Öljyä vuotaa turbon läheltä (oli: ei käynnisty kansirempan jälkeen)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Öljyä vuotaa turbon läheltä (oli: ei käynnisty kansirempan jälkeen)

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Edit:

Auto toimii muuten hyvin mutta jostain tulee ajossa aika reippaasti öljyä katin päälle ja sotkee koko tuliseinän ja apurungon.

Paluulaipassa on uusi tiiviste (itse leikattu 400c kestoltaan olevasta "paperista") Kaikki banjot on tsekattu ja kireällä ja kuivat. Öljyä ei tule kaasuttaessa paikallaan kun montussa asiaa ihmettelin, mutta ajossa (ilmeisesti ahdoilla) sitä jostain alkaa lentämään.

En enää keksi muuta kuin että turbon paluuputki vuotaa öljypohjan päästä ja vain ajossa/ahdoilla sylkee öljyä tai että öljyn tuloputken letkuosissa on jotain häikkää.

Eikö öljynpaine nouse kuitenkin kierrosten mukana, joten ajossa eroa ei ole kuin ahdot ja moottorin liike tyynyjen varassa? Mitä tuosta nyt ekana katsoisi, kaipa sen paluuputken alapään? Vai puskisiko se edes öljyä suuremmissa määrin?

Turbo on tehdasuusi Mitsun 11t.
Viimeksi muokannut lentäväsaabisti, Su Marras 24, 2019 23:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
unnah
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 18:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei käynnisty kansirempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja unnah »

Tuleeko kipinä sytystulpille?
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ei käynnisty kansirempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Homma ratkesi, eipä kolmen aikaan yöllä tullut muistettua tiivistettä pa-tukin päähän :facepalm_man:

Nyt toimii :saab:
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Öljyä vuotaa turbon läheltä (oli: ei käynnisty kansirempan jälkeen)

Viesti Kirjoittaja kalle »

Tarkasta ettei öljynpaluun taittuva osa ole tukossa ja rutussa. Varmista myös öljypohjaan tuleva pää, että ei ole liian ylhäällä.
9-3 ss -03
Sotkamo
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Öljyä vuotaa turbon läheltä (oli: ei käynnisty kansirempan jälkeen)

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

kalle kirjoitti:
Ma Marras 25, 2019 14:41
Tarkasta ettei öljynpaluun taittuva osa ole tukossa ja rutussa. Varmista myös öljypohjaan tuleva pää, että ei ole liian ylhäällä.
Tänään otin koko paluuputken irti, putsasin ja vaihdoin tiivisteet ja löin kiinni. Ei vaikutusta :?

Sen huomasin käsikopelolla että se öljylinja joka lähtee turbon päältä ja häviää "jonnekkin" on taitoksissa ja varmaan sieltä ei öljy ihan normaalilla tavalla kulje. En vain millään löytänyt sitä sen toista päätä, täytyy katsoa montussa paremmin. Ajatus on että se kumiosa vuotaisi sitä öljyä, vai onko tuossa jokin mahdollisuus että mahdollisen tukkeen takia se heittää öljyt jostain varoventtiilistä pihalle? Ei kai?

Yritän ottaa sen putken irti ja käyn vaihdattamassa siihen kumiosan jossain liikkeessä.

Jos se ei siitäkään ole kiinni niin en kyllä keksi mistä sitä voisi tulla.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Öljyä vuotaa turbon läheltä (oli: ei käynnisty kansirempan jälkeen)

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Jos tuolla on öljyt uudessa turbossa käyneet vähissä niin onneksi nää on nykyään lähes ilmaisia niin ei niin haittaa vaikka jotuis uutta tilailemaan.

Ei se ainakaan ääntele, ja luulisi että menee aika nopeasti huonoksi ilman öljyä.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Öljyä vuotaa turbon läheltä (oli: ei käynnisty kansirempan jälkeen)

Viesti Kirjoittaja kalle »

Se paluu putki jää tosi helposti huonoon asentoon ja alapään oo rengas jos ei oo pohjassa niin varmasti roiskuu. Voi olla että pelkkää putkea iroittamalla sitä ei saa pohjaan. Ahdin pakosarjan laipasta irti ja sitten putki ihan pohjaan. Ainakin itse olen joka kerta saanut hieroa sitä paluu putkea oikeaan asentoon kun Ahdin ollu irti.
9-3 ss -03
Sotkamo
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Öljyä vuotaa turbon läheltä (oli: ei käynnisty kansirempan jälkeen)

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

kalle kirjoitti:
Ma Marras 25, 2019 22:37
Se paluu putki jää tosi helposti huonoon asentoon ja alapään oo rengas jos ei oo pohjassa niin varmasti roiskuu. Voi olla että pelkkää putkea iroittamalla sitä ei saa pohjaan. Ahdin pakosarjan laipasta irti ja sitten putki ihan pohjaan. Ainakin itse olen joka kerta saanut hieroa sitä paluu putkea oikeaan asentoon kun Ahdin ollu irti.
Kyllä se ihan pohjassa on, eli mulla oli koko putki irti ja työnsin sen pohjaan ennnen ahtimeen kiinnittämistä, melko kiva homma muuten tehdä ilman monttua tai nostinta..

Ja sen jälkeen sitten turbon puolelta kiinni.

