9-3 Käynti ongelma

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
kaisayl
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Loka 16, 2019 09:38

9-3 Käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja kaisayl »

Uuden auton kanssa vähän ongelmaa...
Auto kävi huonosti tyhjäkäynnillä ja antoi vikakoodia P1312 ja autoon vaihdettiin tulpat NGK ja puolat. Vika valo hävisi eikä anna enää mitään koodia, vika parani hiukan eli paljon parempi jo nyt, tuntuu et käy kaikilla välillä ja välillä taas täristää ihan hulluna, ja mun mielestä käynnistyykin normaalia hitaammin.
Ilmavuotoa ei ainakaan oo löytyny vielä.
Ajossa/kun antaa kierroksia auto toimii aivan moitteetta eikä mitään ongelmaa muutakun tyhjäkäynnillä.
Mikä vois olla vikana?
Saab 9-3 1.8t Linear Pro Busin SportCombi A
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: 9-3 Käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Onko tämä ketju jo luettu?
viewtopic.php?t=182779

Puolat
Onko puolat alkuperäiset Saabin puolat? Tarvikepuolilla saa vain ongelmia aikaan eli jos on tarvikkeet, ensimmäisenä pitää vaihtaa alkuperäiset tilalle.
Briteistä ehtii vielä tilata alkuperäiset 45e/kpl ennen brexittiä. Marmorilta puolia saa myös, mutta hinta voi olla mitä tahansa. Sieltäkin kannattaa kysyä.

https://www.neobrothers.co.uk/direct-ig ... 4622-p.asp

Imuvuodot
Imuvuodot aiheuttaa näissä myös mitä kummallisimpia oireita. Itselläni hieman kuvaillun kaltaisia oireita aiheutti monta kertaa kaasuläpän läheisyydessä olevasta magneettiventtiilistä irronnut pieni alipaineletku. Se irtosi aina kovemmassa kiihdytyksessä ja lopulta sain sen pysymään paikoillaan nippusiteen avulla.

Muut
Ottomoottori tarvitsee toimiakseen kipinän, polttoaineseoksen ja puristuksen. Kaikki oikeaan aikaan. Puristusten kanssa näissä 2-litraisissa turboissa ei ole juuri ollut ongelmia. Kipinä pitäisi olla kunnossa, jos on oikeat tulpat ja alkuperäispuolat. Polttoaineseosta annostelee sylinteriin polttoainesuuttimet. Itselläni kuvaillun kaltaisia oireita aiheutti huonossa kontaktissa ollut suuttimen johto. Suuttimien johtosarjaan vaihdettiin uusi liitin ja ongelmat katosivat. Tässä tilanteessa tosin vikakoodeista pitäisi löytyä myös Misfire-varoitukseen viittaava koodi.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
kaisayl
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Loka 16, 2019 09:38

Re: 9-3 Käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja kaisayl »

Puolat, tulpat ja imuvuoto nyt pois sujettu varmaksi eikä silti toimi 😭
Eli onks noissa kaasuläppä vikoja? Lähiskö sitä putsaamaan? Koska tää siis on oikeesti vaan tyhjäkäynnillä ja välillä, ei siis edes kokoajan...
Vai lähtiskö jotain ilmamassa mittaria uusimaan?
Ei anna kokoajan vikakoodia vain satunnaisesti ja viimeks oli P0300 eli satunnainen/ useampi sylinteri sytytyskatkos..
Saab 9-3 1.8t Linear Pro Busin SportCombi A
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 Käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mikä vuosimalli ja moottori?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
kaisayl
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Loka 16, 2019 09:38

Re: 9-3 Käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja kaisayl »

2,0 turbo bensa jollain bsr ohjelmalla (voikohan se tehä tota vikaa?) ja 2006
Saab 9-3 1.8t Linear Pro Busin SportCombi A
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

kaisayl kirjoitti:
La Loka 26, 2019 08:45
jollain bsr ohjelmalla (voikohan se tehä tota vikaa?)
Kyllä voi.
BSR on melkein vihon viimeinen softa mitä näihin T8 ECUhin kannattaa tyrkätä :twisted: .

Saattaa toki olla jokin muukin ihan "rauta-vika":
-puolat pitää olla alkuperäiset
-tulpat NGK
-polttoainepumppu, paineensäädin
... muunmuassa
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
kaisayl
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Loka 16, 2019 09:38

Re: 9-3 Käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja kaisayl »

Ongelma selvis... joku venttiili vuotaa ehkä? :D
Ykköspytyssä puolet vähemmän puristuksia ku muissa. Eli mistä sais nopeesti osia tollaseen? Motonetit yms kysytty jo.
Ei jaksais mistää ulkomailta tilata ku kestääää..
venttiilejä, nostajia tms. En oikee voi purkaa tota ja odottaa 3vk et osat tulee.
Saab 9-3 1.8t Linear Pro Busin SportCombi A
unnah
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 18:18
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja unnah »

