Huoltokirja merkinnät.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
vmv4
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2013 17:51

Huoltokirja merkinnät.

Viesti Kirjoittaja vmv4 »

Tässä neliveto automaatti 9-3 metsästellessä olen huomannut, että melko huonosti ainakin ruotsissa merkkailevat huoltokirjaan mitään.

Yhtenä esimerkkinä n. 180 000 ajettu auto, jonka huoltokirjassa merkintöjä ainoastaan öljyn ja ilmansuodattimien vaihdoista.
Esim Laatikko-öljyjen vaihtoruudussa ei yhdessäkään ruksia.
Kuitenkin virallisessa saab-huollossa käytetty.

Tarkoittaako tämä, että ei ole vaihdettu vai että on tehty huolto-ohjelman mukaan ja niitä ei ylimääräisillä merkinnöillä kirjailla?

Luulisi että noilla kilometreillä olisi jotain jo särkynyt/huomattavasti pielessä ilman laatikko- ja nelivedon nesteiden vaihtoa.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Huoltokirja merkinnät.

Viesti Kirjoittaja mikan »

Huolto-ohjelman mukaan automaatin öljyn vaihto on 120 tkm / 6 vuotta. Muille nelivedon voimansiirron öljyille ei ole annettu vaihtoväliä. Mulla oli merkintä 120:n kohdalla laatikon öljyistä, mutta muita öljyjä ei varmaan oltu vaihdettu. Sen näköistä nimittäin olivat, varsinkin haldexin öljy. Tuleehan noiden kaikkien vaihtamisesta tietysti kustannuksia, mutta on sitten pitkäksi aikaa levollisempi mieli.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huoltokirja merkinnät.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

vmv4 kirjoitti:
Su Tammi 26, 2020 01:42
Tässä neliveto automaatti 9-3 metsästellessä olen huomannut, että melko huonosti ainakin ruotsissa merkkailevat huoltokirjaan mitään.

Yhtenä esimerkkinä n. 180 000 ajettu auto, jonka huoltokirjassa merkintöjä ainoastaan öljyn ja ilmansuodattimien vaihdoista.
Esim Laatikko-öljyjen vaihtoruudussa ei yhdessäkään ruksia.
Kuitenkin virallisessa saab-huollossa käytetty.

Tarkoittaako tämä, että ei ole vaihdettu vai että on tehty huolto-ohjelman mukaan ja niitä ei ylimääräisillä merkinnöillä kirjailla?

Luulisi että noilla kilometreillä olisi jotain jo särkynyt/huomattavasti pielessä ilman laatikko- ja nelivedon nesteiden vaihtoa.
Huoltokirjasta sen verran, että itse pitäisin tärkeämpänä tsekata sen auton kunto itse sen sijaan, että tuijottaisi sitä huoltokirjaa.
Sitten täytyy vain varata rahaa sen verran, että saa ne akuuteimmat, mahdollisesti tekemättä jätetyt toimenpiteet teetätettyä/tehtyä itse.
Mutta oma tsekkaus on kaiken A ja O.

Meillä on tällä hetkellä suomiauto, jossa oli täydellinen huoltokirja ja jonka tsekkasin ennen ostopäätöstä (allekirjoituksessa ensiksi mainittu).
Sen lisäksi on Ranskasta Viroon tuotu auto, jossa ei ollut mukana minkäänlaista huoltokirjaa, mutta tsekkasin sen historian (ettei ole "total lost vehicle"), sekä myöskin sen kunnon ennen ostopäätöstä (allekirjoituksessa jälkimmäiseksi mainittu).

Käytetyn auton ostossa täytyy aina varautua pistämään se muutama tonni kiinni auton kunnostamiseen.
Niin, ja mieluummin ostan liikkeestä kuin yksityiseltä. Jotenkin se "kuluttajansuoja" siinä hommassa tuo ainakin psykologista turvaa :wink:
Joku toinen voi tietysti olla toista mieltä tuosta ostaako autoliikkeestä vai yksityiseltä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Huoltokirja merkinnät.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Tammi 26, 2020 10:28
vmv4 kirjoitti:
Su Tammi 26, 2020 01:42
Tässä neliveto automaatti 9-3 metsästellessä olen huomannut, että melko huonosti ainakin ruotsissa merkkailevat huoltokirjaan mitään.

Yhtenä esimerkkinä n. 180 000 ajettu auto, jonka huoltokirjassa merkintöjä ainoastaan öljyn ja ilmansuodattimien vaihdoista.
Esim Laatikko-öljyjen vaihtoruudussa ei yhdessäkään ruksia.
Kuitenkin virallisessa saab-huollossa käytetty.

Tarkoittaako tämä, että ei ole vaihdettu vai että on tehty huolto-ohjelman mukaan ja niitä ei ylimääräisillä merkinnöillä kirjailla?

Luulisi että noilla kilometreillä olisi jotain jo särkynyt/huomattavasti pielessä ilman laatikko- ja nelivedon nesteiden vaihtoa.
Huoltokirjasta sen verran, että itse pitäisin tärkeämpänä tsekata sen auton kunto itse sen sijaan, että tuijottaisi sitä huoltokirjaa.
Sitten täytyy vain varata rahaa sen verran, että saa ne akuuteimmat, mahdollisesti tekemättä jätetyt toimenpiteet teetätettyä/tehtyä itse.
Mutta oma tsekkaus on kaiken A ja O.

Meillä on tällä hetkellä suomiauto, jossa oli täydellinen huoltokirja ja jonka tsekkasin ennen ostopäätöstä (allekirjoituksessa ensiksi mainittu).
Sen lisäksi on Ranskasta Viroon tuotu auto, jossa ei ollut mukana minkäänlaista huoltokirjaa, mutta tsekkasin sen historian (ettei ole "total lost vehicle"), sekä myöskin sen kunnon ennen ostopäätöstä (allekirjoituksessa jälkimmäiseksi mainittu).

Käytetyn auton ostossa täytyy aina varautua pistämään se muutama tonni kiinni auton kunnostamiseen.
Niin, ja mieluummin ostan liikkeestä kuin yksityiseltä. Jotenkin se "kuluttajansuoja" siinä hommassa tuo ainakin psykologista turvaa :wink:
Joku toinen voi tietysti olla toista mieltä tuosta ostaako autoliikkeestä vai yksityiseltä.
Toki auton kunto on tärkeä, mutta....

Kun kyseessä automaatti, niin et näe tai tunne laatikon kuntoa välttämättä .... vielä.
Ongelmat saattavat olla vasta muhimassa :x

Mikäli huoltokirjasta ei löydy laatikon öljyn vaihdosta merkintää, sitä ei silloin välttämättä ole vaihdettu. Ja on jopa melko todennäköistä.
Auton kilometrien ollessa 180 tkm luokkaa, niin unohtaisin koko auton saman tein. Varma en ole oliko Ruotsissa jokin sähköinen huoltokirja merkkiliikkeellä, johon heidän huollot merkitään. Muistan ehkä väärin.

Kuluttajan suoja on laatikon porsimisen kanssa todellakin vain psykologinen, kun auton mittarissa on sitten jotain 200 tkm luokkaa tai ylikin.
Kesällä ostin oman TTiDn ja mittaissa oli juurikin tuo sama luokka ja laatikon öljyt oli vaihdettu jo kahdesti :!: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Huoltokirja merkinnät.

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Minusta on peräti outoa, että huoltokirjamerkinnät tehdään yleisesti täysin puutteellisesti. Merkkiliikkeet kyllä merkkaavat tehdyt huoltotyöt, mutta mitään tietoa tehdyistä korjauksista ei ole - eikä edes yleensä varattu tilaa merkinnöille. Olisi hyvä tietää, onko autoon tehty vaikkapa kytkimen tai startin vaihto. Yleensä korjaustyöt on myös kalliimpia. Huoltokirjan täydellisyyskin on jo hieman huvittava, jossain 80 tkm ajetussa autossa on tehty 2 huoltoa ja niistäkin toinen lähinnä öljynvaihtohuolto. Mitään muuta tietoa yhtään mistään ei helposti näe, toki ne jostain merkkiliikkeen koneelta voi löytyä. Nytkin kun ostin 2013 mallisen Golfin, ei siinä ole mitään merkintää mahdollisesti tehdystä ilmastoinnin huollosta. Tällaisissa tilanteissa sitten tehdään varmuudeksi, ehkä turhaan.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huoltokirja merkinnät.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Su Tammi 26, 2020 11:06
Kun kyseessä automaatti, niin et näe tai tunne laatikon kuntoa välttämättä .... vielä.
Ongelmat saattavat olla vasta muhimassa :x

Mikäli huoltokirjasta ei löydy laatikon öljyn vaihdosta merkintää, sitä ei silloin välttämättä ole vaihdettu. Ja on jopa melko todennäköistä.
Auton kilometrien ollessa 180 tkm luokkaa, niin unohtaisin koko auton saman tein. Varma en ole oliko Ruotsissa jokin sähköinen huoltokirja merkkiliikkeellä, johon heidän huollot merkitään. Muistan ehkä väärin.

Kuluttajan suoja on laatikon porsimisen kanssa todellakin vain psykologinen, kun auton mittarissa on sitten jotain 200 tkm luokkaa tai ylikin.
Kesällä ostin oman TTiDn ja mittaissa oli juurikin tuo sama luokka ja laatikon öljyt oli vaihdettu jo kahdesti :!: .
Totta.