Olen saanut infoa että samanlaiset oireet olisi olleet yhdessä NG95:ssa ja siinä syynä oli öljyn syöttöputki, mitä jo siis itsekin olen epäillyt, ja siinä oleva kumiputki.

Tänään otan sen irti, Wissin mukaan vaatii vain katin poiston edestä :?

Onko joku vaihtanut tuota putkea esim. Garretin Mitsuun päivittämisen yhteydessä, eikö sitä tosiaan saa ilman katin irroittamista irti lohkosta?
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Öljyä vuotaa turbon läheltä (oli: ei käynnisty kansirempan jälkeen)

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Otin katin irti, ja tuli mieleen että miksi WIS käskee katkaista putken äänenvaimentimen takaa kyseisessä hommassa?

Itse en ottanut ku laipan irti alhaalta.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Öljyä vuotaa turbon läheltä (oli: ei käynnisty kansirempan jälkeen)

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

eihän nyt ole niin että ahdot pääsee öljytilaan jos ei kerran paikallaan mistään vuoda, eli imusarjassa oleva "pilli" päästää paineet öljytilaan.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Öljyä vuotaa turbon läheltä (oli: ei käynnisty kansirempan jälkeen)

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Signum 2.0T kirjoitti:
Ti Marras 26, 2019 22:04
eihän nyt ole niin että ahdot pääsee öljytilaan jos ei kerran paikallaan mistään vuoda, eli imusarjassa oleva "pilli" päästää paineet öljytilaan.
Nyt ei äkkiseltään sytytä että mikäs tuon aiheuttaisi? Tai siis mikä on väärin?

Auto ainakin toimii ihan normaalisti ja kiihtyy yms.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Öljyä vuotaa turbon läheltä (oli: ei käynnisty kansirempan jälkeen)

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

lentäväsaabisti kirjoitti:
Ke Marras 27, 2019 13:01
Signum 2.0T kirjoitti:
Ti Marras 26, 2019 22:04
eihän nyt ole niin että ahdot pääsee öljytilaan jos ei kerran paikallaan mistään vuoda, eli imusarjassa oleva "pilli" päästää paineet öljytilaan.
Nyt ei äkkiseltään sytytä että mikäs tuon aiheuttaisi? Tai siis mikä on väärin?

Auto ainakin toimii ihan normaalisti ja kiihtyy yms.
imusarjan ja kannen välissä on huohotinventtiili, semmonen "pilli" mikä pitäisi mennä ahdoilla kiinni mutta jos vuotaa niin ahdot pääsee öljytilaan.

ei oo pitkä kun yhteen vectraan vaihdoin, aina ahdoilla nosti ahtimen paluuputken lohkosta sen verran että roiskui öljyä pihalle.

tämäkin toimii muuten kyllä normaalisti.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Öljyä vuotaa turbon läheltä (oli: ei käynnisty kansirempan jälkeen)

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Signum 2.0T kirjoitti:
Ke Marras 27, 2019 21:05
lentäväsaabisti kirjoitti:
Ke Marras 27, 2019 13:01
Signum 2.0T kirjoitti:
Ti Marras 26, 2019 22:04
eihän nyt ole niin että ahdot pääsee öljytilaan jos ei kerran paikallaan mistään vuoda, eli imusarjassa oleva "pilli" päästää paineet öljytilaan.
Nyt ei äkkiseltään sytytä että mikäs tuon aiheuttaisi? Tai siis mikä on väärin?

Auto ainakin toimii ihan normaalisti ja kiihtyy yms.
imusarjan ja kannen välissä on huohotinventtiili, semmonen "pilli" mikä pitäisi mennä ahdoilla kiinni mutta jos vuotaa niin ahdot pääsee öljytilaan.

ei oo pitkä kun yhteen vectraan vaihdoin, aina ahdoilla nosti ahtimen paluuputken lohkosta sen verran että roiskui öljyä pihalle.

tämäkin toimii muuten kyllä normaalisti.
No perkale, tuohan se syy voisi olla. Tosin eilen ottaessa syöttöputkea pois (oli ehjä päällisin puolin) kokeilin vielä sitä paluuletkun päätä ja se on kyllä tiukasti paikallaan. Autolla oli siis ajettu kyllä tässä välissä että luulisi että se olisi huonosti kiinni jos ahdot olis työntäny sitä pois.. mutta tuo venttiili ei varmaan kallis ole joten vaihdan sen nyt sitten myös.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Öljyä vuotaa turbon läheltä (oli: ei käynnisty kansirempan jälkeen)

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Tuota ei varmaan hyllystä saa niin kokeilen nyt tuota uutta syöttöletkua ja laitoin kaksi GoProta kuvaamaan tilannetta ahdoilla :mrgreen:
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Öljyä vuotaa turbon läheltä (oli: ei käynnisty kansirempan jälkeen)

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

lentäväsaabisti kirjoitti:
To Marras 28, 2019 12:22
Tuota ei varmaan hyllystä saa niin kokeilen nyt tuota uutta syöttöletkua ja laitoin kaksi GoProta kuvaamaan tilannetta ahdoilla :mrgreen:
luulis vuodon löytyvän noilla :D

osa 2 jos siis tarvetta tulee
https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 8378991581

https://www.esaabparts.com/static/image ... 797658.jpg
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Vastaa Viestiin