9-3 jäähdytinneste?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
katja.laurila
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2019 11:13

9-3 jäähdytinneste?

Viesti Kirjoittaja katja.laurila »

Hei,

Sain täältä viimeksi loistavaa apua joten kokeilen uudelleen 😊.
Minulla on 9-3 mallin vuoden 2007 sedan. Nyt auto valittaa että coolant low ja oikea etuvalo himmeä.

Mistä tiedän minkälaista jäähdytinnestettä tulee ostaa ja osaanko lisätä sitä itse?
Entäpä polttimo, mistä niitä saa, minkälainen pitäisi olla ja osaanko vaihtaa itse? Työkaluja en juurikaan omista.
Mikäli tehtävä on vaativa, ostaisitteko suositella paikkaa jossa tämä tehtäisiin huikeasti?

Kiitos jo etukäteen vinkeistä!
YT,
Katja Laurila
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 jäähdytinneste?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Oliko bensa vai diesel?

Näissä pitäisi olla punaista jäähdytysnestettä. Alla olevassa kuvassa on 1,8t/2,0t-bensamoottorillisten jäähdytysnestesäiliö kuvan ylälaidassa, hieman keskikohtaa oikealla oleva isompi säiliö missä näkyy punaista nestettä. (Nettikuvien perusteella myös diesel-koneissa näyttäisi sijaitsevan suurinpiirtein samoilla paikoilla samanlainen säiliö.)
Kuva
Säiliössä on ilmoitettu taso viivalla kylmälle nesteelle. Korkki auki ja nestettä säiliöön jos ostat ns. käyttövalmista nestettä. Jos taas ostat raakaa jäähdytysnestettä, niin silloin sekaan pitäisi laittaa vettä 50/50-suhteella. Jäähdytysnesteen myyjä osaa varmasti ohjeistaa.

Polttimon vaihdosta sen verran, että onko autossa perinteiset halogeenipolttimot (kellertävä/valkoinen sävy) vai xenon-polttimot (yleensä sinertävä sävy)?

Jos kyseessä on perinteiset halogeenit niin silloin polttimo on H7-tyyppiä. Jos taas Xenon niin vm. 2007 asti D2S ja 2008 eteenpäin D1S. Huom. autosi voi olla 2007 vuoden puolella rekisteröity 2008 mallinen auto. Xenon valojen ollessa kyseessä lienee viisainta varmistaa oikea polttimotyyppi ottamalla vanha ensin pois.

Varaosaliikkeiden yhteydestä voi löytyä myös ns. palveluasema kuten esim. Motonettien yhteydessä on Motomaatti jossa nesteiden lisäykset ja polttimoiden vaihdot onnistuvat (paitsi xenon). Myös Shellillä taitaa palvelumestari tehdä vastaavia hommia. :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 jäähdytinneste?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Dieseleissä sama säiliö jäähdytysnesteelle kyllä. Korkki voi avatessa olla todella tiukka useamman kierroksen verran, eli voimaa tarvitaan.

Jos ei värisilmä ole varma siitä onko autossa xenonit vai halogeenivalot, niin valokatkaisija sen kertoo: halogeeniautossa valokatkaisimesta löytyy ajovalojen tasonsäätö, eli siinä on asennot nolla, parkit ja valot sekä (muistaakseni viisi) korkeussäätöasetusta, joihin katkaisimen voi asettaa. Xenonautoissa on automaattinen tasonsäätö, joten valokatkaisimessa ei ole kuin nuo nolla, parkki- ja ajovaloasennot.

Halogeenipolttimon vaihto on kohtuuhelppoa: konepelti auki, umpiom takapuolelta mista pyöreä n. 10 cm halkaisijaltaan oleva peitelevy irti kääntämällä levyä aukipäin. Tämän jälkeen liitin irti polttimosta (ulompi polttimo, sisempi on kaukovalo), ja polttimoa kierretään aukipäin jolloin se vapautuu kiinnikkeistä. Uuden asennus päinvastaisessa järjestyksessä. Työkaluja ei tarvita. Uuden polttimon lasiin ei saisi sormilla koskea, eli näpit vain metalliosiin, muuten kärähtää rasvat polttimoon kiinni käytössä.

Jos ei kuitenkaan itse onnistu tai epäilee omia taitojaan, niin Motomaatti-palvelupisteet Motonetin pihoissa on juuri näitä varten.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin