Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
TLinden
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja TLinden » To Loka 17, 2019 21:47

2014 ostin 2004 vuosimallin 1.8t SS:n, joka on palvellut näihin päiviin asti hienosti. Autolla oli ostettaessa ajettu 100 000 km, nyt mittariin on kertynyt lähes 240 000. Vuosien varrella on saanut uusia normaalia kuluvia osia ja vaihteistoöljyjä vaihdettu myös säännöllisesti. Viimeksi vaihteistoöljyt vaihdettiin elokuussa. Säännöllisestä huoltamisesta huolimatta tänään kotimatkalla laatikko täristi vaihdoin yhteydessä muutaman kerran, yhdellä kertaa jopa melko voimakkaasti ja parin kilometrin päässä kotoa tuli ajotietokoneen näytölle ilmoitus automaattilaatikkoviasta ja siitä, että laatikko toimii nyt vikatilassa. Myös moottorin vikavalo syttyi.

Onkohan tässä nyt peli menetetty? Reilut 5 vuotta sitten auto maksoi autokaupassa 9900 euroa, mutta ainakin hyvitysarvo kunnossa olevasta autosta on nyt vähän toista tonnia. Yhden automaattilaatikon olen aikanaan toisen merkkiseen autoon korjauttanut, eikä siinä ollut mitään järkeä, maksoi pitkälti kolmatta tonnia ja olisi vaatinut vielä venttiilien uusintaa lisäksi, jotta olisi tullut täydellinen. En investoinut enää lisää satasia, vaan myin auton siinä kunnossa pois.

Vaihtoehtojahan tässä olisi myydä auto varaosa-autona pois. Mm. jarrulevyt ja palat on pari viikkoa sitten vaihdettu eteen uudet. Kesärenkaat myös uusittu vielä nyt syksyllä. Vaihteistoa lukuunottamatta kaikki on kunnossa ja ainoa vika on apukuskin oven lukituslaite, jota en korkean hinnan vuoksi ole viitsinyt uusia. Jopa yksi kaukosäätöavain uusittiin syksyllä... Montakohan satasta tästä voisi varaosiksi myymällä saada?

Mietinnässä myös se, että ostaisi jostain samanlaisen auton manuaalilaatikolla (ei enää automaattia, kiitos!) ja pitäisi tämän itsellä varaosa-autona. Toisaalta vanhempaa korimallia olisi tarjolla muutamakin yksilö vähän ajettuina ja kiehtoisivat siksi, että VIN-numeron perusteella Uudenkaupungin tuotteita. Renkaat ja vanteethan tästä saisi vanhempaankin korimalliin käymään, mutta tuskin yhtään mitään muuta. (Olen vanhemman korisen 9-3:n omistanut aiemminkin.)

Vai onko foorumilla joku näihin automaatteihin perehtynyt, joka saisi auton vielä kohtuuhintaan kuntoon? Kuinka kauan näiden laatikoiden pitäisi ylipäätänsä kestää? Olen käsittänyt, että öljyt 60000 km välein vaihtamalla pitäisi kestää useita satoja tuhansia, mutta nyt jäi suhteellisen lyhyeen...

TLinden
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja TLinden » Su Loka 20, 2019 11:43

Vastataan tähän itselle, kun kukaan muu ei ole kommentoinut. Oikeastaan lisäkysymyksiä: jos omistat tämän mallin autommaattivaihteistolla, niin paljonko autollasi on ajettu? Ja onko automaatille tehty muut huoltoa kuin öljynvaihto?

Olen Pro-Carservicellä vaihdattanut omaani öljyt sen 60000 km välein, mutta tuossahan vaihtuu vain osa öljyistaä. Perusteellisemmassa vaihdossa ja vaihteiston huuhtelussa en ole autoa koskaan käyttänyt. Tuskin on aiemmat omistajatkaan.

Tarina kuitenkin loppuu jo onnellisesti, eli auto tulee kuntoon tavalla tai toisella. Tilalle tulossa jonkun 3500 eurolla kunnostuttama laatikko purkuautosta, tai jos vika paljastuukin vaihteiston ohjaimesta tms. niin ei vielä vaihdeta tuotakaan. Joka tapauksessa kuntoon tulee, eikä maksa tuhansia. Vastauksia vain kaipailen tulevaisuuden kannalta - eli onko peliliike ostaa tuo kunnostettu laatikko tallin nurkkaan odottelemaan tulevaa mahdollista vaihtoa, jos oma laatikko joskus myöhemmin hajoaakin, vaikka nyt jollain tempulla tulisi kuntoon.

jooseppi78
"Aero"
Viestit: 394
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 » Su Loka 20, 2019 11:48

Voihan tuo vika johtua solenoidi viasta? Tech kertoisi varmaan enemmän. Käsittääkseni niitäkin tästä laatikkomallista on mennyt.
"Hevoseton" mies on huoleton mies

TLinden
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja TLinden » Su Loka 20, 2019 13:47

Menee tosiaan auto vikakoodinlukuun ensin, itsellä kun ei Techia ole. Yleismallin monimerkkitesterini ei näihin koodeihin käsiksi pääse, vaikka pätevä peli onkin. Sen jälkeen ollaan viisaampia.

Tänään siirsin auton vajaan 5 km päähän tuossa limp modessa ja kyllähän se täysin ilman tärinöitä toimi ja liikkui niin hyvin kuin tuossa moodissa on mahdollista.

Avatar
Metu
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 21:40
Paikkakunta: Sipoo

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja Metu » La Loka 26, 2019 22:58

Itsellä 365 tkm ajettu vm. 2003 automaatti. Laatikko pelittää hyvin. Toissa kesänä tuli laatikon vikakoodi tuttavan käytössä heti käynnistettäessä. Oiskohan automaattiin tottumaton tuttava tehnyt jotain väärää pysäköidessä... Joka tapauksessa vikakoodi hävisi ja ei ole toistunut.
9-3 SC 1.8t -07
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)

Avatar
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1520
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja suapas » Su Loka 27, 2019 11:52

Autollasi on enemmän käyttöarvoa,kuin rahallista. Jos laatikko on rikki,niin hommaisin esim. naapurimaasta vaihtolootan. Mutta jos ei enää tomaattia, niin sit varaosix itelle tai muille.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A ja M
# 2333

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3079
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja petrisa » Su Loka 27, 2019 13:50

TLinden kirjoitti:
To Loka 17, 2019 21:47
2014 ostin 2004 vuosimallin 1.8t SS:n, joka on palvellut näihin päiviin asti hienosti. Autolla oli ostettaessa ajettu 100 000 km, nyt mittariin on kertynyt lähes 240 000. Vuosien varrella on saanut uusia normaalia kuluvia osia ja vaihteistoöljyjä vaihdettu myös säännöllisesti. Viimeksi vaihteistoöljyt vaihdettiin elokuussa. Säännöllisestä huoltamisesta huolimatta tänään kotimatkalla laatikko täristi vaihdoin yhteydessä muutaman kerran, yhdellä kertaa jopa melko voimakkaasti ja parin kilometrin päässä kotoa tuli ajotietokoneen näytölle ilmoitus automaattilaatikkoviasta ja siitä, että laatikko toimii nyt vikatilassa. Myös moottorin vikavalo syttyi.

Onkohan tässä nyt peli menetetty? Reilut 5 vuotta sitten auto maksoi autokaupassa 9900 euroa, mutta ainakin hyvitysarvo kunnossa olevasta autosta on nyt vähän toista tonnia. Yhden automaattilaatikon olen aikanaan toisen merkkiseen autoon korjauttanut, eikä siinä ollut mitään järkeä, maksoi pitkälti kolmatta tonnia ja olisi vaatinut vielä venttiilien uusintaa lisäksi, jotta olisi tullut täydellinen. En investoinut enää lisää satasia, vaan myin auton siinä kunnossa pois.

