Park heater huolto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
vanha89
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 16:28

Park heater huolto

Viesti Kirjoittaja vanha89 »

Hyvää iltaa arvon asiantunteva foorumiväki!

Tässä nyt talven tullessa on tullut huomattua, että park heater ei toimi ihan kuten pitäisi. Käynnistymistä ei aina tapahdu on sitten kyseessä manual start, timer tai ihan vain ajoonlähtö. Vikakoodeja ei tule vielä luettu, mutta tullaan lähipäivinä lukemaan. Vahva epäilys itselläni on ohjaimen suuntaan.

Nytpä ajattelin tämän lisäksi huoltaa laitteen, mutta johtuen osien korkeasta hinnasta ei mielestäni ole järkevää vaihdella kovinkaan paljoa ylimääräistä. Sihdistä, tiivistesarjasta ja putsauksesta on varmaankin hyvä lähteä liikkeelle? Näettekö järkeväksi vaihdella hehkua, liekkivahtia tms? Onko muita vinkkejä huollon tekemiseen?

Tarkennetaan vielä loppuun, että kyseessä Eberin D5WS ja autona Saab ng 9-3 1.9 TID. Kiitoksia vastauksista etukäteen.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Park heater huolto

Viesti Kirjoittaja JKen »

vanha89 kirjoitti:
Ti Joulu 24, 2019 17:21
Sihdistä, tiivistesarjasta ja putsauksesta on varmaankin hyvä lähteä liikkeelle? Näettekö järkeväksi vaihdella hehkua, liekkivahtia tms?
Vikakoodit kannattaa tietenkin lukaista, yleensä ns. ennakoivaan huoltoon vinkkinä, niin kaikki vaihtoon, paitsi liekkivahti, joka harvemmin menee rikki ja toimintahan on helppo testata huollon yhteydessä.

Laite irti ja pöydälle + hyvä liitintyökalu, Siinä se.

Osat ovat mielestäni edullisia, ainakin interwebsistä tilattessa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Park heater huolto

Viesti Kirjoittaja SS »

Ohjainkortissa todennäköisesti vikaa, dieselpuolelta kannattaa lukea eberitopikki. Ehkä paloilmapuhaltimenkin vaihtoa voi harkita jos tunteja takana paljon ja/tai pyörii nihkeästi. Itse vaihdoin ainoastaan hehkun sukan ohjainkortin korjauksen yhteydessä, tosin paloilmapuhallin vaihtui eka turhaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Park heater huolto

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Meillä TTIDn eberi haiskahtaa vanhalle diesel autolle eli ei polta puhtaasti. Mitä sinne pitäisi vaihtaa vaan johtuuko vaan lyhyistä päällä oloista nurkka-ajon vuoksi? Mersussa meillä ei eberistä kyllä koskaan ole samanlaista käryä havaittu.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Park heater huolto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mun edellisen kulkineen Eberi haisi välillä käydessään lentokentälle (kerosiinille tjsp) silloin kun auton ostin. Ei tarvinnut tehdä laitteelle mitään sen 5v aikana mitä auto mulla oli, ja Eberi oli kuitenkin käytössä ahkeraan. Eli pelkästä hajusta en huolestuisi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vanha89
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 16:28

Re: Park heater huolto

Viesti Kirjoittaja vanha89 »

Kiitoksia vastauksista.

Tuota paloilmapuhallinta olen miettinyt itsekin, mutta hinta on kohtuu kallis (Ebay n. 150 €) joten ehkä tällä kertaa jää vaihtamatta. Eilen meni service kit (tiivisteet ja sihti) ja hehku tilaukseen. Hehku oli mallia kiina, joten on syytä varautua uuteen huoltoon viimeistään syksyllä :D

Mielestäni jos itse tehtyyn huoltoon ja korjaukseen alkaa menemään yli puolet uuden laitteen hinnasta, on syytä pohtia kokonaan uuden laitteen hankintaa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Park heater huolto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vikaa siinä luultavasti ei ole muuta kuin paloilmapuhaltimen juotos. Juotos korjaamalla pitäisi tulla toimiva peli. Eri asia sitten tekeekö siinä samalla muuta kuin korjaa tuon juotoksen.

Mulla on aivan samanlaiset oireet oman eberin kanssa. Välillä ei toimi ja välillä toimii. Kun toimii, niin ihan moitteetta. Vikokoodin luku tuotti paloilmapuhaltimen vian. Tämä on kai ihan tyyppivika näissä.

Vielä en ole käyttänyt eberiä irti ja korjannut juotosta, mutta ehkä tässä joskus. Sinällään mulla ei ole suoranaista tarvetta koko laitokselle, kun on sähköiset lämmittimet niin moottorille kuin sisätilallekin. Eikä näytä niitä paukkupakkasiakaan olevan tulossa, jolloin lisälämmitintä voisi ehkä tarvita moottorin lämpöjen jouduttamiseksi/ylläpitämiseksi. On mulla moottorin alasuoja paikallaan ja itse asennettu huomaamaton keulan viimasuoja syylärin ja maskin välissä edesauttamassa asiaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
387
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Park heater huolto

Viesti Kirjoittaja 387 »

Kannattaa tarkistaa myös Akunkengät . Korjattu Ohjainyksikkö kannattaa varata. Vanha menee panttina
Hese
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Park heater huolto

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Mulla taas toimii eberi liiankin hyvin :) on aina päällä kun auto on käynnissä! Ei siis pelkkä merkkivalo. Lämpö mittarin neula on ihan pikkuisen alle puolenvälin. Ehkä neulan verran, mutta eipä silti sammu ajossa.

Oliskohan vaihdettava termostaatti ?
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Park heater huolto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos viisari roikkuu, niin koneen lämpö on alle 80 astetta ja hyvin todennäköisesti Eberin jatkuva käynti johtuu liian kylmänä pysyvästä koneesta. Mulla oli tuo sama ominaisuus päällä aikanaan kun dieselsaabin ostin ja tokeni uudella termostaatilla. Termari siis vaihtoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Park heater huolto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

387 kirjoitti:
Ke Joulu 25, 2019 20:35
Kannattaa tarkistaa myös Akunkengät .
Tuo tuskin liittyy mitenkään eberin toimintahäiriöön.

Tämä akunkengän huono kontakti on kuitenkin dieseleiden tyyppivika ja on sinällään hyvä tarkistaa. Ilman mitään mittareita sen tietää siitä, kun autolla on ajanut, niin akunkenkä menee tulikuumaksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Park heater huolto

Viesti Kirjoittaja SS »

AZP kirjoitti:
Ke Joulu 25, 2019 20:46
Jos viisari roikkuu, niin koneen lämpö on alle 80 astetta ja hyvin todennäköisesti Eberin jatkuva käynti johtuu liian kylmänä pysyvästä koneesta. Mulla oli tuo sama ominaisuus päällä aikanaan kun dieselsaabin ostin ja tokeni uudella termostaatilla. Termari siis vaihtoon.
Vinkkinä, merkkiliike myy termaria koteloineen mutta pelkkää sisäosaa saa erikseen muualta. Tämä ainakin sopii:
https://www.trodo.fi/termostaatti-jaahd ... -1-880-822

Tuolla Facetin osanumerolla hakemalla löytyy muitakin sopivia. Laadusta en tiedä, mutta se alkuperäinen on italialainen eikä kovin hyvin tunnu kestävän.

Omaa termaria pari vuotta sitten ostaessa ei kukaan osannut vinkata sopivaa sisäosaa, mutta jos tästä nyt olisi muille iloa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Park heater huolto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En löydä OpComilla lisälämmitintä, niin pitäisikö se jostain löytyä?
Aika lailla kahlasin kaikki läpi. Tuolla Launchin testerillä löytyy, mutta se vääntää vikakoodin jotenkin epäjärjestykseen. Pitää kutakuinkin arvata oikea koodi.

Muistan lukeneeni Opel foorumilta, ettei OpCom välttämättä löydäkään Eberiä, ainakaan Opeleissa. Sen sijaan VauxCom löytäisi.

Mulla tosin on vanha rauta tuossa palikassa, V1.39 ja OpCom softatkin 2010 taitteesta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Park heater huolto

Viesti Kirjoittaja AZP »

En muista että olisin löytänyt Op-Comilla Eberiä koskaan omastani.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Park heater huolto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nyt sain lopultakin aikaiseksi yhteyden OpCommilla Eberiin :D
Tai....tarkemmin ottaen en OpCommilla vaan sitä vastaavalla VauxCommilla :!:
Siinä näyttäisi olevan kaikki samat ja enemmänkin kuin OpCommissa, joten tällä VauxCommilla voisi nyt korvata OpCommin kokonaan.

Tästä Eberistä luki vikakoodin; B0449-00 Not Present,
Ei nyt ole vikatilassa ollutkaan, kun on toiminut taas.

Wissin mukaan tuo tarkoittaa; paloilmapuhallin tukossa.
Liekö sitten tämä paloilmapuhaltimen juotosvaiva (tyyppivika) tässä nyt se varsinainen syy :roll:

Nollasin kuitenkin tämän vikakoodin ja samalla kului Eberistä hetken aikaa surinaa, joten jotain se sai aikaiseksi ja vikakoodi pyyhkiytyi pois.

Että näin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin