NG 9-3 Moottoreista

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Joulu 13, 2019 06:53
petrisa kirjoitti:
To Joulu 12, 2019 17:53
Tässä autossa on nyt sitten se GM-pohjainen 2.2 kone eli sama kone johon myös keskustelun aiheena oleva B207 konekin pohjautuu, sanoipa kuka mitä tahansa. Kiistatta tässä on se (vielä) heikompi jakopää, mutta ei paha korjata eikä yleensä hajoa äkisiti vaan antaa hyvissä ajoin merkkejä.
Muistaakseni siihen 2.2:een ei käyttää 95:sta, koska siinä on 10% etanolia.
B207:aan voi taas tankata 95:sta, 98:sta, tai jopa (R)E85:sta, jos tekee etanolikonversion. Ja osa on jo valmiiksi BioPowereita.

Tällä ei ole mitään tekemistä koneen kanssa, että Opelin 2.2 koneessa ja nimenomaan Direct -mallissa ei suositella käytettväksi E10 eli 10% etanolia sisältävää bensaa. Se johtuu yksinomaan kumikalvotoimisesta korkeapaine polttoainepumpusta :!:

Tästä 2.2 koneesta on "tavallinen" versio ilman suoraruiskutusta, jossa on 147 hv. Directissä on tämä suoraruiskutus, jossa polttoaine ruiskutetaan suoraan sylinteriin 50...100 bar paineella. Tämän version teho on 155 hv. Nämä kolme kumikalvoa eivät (välttämättä) kestä liikaa etanolia. Varmaa todistetta tästä ei ole, koska nämä kalvot eivät kestä kovin hyvin muutenkaan. Vanhemman version ilman Directiä ei ole 95E10 kieltoa ja onpahan niihin etanoliboksejakin asenneltu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja aero »

Pakari kirjoitti:
To Joulu 12, 2019 10:35
On suorastaan brutaalia väittää että B207 on GM/Opel moottori, koska siinä on sama lohkovalu kuin jossain toisessa moottorissa - entä sitten?
Opelista voi olla montaa mieltä, mutta B207 on kyllä ihan aito GM-moottori. Se on kuitenkin GM:n Saab-divisioonan rakentama GM-pohjaisen lohkon ympärille. Saab-divisioonan toteutettua työnsä sitä on myös käytetty muissakin konsernimerkeissä.
Turbo Sensonic kirjoitti:
To Joulu 12, 2019 16:36
Jokseenkin samoilla linjoilla kanssasi. Ns. aitoja Saabeja ovat kaikki paitsi 9-2x ja 9-7x, mutta kyllä itse kelpuuttaisin nekin :wink:
Mites 600? :)
saabsurdi kirjoitti:
To Joulu 12, 2019 17:10
tässä kun näitä kokemuksia ja mielipiteitä lueskelee niin tuleepa mieleen, että pitäisiköhän vain pysytellä näissä OG9-3 vehkeissä ihan suosiolla.
Käy ihmeessä tutustumassa NG9-3:een, tästä kiistelystä huolimatta se on ihan kelpo kulkine, eikä ainakaan minun tarvitsisi hetkeäkään miettiä moisen sijasta T5/T7 -autoja (ainakaan käyttöautoksi, T5 -tonnareille mulla on kyllä soft spotti), kun omaan mieleeni NG9-3 on vaan selvästi noita muita miellyttävämpi autona.
saabsurdi kirjoitti:
To Joulu 12, 2019 17:10
ps. melkein alkaa hahmottumaan, että hyvä minimikilometri-yksilö vm. 2000 9-3 T5 pannulla vois olla sellainen tavoittelemisen arvoinen - vielä jos löytyis aito Aero!
Turbo Sportia sai T5:lla, mutta Aito Aero on muistaakseni tarjolla vasta T7-moottorilla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
saabsurdi
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

ok? eli onko tämä turbo sport se "pre-aero"? : o

-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja aero »

Juurikin se.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
saabsurdi
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

terve taas!

