta enää enempää uskalla vääntää. Aivan varmasti se muovihärpäke hajoaa ennenkuin ne metallikielekkeet sieltä ruuvin kannan alta lähtee kiertymään irti. Ei ainakaan nyt usko riitä, kun ei ole pakko poltinta vaihtaa.
Jotain muuta konstia on kokeiltava, mikäli haluaa nuo Narvat sinne vaihtaa. Ehkäpä pieni ruuvien aukikiertämien olisi se kokeilemisen arvoinen, aivan kuin sekin tuolla aiemmin on tullut mainittua.
ps. Ex. Saabissa, alkupään ng9-3, oli halogeenit enkä siihen koko 12 vuoden aikana vaihtanut kertaakaan pitkien polttimoita. Lyhyien H7:ja senkin edestä. Ne lähti hyvin auki, mutta toisesta polttimon kannasta meni muovikynnet poikki. Piti tilata uudet ja tilasin myös toiselle puolelle varaosaksi. Sitä en ehtinyt vaihtaa. Joten ne muovikynnet eivät tartu jumiin, mutta kovettuvat ja menevät ajan saatossa poikki vaikka hellävaroen niitä käsittelin. Tämä uudempi näköjään vaatii niin kovaa käsittelyä, ettei edes uskalla
ps2. Mistä tuollaisia Narvan Xenon White polttimoita saa, kun en löydä msitään
Ei se lähde .
Painoin kantaa sisäänpäinkin, kuten täällä neuvottiin, mutta ei siitä muovisesta kannasta enää enempää uskalla vääntää. Aivan varmasti se muovihärpäke hajoaa ennenkuin ne metallikielekkeet sieltä ruuvin kannan alta lähtee kiertymään irti. Ei ainakaan nyt usko riitä, kun ei ole pakko poltinta vaihtaa.
Jotain muuta konstia on kokeiltava, mikäli haluaa nuo Narvat sinne vaihtaa. Ehkäpä pieni ruuvien aukikiertämien olisi se kokeilemisen arvoinen, aivan kuin sekin tuolla aiemmin on tullut mainittua.
ps. Ex. Saabissa, alkupään ng9-3, oli halogeenit enkä siihen koko 12 vuoden aikana vaihtanut kertaakaan pitkien polttimoita. Lyhyien H7:ja senkin edestä. Ne lähti hyvin auki, mutta toisesta polttimon kannasta meni muovikynnet poikki. Piti tilata uudet ja tilasin myös toiselle puolelle varaosaksi. Sitä en ehtinyt vaihtaa. Joten ne muovikynnet eivät tartu jumiin, mutta kovettuvat ja menevät ajan saatossa poikki vaikka hellävaroen niitä käsittelin. Tämä uudempi näköjään vaatii niin kovaa käsittelyä, ettei edes uskalla
ps2. Mistä tuollaisia Narvan Xenon White polttimoita saa, kun en löydä msitään
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Facelift H7-lisäpitkät
Ei näköjään oikein mistään enää. Omani ostin joitakin vuosia sitten Motonetista "ei tieliikennekäyttöön" -tarralla varustettuna.
Osram Cool Blue tai Philips WhiteVision voisi olla ihan päteviä vaihtoehtoja Narvoille. Valotehossa varmasti voittaa Narvat, mutta valo jäänee keltaisemmaksi.
Voihan sinne aina laittaa myös jotkin tämän kaltaiset merkittömät halpispolttimot sinisellä lasilla ja toivoa parasta (niin minäkin tein Narvojen kohdalla)
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 060101063/
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Facelift H7-lisäpitkät
Kyllä se valoteho on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, joten en laita mitään polttimoita vain xenon-sävyn takia. Nämä Osramin ja Philipsin valkoista valoa tuottavat ovat hyviä tuossa valotehossakin, mutta auttamattoman huonoja kestävyydessä. Näitä kokeilin jo ex Saabin lyhkäsissä enkä niihin enää kajoa.
Tuli kokeiltua Narvan polttimoita ja niissä valo on melko valkoista (3900K) ja kestävyys huomattavasti parempi. Niitä käytinkin sitten siitä eteenpäin. Ei nämä Narvatkaan pärjää kestävyydessä parhaille polttimoille kestävyydensä puolesta, mutta mielestäni hyvä kompromissi kestävuuden, värilämpötilan ja valotehon suhteen.
Tuo ex Saab olikin halogenivaloilla lyhkäsien suhteen syöppö polttimoille. Valot kun syttyivät virta-avaimesta kääntämällä ja sitten startin ajaksi sammuivat kunnes taas syttyivät uudelleen. Tämä oli melko monelle polttimolle liikaa. Asianhan olisi voinut välttää kääntämällä valot vaikka parkeille startin ajaksi vaan enpä viitsinyt alkaa tuohon.
Tuli kokeiltua Narvan polttimoita ja niissä valo on melko valkoista (3900K) ja kestävyys huomattavasti parempi. Niitä käytinkin sitten siitä eteenpäin. Ei nämä Narvatkaan pärjää kestävyydessä parhaille polttimoille kestävyydensä puolesta, mutta mielestäni hyvä kompromissi kestävuuden, värilämpötilan ja valotehon suhteen.
Tuo ex Saab olikin halogenivaloilla lyhkäsien suhteen syöppö polttimoille. Valot kun syttyivät virta-avaimesta kääntämällä ja sitten startin ajaksi sammuivat kunnes taas syttyivät uudelleen. Tämä oli melko monelle polttimolle liikaa. Asianhan olisi voinut välttää kääntämällä valot vaikka parkeille startin ajaksi vaan enpä viitsinyt alkaa tuohon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)