Letkulämmitin
Letkulämmitin
oletteko laittaneet kiertopumpulla olevaa letkulämmitintä saabiin? mihin letkuun se pitäisi laittaa?
Re: Letkulämmitin
Sinne, missä se sekoittaa eniten moottorin lämpöanturia... Vastaus on tyhmä, mutta on hyvä tiedostaa tämä onkelma.
Re: Letkulämmitin
Minä laittasin lämppärin kennolle menevään letkuun. Ekana lämpö kennolle, ylijäämät moottorille = paras lämpövaikutus sisätiloihin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Letkulämmitin
Ja.... mikä pyörittää auton puhaltimen moottoria
Ei auton sisätila lämpiä juuri mitenkään vaikka kennossa vesi kiertää, jos kennon läpi ei puhalleta ilmaa. Ehkä jotain vaikuttaa, mutta aika heikosti.
Eiköhän letkulämmittimen kaveriksi laiteta ihan normaali sisätilan lämmitin
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Letkulämmitin
Ei se sisätila siitä paljoa lennossa lämpiä, mutta se, mitä saa lämpöä kertymään kennoon ja ilmakanaviin, maksimoituu tuolla kytkennällä. Lisäksi lämppärin kenno tuppaa olemaan kierrossa, jota termari ei ainakaan rajoita. Pysyn kannassani siitä, että lämppärin kennolle menevä letku olisi oma valintani. Saa toki asentaa toisinkin, mutta minä törkkäisin siihen.
Eikä välttämättä laiteta sisälämppäriä pumpullisen letkulämppärin kaveriksi. Riippuu toki lämppärikombosta mitä tulee valinneeksi, mutta jos letkulämppäri on järeä (nuo käytännössä lähtee kilowatista ylöspäin) ei välttämättä riitä enää sähköä sisäpöhöttimelle.
Eikä välttämättä laiteta sisälämppäriä pumpullisen letkulämppärin kaveriksi. Riippuu toki lämppärikombosta mitä tulee valinneeksi, mutta jos letkulämppäri on järeä (nuo käytännössä lähtee kilowatista ylöspäin) ei välttämättä riitä enää sähköä sisäpöhöttimelle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Letkulämmitin
Eipä siellä paljon muita järkeviä paikkoja tuossa letkukoossa ole asentaa kui lämppärin letkut. Perheen tid 8v ko lämmitin lämppärin menovedessä ja sisälämppäri on myös. Eiköhän 1000w +1200w hitaan 10a sulakkeen takaa kestä 16a puhumattakaan ja sisälämppärithän rajoittaa tehoa kun koppi lämpiää.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Letkulämmitin
Eikös se ole järkevintä asentaa samaan paikkaan mihin Eberikin asennetaan, ja samojen vesiletkujen väliin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Letkulämmitin
Tuon kestää kympillä juu, kumpi tahansa lämppäri pykälää isommaksi eikä enää kestäkään.
Jos aina lämppää samasta tökkelistä, voi laskea sen tökkelin kykyjen mukaan huoletta. Minä on pyrkinyt rajoittamaan siihen 2kW nurkille - nimenomaan tuon 10A rajan alle - että voin lämmitellä vieraisillakin huoletta, jos tarjolla on kevyempiä tökkeleitä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Letkulämmitin
En sitä tarkoittanutkaan, että kennon vesiletkun väliin laittaminen on huono paikka. Vaan ihan hyvä.
Itse kyllä asentaisin myös sisätilan lämmittimen. On sisätila taatusti kylmä alkuunsa, ellei sitä ole. Tietenkin sitten kohta lämpiää, kun on kunnon letkulämmitin lämmittänyt nesteen ja auton puhallin alkaa toimia.
Tuollainen 10A johdonsuojakatkaisija (sulake) kestää nimellisesti sen arvon, mutta käytännössä tuota ylittävääkin arvoa verrattuna aikaan. Nämä vastukset eivät ota "käynnistyspiikiiä", joten teoriassa myös nopea B-tyypin johdonsuojakatkaisija toimii. C-luokan on hidas, joka tyypillisesti on sellaisissa pistorasioissa, kun ei tiedä mitä kaikkea sinne kytketään esim. kompressoria, painepesuria jne. kuten ulkona. C-tyyppi on muutoin sama, mutta sen käyrä virta vs aika on laajempi. Vanhat tulppasulakkeet nyt on hitaita.
Mikäli tuollainen letkulämmitin on 1000W tai vähän yli, niin voihan sinne sitten laittaa pienen sisätilan lämmittimen. Muistaakseni niitä alle 1000W myynnissä melko valikoima. Täytyy vain huomioida mikä on se suurin teho, kun niissä on nykyään PTC-vastus. Mikäli pistorasia on 10A takana, niin homma on varmaa, kun pysytään siinä 2kW tuntumassa kokonaiskuormituksessa. Uskoisin kuitenkin suurimman osan olevan 16A syötössä, joten harvemmin tulee ongelmaa.
Itse kyllä asentaisin myös sisätilan lämmittimen. On sisätila taatusti kylmä alkuunsa, ellei sitä ole. Tietenkin sitten kohta lämpiää, kun on kunnon letkulämmitin lämmittänyt nesteen ja auton puhallin alkaa toimia.
Tuollainen 10A johdonsuojakatkaisija (sulake) kestää nimellisesti sen arvon, mutta käytännössä tuota ylittävääkin arvoa verrattuna aikaan. Nämä vastukset eivät ota "käynnistyspiikiiä", joten teoriassa myös nopea B-tyypin johdonsuojakatkaisija toimii. C-luokan on hidas, joka tyypillisesti on sellaisissa pistorasioissa, kun ei tiedä mitä kaikkea sinne kytketään esim. kompressoria, painepesuria jne. kuten ulkona. C-tyyppi on muutoin sama, mutta sen käyrä virta vs aika on laajempi. Vanhat tulppasulakkeet nyt on hitaita.
Mikäli tuollainen letkulämmitin on 1000W tai vähän yli, niin voihan sinne sitten laittaa pienen sisätilan lämmittimen. Muistaakseni niitä alle 1000W myynnissä melko valikoima. Täytyy vain huomioida mikä on se suurin teho, kun niissä on nykyään PTC-vastus. Mikäli pistorasia on 10A takana, niin homma on varmaa, kun pysytään siinä 2kW tuntumassa kokonaiskuormituksessa. Uskoisin kuitenkin suurimman osan olevan 16A syötössä, joten harvemmin tulee ongelmaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Aero"
- Viestit: 378
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: Letkulämmitin
TiD 2.2 eberin tilalle rintapeltiin TT-thermo.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03