9-3 tid käynnistyksestä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Hietalahti
"Viggen"
Viestit: 683
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

9-3 tid käynnistyksestä

Viesti Kirjoittaja Hietalahti »

9-3 SC 1.9 TiD 2005 manuaali. Ajettu 300tkm, polttoainelämmittimellä.

Auto on pikkuhiljaa alkanut käynnistymään myöhemmin ja myöhemmin, startti pyöritää niin kuin pitää. Polttoainesuodatin on vaihdettu. Vaikuttaa siltä että käynnistyy vasta sitten kun polttoaine on saapunut sylintereihin. Mitä ajatuksia tovereilla heräsi?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 tid käynnistyksestä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Oma kokemukseni näistä moottoreista on, että ainakin nokka-akselin tunnistimen vika aiheuttaa pitkää starttia. Sitä en tiedä kuinka yleinen se yleensä on tässä Fiatin koneessa. Käsittääkseni käynnistyksen jälkeen auto käy hyvin, mutta polttoainekulutus on tavallista korkeampi tässä viassa.
Voihan siellä olla polttoaineen paluupuolella vuoto takaisin päin ja siksi kestää aikansa ennenkuin ilmautuu. Myös hehkujen vika saattaa olla.

Ainakin tuosta nokka-akselin anturista ja hehkuista jää vikakoodi, joten siitä kannattaa nyt ensin aloittaa eli auto piuhan päähän ja mielellään Tech2 tai OpCom.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 tid käynnistyksestä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hietalahti kirjoitti:
La Loka 26, 2019 09:15
9-3 SC 1.9 TiD 2005 manuaali. Ajettu 300tkm, polttoainelämmittimellä.

Auto on pikkuhiljaa alkanut käynnistymään myöhemmin ja myöhemmin, startti pyöritää niin kuin pitää. Polttoainesuodatin on vaihdettu. Vaikuttaa siltä että käynnistyy vasta sitten kun polttoaine on saapunut sylintereihin. Mitä ajatuksia tovereilla heräsi?
Ilmeneekö tuo ainoastaan kylmäkäynnistyksessä vai muutenkin?

Meidän cabbea saa sahata jonkin aikaa aamulla kylmänä, mutta sen jälkeen käynnistyy ihan OK.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: 9-3 tid käynnistyksestä

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Ruiskutus alkaa vasta kun paine railissa saavuttaa tietyn raja-arvon, esimerkiksi 100bar. Paineennousun hitauteen vaikuttaa paluupuolelle (tai harvemmin sylinteriin) vuotava suutin. Paluuvirtausmittauksella kylmänä tämän voi varmistaa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 tid käynnistyksestä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

pvdriver kirjoitti:
La Loka 26, 2019 12:17
Ruiskutus alkaa vasta kun paine railissa saavuttaa tietyn raja-arvon, esimerkiksi 100bar. Paineennousun hitauteen vaikuttaa paluupuolelle (tai harvemmin sylinteriin) vuotava suutin. Paluuvirtausmittauksella kylmänä tämän voi varmistaa.
Muistaakseni Commonrail-systeemeissä tuo raja on 250 bar. Näinhän se on, että mikäli polttoaineen seassa on vähänkin ilmaa niin se puristuu kasaan eikä korkeapainepumppu saa nostettua painetta riittäväksi. Kunnes ilma poistuu niin sitten käynnistyy.
Mikäli vika on vähitellen pahentunut se voisi hyvin olla tuo vika.

Parhaimmilla puhelinsovelluksilla esim. Torque, OBD-Doctor jne sekä BT-OBD-palikalla saa yhteyden autoon ja pystyy lukemaan yleisimmät vikakoodit sekä tarkkailemaan reaaliaikaista dataa mm. rail-painetta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3 tid käynnistyksestä

Viesti Kirjoittaja petromies »

Näinhän se yleensä onkin että käynnistyy vasta kun polttoaine on sylintereissä.. mutta pitkää starrttia ko. Dieselissä aiheuttaa myös matkansa päätä lähestyvä starttimoottori. Pyörittää hyvin ja kailki vaikuttaa olevan ok mutta ei käynnisty. Useim käynnistyy sillä hetkellä kun heittää irti virtaavaimesta. Kylmänä lähtee paremmin kuin kuumana.
Syy lienee se, että haukkaa sen verran reilusti virtaa että moottorin elektroniikka ei toimi. Akku voi olla tässä tapauksessa silti ihan ok
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3 tid käynnistyksestä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kannattaa myös kokeilla lämpeneekö akkukengät, melko yleistä näissä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 tid käynnistyksestä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Su Loka 27, 2019 09:56
Parhaimmilla puhelinsovelluksilla esim. Torque, OBD-Doctor jne sekä BT-OBD-palikalla saa yhteyden autoon ja pystyy lukemaan yleisimmät vikakoodit sekä tarkkailemaan reaaliaikaista dataa mm. rail-painetta.
Yleisimmät vikakoodit kyllä, mutta ei välttämättä esimerkiksi kampiakselin asentoanturin ja hehkutulppien antamia vikakoodeja.

Sattui nimittäin niin, että kun oltiin ostamssa tuota Cabbea, niin otin Bluetooth OBD -mokkulan ja puhelimen (jossa Torque) mukaani.
Ei näyttänyt mitään vikakoodeja koeajon aikana, joten ostin auton.

Parin päivän päästä laitettiin Tech 2 kiinni autoon: sieltä löytyi kampiakselin anturin ja hehkutulppien vikakoodeja. Ne kun saatiin pois, niin moottori alkoi käydä hieman rauhallisemmin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin