NG 9-3 Moottoreista

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
saabsurdi
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

terve!

lueskeltuani otsikon mallisesta Saabista on jäänyt mieleen maininta, että 1.8 moottori on joku Opeleista löytyvä? ja 2.0 on Saabin omaa tuotantoa.

siis onko noin? myöskin on hämmentänyt mallimerkintä 1.8 t , jossa koneen kooksi joissain yhteyksissä merkitään 2.0. eli onko KAIKKI 2.0 moottorit näissä NG 9-3:ssa Saabin, ja sitten kaikki 1,8 -moottorit Opelin?

tuollainen auto kiinnostaa, mutta tämä tieto olisi mieluinen olla hallussa autoa valitessa.

-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

1.8i on Ooppelin

1.8t on sama moottori kuin 2.0t, erona on ohjelmalla tehty tehoero. Molemmista löytyy BioPower-mallit joissa tehoa on 25 hp enemmän kuin bensalla.

1.8t 150 hp (BioPower etanolilla 175hp)
2.0t 175 hp (BioPower etanolilla 200hp)
2.0T 210 hp (erona isompi turbo ja muistaakseni nokat)

Biopowerin saa myös ohjelmallisesesti 2007 ja sitä uudempiin, vanhempiin pitää vaihdella joitain osia mm. suuttimet. Tällä Stage1 ohjelmalla teho on n. 220 hp.

Tuossa tarkemmin viewtopic.php?f=15&t=154251
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja AZP »

1.8t/2.0t/2.0T -mallimerkinnällä olevat koneet on siis kaikki oikeasti iskutilavuudeltaan kaksilitraisia. Myös tässä koneessa on pohjana GMn moottori, jota Saabin toimesta muokattu, esim moottorinohjaus on Saabin Trionic 8. Koneen ahtaminen on suunniteltu myös Saabin toimesta.

NG9-3:a ei enää saanut "saabin omilla" koneilla, toisin kuin OG-femmaa, jota sai loppuun asti B205-moottoreilla, joissa Trionic 7.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
saabsurdi
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

kiitoksia selvennyksistä!

eli kaikki NG 9-3 koneet siis ovat ainakin perustaltaan Opel-myllyjä. turbo-mallit siis vain Saabin omaan käyttöön muokkaamia. jes!

eli... jos pitäis valintaa tehdä OG 9-5 - siis viirua (mistähän tuokin nimi tulee : ) edeltävän ja sitten NG 9-3 -03-07 about välillä, niin kumpi olisi luultavammin "varmempi" peli käytössä? ( toki trionic-7:n öljypohjanputsaukset ym. huomioiden )

-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä NG-kolkki taitaa olla se varmempi peli. T8-koneita vaivaa korkeintaan jakoketjun venyminen jossain yli 200 tkm mittarilukemilla, muuten erittäin kestävä kone. Muutenkin femmoissa tuntuu okevan enemmän murheita, toki onhan ne keskimäärin vanhempia ja yleensä enemmän ajettujakin.

Koneesta vielä: en muista varmasti mikä GMn divisioona missä päin maailmaa Ecotecin peruskoneen suunnitteli, mutta se ei välttämättä ollut Opel. Saattoi myös olla kansainvälinen yhteistyö, eli aika geneerinen GM. Saab kuitenkin modifioi sitä isosti B207-versiota suunnitellessa, eli sen puolesta sitä voi pitää Saabin koneena. Ja tätä turboversiota käytettiin myös Opeleissa.

Viiru-nimitys tulee 2006 faceliftin keulan valojen ilmeestä. Tai sitten auto näyttää Viirun ja Pesosen kissalta :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Näihin NG9-3 kahden litran koneisiin liittyen...onko nyt olemassa joku selvä syy siihen dieselmäiseen ääneen käynnistyksen jälkeen. Minun autossa se tulee joskus, aina ei. Jännää on, että kesällä ”kylmäkäynnistyksen” jälkeen käyntiääni saattaa olla rumimmillaan. Jos tulisi jakopäästä, luulisi tulevan aina ja eniten talvella. Ja kun kääntää rattia, ääni vaimenee. Joskus oli juttua nokka-akselin välyksistä, ohjaustehostin kun on sen jatkeena. Outoa ääntä on ollut useassa yksilössä. Vai rasittaako tehostin niin paljon, että ratin kääntely paikallaan voisi mukamas vaikuttaa jakoketjuun asti? Kyseinen auto on juuri siirtynyt ”kakkosauton” virkaan, eikä siihen olla tekemässä enää kalliita korjauksia. Tämän tapaisia asioita voi olla hyvä tietää tutkia ja kuulostella, jos meinaa auton hankkia.
saabsurdi
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

ok!

hyvin tuore ajatus tuo NG 9-3 versus OG 9-5 on itsellä. kun vaan kuulemma ovat tosi paljon parempia ajaa kuin nämä OG 9-3:set. tuosta NG 9-3:sta vielä jotenkin toivon vähän bensapihimpää, vaan kun painot eikä tehot paljoa poikkea, niin eivät kai kulutuksetkaan.

täytyy zoomailla ja seurailla palstaa.

kiitokset viesteistä.

-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2142
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja anv »

Mulla pitää laturin vapaakytkin jonkinlaista jurinaa, lähinnä kyllä kuumalla moottorilla. Taitaa olla samanmoinen myös ilmastoinnin kompurassa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä kysessä on ihan Saab-moottori. GM:n konsernituotantoon perustuvia osia moottorista ovat lähinnä lohkovalu ja tasapainoakseleiden osat.
Tekniikan Maailma 19/2002 kirjoitti: Moottori ja voimansiirto:

Saabin uusi kaksilitrainen moottori on todellakin uusi siinä mielessä, että samanlaista ei ole ollut aikaisemmin käytössä sen paremmin Saabin kuin GM:n muissakaan autoissa. Ja silti puhutaan syvällä rintaäänellä, että moottori on siitä ja siitä GM-yhtiön autosta peräisin. Mistä on kysymys?

Ensinnäkin jäljitystä sotkee se, että jo vuonna 1986 Opel Omegaan tuli saman kokoinen moottori, jossa on täsmälleen samat sylinterinmitat kuin Saabissakin eli 86x86 mm. Se sai neliventtiilitekniikan vuonna 1993 ja siitä on käytössä myös ahdettu versio. Tämä kokonaan valurautainen moottori on käytössä esimerkiksi Astra Cabrioletissa ja Zafira-tila-autossa. Tämä ei kuitenkaan ole Saabin moottorin lähtökohta.

Saabin moottorin pohjana on 2,2-litrainen alumiinivaippainen moottori. Se esiintyy vapaastihengittävänä monessa eri yhtiön autoissa kuten Opel Speedsterissä, Astrassa ja jenkkipuolella Chevrolet Alerossa. Lista olisi huomattavasti pidempi, mutta nämä esimerkiksi.

Ruotsalaiset ovat hyödyntäneet tästä verrattaen uudesta konstruktiosta lähinnä sylinteriryhmän, tasapainoakselit ja oheistarvikkeita, mutta esimerkiksi sylinterinkansi, kampiakseli, kiertokanget, männät, moottorin ohjaus ja ahtojärjestelmä perustuvat Saabin suunnitteluun ja osittain tuotantoon.

Vaihteisto on Saabin Göteborgin tehtaan valmistama ja niitä menee paljon myös Opelin voimakkaampien - suurivääntöisten - mallien käyttöön.
B207 on ihan Saab-moottori, vaikka essonbaareissa muuta väitettäisiinkin. Yllä kirjoitettu tekniikan maailman kirjoitus aiheesta on kuitenkin faktaa ja vain sillä on merkitystä.

Olisi jo pikkuhiljaa syytä lopettaa väärän tiedon tahallinen levittäminen, eli B207-moottoreiden väittäminen Opel/GM-moottoreiksi. Foorumin ylläpitokaan kun ei kykene sitä lopettamaan vaikka sillä keinoja olisi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja AZP »

No se mikä on väärää tietoa ja mikä oikeaa on tässä kohtaa mielipide- tai ymmärryskysymys. Se, että lohkovalu on GM:n, tekee koneesta mielestäni jo GM-pohjaisen. Samalla tavalla kuin GM:n pohjalevy tekee esim NG-satkusta GM-pohjaisen.

Siitä on joskus väännetty että onko 100 % Saab-koneita ollut olemassakaan, kun H-moottori on sukua B-moottorille joka on sukua Triumphin koneelle ja tahtaritkin oli sukua ties mille itäsaksan ihmeille. Ei siitäkään kinastelusta loppua tullut, joten jos nyt ei alotettaisi tästä.

Siinä kohtaa jos ylläpito alkaisi muokkaamaan täällä vääränä tietona tekstejä joissa sanotaan B207:n pohjana olevan GM:n moottori niin alettaisiin olla aika pitkällä vaihtoehtoisten totuuksien maailmassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

saabsurdi kirjoitti:
Ke Joulu 11, 2019 00:07
tuosta NG 9-3:sta vielä jotenkin toivon vähän bensapihimpää, vaan kun painot eikä tehot paljoa poikkea, niin eivät kai kulutuksetkaan.

-absu-
Hommaa NG9-3:sta TiD tai TTiD, niin kulutus pysyy kohtuullisissa lukemissa.

Itselläkin suurin osa ajoista on nykyään kaupunkiajoa, joten ei ole mitään järkeä ajaa bensiiniautolla, joka kuluttaa 11-12 litraa satasella tai etanolia 14-15 litraa satasella.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:
Ke Joulu 11, 2019 07:28
No se mikä on väärää tietoa ja mikä oikeaa on tässä kohtaa mielipide- tai ymmärryskysymys. Se, että lohkovalu on GM:n, tekee koneesta mielestäni jo GM-pohjaisen. Samalla tavalla kuin GM:n pohjalevy tekee esim NG-satkusta GM-pohjaisen.

Siitä on joskus väännetty että onko 100 % Saab-koneita ollut olemassakaan, kun H-moottori on sukua B-moottorille joka on sukua Triumphin koneelle ja tahtaritkin oli sukua ties mille itäsaksan ihmeille. Ei siitäkään kinastelusta loppua tullut, joten jos nyt ei alotettaisi tästä.

Siinä kohtaa jos ylläpito alkaisi muokkaamaan täällä vääränä tietona tekstejä joissa sanotaan B207:n pohjana olevan GM:n moottori niin alettaisiin olla aika pitkällä vaihtoehtoisten totuuksien maailmassa.
Samaa mieltä.

GM:n (Opelissakin) 2.2 kone on käsittääkseni pohjana. Ainakin Vectran 2.2 Direct on perusrakenteeltaan identtinen Saabin B207 ja Opelin Z20NET koneen kanssa. Joku muistikuva olisi että tämä kyseinen kone olisi lähtöisin jostain Australiasta (Holden tjsp).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Holden on vastuussa Aeron V6:sta, Cadillacin lisäksi.

Tämä B207 on tosiaan GM:n tuoteperheessä, lohko GM suunnittelua ja muuten suurimmalti osin Saabin. Tuossa perusrakenteessa on ollut mukana saksalaisia, englantilaisia ja jenkkejä suunnittelemassa.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Niin tai näin. Useampia og 93/95 sekä pari ng 93 (b207) omistaneena täytyy todeta että polttoaineen kulutuksessa on menty askel taaksepäin. Ng kuluttavat hieman enemmän. Silti ng tuntuvat kylmemmiltä talvikäytössä ja lämpiävät hitaammin. Muuten ovat kyllä hyviä autoja ja isompia ongelmia ei ole esiintynyt.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:
Ke Joulu 11, 2019 10:19
Niin tai näin. Useampia og 93/95 sekä pari ng 93 (b207) omistaneena täytyy todeta että polttoaineen kulutuksessa on menty askel taaksepäin. Ng kuluttavat hieman enemmän. Silti ng tuntuvat kylmemmiltä talvikäytössä ja lämpiävät hitaammin. Muuten ovat kyllä hyviä autoja ja isompia ongelmia ei ole esiintynyt.
Niissä NG:eissä on alumiinilohko, kun OG:eissa oli valurautalohko. Siinä ehkä selitys siihen autojen lämpiämiseen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin