ESP, TCS, ABS brake ym.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

ESP, TCS, ABS brake ym.

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Aiheesta löytyy paljon, anteeksi uudesta ketjusta.
Mutta nyt alkaa ottaa pattiin nämä häröillyt.

Auto satunnaisesti heittää TCS ja ESP pois päältä, toisinaan valitus tulee myös Brake ja ABS valot tauluun.
Aiemmin myös nopeusmittari häröili mutta tämä on jäänyt nyt pois.
Myöskin vikojen ilmaantuessa virtalukko ei enää naksahda avainta irrottaessa ja takaisin laittaessa.

Autoon on vaihdettu nyt uusi CIM ja virtalukko.
Vikakoodeissa ei näkynyt katkosta pyöränlaakereille meneville liittimille. Ainoastaan väylästä puuttuu kuulema yksiköitä vian ilmentyessä.

Vika voi ilmestyä ihan suoralla tiellä suoraan ajattaessa taikka käännöksessä. Logiikkaa härölle ei tunnu olevan.

Onko näin että vianmäärittäminen aloitetaan tässä tapauksessa virtalukko->CIM ja lopuksi ohjauslukon vaihto?

EDIT: Auto tosiaan VM03 ESP, B207L automaatti
9-5 4D Turbo4 Aero VM11
9-3 SS B207L Aero VM09
9000 CS B204E VM96
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
Zuunah
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Heinä 29, 2017 07:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ESP, TCS, ABS brake ym.

Viesti Kirjoittaja Zuunah »

Tuo nopeusmittarin signaali tulee jommastakummasta taka ABS-anturista. Oiskohan ollut vasen, mutta kannattaa vielä tarkistaa. Eli jos tuo pätkii, niin jotain häikkää varmaan itse ABS-piirissäkin. Tuli vaan tässä joulun jälkeen samat vikainfot SIDiin, kun oli oikea etuanturi rikki. Rattilukonkin kytkeytyminen vaatii ilmeisesti kaikilta pyöriltä nollanopeustiedon, jota ei luonnollisestikaan rikkinäiseltä anturilta saa.

Jarruosien vikakoodeille on ainakin OP-comissa eri valikko kuin CIM:in, että jos sieltä ei ole kurkattu, niin kannattaa myös varmaan vilkaista. Lisäksi useassa autossa on ollut ongelmaa niissä alustassa menevissä abs-anturien johdoissa sekä siellä liitinboksissa oikean takarenkaan luona. Ainakin edullisempaa katsoa nuo läpi, kuin että rupeaa niitä väyläbokseja vielä vaihtelemaan.

E: 2003 on kai jokin lisäkuori niille absien johdoille. Muistan täältä lukeneeni, että on myös hajonnut piuhoja sen sisältä. Yhtäkään abs/tcs/eps-moduulin väylävikaa en muista, mutta mahdollista varmaan sekin. Liitin lienee fiksua katsoa, ettei ole hapettunut tai mitään.
#7525
Aero 9-3 2003
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: ESP, TCS, ABS brake ym.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Hankalaa tietenkin sanoa mikä olisi vian syy, mutta seuraavaksi tulisi mieleen ABS/ESP vika tai akku-/latausvika

Aika paljon on juuri näiden alkupään ESP mallien osalla ollut ESP yksikön sisäistä vikaa. Se on kuitenkin ilmennyt vain heti ajoon lähdön jälkeen ja yleensä kovemmilla pakkasilla. Joten tämä ei nyt ehkä sovi täysin tähän. Sen sijaan huono juotos (kylmä juotos) ABS/ESP yksikön johtosarjan liittimessä voisi olla syy tähän. Muistini mukaan jonkin verran on tällaisia tapauksia ollut. Vähemmän kuitenkin mutta kerranko se kohdalle osuu.

Akun heikko kunto tai huono lautaus (vika itse laturissa tai akun kaapeleissa) saa tässä Saabissa aikaan nimenomaan näitä mystisiä vikavaloja ja herjoja. Mikäli on pienikin mahdollisuus jo ikääntyneeseen akkuun niin se kannattaa vaihtaa joka tapauksessa. Akut eivät näytä tänä päivänä kestävän 4-5 vuotta pidempään. Jopa aiemminkin on loppuneet.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ESP, TCS, ABS brake ym.

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

Moi,

Kiitokset molemmille vinkeistä. Tosiaan itse epäilisin tuota pyöränlaakereille meneviä piuhoja, edellisessä VM08 kolkissa Oik. Etupyörän johto katki ja tämä aiheutti TCS ja ESP häröilyä.

Akku vaihdettu -17 lopussa ja joko startti/laturi muistaakseen myös -17. PCS katselivat myös noita plusnavalle meneviä kaapeleita, eikös tuo + kaapeli näissä kolkeissa aiheuttanut sähkövaivoja ja monenmoisia vikakoodeja..
9-5 4D Turbo4 Aero VM11
9-3 SS B207L Aero VM09
9000 CS B204E VM96
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: ESP, TCS, ABS brake ym.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jeppe96 kirjoitti:
La Helmi 01, 2020 16:53
eikös tuo + kaapeli näissä kolkeissa aiheuttanut sähkövaivoja ja monenmoisia vikakoodeja..
Koskee kai vain dieseleitä. Bensamallien ko ongelmasta en muista juuri olleen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ESP, TCS, ABS brake ym.

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Kyllä mun 2,8t xwd oli + kenkä huono. Kuumeni ihan kunnolla.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: ESP, TCS, ABS brake ym.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

kalle37 kirjoitti:
Su Helmi 02, 2020 17:19
Kyllä mun 2,8t xwd oli + kenkä huono. Kuumeni ihan kunnolla.
Olisiko sitten niin että kaikki muut paitsi B207 koneella kärsii tästä vaivasta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Jeppe96
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2015 14:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ESP, TCS, ABS brake ym.

Viesti Kirjoittaja Jeppe96 »

CIMn asennus tarkistetaan ensi viikolla. Vikavalot syttyvät TCS ja ESP osalta syystä X.
ABS ja Brake vikavaloja saa välkytettyä pienellä ratin liikkeellä, jonka jälkeen jäävät kyllä palamaan jatkuvasti. Joten aloitetaan mahdollisesta CIM asennusvirheestä/viallisesta uudesta CIMstä.

Palailen ensi viikolla uudestaan tähän, kun joutaa taas kolkilla ajelemaan :mrgreen:
9-5 4D Turbo4 Aero VM11
9-3 SS B207L Aero VM09
9000 CS B204E VM96
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
Vastaa Viestiin