NG 9-3 Moottoreista

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja Pakari »

AZP kirjoitti:
Ke Joulu 11, 2019 07:28
No se mikä on väärää tietoa ja mikä oikeaa on tässä kohtaa mielipide- tai ymmärryskysymys. Se, että lohkovalu on GM:n, tekee koneesta mielestäni jo GM-pohjaisen. Samalla tavalla kuin GM:n pohjalevy tekee esim NG-satkusta GM-pohjaisen.
On suorastaan brutaalia väittää että B207 on GM/Opel moottori, koska siinä on sama lohkovalu kuin jossain toisessa moottorissa - entä sitten? Moottori kokonaisuutena käsittää huomattavasti enemmän kuin vain sylinteriryhmän ja tasapainoakselit. Kun kerta sylinterinkansi on Saabin suunnittelua kuten kampura,veivit ja männät..jne. Trionicista ja muista Saabismeista nyt puhumattakaan. Kyseessä on siis ihan Saab-moottori. Se lohkovalu ja tp-akselit eivät yksinään autoa liikuta mihinkään.

Voisin samoilla perusteilla väittää B2x4-sarjan lyhytlohko moottoreita Opel-moottoreiksi, koska niissä käytetään Opel Kadetin kampuran asentotunnistinta ja tyhjäkäyntimoottoria.. Listaa voisi jatkaa hyvinkin pitkälle... Ja OG900:sta Opeliksi koska siinä on esimerkiksi sama tyhjäkäyntisäädin kuin Asconassa... jne.. Joko huomaat vertauksen järjettömyyden? Jokaisesta Saabista löytyy osia jotka sopivat muihin automerkkeihin.

Joten mitä väliä koko asialla edes on? Minkä vuoksi tuota virheellistä vertausta pitää aina nostaa esiin joka ikinen kerta, jokaisessa ketjussa jokaiselle kysyjälle? Mitä hyötyä tai etua siitä on?

Ja jos mielipideasioista puhutaan, niin oikeiden Saabien valmistus alkoi vasta mallivuodesta 1994 eteenpäin. Se on mielipide. B207 on Saab-moottori, se on suunniteltu ja kokoonpantu Ruotsissa. Se taas on fakta ei mielipide.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pakari kirjoitti:
To Joulu 12, 2019 10:35
On suorastaan brutaalia väittää että B207 on GM/Opel moottori, koska siinä on sama lohkovalu kuin jossain toisessa moottorissa - entä sitten?
Taidat väitellä itseksesi, koska kukaan tässä ketjussa ei ole väittänyt että B207 olisi GM- tai Opel-moottori.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja Pakari »

AZP kirjoitti:
Ti Joulu 10, 2019 19:54
1.8t/2.0t/2.0T -mallimerkinnällä olevat koneet on siis kaikki oikeasti iskutilavuudeltaan kaksilitraisia. Myös tässä koneessa on pohjana GMn moottori
AZP kirjoitti:
Ti Joulu 10, 2019 19:54
NG9-3:a ei enää saanut "saabin omilla" koneilla
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Missä tuossa sanotaan, että B207 on Opelin tai GM:n moottori?

Faktoista lienemme yhtä mieltä, eli koneessa on GM:n lohko ja tiettyjä muita osia. En ala kinastelemaan siitä voidaanko moottoria silloin kutsua GM-pohjaiseksi vai ei. Saat olla ihan rauhassa sitä mieltä, että ei saa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakarilla on aina ollut hirvittävä ahdistus mikäli jotain Saabissa sanotaan olevan Opelin perua. Aivan sama onko kyse moottoreista tai alustasta.