Vaihtoehtojahan tässä olisi myydä auto varaosa-autona pois. Mm. jarrulevyt ja palat on pari viikkoa sitten vaihdettu eteen uudet. Kesärenkaat myös uusittu vielä nyt syksyllä. Vaihteistoa lukuunottamatta kaikki on kunnossa ja ainoa vika on apukuskin oven lukituslaite, jota en korkean hinnan vuoksi ole viitsinyt uusia. Jopa yksi kaukosäätöavain uusittiin syksyllä... Montakohan satasta tästä voisi varaosiksi myymällä saada?

Mietinnässä myös se, että ostaisi jostain samanlaisen auton manuaalilaatikolla (ei enää automaattia, kiitos!) ja pitäisi tämän itsellä varaosa-autona. Toisaalta vanhempaa korimallia olisi tarjolla muutamakin yksilö vähän ajettuina ja kiehtoisivat siksi, että VIN-numeron perusteella Uudenkaupungin tuotteita. Renkaat ja vanteethan tästä saisi vanhempaankin korimalliin käymään, mutta tuskin yhtään mitään muuta. (Olen vanhemman korisen 9-3:n omistanut aiemminkin.)

Vai onko foorumilla joku näihin automaatteihin perehtynyt, joka saisi auton vielä kohtuuhintaan kuntoon? Kuinka kauan näiden laatikoiden pitäisi ylipäätänsä kestää? Olen käsittänyt, että öljyt 60000 km välein vaihtamalla pitäisi kestää useita satoja tuhansia, mutta nyt jäi suhteellisen lyhyeen...
Laatikkoon on siis vaihdettu kolmesti öljyt :?:
Mikäli siis nykyinen omsitaja on sen tehnyt 60 tkm välein: heti ostamisen jälkeen viim. 120 tkm, 180 tkm ja nyt 240 tkm kohdilla, näin oletan.
Laatikon pitäsi kyllä olla kestävä jos öljytkin on noin tunnollisesti vaihdettu. Tosin huuhtelumenetelmä olisi aina parempi niin silloin n. 100 tkm välein riittää.

Ei näissä yleensä paljon vikoja ole, mutta kerranko se sattuu kohdalle :( .
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5661
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Su Loka 27, 2019 14:01

suapas kirjoitti:
Su Loka 27, 2019 11:52
Autollasi on enemmän käyttöarvoa,kuin rahallista. Jos laatikko on rikki,niin hommaisin esim. naapurimaasta vaihtolootan. Mutta jos ei enää tomaattia, niin sit varaosix itelle tai muille.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saab/ ... A5da/Alla/
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9024
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja ng900aero » Su Loka 27, 2019 14:38

Olisiko lähtenyt jokin likapartikkeli irti ja tukkinut jonkin venttiilin tms? Oletko kokeillut käyttää akunnavan irti esim. tunnin ajan, josko vikatila poistuisi? Jos lähtee pelaamaan niin voisi olla paikallaan tehdä lootalle öljyjen huuhteluvaihto?
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4252
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Su Loka 27, 2019 17:46

Laitetaan tähän nyt tutkimus- ja huoltoraporttia kun tuntuu olevan topicila lukijoita:
- tcm:ssä oli tullessa vikakoodi sisääntulevan akselin nopeusanturista, nollattiin ja nyt 150km erilaisissa olosuhteissa kelattu eikä vika tule takaisin.
- kakkosen ja joskus kolmosen kytkeytyminen jysähtää hivenen enemmän kuin yleensä näissä. Lämpimänä enemmän.
- vaihdesopeutukset ajettu uusiksi muttei muutosta vaihto-ominaisuuksiin

Mitenkään käyttökelvoton aski ei ole mutta kyllä nuo kytkentäilmiöt ihan läsnä ovat.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Avatar
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1520
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja suapas » Su Loka 27, 2019 19:10

Omassa viirussa kanssa jysähtää satunnaisesti kakkonen, alaspäin vaihdossa. Mutta todella harvoin ja nimenomaan lämpösenä.Ajoin aikonaan öljyt suotimen läpi,muttei vaikutusta. Ml n.345 tkm.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A ja M
# 2333

Avatar
jhir
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Marras 14, 2007 21:18
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja jhir » Su Loka 27, 2019 20:13

BG - öljyhuolto auttoi omalla kohdallani. Jysähti aina, kun laittoi vivun N -> D . Suosittelen. 400k ajettu, nyt toimii hienosti.
Saab 1.8t SS
Saab 2.8 Aero XWD Hirsch

TLinden
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja TLinden » Ke Loka 30, 2019 09:05

Tällä hetkellä taas on käyttökelvoton. Huonoa onnea.

Eli kun Vesalta ajelin kotiinpäin, niin 88 km ajon jälkeen taas "Gearbox malfunction. Limited performance. Contact service." Auto Vesalle takaisin seuraavana päivänä, ensin tosin työreissu Tampereelle. Vaihteisto toimi vikailmoituksesta huolimatta Tampereelle asti, mutta keskustassa meni limp modeen ja ajo vähän mielenkiintoista. Sammutin auton liikennevaloissa ja sitten toimi muutaman sata metriä ja taas vika päälle. Siis virheilmoitus näytöstä ei hävinnyt missään välissä, mutta laatikko virrat sammuttamalla meni kuitenkin hetkeksi pois limp modesta.

Vikakoodia oli taas samasta asiasta kuin aiemmin ja nyt erona, että vika jo pysyi päällä Vesan luonakin ja vaihdoissa oli oikein kunnon jysähtelyä. Samoin silloin, kun vaihteenvalitsimen siirtää D:ltä N:lle ja toisin päin, jysähtää aina. Tämmöistä ei ole tehnyt aiemmin, vaan nämä oireet ovat tulleet siitä lähtien, kun ensimmäisen kerran tuli tuo "Gearbox malfunction". Ne tärinät, mitä on joskus vaihdossa olleet, eivät ole olleet tämmöisiä jysähdyksiä, vaan ennemminkin semmoista vähän niin kuin tärinäraidan päälle ajaisi.

Vikakoodihan on, ettei akselinpyörimisnopeustunnistimelta tule signaalia, mutta ajossa Tech näyttää koko ajan, että sieltä signaali tulee, MUTTA kierrokset ovat ihan muuta mitä pitäisi. Hetken aikaa lukemat ovat uskottavia, mutta ne saattavat yhtäkkiä hypähtää 500-1000 kierrosta ja sen jälkeen menee limp modeen. Ja limp modessa kierrokset ovatkin vain 10% siitä, mitä niiden pitäisi olla. Liekö anturi kuitenkin viallinen tai sitten johtosarja... tai laatikon ohjausyksikkö. Oli puhe, että noiden vaihtoa kokeiltaisiin ja katsottaisiin, mitä tapahtuu. Mutta noihin jysäyksiin ei pitäisi tuosta tulla apua, ainoastaan siihen, että ei välttämättä tekisi tuota vikakoodia enää.

Vesallahan on kolariauto pihassa ja siinä isolla rahalla aikaisemman omistajan korjauttama automaattilaatikko, eli siinä ei ongelmaa sinänsä. Vaihto onnistuu.

Lähinnä juttu on nyt se, että aikaa ja ennen kaikkera rahaa on mennyt paljon ja vaikea raktaisu edessä. Eli laitetaanko tämä kuntoon kokonaiskustannusten hipoen jo auton markkina-arvoa riskinä, että tuo "uusikin" vaihteisto taas hajoaa hetken päästä. Sillä on kuitenkin satatuhatta ajettu jo täydellisen kunnostuksen jälkeen (kunnostus oli maksanut 3500 eur, joten käytännössä varmaan rakennettu koko laatikko uusiksi.)

BG-öljynvaihto varmaan olisi järkevä ollut tehdä jossain vaiheessa. Siis kolme kertaa olen Pro-Car Servicellä vaihdattanut vaihteistoöljyn auton omistusaikanani, edellinen omistaja oli vaihdattanut kerran, eli säännöllisesti 60 000 km välein on vaihdettu, mutta eihän tuossa perinteisessä vaihdossa öljystä vaihdu kuin joku kolmannes ja BG-vaihdossa tulisi pesukin samalla. Toisen merkkiseen autoon tuon itse asiassa teetätin kerran, oli vain noin 500 euron juttu, ei ole halpaa hommaa.

Sehän näissä tämän ikäisissä ja tämän verran ajetuissa on, että käyttöarvo korkea ja auton historian tuntee ja tietää tekniikan olevan muuten kunnossa, huollot ja korjaukset tehtynä ja kori ja sisusta paljon siistimmät kuin vastaavissa keskimäärin. Auton reilut 5 vuotta sitten ostaessani oli kuin uusi, edellinen omistaja oli pitänyt todella hyvää huolto. Itse en ole pystynyt ihan samaan ja lapsiperheen käytössä tulee takapenkillekin sotkua, mutta vastaavan ikäiset ja saman verran ajetut 9-3:set, mihin olen tutustunut ovat kaikki olleet huomattavasti sotkuisempia.

Vesallakin useampia korjausta odottava auto omistuksessaan, joista saisi käyttööni auton tehtyä ja voisi sitten tämän omani ottaa vaihdossa. Ja tutulla erittäin edullisesti myynnissä samanikäinen 2.0t 9-3 manuualivaihteilla, ajettu 320 000 km, saimme puhuttua hinnankin jo kohdalleen.... Vaikeita valintoja. Ja kun Vesalla taas olisi tarjota vähänajettua ja helpolla kuntoon tulevaa OG 9-3:sta. Tosin erittäin siisti vain yhdellä omistajalla ollut OG tuli jo haettua Rinta-Joupilta, kun oli autolle tarvetta, mutta edelleen tarvitttaisiin toinen Saab, kun itsellä ja vaimolla pitäisi molemmilla olla hyvät työmatka-autot ja varakulkine tuli jo reilun tonnin tappiola pikaisesti myytyä jo pois, kun vaikutti, että automaattini vika oli väliaikainen juttu, kun auto oli Vesan koeajossa toiminut ok.

jooseppi78
"Aero"
Viestit: 394
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 » Ke Loka 30, 2019 09:27

Mites ne lootan solenoidiventtiilit? Ainakin muissa niiden vikaantuminen tekee ne jysähtävät vaihdot? Mitä tulee pesuaineilla tehtäviin lootahuuhteluihin niin itse en niitä käyttäisi. Jos huuhdellaan niin sitten pelkällä öljyllä. Ja ne normaalit öljynvaihdot voi tehdä tiuhempaan jos ns. osaöljynvaihto huolettaa.
"Hevoseton" mies on huoleton mies

TLinden
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Automaatti hajosi, mitä nyt...?

Viesti Kirjoittaja TLinden » Ke Loka 30, 2019 14:50

Voihan siinä olla solenoidivikakin. Päädyin kuitenkin siihen, että Vesa saa tuosta itsellen projektin ja siirryn toiseen autoon. Kyllä tuo lopulta kuntoon tulee, mutta riski, että rahaa palaa liikaa, on liian suuri. Vesalla kuitenkin intresseissä kunnostaa se ja jos vielä oman perhepiirin käyttöön auto menee, niin silloins siihen uppoavilla työtunneilla ei ole niin paljon väliä. Näin maksavalle asiakkaalle taas väli on suurempi, koska auton markkina-arvo on kuitenkin pudonnut tosi alas. Käyttöarvoa sillä toki on ja paljonkin.

Vastaa Viestiin