Oletko kysynyt autoåström tai aineelta.Itse tilasin omaan autoon varaosat autonvaraosat24.fi kautta.Siinä kyllä menee noin 7 arkipäivää😢
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

unnah kirjoitti:
La Joulu 21, 2019 11:34
Oletko kysynyt autoåström tai aineelta.Itse tilasin omaan autoon varaosat autonvaraosat24.fi kautta.Siinä kyllä menee noin 7 arkipäivää😢
Millä perusteella juuri nämä merkkiliikkeet :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
unnah
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 18:18
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja unnah »

Ainaski Oulussa myyvät noissa liikkeissä Saabin alkuperäisiä varaosia
kaisayl
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Loka 16, 2019 09:38

Re: 9-3 Käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja kaisayl »

Tää auto on kyl niiin joku maanantai kappale😂
No siis mäntähän siitä sit oli hajonnu, se saatiin kuntoon ku haettii käytetty alakerta tohon, Kasaamisen jälkeen tuli 3vikavaloo (moottorivika(lambda), luistonesto ja airbag ja ohjauskulma anturi pitäis kalibroida..) . sit rupes jarrunestet vuotamaa, korjattii se ni johan pimeni hetken päästä ratista valot ja nappulat ei toimi... että sillee😒😒
Saab 9-3 1.8t Linear Pro Busin SportCombi A
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 Käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja SS »

Rattinapit, airbagin ja kulma-anturin viat voisi selittää CIM moduuli. Haulla löytyy paljon tietoa CIM:stä. Akkukaapelien irrotus ja/tai kiinnitys käräytti omani.

Se BSR:n softa kannattaa myös korvata jollain muulla, harrastajilta löytyy apuja.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 Käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

kaisayl kirjoitti:
Su Tammi 05, 2020 09:49
Tää auto on kyl niiin joku maanantai kappale😂
No siis mäntähän siitä sit oli hajonnu, se saatiin kuntoon ku haettii käytetty alakerta tohon, Kasaamisen jälkeen tuli 3vikavaloo (moottorivika(lambda), luistonesto ja airbag ja ohjauskulma anturi pitäis kalibroida..) . sit rupes jarrunestet vuotamaa, korjattii se ni johan pimeni hetken päästä ratista valot ja nappulat ei toimi... että sillee😒😒
Eihän sitä tiedä, mutta BSR:n softat on todettu sen verran huonoiksi Trionic 8 kohdalla ainakin, että moottorivaurio voi olla sen syytä. Tai sitten ihan vaan muuten.

Näihin erilaisiin sähköisiin vikoihin on usein syynä huono akku. Vaikka miten mittaat ja lataat sekä kunnossa olevaksi toteaisit, niin ei auta. Tämä on tosi tarkka akun kunnolle. Tähän jarruvikaan se ei tietenkään ole sentään syynä :lol: . Ainakin käsijarrun käyttämättömyys saa aikaan jarruvivun akselin välistä vuotamaan jarrunestettä, kun sitä alkaa taas käyttämään. Myös pitkäaikainen seisonta aiheuttanee vuotoa kunnes taas otetaan ajoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 Käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

petrisa kirjoitti:
La Loka 26, 2019 09:47
kaisayl kirjoitti:
La Loka 26, 2019 08:45
jollain bsr ohjelmalla (voikohan se tehä tota vikaa?)
Kyllä voi.
BSR on melkein vihon viimeinen softa mitä näihin T8 ECUhin kannattaa tyrkätä :twisted: .
Iteltä löyty femmasta ostettaessa vuonna 2014 bsr-purkki.. Kone hajosi, tutkittiin softaa oli mm. Nakutusvarot pistetty pois ja mitä muuta arveluttavaa. Todettiin konevaurio softasta johtuvaksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: 9-3 Käynti ongelma

Viesti Kirjoittaja Scraab »

SS kirjoitti:
Su Tammi 05, 2020 10:09
Rattinapit, airbagin ja kulma-anturin viat voisi selittää CIM moduuli. Haulla löytyy paljon tietoa CIM:stä. Akkukaapelien irrotus ja/tai kiinnitys käräytti omani.

Se BSR:n softa kannattaa myös korvata jollain muulla, harrastajilta löytyy apuja.
Onko akkukaapelien irroitukselle joku virallinen proseduuri, millä estetään CIM-vaurio? Lähtökohtaisesti odottaisi, että ajoneuvo kestää maajohdon aukaisun ilman ongelmia?

Onko BSR:n heikkouksista näyttöä? Ymmärtääkseni BSR tarjoaa konetakuuta ohjelmistolleen, ja mikäli vaurion voidaan osoittaa johtuvan heidän tuotteestaan, maksumies löytyy? Näin minulle joskus ruotsinmaalla annettiin ymmärtää. Tunnetut merkit (Rica, BSR jne) tarjoavat mahdollisuuden ohjelmiston omatoimiseen vaihtoon vakioksi, mikä ainakin tuotannossa ja päivityksien piirissä olevissa ajoneuvoissa on rahanarvoinen asia. Esimerkiksi tuoreehkoissa Volvoissa softia päivitetään joka huollossa ja kaiken päälle auto välittää dataa tehtaalle..
Vastaa Viestiin