Se on vain tosi asia, että NG9-3 on hyvin paljon samanlainen kuin Opel ja etenkin Vectra C. Myös sähköjärjestelmät ovat liki kopiot toisistaan.
Ei kannata ajaa tai ainakaan omistaa NG9-3:sta, jos se on noin vaikea ongelma.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Pakari kirjoitti:
To Joulu 12, 2019 10:35
AZP kirjoitti:
Ke Joulu 11, 2019 07:28
No se mikä on väärää tietoa ja mikä oikeaa on tässä kohtaa mielipide- tai ymmärryskysymys. Se, että lohkovalu on GM:n, tekee koneesta mielestäni jo GM-pohjaisen. Samalla tavalla kuin GM:n pohjalevy tekee esim NG-satkusta GM-pohjaisen.
On suorastaan brutaalia väittää että B207 on GM/Opel moottori, koska siinä on sama lohkovalu kuin jossain toisessa moottorissa - entä sitten? Moottori kokonaisuutena käsittää huomattavasti enemmän kuin vain sylinteriryhmän ja tasapainoakselit. Kun kerta sylinterinkansi on Saabin suunnittelua kuten kampura,veivit ja männät..jne. Trionicista ja muista Saabismeista nyt puhumattakaan. Kyseessä on siis ihan Saab-moottori. Se lohkovalu ja tp-akselit eivät yksinään autoa liikuta mihinkään.

Voisin samoilla perusteilla väittää B2x4-sarjan lyhytlohko moottoreita Opel-moottoreiksi, koska niissä käytetään Opel Kadetin kampuran asentotunnistinta ja tyhjäkäyntimoottoria.. Listaa voisi jatkaa hyvinkin pitkälle... Ja OG900:sta Opeliksi koska siinä on esimerkiksi sama tyhjäkäyntisäädin kuin Asconassa... jne.. Joko huomaat vertauksen järjettömyyden? Jokaisesta Saabista löytyy osia jotka sopivat muihin automerkkeihin.

Joten mitä väliä koko asialla edes on? Minkä vuoksi tuota virheellistä vertausta pitää aina nostaa esiin joka ikinen kerta, jokaisessa ketjussa jokaiselle kysyjälle? Mitä hyötyä tai etua siitä on?

Ja jos mielipideasioista puhutaan, niin oikeiden Saabien valmistus alkoi vasta mallivuodesta 1994 eteenpäin. Se on mielipide. B207 on Saab-moottori, se on suunniteltu ja kokoonpantu Ruotsissa. Se taas on fakta ei mielipide.
Voiko moottorinlohkoa mikä itsessään on tavallaan moottorin perusta, verrata tyhjäkäyntisäätimeen tai kampuran tunnistimeen? Eivät kyllä vertaannu missään määrin, samoja sähköosia käyttävät taatusti useammatkin valmistajat kuin pelkästään ns. liittolaiset.

Sen kummemmin saabin historiaa tuntematta eikös gm tullut mukaan -94 mutta taasen ekat suapit pähkittiin omin päin kun lentskareita ei tarvittukkaan enää?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja AZP »

GM osti Saabin henkilöautotuotannosta puolet vuonna 1990, eka GM:n kanssa yhteistyössä suunniteltu malli eli NG900 esiteltiin vuonna 1993. Vaikka siinä on mm. Vectran pohjalevy ja Astran taka-akselisto, on auto mielestäni ihan oikea Saab, vaikkakin voi hyvällä omallatunnolla sanoa että auto on GM-pohjainen. Nämä eivät mielestäni mitenkään sulje toisiaan pois, mutta jokainen saa olla tästä omaa mieltänsä, koska absoluuttista totuutta ei ole tässäkään asiassa olemassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Minusta on yhdentekevää, pohjautuuko moottori Opelin koneeseen vai ei. Pääasia, että toimii. Eikös pienen valmistajan etu olisi, ettei olisi huohotinvikaisia tai jakopääongelmaisia moottoreita? Nyttemmin on hyvä, että osa osista on samoja kuin Opeleissa - saatavuus voi olla turvattu pidemmälle. En ole koskaan pitänyt Opeleita mitenkään huonoina autoina, poikkeuksena ainoastaan ruoste-ja maaliongelmat 80-luvun puolenvälin jälkeen johonkin vuoteen asti. Muna-Kadetit surullisen kuuluisia tästä.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

KN/Lieto kirjoitti:
To Joulu 12, 2019 13:41
Minusta on yhdentekevää, pohjautuuko moottori Opelin koneeseen vai ei. Pääasia, että toimii. Eikös pienen valmistajan etu olisi, ettei olisi huohotinvikaisia tai jakopääongelmaisia moottoreita? Nyttemmin on hyvä, että osa osista on samoja kuin Opeleissa - saatavuus voi olla turvattu pidemmälle. En ole koskaan pitänyt Opeleita mitenkään huonoina autoina, poikkeuksena ainoastaan ruoste-ja maaliongelmat 80-luvun puolenvälin jälkeen johonkin vuoteen asti. Muna-Kadetit surullisen kuuluisia tästä.
Jokseenkin samoilla linjoilla kanssasi. Ns. aitoja Saabeja ovat kaikki paitsi 9-2x ja 9-7x, mutta kyllä itse kelpuuttaisin nekin :wink:

Minä rinnastan nykyiset Opelitkin niihin "muna-Kadetteihin" :wink:

Siksi en ymmärrä, että joku Saabisti siirtyisi Saabista Opeliin, mieluummin vaikka Volvoon.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
saabsurdi
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

terveeks taas!

tässä kun näitä kokemuksia ja mielipiteitä lueskelee niin tuleepa mieleen, että pitäisiköhän vain pysytellä näissä OG9-3 vehkeissä ihan suosiolla.

-absu-

ps. melkein alkaa hahmottumaan, että hyvä minimikilometri-yksilö vm. 2000 9-3 T5 pannulla vois olla sellainen tavoittelemisen arvoinen - vielä jos löytyis aito Aero!
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja Risto »

Turbo Sensonic kirjoitti:
To Joulu 12, 2019 16:36
Ns. aitoja Saabeja ovat kaikki paitsi 9-2x ja 9-7x, mutta kyllä itse kelpuuttaisin nekin :wink:
Nekin ovat Opeleita, koska Kadetin, Asconan ja Rekordin venttiilinhatut sopivat niihin. :mrgreen:
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Itse en pidä 2000-luvun Opeleita mitenkään huonoina autoina. Tuli sellainen jopa ostettua 3,5 vuotta sitten, nimittäin Vectra C. Ei taatusti ruostu yhtään sen kummemmin kuin samanikäiset Saabit. Ihan siitä syystä ostin, kun on niin samanlainen kuin Saab 9-3NG.

Vectra GTS mallina ja uudemmalla keulalla (C2) on oikeasti tosi hyvännäköinen auto ja käsittämättömän tilava. Farkku nyt sitten on ihan oma lukunsa. Tässä autossa on nyt sitten se GM-pohjainen 2.2 kone eli sama kone johon myös keskustelun aiheena oleva B207 konekin pohjautuu, sanoipa kuka mitä tahansa. Kiistatta tässä on se (vielä) heikompi jakopää, mutta ei paha korjata eikä yleensä hajoa äkisiti vaan antaa hyvissä ajoin merkkejä.

Autossa ei ole ollut mitään vikaa 3,5 vuoden aikana lukuunottamatta etujousia (eli tässäkin asiassa NG9-3:ssa samat viat) ja vasta viime perjantaina meni taas "heittämällä läpi" katsastuksesta.

Että se siitä nykyisten Opelien "munamaisuudesta" ja huonoudesta nyt ylipäätänsä.
Jatkakaa vaan minun puolesta vielä asian tiimoilta, mutta samoilla linjoilla olen kuin joku muukin oli, että aivan sama kenen tai minkä konsernin vehje kunhan toimii ja on muutoin mieleinen :D
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
To Joulu 12, 2019 17:53
Tässä autossa on nyt sitten se GM-pohjainen 2.2 kone eli sama kone johon myös keskustelun aiheena oleva B207 konekin pohjautuu, sanoipa kuka mitä tahansa. Kiistatta tässä on se (vielä) heikompi jakopää, mutta ei paha korjata eikä yleensä hajoa äkisiti vaan antaa hyvissä ajoin merkkejä.
Muistaakseni siihen 2.2:een ei käyttää 95:sta, koska siinä on 10% etanolia.
B207:aan voi taas tankata 95:sta, 98:sta, tai jopa (R)E85:sta, jos tekee etanolikonversion. Ja osa on jo valmiiksi BioPowereita.
petrisa kirjoitti:
To Joulu 12, 2019 17:53
Autossa ei ole ollut mitään vikaa 3,5 vuoden aikana lukuunottamatta etujousia (eli tässäkin asiassa NG9-3:ssa samat viat) ja vasta viime perjantaina meni taas "heittämällä läpi" katsastuksesta.
Eihän siinä muuta vikaa olekaan kuin että se on Opeli :wink:
petrisa kirjoitti:
To Joulu 12, 2019 17:53
Että se siitä nykyisten Opelien "munamaisuudesta" ja huonoudesta nyt ylipäätänsä.
On se minusta edelleen nykyaikaisen saksalaisen autoteollisuuden huonoin merkki.
Mutta on nyt saanut "tasoitusta" (ranskalaisiin) sisarmerkkeihinsä, kun on osa P.O.S. eikun siis PSA -konsernia
petrisa kirjoitti:
To Joulu 12, 2019 17:53
Jatkakaa vaan minun puolesta vielä asian tiimoilta, mutta samoilla linjoilla olen kuin joku muukin oli, että aivan sama kenen tai minkä konsernin vehje kunhan toimii ja on muutoin mieleinen :D
Minusta noista Saabin "sisarmerkeistä" joku Cadillac BLS tai Chevrolet Malibu ovat aivan asiallisia laitoksia, mutta Opeliin en koskisi pitkällä tikullakaan. Mieluummin edelleen se Volvo. Minulla on ollut kaksi Volvoa työsuhdeautoina (VM. 2016 V70 Classic ja VM. 2019 V60), eikä niistä ole mitään pahaa sanottavaa. Tai onhan sittenkin, ne eivät ole SAABeja :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja Scraab »

"Saabin moottorin pohjana on 2,2-litrainen alumiinivaippainen moottori. Se esiintyy vapaastihengittävänä monessa eri yhtiön autoissa kuten Opel Speedsterissä, Astrassa ja jenkkipuolella Chevrolet Alerossa. Lista olisi huomattavasti pidempi, mutta nämä esimerkiksi."

En malta olla hämmentämättä hyvää soppaa :twisted:
Olen lukenut joskus vuosia sitten, että myös nelos-lohko on alkuperältään Holdenista ja kuten yllä todettu, käytetty laajasti konsernin autoissa. Saabilaisten osuus on koneen jalostamisessa merkittävä. Lähdettä en varmuudella osaa sanoa, veikkaus TM.

Yhtä kaikki, GM oli Saab-kaupan suuri voittaja. Ei kulunut kauaakaan, kun Opel alkoi loistaa talvitesteissä. Vastaavasti Saab sai uusien GM-yhteensopivien toimittajien myötä mm katkeilevat etujouset ja säästömitoituksen moniin komponentteihin, johdinsarjoista alkaen.
Asiaohjelma Top Gearin mukaan Saab ei kuitenkaan aina noudattanut isäntien toiveita omassa tuotekehityksessään.

Vertailussa toiseen ruotsalaiseen, sijoittaisin Saabin kisailemaan 1. polven S/V40 autojen kanssa. Sähkövaivoja, vähän rimpula, joskin toimiva alusta jne. Volvolla notkahdus tuli Fordin myötä. Alusta ei ollut totuttua tasoa, tämä on luettavissa jopa BSRn sivuilta; tehoa ei rajoittanut moottori, vaan ripustukset :mrgreen:

Oma S70 on 10 vuotta nuorempaan Saabiin verrattuna jokseenkin ylivoimainen, joskin vertailu 9-3 lienee vähän epäreilua. Ykkösauto S90 on sitten jo eri aikakaudelta, mutta vertailu Volvon parin vuosikymmenen välillä on mielenkiintoista. Ne kokemukset kuuluvat eri palstalle.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Scraab kirjoitti:
Pe Joulu 13, 2019 10:28
Yhtä kaikki, GM oli Saab-kaupan suuri voittaja.
Toisaalta Saab olisi kuollut jo 90-luvun alussa, jos omistajaksi ei olisi löytynyt isoa kansainvälistä autovalmistajaa. Ehkä tämä oli kuitenkin niitä win-win -kauppoja. Se on sitten eri asia miten huonosti GM tyypilliseen tapaansa osasi kehittää ostostaan ja lopputuloshan oli sitten Saabin konkurssi parikymmentä vuotta myöhemmin. Sitähän me emme koskaan pääse näkemään miten olisi käynyt, jos Saabin olisi ostanut joku muu silloisista keskustelukumppaneista.

Mutta aletaan mennä sen verran aiheen ulkopuolelle, että ehkä tästä ei tarvitse tässä ketjussa jatkaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin