Höyrysauna

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
karvamato1
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Marras 09, 2019 10:59

Höyrysauna

Viesti Kirjoittaja karvamato1 »

Saab 9-3 combissa semmosta ongelmaa että ikkunat ei meinaa pysyä millään huuruttomina ajossa. Jos laittaa ilmastoinnin auto- asentoon niin hetken päästä on lasit tuulilasia myöten niin huurussa ettei viitsi ajaakkaan. Takaikkunat alkaa ihan valuakkin aina välillä kun niin paljon tiivistyy kosteutta. Raitisilmasuodatin vaihdettu uuteen noin kuukausi sitten.

Missähän mättää? Vaikuttaa siltä että auton sisään tulevaa ilmaa ei ole ollenkaan kuivattu. Lisäksi mietin että mistä sport combissa poistuu hytissä oleva ilma? Jostain takaa ilmeisesti?
tunkkimies
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Pe Elo 15, 2014 16:42
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Höyrysauna

Viesti Kirjoittaja tunkkimies »

Itsellä tehnyt samaa. Kuivatan autoa ovet auki lämpimässä hallissa ja sitten myös pitemmän puhalluksen ilmastoinnin sammuttaen ja niin kuuma puhaltaen kuin tulee täysillä. Eli toisin sanoen kuivatan ilmalinjat.
Nimimerkillä: luin joskus tonnarin puolelta samoja...

Kokeile myös eihän ole "kokolattiamatto" märkä mistään. Minulla oli kostea kun otin takana kumimatot pois.
99 -82 2d, 9-3ss 2.0t biopower -my09
EX: 3x tonnari, 3x 9-5og, 3x 9-3ng
Saabit perheessä x7 (9-3 og ja ng sekä 9-5 og ja ng)
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Höyrysauna

Viesti Kirjoittaja aero »

Mahdolliset vesivuodot kannattaa tosiaan tutkia, mutta kysytäänpä lisäksi, että millaista ajoa teillä tulee? Nythän on taas ulkona ollut kosteutta enempi kuin tarpeeksi ja sitä kantautuu helposti autoon sisään tekemään taikojaan. Tähän auttaa kun auton saa kunnolla kuivaksi ja tuon hallikuivatuksen lisäksi riittävän pitkät ajomatkat toimii aiheessa kohtuu hyvin, kunhan ilmanvaihto toimii. Pätkäajossa ilma ei välttämättä ehdi vaihtua tarpeeksi hyvin että kosteus sisällä vähentyisi merkittävästi, oma kokemukseni on ~tunti per sivu työmatkoista, joilla on auto kuin auto (ehjänä) lakannut huurtumasta alle viikossa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tunkkimies
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Pe Elo 15, 2014 16:42
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Höyrysauna

Viesti Kirjoittaja tunkkimies »

Siis ei enää tee sitä, teki auton minulla olon alkuaikana.
Takajalkotilojen verhoilu oli aivan kostea, vaikka siellä ei ketään ollut aikoihin matkustanut :?
Käytin myös sellaista pingviini kosteuden imeytyssukkaa. Työmatka on päivittäin noin 30min.
99 -82 2d, 9-3ss 2.0t biopower -my09
EX: 3x tonnari, 3x 9-5og, 3x 9-3ng
Saabit perheessä x7 (9-3 og ja ng sekä 9-5 og ja ng)
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Höyrysauna

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, jos kuivattelulla loppui, niin samasta ilmiöstä on käytännössä kyse. Toinen vaihtoehto takajalkatilan märkyyteen voisi olla, että takaovien kautta pääsee vuotamaan vesi sisään.

Lattiaverhoilussa kosteus istuu usein tiukassa ja syvällä. Näissä en tiedä kohdatun (ei tarkoita etteikö voisi osua), mutta monessa muussa merkissä/mallissa istuu usein helposti liiankin syvällä ja pääsee muhimaan peltiä vasten niin, että ruostuminen alkaa sisäpuolelta ko. tilanteessa, joten homma kannattaa ottaa vakavasti ja tarkistaa purkamalla sisustaa, jos lattia on märkä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Höyrysauna

Viesti Kirjoittaja AZP »

Täällä oli samaa ongelmaa, en tiedä selvisikö syy lopulta:
viewtopic.php?f=15&t=187258

Sieltä kuitenkin vinkkejä juurisyyn etsimiseen. Raitisilmasuodatin koteloineen ja akvaarion vedenpoisto kannattaa ainakin tarkastaa.

SC:ssa poistoilma-aukot on takapuskurin sivuilla, ne saa näkyviin irrottamalla takapuskimen muovin. Muistaakseni sisällä poistoukot on sellaiset ritilät takimmaisten sivuikkunoiden alla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
karvamato1
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Marras 09, 2019 10:59

Re: Höyrysauna

Viesti Kirjoittaja karvamato1 »

Kiitos vastauksista. Pitää tutkia että kosteus pääsee varmasti ulos auton sisältä. Lisäksi että kondensiovesi pääsee maahan asti. Pistän matot saunaan kuivamaan kun kerkiä. Samalla otan lämmittimen irti ja pistän sen puhaltamaan takajalkatilaan. Ja miksei kuskin lattialle myös.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Höyrysauna

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Se kuskin jalkatila muovimaton alla on talvella aina märkä. Alkuperäinen kumimatto valuttaa kaikki kenkien mukana tulleen kosteuden maton alle.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
karvamato1
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Marras 09, 2019 10:59

Re: Höyrysauna

Viesti Kirjoittaja karvamato1 »

Minulla tällä hetkellä käytössä kangasmatot. Muita en edes omista. Matot kuivatettu kertaalleen saunassa huolella kun luulin että ikkunat niiden takia menee huuruun. Samalla sisätilan lämppärillö puhaltelin saabia kuivaksi. Kummastakaan toimenpiteestä ei mitään apua.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Höyrysauna

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Itse asiassa sunnuntaina kun lunta tuli kovan tuulen saattamana, niin lunta tunkeutui tuulilasin ja konepellin väliin syvemmälle. 4 tunnin ajomatkasta lähes 2 tuntia oli sivulasit huurussa. Muuten ei ole ollut ongelmaa.
9000 aikoinaan tapahtui samaa ja piti joskus viedä raitisimasuodatin sisälle kuivumaan.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Höyrysauna

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

karvamato1 kirjoitti:
Ma Joulu 30, 2019 14:16
Minulla tällä hetkellä käytössä kangasmatot. Muita en edes omista. Matot kuivatettu kertaalleen saunassa huolella kun luulin että ikkunat niiden takia menee huuruun. Samalla sisätilan lämppärillö puhaltelin saabia kuivaksi. Kummastakaan toimenpiteestä ei mitään apua.
Tilaa nyt ihmeessä kumimatot talveksi.

Meilläkään ei ollut cabbessa lainkaan mukana kumimattoja, mutta sitten löysin E-baysta tällaiset:

https://www.ebay.com/itm/PASSGENAU-Gumm ... 2749.l2649

Tilasin oitis. Eivät ole orkkikset, mutta sopivat cabbeen todella hyvin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Höyrysauna

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tai marmorilta orggikset, kalleus on sitten mielipidekysymys:
https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... -mat-set-3
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Höyrysauna

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pari juttuu ainaki tsekkaisin noiden lisäks.

Toimiiko sisäilmankierto, puhaltimen ääni pitäis muuttua kun isolla puhalluksella vaihtaa tilaa.
Toimiiko ilmastointi plussakeleillä, pyöriikö kompuran hihnapyörä.

Kyllä näillä keleillä joutuu melkein puhallusta vääntää isommalle vaikka valikosta ois hi taso valittukin puhaltimelle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
karvamato1
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Marras 09, 2019 10:59

Re: Höyrysauna

Viesti Kirjoittaja karvamato1 »

Sisäilmankierto ilmeisesti toimii koska ääni tosiaan muuttui kun vaihteli auto asennosta sisäilmankierrolle. Imastointi pitää myös tarkastaa kun ehdin auton ääreen.

Se ei vaan mene kaaliin että kun on sopivasti plussaa niin ei mitään ongelmia ja ikkunat pysyy kirkkaina. Kun on ulkolämpötila laskee nollaan niin tukee ongelmia. nollan kohdilla lasit huuruuntua aina ajossa ja kun menee kunnolla pakkaselle niin huuru myös jäätyy ikkunoiden sisäpintaan. Tyhjäkäynnillä ei mitään ongelmia ja lasit on kirkkaat myös pakkasella.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Höyrysauna

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ilmastointi lakkaa toimimasta just nollan paikkeilla et se selittää tota osin.
Hävittääkö vettä, eikö näissäki ole lämppärinkennon o-renkaat vuotavaisii.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin