Vahvistimen johdotukset? Kaiutin napsui ja lopulta pimeni
Vahvistimen johdotukset? Kaiutin napsui ja lopulta pimeni
Eli otsikossa oleellinen.
Auto 2008 sc ja audio järjestelmä ymmärtääkseni 7 kajarin Premium 150(?).
Vasen kojelauta kaiutin napsui, krohisi vinkui yms ja lopulta pimeni täysin.
Kokeilin toista kajaria mutta eipä kuulunut mitään.
Nyt yritän arpoa että mikä on syynä.
Otin vahvistimen irti, mutta sen liittimissä ei ainakaan näy mitään vikaa.
Onko näissä hajonnut vahvistimia? Purkuautosta toista tilalle?
Wis:siä olen tutkinut ja etsinyt oikeita johtoja. Vahvistin on (354) ja siihen tulee liittimet K12 (vihreä 12 pin) ja K20 (valkoinen 20 pin).
Molempien liittimien kytkennöissä mainitaan etu vasen/oikea, nyt en tiedä mikä on mikä johto???
Ajattelin samalla lisätä lähdöt etuovien johtoihin koska haluaisin laittaa subbarin jahka tämä asia selviää.
Auto 2008 sc ja audio järjestelmä ymmärtääkseni 7 kajarin Premium 150(?).
Vasen kojelauta kaiutin napsui, krohisi vinkui yms ja lopulta pimeni täysin.
Kokeilin toista kajaria mutta eipä kuulunut mitään.
Nyt yritän arpoa että mikä on syynä.
Otin vahvistimen irti, mutta sen liittimissä ei ainakaan näy mitään vikaa.
Onko näissä hajonnut vahvistimia? Purkuautosta toista tilalle?
Wis:siä olen tutkinut ja etsinyt oikeita johtoja. Vahvistin on (354) ja siihen tulee liittimet K12 (vihreä 12 pin) ja K20 (valkoinen 20 pin).
Molempien liittimien kytkennöissä mainitaan etu vasen/oikea, nyt en tiedä mikä on mikä johto???
Ajattelin samalla lisätä lähdöt etuovien johtoihin koska haluaisin laittaa subbarin jahka tämä asia selviää.
Re: Vahvistimen johdotukset? Kaiutin napsui ja lopulta pimeni
On noita muutamia hajonnut. Kurkkaa vahvistimen sisälle onko konkat vuotaneet.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 72
- Liittynyt: Pe Elo 15, 2014 16:42
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Vahvistimen johdotukset? Kaiutin napsui ja lopulta pimeni
Itselläni oli ovikajarit pimeät kun auton ostin. Oli sieltä sisältä lahonnut totaalisesti.
Tilasin romuttamolta uuden tilalle ja nyt 2,5vuotta ja toimii edelleen, olisiko maksanut 80-140€.
Tilasin romuttamolta uuden tilalle ja nyt 2,5vuotta ja toimii edelleen, olisiko maksanut 80-140€.
99 -82 2d, 9-3ss 2.0t biopower -my09, 5d og kolkki -02
EX: 3x tonnari, 3x 9-5og, 3x 9-3ng
Saabit perheessä x7 (9-3 og ja ng sekä 9-5 og ja ng)
EX: 3x tonnari, 3x 9-5og, 3x 9-3ng
Saabit perheessä x7 (9-3 og ja ng sekä 9-5 og ja ng)
Re: Vahvistimen johdotukset? Kaiutin napsui ja lopulta pimeni
Marmoritiskiltä saa myös uusia ovikajareita aika halavalla -> https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... -front-493
Eski
Eski
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 72
- Liittynyt: Pe Elo 15, 2014 16:42
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Vahvistimen johdotukset? Kaiutin napsui ja lopulta pimeni
siis unohdin mainita että vahvistin
99 -82 2d, 9-3ss 2.0t biopower -my09, 5d og kolkki -02
EX: 3x tonnari, 3x 9-5og, 3x 9-3ng
Saabit perheessä x7 (9-3 og ja ng sekä 9-5 og ja ng)
EX: 3x tonnari, 3x 9-5og, 3x 9-3ng
Saabit perheessä x7 (9-3 og ja ng sekä 9-5 og ja ng)
Re: Vahvistimen johdotukset? Kaiutin napsui ja lopulta pimeni
Vahvistimesta tosiaan pimennyt kaiutinlähtö.
Äkkiä katsottuna vahvistin on kasattu siten että ei aukea ilman väkivaltaa?
Vinkkejä siihen?
Äkkiä katsottuna vahvistin on kasattu siten että ei aukea ilman väkivaltaa?
Vinkkejä siihen?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 72
- Liittynyt: Pe Elo 15, 2014 16:42
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Vahvistimen johdotukset? Kaiutin napsui ja lopulta pimeni
Mun mielestä aukesi ihan ilman sen kummempia. Niitä ruuveja vaan avasin ja vähän ehkä piti kikottaa niitä kylkiä. Ei oo enää vanhakaa tallessa niin en nyt pysty katsomaan.
99 -82 2d, 9-3ss 2.0t biopower -my09, 5d og kolkki -02
EX: 3x tonnari, 3x 9-5og, 3x 9-3ng
Saabit perheessä x7 (9-3 og ja ng sekä 9-5 og ja ng)
EX: 3x tonnari, 3x 9-5og, 3x 9-3ng
Saabit perheessä x7 (9-3 og ja ng sekä 9-5 og ja ng)
Re: Vahvistimen johdotukset? Kaiutin napsui ja lopulta pimeni
Juu, se kansi lähtee ihan leveällä ruuvarilla vääntämällä auki. Siinä on 6 kpl niitä "nastoja"
Mikä tuolta hajoaa yleensä? Nuo kolme elektrolyyttikondensaattoria?
Laite siis 12773381, YS3381
Mikä tuolta hajoaa yleensä? Nuo kolme elektrolyyttikondensaattoria?
Laite siis 12773381, YS3381
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Vahvistimen johdotukset? Kaiutin napsui ja lopulta pimeni
Joo, eipä näytä olevan.
Nuukana yrittää ensi itse, menettää hermot ja ostaa sitten uuden
Kolme elkoa, 16 V ja 4700µF.
Ei pysty mittaamaan, yleismittarin asteikko riittää 100 µF asti
Radio vinkuu ja napsuu, mutta tekee sitä vain satunnaisesti. Kun sammuttaa auton ja starttaa uudelleen, niin radio toimii ongelmitta. Tosi helppo löytää vika..
Konkkien ympärillä on tommsta mustaa mönjää, mutta se on kai jotain liimaa? Vai onko ne nyt sitten vuotaneet?
Nuukana yrittää ensi itse, menettää hermot ja ostaa sitten uuden
Kolme elkoa, 16 V ja 4700µF.
Ei pysty mittaamaan, yleismittarin asteikko riittää 100 µF asti
Radio vinkuu ja napsuu, mutta tekee sitä vain satunnaisesti. Kun sammuttaa auton ja starttaa uudelleen, niin radio toimii ongelmitta. Tosi helppo löytää vika..
Konkkien ympärillä on tommsta mustaa mönjää, mutta se on kai jotain liimaa? Vai onko ne nyt sitten vuotaneet?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Vahvistimen johdotukset? Kaiutin napsui ja lopulta pimeni
Konkat vuotaa ja pääteasteet hajoaa. Tuossa pöydällä on yksi josta pääteasteen pari jalkaa syöpynyt pois.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Vahvistimen johdotukset? Kaiutin napsui ja lopulta pimeni
Toi 16V on aika vähän autokäyttöön, 25V tilalle, jos vaihdat.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Vahvistimen johdotukset? Kaiutin napsui ja lopulta pimeni
Kyllä 16V sinällään riittää, mutta niiden kestoikä lyhenee käytettäessä niitä lähellä maksimia.
Varmasti on parempi vaihtaa 25V, mutta aina se ei niin vain onnistu. Elkon koko kasvaa jännitekeston kasvaessa. Saattaa siten olla mahdoton saada halkaisijan (yleensä tämän) tai korkeuden/pituuden mukaan mahtumaan piirilevylle fyysisiltä mitoiltaan vähänkin kookkaampaa.
Joten kannattaa ensin varmistaa että mahtuu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vahvistimen johdotukset? Kaiutin napsui ja lopulta pimeni
Joo, hyviä vinkkejä kiitos.
Tuossa MY2008 takakontin vahvarissa elkot ovat kokoa
Korkeus 27 mm
Halkaisija 16 mm.
Maksimikorkeus on luokkaa 45 mm ja maksimihalkaisija käytännössä 17 mm.
Partcolta näyttää löytyvän
LOW ESR ELKO 4700µF 25V 18x36mm
Saattaa ehkä mahtua, on kyllä ihan siinä ja siinä halkaisijan osalta. Täytyy kokeilla.
Itse piirilevy ja pääteasteet silmämääräisesti ok. Mitään lämmön johtavaa kalvoa tai piitahnaa ei ole elementin ja pääteasteen välissä!
Juotosasemaan sai laitaaa @480 C, jotta sai tinan sulamaan.
Tuossa MY2008 takakontin vahvarissa elkot ovat kokoa
Korkeus 27 mm
Halkaisija 16 mm.
Maksimikorkeus on luokkaa 45 mm ja maksimihalkaisija käytännössä 17 mm.
Partcolta näyttää löytyvän
LOW ESR ELKO 4700µF 25V 18x36mm
Saattaa ehkä mahtua, on kyllä ihan siinä ja siinä halkaisijan osalta. Täytyy kokeilla.
Itse piirilevy ja pääteasteet silmämääräisesti ok. Mitään lämmön johtavaa kalvoa tai piitahnaa ei ole elementin ja pääteasteen välissä!
Juotosasemaan sai laitaaa @480 C, jotta sai tinan sulamaan.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Vahvistimen johdotukset? Kaiutin napsui ja lopulta pimeni
No ei ihme, jos ei pääteasteet kestä. Komponentin ja jäähdytyselementin pinnat ovat kuin "kuunpinta" eli ilmarakoja jää. Ellei välissä ole esim piitahnaa, niin lämpö ei johdu kovin tehokkaasti. Puolijohteen elinikä laskee.
On kyllä 480 astetta aivan liika!. Sata astetta vähemmän .
On tainnut olla vain sopimaton kolvi tässä tapauksessa. Lisäksi lyijytön tina on p.....stä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)