Onko takaiskuventtiiliä polttoainelinjassa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
mini313
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 17:41

Onko takaiskuventtiiliä polttoainelinjassa

Viesti Kirjoittaja mini313 »

vm-2005 93 Aero kyseessä. Uusittu polttoainepumppu ja viikon pelasi moitteetta. Nyt 8h seisottua starttauttaa pitkään. Kun käynistyy niin käy normaalisti. Onko erillistä takaiskuventtiilä polttoainelinjassa vai päästääkö paineensäädin polttoainelinjan tyhjäksi?
mini313
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 17:41

Re: Onko takaiskuventtiiliä polttoainelinjassa

Viesti Kirjoittaja mini313 »

2-3h pysähdys ei vaikuta mitään. Kun 8h seisonut pitää pyörittää konetta aika pitkään kun starttaa. Kone käy hyvin ja kierrosluku 1000
mini313
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 17:41

Re: Onko takaiskuventtiiliä polttoainelinjassa

Viesti Kirjoittaja mini313 »

Pitäisikö bensapumpun(uusi bosch) pitää paineen linjassa esim 8h seisonnan aikana. Vanhemmissa malleissa on takaiskuventtiili polttoainelinjassa. Vai pitäisikö paineensäädin pitää paineen 8h🤔
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Onko takaiskuventtiiliä polttoainelinjassa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Onko auto vakiona bensiinillä, vai onko biopoweroitu/etanolimuunnettu?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
mini313
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 17:41

Re: Onko takaiskuventtiiliä polttoainelinjassa

Viesti Kirjoittaja mini313 »

Täysin vakio aero kyseessä
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Onko takaiskuventtiiliä polttoainelinjassa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Huono bp-säädin aiheuttaa pitkää käynnistysvieteriä. Kannattaa mitata polttoaineen paineet. Nippa löytyy konehuoneen puolelta polttoainelinjasta.

Jos bp-säädin on ehjä, niin polttoainepumpun asennuksessakin on voinut käydä joku asennusvirhe. Bp säädin ei ole kallis ja se on helppo kokeilu. Itse vaihdoin pumpun ja säätimen samalla kertaa uusiin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko takaiskuventtiiliä polttoainelinjassa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:
Ti Joulu 31, 2019 10:45
Huono bp-säädin aiheuttaa pitkää käynnistysvieteriä. Kannattaa mitata polttoaineen paineet. Nippa löytyy konehuoneen puolelta polttoainelinjasta.

Paine pitää olla 3 bar, kun imusarjassa vallitsee ilmanpaine. Eli auto sammuksissa, mutta polttoainepumppu käynnissä (rele päällä). Tämän voi tehdä joko Tech2:lla tai muistaakseni OpCommilla voi myös pakko-ohjata rele ja pumppu päälle. Toki releen koskettimien ohitus testin ajaksi ajaa saman asian.

Vastaavasti, kun paineensäätimen imusarjan letkuun painaa painetta (tai vähentää eli imee) niin sitä mukaa polttoainepaineen pitää muuttua samassa suhteessa. Tällä tavalla voi testata säätimen ja myös pumpun maksimipaineen. Riittävää tuottoa ei pysty.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
mini313
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 17:41

Re: Onko takaiskuventtiiliä polttoainelinjassa

Viesti Kirjoittaja mini313 »

Anteeksi maalaisuuteni mutta mikä on Bp säädin. Onko sama asia kuin polttoaineen paineensäädin?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Onko takaiskuventtiiliä polttoainelinjassa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

BensanPaineensäädin, juurikin se.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
mini313
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: To Kesä 21, 2018 17:41

Re: Onko takaiskuventtiiliä polttoainelinjassa

Viesti Kirjoittaja mini313 »

Olenkin tilannut jo kyseisen osan 8)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Onko takaiskuventtiiliä polttoainelinjassa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Edellisenä päivänä ilmestyi tismalleen samat viat mun kolkkiin myös. Paitsi että polttoainepumppu on vaihdettu syyskuussa etanolin kestävään ja pari viikkoa sitten polttoaineen paineensäädin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko takaiskuventtiiliä polttoainelinjassa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On tullut vastaan tapauksia, joissa polttoainepumppu on vaihdettu hiljattain "etanolin kestävään" vaan niinpä kuitenkin vikaa on ollut siinä. Ei ole ollut tuotto alkuunkaan riittävä ja kiihdytyksissä alkanut hirvittävä nykiminen ja pätkiminen. Käyntiin lähdössä ja tiettyyn rajaan asti rauhallisella ajolla ei mitään ongelmaa. Ei siis ihan samat oireet kuin tässä ketjussa.

Kumpahan vain kerroin, että ei ne kaikki pumput tunnu kauan toimivan. Johtuneeko etanolista vai huonosta laadusta ylipäätänsä. Minusta ainakin NG9-3 alkuperäinen pumppu on "varma valinta". Se kestää sen mitä nyt oletetaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Onko takaiskuventtiiliä polttoainelinjassa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Niin.. näyttäisi äkkisältään siltä, että kun esipaineistaa useamman kerran käyntiinlähtö on helpompaa. Tässä tapauksessa kun ei ole viritetty, niin täyskaasulla tai muutoinkaan ajossa ei ole minkäänlaisia ongelmia. Vain ja ainoastaan kylmäkäynnistyksessä. Ja heti käynnistyttyä käy niin nätisti ja siististi kuin olla ja voi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Onko takaiskuventtiiliä polttoainelinjassa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Bensanpaineensäätimestä löytyi katkenneet o-renkaat. Hyvin suurella todennäköisyydellä tämä aiheuttaa mun kolkin käynnistysmurheet. Huomenna ollaan viisaampia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin