9-3 etujousen vaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vuorentausta
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2016 16:36

9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja Vuorentausta »

Mistä saa selville onko autossa vakio vai sport alusta.Pitää ostaa uudet etujouset katkenneen tilalle ja tarjolla on vakio ja sport jousia.Auto on 9-3 1.9ttid sc vm.2011.
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Sitähän ei tiedä mitä sinne on matkan varrella vaihdeltu mutta tuolta linkistä voit katsella millä varusteilla auto on tehtaalta lähtenyt https://www.thesaabsite.com/.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuskin oven takaa löydät koodilitanian, jos pitäisi selvitä auton alkuperäiset jouset.
Vakiona sporttialusta oli vain Aerossa, mutta lisävarusteena on voitu ruksata melkein mitä tahansa...
Täällä on jotain asiaa aiheesta -> viewtopic.php?f=15&t=136863&p=943619

Eski
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Siellä pitäisi olla dieselin vakio etujousi.
Ei ole käsittäkseni sama kuin bensassa. Sport onkin sitten jo aivan eri, kuten Aero malleissa.

Kannattaa kuitenkin tarkistaa tuolta linkitetystä sivustosta millä alustalla auto on lähtenyt uutena. Sitä taas siten ei tiedä onko joku matkan varrella muuttanut alustaa esim. vakio -> sport.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tai sitten laittaa ne kummat haluaa, ero on hyvin pieni joka tapauksessa.
Parina kumminki suositellaan vaihdettavaksi ja säätääkki pitäis sen jälkee.
Omaanki odottaa vaihtoo, ne kumit sinne jousen alapäähän ei maksanu montaa euroo lisää.

Edit. Siis tuossa näkyvä

Kuva
Diisselin sporttijouset pitäis olla.. :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vähän voi tietenkin olla erikoinen juttu, jos autossa onkin sport jousitus ja nyt sitten laittaakin eteen vakiot.
Todennäköisemmin autossa on se alusta mikä tehtaalta on lähtenyt ja sen siis pystyi tuolta tarksitamaan. Itse vaihtaisin sen mukaiset jouset.

Sitten tuosta säätämisestä.
Etupäässä ei ole mitään muuta varsinaista säätöä kuin ohjauksen auraus. Tämän lisäksi apurunko on säädettävissä ja sitä liikuttamalla saadaan säädettyä camber ja caster kohdilleen. Näihin kumpaakaan ei kosketa iskaria/jousta vaihdettaessa.

Toki mikäli iskaritolpan alaosan pultin reiät ovat väljät muuttuu camberkulma todennäköisesti jonkin verran. Pyörännavan olkavarren pultin rei'issä on boorit, joten niiden asennus on tiukka. Itse vaihdoin ex ng9-3:een kerran iskarit ja kerran jouset sekä samat jutut Vectra C:en eikä missään niissä tapauksissa ollut tarvetta etuosan säätöön. Eikä sitä edes useimmissa 4-pyöräsuuntauspaikoissa edes säädetä, kun sitä ei ole ohjeistettu.
Edes Saabin WIS ei ohjeista mitään säätöjä, kun jouset tai iskarit vaihdetaan eteen.

ps. Tottahan toki 4-pyöräsuuntaus (-tarkistus) on hyvä tehdä määrävälein ja mikäli se on aikomus jossain vaiheessa tehdä niin nyt tuon remontin jälkeen se olisi tietenkin oiva paikka.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vuorentausta
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2016 16:36

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja Vuorentausta »

Katsoin ovipilarista koodin joka ei kerro minulle yhtään mitään.Voisiko joku viisaampi avata tuon koodin tiedot.Tässä koodi: 44-AL-4-2--42-65-AB-BB-CB-DB . Saab 9-3 Hector 1.9D 160hp.
Vuorentausta
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2016 16:36

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja Vuorentausta »

Korjaus edelliseen: ei hector vaan vector.🤗
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vissii vakiot...
Article : Spring
PartNo : 93190599
Usage : 2010-2011, 5D, CODE=44
Supplementary Description : green/white Kit contains 2 springs Increased ride With Front Wheel Drive (FWD)
Order Quantity : 1
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuva on 2006 vuoden mallista..
Kuva

Yleensä jousen katkeaminen johtuu laakerin jumittamisesta eli nro 10

Article : Ball bearing
PartNo : 93191295
Usage : 2006-2007, NLS-USE 13270705
Order Quantity : 2


Article : Ball bearing
PartNo : 13270705
Usage : 2008-2011
Order Quantity : 2

Mun kuvassa näkyvät siniset suojat on noi 2A
Article : Protecting hose
PartNo : 12755342
Usage : 2006-2007, NLS-USE 13178464
Order Quantity : 2

Article : Protecting hose
PartNo : 13178464
Usage : 2008-2011
Order Quantity : 2
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vuorentausta
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2016 16:36

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja Vuorentausta »

Mitä eroa on vakio ja sport jousilla,onko esm. jäykkyys tai pituus ero?Lieneekö iso vahinko jos vakio jousen asemasta laittaakin sport jousen?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sport-jousitus on n. 10 mm matalampi kuin vakio ja varmaankin myös jäykempi. Ei sillä varmaan autoaan pilaa jos laittaa eteen sporttijouset vaikka muu alusta olisi vakiota.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sporttialusta on vain 10mm matalampi, eikä muutenkaan suurta eroa ole, joten en näkisi mitään ongelmaa jos vakiotolppaan laittaisi sporttijouset. Itse olen vaihtanut omaan ttidin vakioalustan muistaakseni noin 200K ajettuna sporttialustan, kun sellaisen sai niin halavalla. Mitään suurta eroa en huomannut, eli vanhakin alusta oli ehjä. Etujouset oli tosin jo kertaalleen vaihdettu, kun toinen katkesi... Spedepartsita taitaa saada vieläkin diisselin etutolpat kokonaisuudessaan, olivat tosin halvemmat aikanaan -> https://shop.speedparts.se/en/prod/saab ... sport.html Itse laitoin taakse sporttijouset ja tilasin neobrossilta Bilsteinin B6-iskarit, kun ne olivat muistaakseni noin puolta halvemmat kuin saapin sportit :D

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse päivitin pari vuotta sitten farkkukolkin kaikki iskarit ja jouset sekä kääntölaakerit n. 300 eurolla uusiin. Iskareiksi Monroe Reflex ja jousiksi Eibach Pro-Kit. Autodocilta tilasin ja oli mielestäni hyvinkin edullinen paketti.

Lisäkustannusta tuli vielä pyöränsuuntauksesta ja muutoskstsastuksesta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 etujousen vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:
Ti Maalis 24, 2020 09:16
Itse päivitin pari vuotta sitten farkkukolkin kaikki iskarit ja jouset sekä kääntölaakerit n. 300 eurolla uusiin. Iskareiksi Monroe Reflex ja jousiksi Eibach Pro-Kit. Autodocilta tilasin ja oli mielestäni hyvinkin edullinen paketti.

Lisäkustannusta tuli vielä pyöränsuuntauksesta ja muutoskstsastuksesta.
Kyseessä oli kai jokin ei -vakio alusta sarja, kun kerran muutoskatsastettiin.

Takapää tietenkin säädettiin, kun se on jo tehty täysin säädettäväksi, mutta entäpä etupää?
Miten se säädettiin ja oliko sinulla etutolpassa nämä https://www.partsforsaabs.com/product_i ... ts_id=3697?

Kiinnostaa sen vuoksi, koska muutoin etupään säätäminen ei käytännössä onnistu camber- ja caster- kulmien osalta kuin apurunkoa liikuttamalla. Siltikin camber säätyy yhtäaikaa molemmilta puolilta, kun alatukivarret ovat apurungossa kiinni ja sitä liikutellaan poikittaissuunnassa. Caster taas säätyy pituussuunnassa apurunkoa liikuttamalla. Casteria voi lisätä ja vähentää molemmille puolille kelkaa liikuttamalla auton pituussuunnassa, mutta camberia ei voi lisätä ja vähentää molemmille puolille yhtäaikaa, kun kelkka ei "kapene" tai "levity". Jos toiselle puolelle lisää, niiin toisella puolella vähenee.

Ainoa keino säätää camberia kohdilleen haluutuun arvoon molemmilta puolilta on käyttää tuota olkavarren iskaritolpan säätöpulttia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin