9-3 etujousen vaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noita on tehtaaltaki lähteny seka-alustalla. Tuossa yhdessä farkussa koodien mukaan lähteny siten et edes sport ja takaa vakiot.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja AZP »

petrisa kirjoitti:
Ti Maalis 24, 2020 09:51
Kyseessä oli kai jokin ei -vakio alusta sarja, kun kerran muutoskatsastettiin.
Kyllä, Eibach Pro-Kit madaltaa edestä 30 mm ja takaa 20 mm.

tästä eteenpäin kun lukee, niin on saagaa noista kulmista ja säätämisistä:
viewtopic.php?f=29&t=157206&start=394

Yhteenvetona siis kaiken sähellyksen jälkeen etupäätä ei säädetty paitsi auraus ja mittalappu konttorille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:
Ti Maalis 24, 2020 10:10
petrisa kirjoitti:
Ti Maalis 24, 2020 09:51
Kyseessä oli kai jokin ei -vakio alusta sarja, kun kerran muutoskatsastettiin.
Kyllä, Eibach Pro-Kit madaltaa edestä 30 mm ja takaa 20 mm.

tästä eteenpäin kun lukee, niin on saagaa noista kulmista ja säätämisistä:
viewtopic.php?f=29&t=157206&start=394

Yhteenvetona siis kaiken sähellyksen jälkeen etupäätä ei säädetty paitsi auraus ja mittalappu konttorille.
Näin arvelinkin.

Minulla on kerran säädetty ex ng9-3:sta camberia ja casteria apurunkoa liikuttamalla. Eikä muuten ole kovin pikainen homma. Työ kannatti ja oikealle vetäminen loppui. Ei veto ollut paha, mutta silti.
Siihen nähden että työ tehtiin normaalin 4-pyöräsuuntauksen yhteydessä hintaan 60€ :D .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja patu »

Moi!
Onko kukaan koskaan mittaillut vakiojousien pituutta? Tilasin keväällä eteen kaikki uusiksi. Aloin sitten eilen asentamaan ja auto nousi n.3cm ylöspäin keulasta (Renkaan keskiöstä lokasuojan kaareen).
Aloin tutkimaan mitä tuli tilattua niin paljastui, että monroella kahta eri vakiojousta 358mm ja 331mm.
Farkkuun tilailin 3vuotta sitten nuo 331mm, kun tilaushistoriaa tutkin Autodocista. Nyt (vielä hetken) paikallinen Saab edustus ei löydä koko jousia valikoimistaan..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ettei se pidempi ole 9-3X:n jousi? Kuulostaa isolta korotukselta nääs.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja patu »

Se kävi mielessä. Ja taakse antaa taas Monroelta 290mm ja 312mm. Tai sitten vaihdan päittään farkun kanssa ja tilaan farkkuun taakse korotetun jousituksen. Saa korotetun wannabe 93Xn :D
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Suchros
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Maalis 13, 2021 11:08
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja Suchros »

(sori nostan vanhan...)

Tuttava korjaamossa huomasi että nämä eurooppalaisten autojen jouset tuppaavat hajoamaan, kun japanilaisia ei ole joutunut vaihtamaan vuosikymmeniin. Oli myös tehnyt viritelmän että pillillä lämmitti ja "lyhensi" (kun aikaa) päädystä katkenneen jousen.
Mutta, otti romikselta toyotan jouset ja ei ongelmia katsastuksessa. (en ota vastuuta)

En suosittele - itse ostin uuden kun katkesi mutta kun käyttöautona niin varmaankin harkitsen romuttamojen käytettyjä versioita mikäli tapahtuu uudestaan. Toki vaihtaa molemmille puolille mutta tein nuorena rautakangella, tuttavan pajalla edullisesti kyllä.

ADMIN: tuota, (yksityisviesti kiitos) näistä ns. epävirallisista korjauksista, voisi laittaa minulle viestiä että kerronko mitä joku tuttava on tehnyt vai olenko aika hiljaa ? Tuskin ketään kiinnostaa, itsehän teen kaikki aina viimeistä päälle kuten kaikkien saabistien tulisi tehdä.

Esim. takakontin lukon otin vahingossa irti kun ei toiminut ja taitaa nyt toimia ihan omalla johdotuksella, näppäin sisällä autossa (aiemmin oli vain avaimessa ja takakontista avattavissa). Mutta pysyy kiinni, sehän on katsastuksessa ja turvallisuudessa tärkeintä.
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Vastaa Viestiin