no niin. sittenhän se "haave" vaihtuikin pre-aeroksi. : ) miten sellaisen "pre-aeron" tai siis "sportin" erottaa muista turbo-9-3:sta? lokasuojassahan on S tai SE, mutta se kai vain varustetasoa symboloi? kaveri, jolta ostin 5-spoke 15 vanteet, kertoi, että ne oli hänen 9-3 sportissa (ensiasennuspyörät kyseisessä autossa, olisko ollu 2000 tai 2001 -mallinen). hitsi kun näistä "uusista" tietää niin vähän! :|

-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja Pakari »

aero kirjoitti:
Pe Joulu 13, 2019 23:14
Pakari kirjoitti:
To Joulu 12, 2019 10:35
On suorastaan brutaalia väittää että B207 on GM/Opel moottori, koska siinä on sama lohkovalu kuin jossain toisessa moottorissa - entä sitten?
Opelista voi olla montaa mieltä, mutta B207 on kyllä ihan aito GM-moottori. Se on kuitenkin GM:n Saab-divisioonan rakentama GM-pohjaisen lohkon ympärille. Saab-divisioonan toteutettua työnsä sitä on myös käytetty muissakin konsernimerkeissä.
Eli samalla logiikalla B2x4 ja B2x5 lyhytlohkomoottorit ovat myös GM-moottoreita, koska ne ovat suunniteltu ja valmistettu GM:n Saab-divisioonassa. Todennäköisesti käytetty myös GM:ltä tullutta pääomaa suunnitteluun ja tuotantoon.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja Eski »

saabsurdi kirjoitti:
La Joulu 14, 2019 16:00
no niin. sittenhän se "haave" vaihtuikin pre-aeroksi. : ) miten sellaisen "pre-aeron" tai siis "sportin" erottaa muista turbo-9-3:sta?
Siinäpä onkin hieman haastava homma. Varsinkin kun markkinoilla oli tuolloin myös turbo sport, joka on aivan eri asia kuin Turbo Sport :twisted: Eli pienellä kirjoitettuna tuo tarkoitti lähinnä varustelusarjaa, johon kuului mm. helmasarja ja 5-puolaiset 15" aluvanteet ja sumuvalot yms. Itselläni oli aikanaan juuri tuollainen turbo sportti, jossa oli 154hv matalapaineturbo B204-kone. Myös tuo meidän nykyinen og-kolkki taitaa olla alun perin tällainen 154hv turbosportti, mutta siihen on päivitetty Aeron sisustus yms. Pre-aerossa ei kuitenkaan ollut koskaan aidon Aeron puskureita tai sisustaa ja Aeron kone oli alun perin aina B205...

Oma vahva näkemykseni on, että tärkein homma tällaistä noin 20 vuotta vanhaa autoa etsittäessä on korin kunto, eli ruostetilanne kannattaa tutkia tarkkaan. Jos koppa on asiallisessa kunnossa voidaan siirtyä tarkastuskohtaan 2, joka on B204-kone. Mikä tahansa T5-bensaturbokone on päivitettävissä samalla tavalla. Sisustan ja puskurit voi vaihtaa mieleisikseen paljon helpommin, jos kori ja kone on kunnossa :twisted:

Eski
saabsurdi
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

jees!!!

no jotain tuollaista ounastelinkin, sillä vaikka mulla jonkinlainen "varustesilmä" käsittääkseni onkin, niin en ole koskaan oivaltanut, miten "sport-mallit" erottaa tavan 9-3:sta. en siis ole tietoisesti edes 9-3 sporttia edes nähnyt!

löytyisköhän jostain vaikka joku sen aikainen saab-proshyyri, josta vois havaita ulkoiset eroavaisuudet. takaluukun musta muovilippa on kai(?) SE-malliin kuuluva varuste, mutta ns. helmalevikkeet olen nähnyt sekä S että SE -malleissa. vai onko varusteet olleet tuohon aikaan "jos rakstat mua niin pist raktsti ruutuun" -tyyppiset ostajan valitsemat "tilausvarusteet"?

-absu-

ps. miks ei 9-3:sta vois kutsua SAAB-kuutoseksi? 9 - 3 = 6 :D
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolta vinkkejä eri versioiden tunnistamiseen:

viewtopic.php?f=13&t=121803
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
saabsurdi
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: NG 9-3 Moottoreista

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

kiitti!
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Vastaa Viestiin