Mutta minä en koskaan ostaisikaan automaattilaatikolla varustettua Saabia enkä nelivetoa :wink:
Vaikka onkin riskinsietokykyä ostaa auto ilman huoltokirjaa, niin nelivetoon ei riskinsietokyky riitä.

Automaatti-Saabia en taas halua, koska se laatikko ei mielestäni täytä nykyisiä automaattilaatikolle asetettavia kriteereitä.
Paras automaatilla varustettu auto minulla on ollut työsuhdeauto BMW 520d xDrive, jossa oli 8-lovinen automaattilaatikko. Se oli hyvä.

Mutta jokainen tyylillään.

Itse olen päätynyt noihin NG-etuvetodieseleihin, koska niiden pitäisi olla varmatoimisimpia NG-mallistosta.
Siksi uskalsin ostaa tuon cabben ilman huoltokirjaa. Mutta jakopään hihna, vesipumppu ja kiristimet menivät heti vaihtoon, kun olin ostanut auton. Niiden kanssa ei oikein viitsi ottaa riskiä :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Huoltokirja merkinnät.

Viesti Kirjoittaja viggen »

Minulla on ollut neljä Saappia automaattilaatikolla, eikä yhdessäkään ole ollut mitään moittimista, mutta manuaali laatikoissa laakeri ääniä ja synkronointi harmeja.
Aut. olleet autot 99GLE -76, OG 9-5 Griffin -99, OG 9-5 Aero -06. NG 9-3 Nevs Aero -14.
Nykyinen auto vaihtaa tietenkin mukavammin mitä entiset, kehitystä niissäkin.
Ei tietenkään voi verrata Mersun yhdeksän vaihteeseen, joka vaihtaa kuin unelma, mutta se on jo eri hintaluokassakin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Huoltokirja merkinnät.

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Minulla ollut myös 4 automaatti Saabia ja yhdenkään laatikon kanssa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa.
Manuaalien kanssa onkin saanut sitten touhuta enempi. 1 laatikko, 1 tasauspyörästö ja useita kytkimiä vaihdeltu.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huoltokirja merkinnät.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

viggen kirjoitti:
Ma Tammi 27, 2020 21:24
Ei tietenkään voi verrata Mersun yhdeksän vaihteeseen, joka vaihtaa kuin unelma, mutta se on jo eri hintaluokassakin.
Sepä se.

Manuaalilaatikko vaihtaa yleensä aina niin hyvin kuin se tyyppi siinä ratin ja penkin välissä osaa vaihtaa :wink:

Aika monia automaattilaatikoita on tullut testattua. Se em. Bemarin laatikko on toistaiseksi ollut paras. Vielä kun olisivat älynneet tehdä siitä nelivedosta etuvetodominoivan tai edes 50:50 🙄
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Huoltokirja merkinnät.

Viesti Kirjoittaja mikan »

Itse pyrin siihen, että huoltokirjaan tulee kaikki merkinnät mitä autolle on tehty. Lisäksi säilytän auton kansion välissä kaikki huoltolaskut.

Mua ei enää huvita ajella manuaalilla muuta kuin harrasteautoilla. Käyttöautojen pitää olla automaatteja. Tällä hetkellä on 4 ja 6 vaihteiset Saabit, sekä 6 vaihteinen bemari. Nuo 6 vaihteiset on nelikkoja. Bemari on tosiaan reilusti takapainotteinen, mutta kyllä Saabikin perää tarjoaa herkästi. Lienee Saabin painojakauma sellainen?

Mersun 9 lovista olen myös kokeillut ja ainakin kaupungissa tuntui oikein mukavalta vaihteistolta.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Huoltokirja merkinnät.

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä se Saabin nelikko on ihan tehty takapainotteiseksi ja epäsymmetriseksi tarkoituksella. Bemarin neliveto on sentään periaatteessa symmetrinen, mutta etuakselia kytkevänä ja aina takaa täysin vetävänä on takapainoinen ja sellaiseksi ohjelmoitu (onhan kyseessä perinteisesti takavetomerkki).

Ja joo, ei se AW ole käytökseltään lähelläkään samanikäistä, saatika uudempaa pitkittäistä ZF:ää tahi Mersun askia. Tekee kyllä tehtävänsä ja etenkin huollettuna kestää pitkään ja huoletta, sen suhteen ihan kelpo salkku.

Otsikon osalta: kyllä, huoltokirja tulee tsekattua ostotilanteessa, mutta omalla tarkastuksella on suurempi merkitys. Historiaa ei täysin näe päältä, siksi se huoltokirjakin tulee katsottua (mitä on tehty ja kuka on tehnyt).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin